Eten Eten

Eten

Puur leren koken en je eetpatroon veranderen. Maar hoe doe je dat?

Hmm, beetje een vage titel wellicht, maar goed. Ik ben een waardeloze kok. Ik geef het eerlijk toe. Voornamelijk omdat ik elke minuut in de keuken er één te veel vind, maar ook omdat ik het nooit echt geleerd heb van huis uit. Ik ben jaren geleden 25 kilo afgevallen door veel te sporten, maar helaas is er het laatste jaar toch weer 4 kilo bijgeslopen. Ik beweeg genoeg want ik loop de hele dag en ik doe yoga, squats, push-ups en ik plank, maar ik sport niet meer intensief op de sportschool en ’s avonds na het eten loop ik de hele avond te grazen als een waterbuffel. Dat doe ik tot max 20.00 en dat kan van alles zijn. Van anderhalf bakje chips tot drie roomijsjes en een paar toastjes met tzatziki. En dat in één avond dan dus. 
Vroeger kwam ik daarmee weg. Ook toen ik nog niet op gewicht was. Nu ik niet meer richting de 40 ga, merk ik. 

Mijn basismaaltijden zijn an sich gezond (ook volgens de diëtiste bij wie ik heb gelopen).
Ik ontbijt vaak met yoghurt, noten, zaden, havermout en wat fruit en mijn lunch is meestal een omelet met groente of een groentesmoothie en een volkorencracker/boterham met hummus en geitenkaas of zo. Alleen, dan komt het diner en daar sla ik de plank vaak mis. Want ik weet nooit wat ik wil/moet koken en wil eten. Dus haal ik vaak maar een maaltijdsalade of een diepvriesmaaltijd van Lazy Vegan. Soms kook ik een verspakket van de AH, maar dat vind ik al veel werk. 
Ik zou het liefst volgens een mediterrane dieet leven, dus alles vers koken en zo onbewerkt mogelijk eten. Maar hoe pak je dat aan? Gewoon een kookboek kopen en tegen mijn zin in gaan koken? Ik wil eigenlijk het onbewerkte zoveel mogelijk laten staan. Dus ook geen chips meer eten of kant-en-klare tzatziki. Ik haal elke maand de Allerhande en scheur er recepten uit, maar vervolgens maak ik er nooit een van. Mijn probleem is alleen de luiheid en de gemakzucht. En de emotionele snackdrang waar ik maar lastig vanaf kom. 
Maar nu ik mijn broeken amper nog pas en mijn favoriete zomerjurken niet meer dichtgaan, is hier echt de maat vol en wil ik aan de slag. Maar hoe leer ik mezelf koken leuk te vinden? Kan je dat uberhaubt leren? Maaltijden groot maken en dan invriezen is trouwens niet echt een optie, want ik heb een tafelmodelkoelkast met een klein vriesvak. En ja, ik wil graag een grotere, maar daar heb ik het budget nu niet voor. 
Heeft iemand leuke tips of tricks of eventueel kookboeken voor me? Of een schop onder mijn kont mag ook. 

Aangezien je als je kant en klaar de maaltijden van Lazy Vegan kookt: Lenna Omrani kookt simpel, clean en vegan. Ze heeft een blog en kookboeken. Mocht je kobo plus hebben toevallig: daar zijn haar kookboeken inbegrepen bij je abonnement. Of je het leuk gaat vinden weet ik niet, ik vond koken leuker worden toen ik er beter in werd. Dus gewoon doen!

Je zal er toch echt tijd voor moeten uittrekken in het begin, omdat je dit moet gaan leren. En je moet juist onbewerkt ingrediënten hebben (staat fout in je op). En zonder pakjes ed koken kan op veel verschillende manieren. Heel uitgebreid maar ook snelle recepten, alleen die moet je dus gaan zoeken. Wanneer je alleen of met zijn 2-en woont, kun je wat extra koken zodat je al voor meerdere dagen hebt gekookt en dit evt in de vriezer kunt doen (als je die hebt) of je eet bv maandag en woensdag hetzelfde. En gesneden groente is bv ook prima, dan ben je al minder tijd kwijt aan alles zelf te moeten snijden. 

