Eten Eten

Eten

Risotto in 20 minuten 😳... hoe dan?

Ik maak best een aardige risotto al zeg ik het zelf
Ik probeerde me er vandaag weer eens aan te wagen, maar inmiddels sta ik moe in de keuken omdat ik blijkbaar toch nog niet de energie heb voor een maaltijd met zoveel geduld.

Dan scrol ik weer eens door diverse risotto recepten en dan zie ik weer staan 30 minuten, of zelfs 20 minuten.
Terwijl mijn risotto nu na een half uur toch echt niet gaar is. En dan vraag ik me weer af hoe die receptenmakers toch doen, in 20 minuten.

Doe ik iets verkeerd of bluffen zij gewoon?


Nee hoor, een goede risotto lukt zeker niet in 20 minuten.

Dat lukt mij ook niet hoor! Als ik risotto maak sta ik snel ergens tussen de 30 en 50 min in de keuken. Het helpt wel om de rijst even goed aan te bakken voordat je de wijn en/of bouillon bij doet. En als je het jezelf makkelijk wil maken mik je gewoon de hoeveelheid bouillon er in 1 keer bij die je nodig hebt volgens het recept, zo kost het toch al wat minder moeite om te maken . Maar, ik doe altijd 2 soeplepels aan vocht per keer erbij zelf.

nee dat lukt niet, risotto moet erg lang garen. Ik heb net zoals jij een energieprobleem, en daar is risotto uit de ( stoom) oven voor uitgevonden.. is best weg te krijgen hoor. Ik kan zo gauw geen recept plakken maar volgens mij staat er zeker 1 op de AH site.

Misschien dat het sneller kan als je de groente apart bakt, zodat tegelijk de rijst al kan garen? Ik weet het anders ook niet, het duurt bij mij inderdaad ook altijd veel langer.

Lollypopje

Lollypopje

30-10-2021 om 17:48 Topicstarter

ik vond het al raar, maar erg fijn te weten dat het zeker niet aan mij ligt 😂

In 20 minuten heb je (in bouillon) gekookte rijst, geen risotto. Nooit niet. 

Hier lukt het wel.
Maar ik gooi wel alle vocht in 1 keer erbij.
Dat is na 20 à 30 minuten wel weggekookt.

Daarnaast een pan of iets met groenten en eventueel kippeblokjes en tegen 't eind gaat dat erbij.

Lollypopje

Lollypopje

30-10-2021 om 17:55 Topicstarter

Marty1984 schreef op 30-10-2021 om 17:52:

Hier lukt het wel.
Maar ik gooi wel alle vocht in 1 keer erbij.
Dat is na 20 à 30 minuten wel weggekookt.

Daarnaast een pan of iets met groenten en eventueel kippeblokjes en tegen 't eind gaat dat erbij.

Maar is de rijst dan ook echt lekker smeuig?

Lollypopje schreef op 30-10-2021 om 17:55:

[..]

Maar is de rijst dan ook echt lekker smeuig?

Voor mij wel.

Ik draai er aan 't eind overigens standaard ook nog 40 gram geraspte parmezaan (1 zakje) door voor wat extra smeuiigheid. (Dan moet het vuur wel uit, want anders bakt de boel aan.)

Lollypopje

Lollypopje

30-10-2021 om 17:58 Topicstarter

Marty1984 schreef op 30-10-2021 om 17:57:

[..]

Voor mij wel.

Ik draai er aan 't eind overigens standaard ook nog 40 gram geraspte parmezaan (1 zakje) door voor wat extra smeuiigheid.

En geen harde korrel meer?

Zou het misschien ook nog kunnen liggen aan de soort rijstkorrel? Of is alle risotto rijst hetzelfde?

Lollypopje schreef op 30-10-2021 om 17:58:

[..]

En geen harde korrel meer?

Nope, geen harde korrels meer.

Ik gebruik wel rijst van Uncle Ben's iets à la "risotto in een kwartier" ofzo.

https://www.delhaize.be/nl-be/shop/Zoute-kruidenierswaren/Pasta-rijst-en-andere-zetmeelproducten/Rijst/Rondkorrelige-rijst/Rijst-Risotto-15-min/p/S2014020400101840000


Een kwartier lukt mij niet, maar een half uur ... moeiteloos.

(Ik heb hem ook al gemaakt met een opengeknipt zakje snelkookrijst - 10 minuten - en dat lukte ook moeiteloos.)

Brabeau schreef op 30-10-2021 om 18:00:

Zou het misschien ook nog kunnen liggen aan de soort rijstkorrel? Of is alle risotto rijst hetzelfde?

Dat denk ik. Bij mij is het de ene keer met 20-25 minuten klaar en echt lekker en de andere keer ben ik zo drie kwartier tot een uur bezig voordat het goed gaar is. En ik gebruik verschillende merken risotto, maar net wat een winkel heeft. 

Marty1984 schreef op 30-10-2021 om 17:52:

Hier lukt het wel.
Maar ik gooi wel alle vocht in 1 keer erbij.
Dat is na 20 à 30 minuten wel weggekookt.

Daarnaast een pan of iets met groenten en eventueel kippeblokjes en tegen 't eind gaat dat erbij.

Het doel van roeren in de risotto is dat daarmee het zetmeel uit de (speciale) rijstkorrel vrijkomt, wat de risotto lekker romig en smeuïg maakt. 

Zonder roeren krijg je ongetwijfeld een lekker gerecht, maar (mijns inziens) nooit een goede Italiaanse risotto. Net als risotto met gewone rijst, dat wordt ook nooit risotto. 

Sorry, hier spreekt een purist 

Brabeau schreef op 30-10-2021 om 18:00:

Zou het misschien ook nog kunnen liggen aan de soort rijstkorrel? Of is alle risotto rijst hetzelfde?

Zeker. Rijst die al wat ouder is, heeft meer tijd nodig om vocht op te nemen. Dat heeft niet altijd te maken met wanneer jij de rijst gekocht hebt, maar vooral ook aan hoe lang de fabrikant met die rijdt bezig is geweest. 

Er is een Keuringsdienst van Waarde uitzending over risottorijst, misschien is dat de moeite waard als je een half uurtje over hebt. Kun je ook tijdens het roeren kijken 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.