Eten Eten

Eten

Pakjes en zakjes, ja of nee of soms

Peiling

Pakjes, zakjes, potten saus?
139 stemmen
29%
17%
54%

MMcGonagall

MMcGonagall

08-11-2025 om 21:04 Topicstarter

Ik moet bekennen dat ik in de poll toch soms heb ingevuld. Toen ik het topic las, kwamen er wat producten voorbij die ik meestal kant en klaar koop. Pesto bijvoorbeeld. Door de pastasaus of op een broodje, dan vind ik het wel veel werk om daar helemaal verse voor te maken. Ook koop ik kruidenmix voor burrito’s en chilisaus in een fles. Ach, nu ik toch eerlijk ben, ook wel eens een complete opwarmmaaltijd of maaltijdsalade.

Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 19:19:

[..]

Ik ga mijn zuinige-ik opzij zetten en het ook weer eens zelf maken

Ipv pijnboompitten kan je ook met vervangers werken. Bijvoorbeeld walnoten, amandelen, cashewnoten, pompoenpitten, zonnebloempitten, een combi... Ik doe er ook weleens rucola of verse bladspinazie door ipv basilicum, of juist een combi. En qua kaas gebruik ik meestal pecorino. Maar ik koop die kazen vaak als ze in de aanbieding zijn en gooi ze dan in de diepvries. 

Wat betreft de pakjes en zakjes: ik kook het liefst zo veel mogelijk zonder. Als ik dan weer eens zo'n pot/zak probeer, valt het toch altijd weer tegen. En zelf maken vind ik behalve lekkerder, vaak ook veel leuker. Dingen als jus, bechamelsaus, roux, pastasaus etc maak ik altijd zelf. 

MMcGonagall schreef op 08-11-2025 om 21:04:

Ik moet bekennen dat ik in de poll toch soms heb ingevuld. Toen ik het topic las, kwamen er wat producten voorbij die ik meestal kant en klaar koop. Pesto bijvoorbeeld. Door de pastasaus of op een broodje, dan vind ik het wel veel werk om daar helemaal verse voor te maken. Ook koop ik kruidenmix voor burrito’s en chilisaus in een fles. Ach, nu ik toch eerlijk ben, ook wel eens een complete opwarmmaaltijd of maaltijdsalade.

Ik maak altijd meerdere porties pesto en vries het in in kleine plastic potjes.

MMcGonagall schreef op 08-11-2025 om 21:04:

Ik zou dat voor mezelf ook doen hoor. Kan me wel eens verbazen over de hoeveelheid tijd die mijn partner wil steken in het maken van eten. Die maakt dus zelf even een pesto of boemboe ofzo. Kan me ook ineens verrassen met een lunch van afgebakken broodjes gezond met zelfgemaakte saus erover. Ik maak voor mezelf gewoon een bammetje pindakaas en vind dat genoeg werk. 

Meestal zonder pakjes, maar soms ook met. Ook wel eens de Wereld gerechten Knorr. Misschien vloeken in de kerk maar na een lange drukke dag of als ik druk in mijn hoofd ben is het wel eens makkelijk. 

Schoondochter schreef op 08-11-2025 om 18:08:

ik heb nee gestemd. Daarbij moet ik wel opbiechten dat mijn partner kok is. Die is beledigd als er zulke producten in huis komen. En hij kookt dus eigenlijk altijd, dus ik heb makkelijk praten. Als ik zelf zou koken had ik 'soms' gestemd.

Exact dit. Nooit, maar dat komt omdat hij kookt of mij op z'n minst uitleg kan geven als ik het doe. Na zoveel jaar vers en zelfgemaakt eten, wil je geen pakjes en zakjes meer.

Oh wacht. Ik denk dat wat ik zeg niet helemaal klopt. We gebruiken wel tomato frito en een zakje jus of een kruidenmengsel voor wraps. Dus dan toch soms.

Ik vind pakjes etc een uitkomst voor mensen zoals ik, die niet zelf het talent of de tijd hebben om zelf iets in elkaar te zetten. 

Ik weet niet of er een term voor bestaat, maar ik heb heel veel moeite om een recept te lezen en te begrijpen. Moet het tijdens het koken (want ik probeer het wel eens met een verspakket naast de weegschaal op de groentenafdeling) wel 20 keer opnieuw lezen, en dan overdrijf ik echt niet.

Ook heb ik wel gegeten bij mensen die heel hoog opgaven over hun eigengemaakte gerecht/saus etc terwijl ik het zelf niet vond smaken. Het is zo persoonlijk. Smaken, hobby’s en talenten verschillen.

