Eten Eten

Eten

smoothie met diepvriesfruit gezond?

Zoals de titel al aangeeft: is een smoothie met diepvriesfruit gezond? Ik ben gek op smoothies en maak ze regelmatig met vers fruit. Alleen...vers fruit is duur en met een gezin tikt het echt aan die smoothies, nog los van het fruit dat er 'los' gegeten wordt.
Nu zag ik laatst in de supermarkt in het vriesvak doosjes met diepvriesfruit ('smoothiemix")
Is dit een redelijk gezond alternatief? 


ik maak ze altijd met diepvries fruit. Ik heb ook geleerd dat diepvries fruit en groente gezonder is. Omdat het fruit meteen ingevroren wordt verliest het geen vitamines en blijft het eigenlijk supervers ofzo.

Wat bloempot zegt inderdaad. 
Fruit in de winkel is vaak dagen/weken oud. Diepvries wordt snel na het oogsten ingevroren. 

grasspriet1980

grasspriet1980

26-08-2021 om 11:29 Topicstarter

Dat is mooi! dan ga ik dat eens proberen. Eigenlijk ook veel handiger want vers fruit bederft snel.

Ik maak ook altijd smoothies met diepvriesfruit. Het is handig, gezond en ook goedkoper. En lekker!

WickedCurlew89

WickedCurlew89

26-08-2021 om 12:18

Ja is net zo gezond, wel veel suiker maar dat is met vers fruit ook zo.

ik vraag mij al tijden af waar de "gezonde" factor zit in een smoothie.

  • met de blender sla je een groot deel van de vezels aan gort dus het effect van vezels op de darmen wordt aardig verminderd. 
  • Je kunt het zo naar binnen slikken zonder te kauwen een als je niet kauwt treedt het mechanisme van verzadiging niet in werking.
  • je kunt zo 2 smoothies drinken van 6 stuks fruit en krijgt dan meer suiker binnen dan dat je 2 glazen cola drinkt. 

En smoothie is leuk voor de afwisseling maar zeker geen vervanging van normaal fruit waar je op kauwt. 
Diepvriesfruit of vers fruit dat maakt voor mijn verhaal geen verschil. 

Bakblik schreef op 26-08-2021 om 12:32:

ik vraag mij al tijden af waar de "gezonde" factor zit in een smoothie.

  • met de blender sla je een groot deel van de vezels aan gort dus het effect van vezels op de darmen wordt aardig verminderd.
  • Je kunt het zo naar binnen slikken zonder te kauwen een als je niet kauwt treedt het mechanisme van verzadiging niet in werking.
  • je kunt zo 2 smoothies drinken van 6 stuks fruit en krijgt dan meer suiker binnen dan dat je 2 glazen cola drinkt.

En smoothie is leuk voor de afwisseling maar zeker geen vervanging van normaal fruit waar je op kauwt.
Diepvriesfruit of vers fruit dat maakt voor mijn verhaal geen verschil.

Dit klopt wel een beetje maar niet helemaal. Ik drink een smoothie ook voornamelijk omdat ik het lekker vind zo af en toe. Diepvriesfruit is daarbij prima. Je hoeft overigens geen 6 stuks fruit in een smoothie te doen. Ik maak ze van 1 portie fruit en magere yoghurt. Daarna ben ik behoorlijk verzadigd dus dat van dat kauwen geloof ik niet zo.

Houd er wel rekening mee, dat bepaalde fruitsoorten uit de vriezer zuurder zijn. Bramen uit de vriezer zijn zuurder dan verse. Ik heb begrepen dat dit is omdat ze eerder geoogst worden en/of verse nog even narijpen in het doosje.

ja hoor.. grote zakken van de lidl of jumbo.
Zak diepvries spinazie/boerenkool. Zelfs de bananen vries ik in. En dan hup in een smoothie

Ik heb zelf altijd het zomerfruit van de AH, dit is een zak van 1 kg. En als de kleine pakjes in de aanbieding zijn dan neem ik de frambozen en de kersen mee. Ook wel eens mango gehad, maar die had zo'n rare structuur, terwijl ik vers echt lekker vind.

Sophia_!

Sophia_!

26-08-2021 om 13:16

Ik drink altijd smoothies met diepvriesfruit. Heerlijk! Er ligt een hele voorraad verschillende soorten fruit in de vriezer, dus kan ik altijd afwisselen. 

Herfstappeltaart schreef op 26-08-2021 om 12:36:

[..]

Dit klopt wel een beetje maar niet helemaal. Ik drink een smoothie ook voornamelijk omdat ik het lekker vind zo af en toe. Diepvriesfruit is daarbij prima. Je hoeft overigens geen 6 stuks fruit in een smoothie te doen. Ik maak ze van 1 portie fruit en magere yoghurt. Daarna ben ik behoorlijk verzadigd dus dat van dat kauwen geloof ik niet zo.

https://www.nieuwsvoordietisten.nl/kauwen-zorgt-voor-verzadiging-volle-maag-niet/

Even mijn bron erbij. 

Sophia_!

Sophia_!

26-08-2021 om 13:26

Bakblik schreef op 26-08-2021 om 13:17:

[..]

https://www.nieuwsvoordietisten.nl/kauwen-zorgt-voor-verzadiging-volle-maag-niet/

Even mijn bron erbij.

Een onderzoek onder 26 personen met vloeibare cake is toch niet echt serieus te nemen? Ze zeggen zelf al dat andere onderzoeken een andere uitkomst had. 


Nou geloof ik gerust dat kauwen invloed heeft hoor, maar ik zit toch echt wel vol na een smoothie met fruit en yoghurt. 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

26-08-2021 om 13:40

Bakblik schreef op 26-08-2021 om 12:32:

ik vraag mij al tijden af waar de "gezonde" factor zit in een smoothie.

  • met de blender sla je een groot deel van de vezels aan gort dus het effect van vezels op de darmen wordt aardig verminderd.
  • Je kunt het zo naar binnen slikken zonder te kauwen een als je niet kauwt treedt het mechanisme van verzadiging niet in werking.
  • je kunt zo 2 smoothies drinken van 6 stuks fruit en krijgt dan meer suiker binnen dan dat je 2 glazen cola drinkt.

En smoothie is leuk voor de afwisseling maar zeker geen vervanging van normaal fruit waar je op kauwt.
Diepvriesfruit of vers fruit dat maakt voor mijn verhaal geen verschil.

Dit heb ik jaren geleden met mijn dietiste besproken en het klopt wel dat fruit eten gezonder is maar als je maat houdt, niet achterlijk veel fruit in de blender gooit en maat houdt kan het echt geen kwaad en diepvriesfruit is prima.

Sophia_! schreef op 26-08-2021 om 13:26:

[..]

Een onderzoek onder 26 personen met vloeibare cake is toch niet echt serieus te nemen? Ze zeggen zelf al dat andere onderzoeken een andere uitkomst had.


Nou geloof ik gerust dat kauwen invloed heeft hoor, maar ik zit toch echt wel vol na een smoothie met fruit en yoghurt.


Het is ook zo dat juist de vezels gezond zijn en dat het beter is bijvoorbeeld een sinaasappel te eten, dan meerdere sinaasappels te persen en dan het sap te drinken. Omdat je de vezels dan juist niet binnen krijgt en wel heel veel sap = heel veel suikers (en minder snel een vol gevoel). 
Een vriendin van mij is huisarts en zij zegt ook dat je fruit beter kunt eten dan kunt ‘drinken’. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.