Eten
MMcGonagall
08-11-2025 om 17:57
Pakjes en zakjes, ja of nee of soms
Een tijdje geleden heb ik gespaard voor een doos met (bijna) gratis boodschappen van de Jumbo. De meeste producten uit die doos heb ik gebruikt of weg gegeven, maar ik zit nog met een grote pot pastasaus van het huismerk. Daar kijken we niet echt naar uit, zeg maar.
Vanavond dacht ik dus gnocchi te maken (altijd lekker), met chorizo (ook altijd lekker) en dan die saus erdoor. Uiteindelijk stond ik te roeren in mijn koekenpan met chorizo en groente en ik vond het zo zonde om die saus erdoor te gooien. Niet gedaan dus, met een beetje geraspte kaas was het heerlijk.
Het is dus al even geleden dat ik iets uit een pakje, zakje of pot kant-en-klaar heb gemaakt. Niet omdat ik een voedselsnob ben (die groente was wel zo’n roerbakzak), maar omdat ik het meeste veel lekkerder vind als ik het zelf maak, en net zo makkelijk.
Peiling
Pakjes, zakjes, potten saus?
Schoondochter
08-11-2025 om 18:08
ik heb nee gestemd. Daarbij moet ik wel opbiechten dat mijn partner kok is. Die is beledigd als er zulke producten in huis komen. En hij kookt dus eigenlijk altijd, dus ik heb makkelijk praten. Als ik zelf zou koken had ik 'soms' gestemd.
Wieder
08-11-2025 om 18:10
Als ik íets vies vind uit een pot/pakje/zakje, dan is het pastasaus. Ik ben ook geen snob die pastasaus van tomaten gaat maken (van de zomer wel toen ik omkwam in de tomaten uit eigen moestuin), ik pak gewoon een blik tomatenblokjes, maar die kant en klare dingen vind ik echt niet lekker. Ik kook eigenlijk zeer zelden iets kant en klaars, maar voor pesto maak ik een uitzondering. Ik weet dat vers gemaakt lekkerder is en dat het ook zo klaar is, maar meestal gooi ik gewoon zo'n potje door of over een gerecht (behalve dan weer afgelopen zomer, toen ik omkwam in basilicum uit eigen moestuin, wat moet je er anders mee 😅)
Hemke
08-11-2025 om 18:12
Man en ik stomen ,zonder pakjes en zakjes.
Heerlijk, verschillende kruiden uit proberen.
Hemke
08-11-2025 om 18:13
Hemke schreef op 08-11-2025 om 18:12:
Man en ik koken met de stoomkoker ,zonder pakjes en zakjes.
Heerlijk, verschillende kruiden uit proberen.
Marty1984
08-11-2025 om 18:16
Ik vind pasta-saus met enkel tomatenblokjes dan weer niet te vreten, dus doe mij maar zo'n prefab-pot die perfect is qua kruiding. Wel zonder vlees erin, dat bak ik liever zelf vers. En met sowieso een lading aan verse groenten erbij.
Hier dus wel geregeld pakjes en potten om dingen "af" te maken qua smaak. Zeker bij internationaal spul, niet bij bloemkool met worst.
Breng maar naar hier die pot dus. Dan draai ik hem volgende keer wel mee in de pan.
Ik ben dan overigens wel weer allergisch aan voorgesneden groenten. Ik wil zelf bepalen welke groente ik in mijn eten gooi, hoeveel van welke groente ik erin gooi én die groenten zelf snijden. Ik heb mijn eigen verhoudingen én volgorde van in de pan gooien die de Appie toch echt niet kan weten.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 18:23
Marty1984 schreef op 08-11-2025 om 18:16:
Ik vind pasta-saus met enkel tomatenblokjes dan weer niet te vreten, dus doe mij maar zo'n prefab-pot die perfect is qua kruiding. Wel zonder vlees erin, dat bak ik liever zelf vers. En met sowieso een lading aan verse groenten erbij.
Hier dus wel geregeld pakjes en potten om dingen "af" te maken qua smaak. Zeker bij internationaal spul, niet bij bloemkool met worst.Breng maar naar hier die pot dus. Dan draai ik hem volgende keer wel mee in de pan.
Ik ben dan overigens wel weer allergisch aan voorgesneden groenten. Ik wil zelf bepalen welke groente ik in mijn eten gooi, hoeveel van welke groente ik erin gooi én die groenten zelf snijden.
Nee niet 'enkel tomatenblokjes' natuurlijk hè. Ik maak een heerlijke pastasaus van blik tomatenblokjes, bleekselderijstukjes, geraspte winterwortel, ui, italiaanse kruiden en knoflook.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 18:25
Ik gebruik nagenoeg geen pakjes en zakjes. Wel potjes gemengde specerijen (zonder zout, het liefst van euroma/jonnie boer).
Vroeger maakte ik nog wel eens kip tandoori van Knorr maar de laatste jaren vind ik het echt te chemisch en te zout. Liever eigen brouwsel.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 18:27
Ted68 schreef op 08-11-2025 om 18:25:
Nee…..hier geen zakjes. Wel Bouillon blokjes, en Tomaten uit blik
Ja bouillonblokjes gebruik ik ook. Zelf bouillon trekken is me te bewerkelijk.
Wieder
08-11-2025 om 18:29
Marty1984 schreef op 08-11-2025 om 18:16:
Hier dus wel geregeld pakjes en potten om dingen "af" te maken qua smaak. Zeker bij internationaal spul, niet bij bloemkool met worst.Breng maar naar hier die pot dus. Dan draai ik hem volgende keer wel mee in de pan.