Ik heb soms gestemd want ik gebruik voor nasi en macaroni en jus een pakje. Kreeg m niet op smaak en de keer dat ik dit maak, dan vind ik dit prima
Maar bv pastasaus, ajam pangang,sate etc maak ik zelf. Veel lekkerder en minder zurig dan potten en minder zout dan pakje.

Wat versta je onder pakjes en zakjes? Ik koop kruidenmixen, dat zit in een pot, zakje of pakje en ik zie daar het probleem niet zo van. Ik kan uren rondneuzen in de toko!

madee schreef op 08-11-2025 om 22:21:

Ik vind pakjes etc een uitkomst voor mensen zoals ik, die niet zelf het talent of de tijd hebben om zelf iets in elkaar te zetten.

Ik weet niet of er een term voor bestaat, maar ik heb heel veel moeite om een recept te lezen en te begrijpen. Moet het tijdens het koken (want ik probeer het wel eens met een verspakket naast de weegschaal op de groentenafdeling) wel 20 keer opnieuw lezen, en dan overdrijf ik echt niet.

Ook heb ik wel gegeten bij mensen die heel hoog opgaven over hun eigengemaakte gerecht/saus etc terwijl ik het zelf niet vond smaken. Het is zo persoonlijk. Smaken, hobby’s en talenten verschillen.

Tja, dat is natuurlijk gek om hoog op te geven over je eigen kookkunsten. 

Ik vind de smaken van pakjes en zakjes niet lekker, maar zal niet snel zeggen dat mijn eten lekkerder is. Ik vind het lekkerder, maar als iemand anders dat niet vindt ook prima.

felija schreef op 08-11-2025 om 19:54:

[..]

Guilty! Ik maak dus inderdaad kip tandoori van knorr, hoe maak jij het, als ik vragen mag?

Ik maak het niet meer  . Als ik nu kipfilet eet (1x per 3 weken ofzo, we eten weinig vlees) maak ik iets anders. Bijvoorbeeld roergebakken (geroerbakte?) spitskool met kipfilet gekruid met shoarmakruiden, rijst en rozijnen. 

Maar als ik kip Tandoori zou willen maken zou ik denk ik kiezen voor Tandoorikruiden (alleen de specerijen dus, zonder zout of andere toevoegingen) en dan een saus maken van tomaat en crème fraîche bijvoorbeeld. Of zoiets 😉

Ik denk (zal het eens nakijken) dat Karin Luiten (Koken met Karin) wel een recept heeft.

MMcGonagall

MMcGonagall

08-11-2025 om 23:35 Topicstarter

Kip tandoori van Knorr maakte mijn vroegere schoonmoeder altijd en ik vond dat altijd zo vies. Ik zal het dus ook echt niet bestellen in een restaurant of zelf maken, hoewel het misschien best lekker kan zijn.
Mijn favoriet was kip Siam, maar die maak ik dus nu gewoon zelf. Echt supermakkelijk en je kunt er dan ook fatsoenlijke rijst bij koken

Ik heb ja gestemd. Ik vind koken niet leuk en zie niet in waarom ik zelf allerlei kruiden zou moeten gaan staan mengen voor bijvoorbeeld taco’s of burrito’s, als iemand anders dat al voor me heeft gedaan en ik het zo kan kopen ik ben van het makkelijk en snel koken. Pastasaus maak ik wel vaak dmv een fles passata, een blikje tomatenpuree, een zak gesneden groente en wat Italiaanse kruiden (uit een potje) erdoor te gooien. Geraspte kaas erover, gehakt erdoor en klaar. Ik gooi ook zo’n zakje verstegen kruiden door de boerenkool, ideaal! Ja, ik kan ook al die kruiden er zelf los doorheen doen maar daar zie ik dus het nut niet van. En soms is zo’n kant en klare pot pastasaus ook prima. Veel verse groente er bij (wel voorgesneden, want zelf snijden vind ik ook te lang duren) en het staat snel op tafel. Voor lasagne vind ik de honig lasagnesaus tradizionale echt de lekkerste ook. Dat krijg ik zelf niet voor elkaar met kruiden mengen enz. Dus ja, ik gebruik echt wel regelmatig een zakje, pakje of bomboe of zo. Gewoon omdat ik van het gemak ben en echt niet van koken hou.

Marty1984 schreef op 08-11-2025 om 18:30:

[..]

Ik kan er 1.000 groenten in gooien (standaard hier ui, wortel, courgette, paprika en champignons), 1.000 kruiden, vervolgens tomatenblokjes maar die saus blijft zuur, waterachtig, ziet niet rood en "er mist iets" qua smaak. Vindt man overigens ook.

Gooi ik er een bokaal prefab tomatensaus bij heb ik wel heer

Gooi er eens een flinke lepel suiker en maïzena bij, waarschijnlijk is dat wat je 'mist'.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.