Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
Moosey
04-09-2021 om 12:27
Bamboesaus? Boeiend! Of moest het boemboe wezen? ![]()
Ik deed gister op werk een barbecue voor 45 man en leerde dat mensen toch echt niet van kluiven houden. Volgende keer maar kipdijfilet ipv drumsticks inkopen. En ik leerde dat schol (zo ongeveer de enige betaalbare Noordzeevis die ik momenteel kan krijgen) echt heel lekker is op de huid gebakken (schol heeft een gekke, dikke huid, echt anders dan de meeste vissen. Maar eenmaal gebakken is-ie dus hartstikke lekker)
Ik at dus wat schol en aardappelsalade en gegrilde groenten. Vanavond ga ik met lief een hapje eten bij een bier lokaal en daarna naar een feest waar ook nog wel hapjes zullen zijn.
Moosey
04-09-2021 om 12:46
Ja, zeker! Ik ben al wel een tijd kok maar heb er ook altijd vanalles naast gedaan. Dit is voor het eerst dat ik fulltime kook en alles zelf mag bedenken. Dan gaat t ineens weer heel hard met dingen leren, erg leuk is dat.
rionyriony
04-09-2021 om 12:48
Dolfje schreef op 04-09-2021 om 11:06:
[..]
Diepvries doe ik ook altijd.
Met kaasfondue is het zo op
![]()
Dat is ook een idee. 
FixedLyrebird78
04-09-2021 om 12:58
rionyriony schreef op 04-09-2021 om 10:49:
Ik ontdekte net drie pakken geraspte oude kaas met de datum 9 september dus dat wordt kaas eten.
De ervaring heeft geleerd dat je geraspte kaas wel wat langer dan de houdbaarheidsdatum kunt gebruiken
anijsblokje
04-09-2021 om 13:00
Twijfel, twijfel, twijfel hier voor vanavond.
Pannenkoeken, pizza, tomaten-paprikasoep, friet halen of toch iets Inidisch...ik weet het nog niet!
Gisteren at ik bij een vriendin, een Hello Fresh recept. https://www.hellofresh.nl/recipes/midden-oosterse-roerbak-met-halloumi-en-rijst-610178335ae26a1274211445%3famp=true
Was best wel lekker.
rionyriony
04-09-2021 om 13:38
U2fan schreef op 04-09-2021 om 12:58:
[..]
De ervaring heeft geleerd dat je geraspte kaas wel wat langer dan de houdbaarheidsdatum kunt gebruiken
![]()
Twee weken langer zeker wel maar bevroren blijft het beslist drie maanden goed.
Bepaalde kaassoorten niet, bijvoorbeeld gratineermixen zijn beperkt houdbaar in de koelkast, maar dit was gewoon oude kaas.
ToetieToover
04-09-2021 om 14:12
Ja maar ja maar ja maar nee, kaas kun je toch niet “over” hebben? Dat is hier standaard op. Zo doe ik dat vandaag:
Kaas over de bloemkool (eerst even blancheren), spekjes uitbakken, ertussen stoppen, spekvet erover schenken en dan in de oven gratineren. Plus een karbonade erbij en komkommersalade en aardappelpuree met roomboter.
Diezelfde aardappelpuree gaat als een dakje op een restje hachee. Met nog meer kaas bovenop uiteraard. En wat paneermeel, gemaakt van gevijzelde, glutenvrije bran flakes. Beetje kropsla ernaast.
Nou, kaas ze allemaal vandaag! ![]()
ToetieToover
04-09-2021 om 14:19
Och zit ik zo met mijn hoofd in de kaas, vergeet ik het toetje: karamelpudding! Heb ik vanmorgen al staan bakken in de oven. Heel simpel:
Suiker (ongeveer 100 gram) karamelliseren, onderin je ovenschaal gieten.
Daarop het volgende mengsel schenken:
-4 eieren
-Blikje gecondenseerde melk
-250 ml slagroom
Alles simpelweg mengen en op je karamel in de ovenschaal gieten. Bij voorkeur garen in een laagje water in een ovenschaal 1 maatje groter op 130 graden 45 min. Of gebruik allemaal 1 persoonsbakjes als dat beter past, dan korter bakken, 30 min.
Ik krijg eters en hier scoor ik altijd weer mee.
ToetieToover
04-09-2021 om 14:25
Moosey schreef op 04-09-2021 om 12:27:
Bamboesaus? Boeiend! Of moest het boemboe wezen?
Ik deed gister op werk een barbecue voor 45 man en leerde dat mensen toch echt niet van kluiven houden. Volgende keer maar kipdijfilet ipv drumsticks inkopen. En ik leerde dat schol (zo ongeveer de enige betaalbare Noordzeevis die ik momenteel kan krijgen) echt heel lekker is op de huid gebakken (schol heeft een gekke, dikke huid, echt anders dan de meeste vissen. Maar eenmaal gebakken is-ie dus hartstikke lekker)
Ik at dus wat schol en aardappelsalade en gegrilde groenten. Vanavond ga ik met lief een hapje eten bij een bier lokaal en daarna naar een feest waar ook nog wel hapjes zullen zijn.
Ik zag een keer een documentaire over vis en specifiek de huid werd genoemd. Het schijnt dat vis die in ‘zuiver’ water wordt gekweekt, een meer eetbare/zachtere ‘huid’ heeft. Maar dat kan ook propaganda geweest zijn van de geïnterviewde kwekerij. Sinds die tijd eet ik in ieder geval geen tilapia meer en ook geen kweekzalm. Dat zag er goor uit zeg.
FixedLyrebird78
04-09-2021 om 14:28
rionyriony schreef op 04-09-2021 om 13:38:
[..]
Twee weken langer zeker wel maar bevroren blijft het beslist drie maanden goed.
Bepaalde kaassoorten niet, bijvoorbeeld gratineermixen zijn beperkt houdbaar in de koelkast, maar dit was gewoon oude kaas.
Dank voor de tip! Ik had gisteren nog een discussie over rookworsten invriezen en dat ik dit al jaren doe, omdat ik niet van de nep plastic voorverpakte rookworsten houd. Ik koop dus vaak een aantal Hema rookworsten of verse bij de slager en vries deze in, omdat je de verse vaak niet kunt kopen in het zomerseizoen (althans, hier niet). Geraspte kaas kan dus ook 😜
rionyriony
04-09-2021 om 14:52
ToetieToover schreef op 04-09-2021 om 14:12:
Ja maar ja maar ja maar nee, kaas kun je toch niet “over” hebben? Dat is hier standaard op. Zo doe ik dat vandaag:
Kaas over de bloemkool (eerst even blancheren), spekjes uitbakken, ertussen stoppen, spekvet erover schenken en dan in de oven gratineren. Plus een karbonade erbij en komkommersalade en aardappelpuree met roomboter.
Diezelfde aardappelpuree gaat als een dakje op een restje hachee. Met nog meer kaas bovenop uiteraard. En wat paneermeel, gemaakt van gevijzelde, glutenvrije bran flakes. Beetje kropsla ernaast.
Nou, kaas ze allemaal vandaag!
Lekkere recepten! Allebei trouwens en ook het carameltoetje lijkt me heerlijk.