Teunie (Eenvoudig leven) heeft een leuk kookboek uitgebracht.

https://www.bol.com/nl/nl/p/eenvoudig-lekker/9300000111911436/

?u=https%3A%2F%2Fblogger.googleusercontent.com%2Fimg%2Fb%2FR29vZ2xl%2FAVvXsEhQhvKvaCqRJu_ovBGsWy0EanGYl88lw280c-UY44hf-Pj_2AzERhs5sxm_HPVZxHgU_jU342AHronVcdFWXHkfFaVIv0qKJmdRAoptyBv-SoLtu-Op_bnNuP3WNfaa2I_pMRcv_iordeBuVRfsvQD03gGnbBbinUUxFAb3yhepi2XS6FF6LOT-SRlVHg%2Fs1600%2F316161436_5807390605966076_1696181911124877904_n.jpg&f=1&nofb=1&ipt=a08891ce93d9e785fad5df1cfa509bcde67d5df86f8c477c6cbafeeede1306c3

Jujubee

Jujubee

25-07-2026 om 09:17 Topicstarter

Ja, dat bedoel ik uiteraard: onbewerkte ingrediënten. Dus een appel eten i.p.v. appelmoes. Niet dat ik dat ooit eet, maar goed. 
Ik gebruik trouwens zelden pakjes en zakjes bij het koken, voornamelijk omdat ik amper echt kook. Ik zou niet weten hoe je een roux moet maken bijvoorbeeld. Mijn broer heeft de koksopleiding gedaan, maar mijn moeder en ik hebben beiden een grafhekel aan koken. Als ik een klassiek muziekje aanzet, gaat het meestal wel. Maar leuk vind ik het niet. Ik heb alleen een klein vriesvak, dus dagen vooruit koken is lastig. 

Ik heb geen Koboplus, Citroengraag maar dank je voor de tips. Ik ga die dame eens opzoeken. 

Jujubee

Jujubee

25-07-2026 om 09:19 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 25-07-2026 om 09:13:

Teunie (Eenvoudig leven) heeft een leuk kookboek uitgebracht.

https://www.bol.com/nl/nl/p/eenvoudig-lekker/9300000111911436/

?u=https%3A%2F%2Fblogger.googleusercontent.com%2Fimg%2Fb%2FR29vZ2xl%2FAVvXsEhQhvKvaCqRJu_ovBGsWy0EanGYl88lw280c-UY44hf-Pj_2AzERhs5sxm_HPVZxHgU_jU342AHronVcdFWXHkfFaVIv0qKJmdRAoptyBv-SoLtu-Op_bnNuP3WNfaa2I_pMRcv_iordeBuVRfsvQD03gGnbBbinUUxFAb3yhepi2XS6FF6LOT-SRlVHg%2Fs1600%2F316161436_5807390605966076_1696181911124877904_n.jpg&f=1&nofb=1&ipt=a08891ce93d9e785fad5df1cfa509bcde67d5df86f8c477c6cbafeeede1306c3

Dank je, ik ga daar even naar kijken. 

Tijd heb ik trouwens zat, want ik woon alleen en werk niet veel. Het is hier vaak echt een luiheidsding. Geen idee waar die antipathie tegen koken vandaan komt, maar ik vind mezelf ertoe aanzetten echt lastig.  

Dan zou ik gaan kijken naar een basiskookboek of een basiskookcursus. 

Jujubee

Jujubee

25-07-2026 om 09:24 Topicstarter

Er is trouwens nog een reden dat ik beter wil gaan eten: ik heb ook endometriose. Dus ik heb er baat bij om zo min mogelijk voeding te consumeren die ontstekingen verergert. Dus bewerkt eten en suikers. Ik heb momenteel erg veel last van mijn hormonen, dus mezelf wat te helpen met goede voeding zou ook wel fijn zijn. 

Is het boek 'De Groene Bakplaat' van Rukmini Iyer iets voor je? Vega(n) maaltijden uit de oven. Ze zijn onderverdeeld in gerechten die veel of weinig voorbereidingstijd kosten (qua snijden vooral) en de rest doet de oven voor je. 

Je staat geen minuut teveel in de keuken. 

Een goed (koks)mes en goede (grote!) snijplank maken in mijn ogen ook echt verschil in hoe ik de voorbereiding ervaar. Een courgette ga je niet met een schilmesje te lijf. 

buufie schreef op 25-07-2026 om 09:21:

Dan zou ik gaan kijken naar een basiskookboek of een basiskookcursus.

Het enige dat ik me herinner van mijn kookcursus bij "De Zuivelkeuken" als 17-jarige is hoe ik een roux moet maken.