Ik ben dan overigens wel weer allergisch aan voorgesneden groenten. Ik wil zelf bepalen welke groente ik in mijn eten gooi, hoeveel van welke groente ik erin gooi én die groenten zelf snijden. Ik heb mijn eigen verhoudingen én volgorde van in de pan gooien die de Appie toch echt niet kan weten.
Hoe kom je erbij dat het saus van enkel tomatenblokjes wordt?! Ik heb in mijn keuken een la speciaal voor kruiden, ideaal! En die is niet alleen voor de sier, ik gebruik ze ook. Ik heb mijn eigen verhoudingen én volgorde van in de pan gooien die Bertolli toch echt niet kan weten 😉
Marty1984
08-11-2025 om 18:30
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 18:23:
[..]
Nee niet 'enkel tomatenblokjes' natuurlijk hè. Ik maak een heerlijke pastasaus van blik tomatenblokjes, bleekselderijstukjes, geraspte winterwortel, ui, italiaanse kruiden en knoflook.
Ik kan er 1.000 groenten in gooien (standaard hier ui, wortel, courgette, paprika en champignons), 1.000 kruiden, vervolgens tomatenblokjes maar die saus blijft zuur, waterachtig, ziet niet rood en "er mist iets" qua smaak. Vindt man overigens ook.
Gooi ik er een bokaal prefab tomatensaus bij heb ik wel heerlijke saus.
Dan weet ik dus wat ik kies. Verse groenten, vers vlees, wat eigen kruiding (peper, een paar tenen verse look), maar aan 't einde wel 1 of 2 bokalen prefab-saus (en rode wijn) die de boel voor mij écht lekker en af maken.
Ik heb hetzelfde overigens als ik bijvoorbeeld iets Moroccon-style of shoarma kook / bak. Begin ik met eigen kruiden te knoeien lijkt het nergens naar. Gooi ik er een prefab-zakje door is het heerlijk. Dan maar deels prefab.
Ik heb dan weer helemaal niets met pesto. Tenzij in giga-hoeveelheden vind ik het meestal vrij smakeloos en "te weinig". Je doet mij geen plezier met "pasta pesto" waar dan 1 lepel pesto bovenop gesmeten is. Dan kan je me evengoed kale pasta geven.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 18:37
Wieder schreef op 08-11-2025 om 18:10:
Als ik íets vies vind uit een pot/pakje/zakje, dan is het pastasaus. Ik ben ook geen snob die pastasaus van tomaten gaat maken (van de zomer wel toen ik omkwam in de tomaten uit eigen moestuin), ik pak gewoon een blik tomatenblokjes, maar die kant en klare dingen vind ik echt niet lekker. Ik kook eigenlijk zeer zelden iets kant en klaars, maar voor pesto maak ik een uitzondering. Ik weet dat vers gemaakt lekkerder is en dat het ook zo klaar is, maar meestal gooi ik gewoon zo'n potje door of over een gerecht (behalve dan weer afgelopen zomer, toen ik omkwam in basilicum uit eigen moestuin, wat moet je er anders mee 😅)
Ik vind eerlijk gezegd zelfgemaakte pesto zo duur...Parmezaanse kaas, een flinke hoeveelheid pijnboompitten, goeie olijfolie...basilicum en knoflook zijn dan nog te doen.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 18:38
Marty1984 schreef op 08-11-2025 om 18:30:
[..]
Ik kan er 1.000 groenten in gooien (standaard hier ui, wortel, courgette, paprika en champignons), 1.000 kruiden, vervolgens tomatenblokjes maar die saus blijft zuur, waterachtig, ziet niet rood en "er mist iets" qua smaak. Vindt man overigens ook.
Dan weet ik dus wat ik kies. Verse groenten, vers vlees, wat eigen kruiding (peper, een paar tenen verse look), maar aan 't einde wel 1 of 2 bokalen prefab-saus (en rode wijn) die de boel voor mij écht lekker en af maken.
Ik heb hetzelfde overigens als ik bijvoorbeeld iets Moroccon-style of shoarma kook / bak. Begin ik met eigen kruiden te knoeien lijkt het nergens naar. Gooi ik er een prefab-zakje door is het heerlijk. Dan maar deels prefab.
Ik gebruik in dat geval dus gemengde specerijen. Daar zitten echt alleen maar specerijen in, maar wel in de goede samenstelling voor een bepaald smaakeffect. Verder geen toevoegingen, zelfs geen zout.
Wieder
08-11-2025 om 18:39
Marty1984 schreef op 08-11-2025 om 18:30:
[..]
Ik kan er 1.000 groenten in gooien, 1.000 kruiden, vervolgens tomatenblokjes maar die saus blijft zuur, waterachtig, ziet niet rood en "er mist iets" qua smaak.
Dan weet ik dus wat ik kies. Verse groenten, vers vlees, wat eigen kruiding, maar aan 't einde wel 1 of 2 bokalen prefab-saus die de boel voor mij écht lekker en af maken.
Bolognesaus staat hier tenminste drie uur te pruttelen en met wat melk of room erin is het echt niet zuur en waterachtig, maar zoetig en romig. En mooi rood van kleur, waarom zou het niet rood worden?
Wieder
08-11-2025 om 18:42
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 18:37:
[..]
Ik vind eerlijk gezegd zelfgemaakte pesto zo duur...Parmezaanse kaas, een flinke hoeveelheid pijnboompitten, goeie olijfolie...basilicum en knoflook zijn dan nog te doen.
Wel hè, dat vind ik dus ook! Dan toch maar uit een potje 😉. Ik vind het wel leuk om te doen en het is ook echt wel lekkerder, al is het maar omdat je zelf de structuur kunt bepalen.