Het is niet moeilijk, gewoon het vuur niet te hoog zetten.

🙃

Poezenmeisje schreef op 25-07-2026 om 09:31:

[..]

Het enige dat ik me herinner van mijn kookcursus bij "De Zuivelkeuken" als 17-jarige is hoe ik een roux moet maken.

Het is niet moeilijk, gewoon het vuur niet te hoog zetten.

🙃

Pan met dikke bodem gebruiken en zorgen dat de bloem gaar is voordat je vloeistof gaat toevoegen. 

Verhouding: 120 gram boter, 120 gram bloem 1 liter vloeistof. 

Of voor een klein beetje 30, 30, 250 ml

Boter smelten, bloem erbij, zachtjes laten pruttelen onder voortdurend roeren met houten lepel (of kleine garde). Na twee/drie minuten pas de vloeistof erbij. Ongeveer de helft, goed glad roeren en daarna de rest van de vloeistof. 

Als het fout gaat: 

De saus heeft klonten: laten inkoken en blijven roeren. Er vormt zich dan een soort deegbal, daarna met extra water weer uitroeren tot saus. 

De boter en bloem kleuren bruin voordat je vloeistof gaat toevoegen: Saus is verbrand. Begin opnieuw. 

De saus smaakt melig: de bloem is nog niet gaar genoeg, nog even doorkoken (blijf goed roeren) en eventueel een eetlepel boter extra toevoegen. 

Als je echt de basis van koken nog niet beheerst zou ik een basis kookboekje aanschaffen. Blueband heeft een hele goede die je vaak tweedehands voordelig kunt krijgen. Het is geen vegetarisch kookboek en ik meen mij te herinneren dat je vega eet.
Karin luiten heeft ook hele goede kookboeken en zij heeft een zonder pakjes en zakjes vega kookboek. 

Gezond koken hoeft ook echt geen uren te duren als je het dagelijks doet gaat het ook steeds sneller en hoef je tijdens het koken ook niet meer na te denken over iedere stap die je moet doen.

Kampeerder schreef op 25-07-2026 om 09:51:

[..]

Pan met dikke bodem gebruiken en zorgen dat de bloem gaar is voordat je vloeistof gaat toevoegen.

Verhouding: 120 gram boter, 120 gram bloem 1 liter vloeistof.

Of voor een klein beetje 30, 30, 250 ml

Boter smelten, bloem erbij, zachtjes laten pruttelen onder voortdurend roeren met houten lepel (of kleine garde). Na twee/drie minuten pas de vloeistof erbij. Ongeveer de helft, goed glad roeren en daarna de rest van de vloeistof.

Als het fout gaat:

De saus heeft klonten: laten inkoken en blijven roeren. Er vormt zich dan een soort deegbal, daarna met extra water weer uitroeren tot saus.

De boter en bloem kleuren bruin voordat je vloeistof gaat toevoegen: Saus is verbrand. Begin opnieuw.

De saus smaakt melig: de bloem is nog niet gaar genoeg, nog even doorkoken (blijf goed roeren) en eventueel een eetlepel boter extra toevoegen.

Met een garde werken bij een roux is voor een beginner veel makkelijker. Denk goed aan het losroeren van "de plak" die ontstaat op de overgang van wand naar bodem van de pan. 

Gelijke delen bloem en boter is en must maar voor de verschillende toepassingen van een roux heb je meer of minder bindmiddel nodig. Voor een soep heb je genoeg aan 90 gram bloem, voor kroketten heb je zeker 150 nodig per liter vocht. 

Ik heb geen Koboplus, Citroengraag maar dank je voor de tips. Ik ga die dame eens opzoeken.

Even een tip: Je kunt Koboplus per maand aan en uitzetten. En de eerste maand is vaak gratis dacht ik. Dan download je de gewenste kookboeken en maakt screenshots van de gerechten die je aanstaan. En dan zet je koboplus weer uit.

Er gaan weken voorbij dat ik geen roux maak dus laten we Jujubee niet de lust om te gaan koken ontnemen door uit te leggen wat er allemaal mis kan gaan als je er ooit een wil gaan maken, hij komt in het mediterraanse dieet ook niet echt voor.

Ik raad beginnende kokers altijd aan om eenvoudig met twee pans gerechten te beginnen en als je een oven hebt zijn traybakes ook ideaal. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.