Eten
MMcGonagall
08-11-2025 om 17:57
Pakjes en zakjes, ja of nee of soms
Een tijdje geleden heb ik gespaard voor een doos met (bijna) gratis boodschappen van de Jumbo. De meeste producten uit die doos heb ik gebruikt of weg gegeven, maar ik zit nog met een grote pot pastasaus van het huismerk. Daar kijken we niet echt naar uit, zeg maar.
Vanavond dacht ik dus gnocchi te maken (altijd lekker), met chorizo (ook altijd lekker) en dan die saus erdoor. Uiteindelijk stond ik te roeren in mijn koekenpan met chorizo en groente en ik vond het zo zonde om die saus erdoor te gooien. Niet gedaan dus, met een beetje geraspte kaas was het heerlijk.
Het is dus al even geleden dat ik iets uit een pakje, zakje of pot kant-en-klaar heb gemaakt. Niet omdat ik een voedselsnob ben (die groente was wel zo’n roerbakzak), maar omdat ik het meeste veel lekkerder vind als ik het zelf maak, en net zo makkelijk.
Peiling
Pakjes, zakjes, potten saus?
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 18:58
Ted68 schreef op 08-11-2025 om 18:56:
Mijn Nonna draait zich om in haar graf; melk in de succo?
In het originele ragù-recept wordt room (of melk) genoemd hoor.
Marty1984
08-11-2025 om 19:04
Maar opstartster ...
Als je die pot toch niet of alleen maar tegen je zin gaat opeten ...
Geef hem cadeau aan je buren. Of zet hem op je werk.
Er zal vast wel iemand zijn die hem wél met veel plezier gebruikt.
Bakblik
08-11-2025 om 19:13
ik heb soms gestemd. Thuis bijna nooit. Wel zo als Herfstappeltaart al noemt kruidenmengsels om een gerecht op smaak te brengen maar zo'n pot als in de op wordt hier nooit gekocht.
Toen ik dat pakket had heeft zoon een keer pasta gemaakt met vrienden toen wij op vakantie waren toen was die pot op.
Zo'n stazak soep of kant en klare sauzen koop ik nooit.
In Frankrijk doe ik het soms wel om op de camping waar makkelijker te koken.
DE TIP om de tomatensaus minder zie te maken: Tomaten uit blik of karton moet je ontzuren. Olie in de hete pan en dan onder continue roeren de tomatensaus erbij gieten. Gaat goed spetteren maar dan heb je smaakvolle, niet zure saus.
Tuinfluiter
08-11-2025 om 19:18
Ik gebruik nooit pakjes, zakjes en kant en klare sauzen. Ik gebruik wel blokjes bliktomaten en bouillonblokjes. Ik houd van koken en sta alles zelf te snijden en te hakken en heb veel specerijen en kruiden. In mijn tuin staan ook verschillende kruiden die ik regelmatig gebruik. Pesto uit een potje vind ik ronduit smerig dus ik maak het altijd zelf.
Herfstappeltaart
08-11-2025 om 19:19
Tuinfluiter schreef op 08-11-2025 om 19:18:
Ik gebruik nooit pakjes, zakjes en kant en klare sauzen. Ik gebruik wel blokjes bliktomaten en bouillonblokjes. Ik houd van koken en sta alles zelf te snijden en te hakken en heb veel specerijen en kruiden. In mijn tuin staan ook verschillende kruiden die ik regelmatig gebruik. Pesto uit een potje vind ik ronduit smerig dus ik maak het altijd zelf.
Ik ga mijn zuinige-ik opzij zetten en het ook weer eens zelf maken
Kampeerder
08-11-2025 om 19:37
Pakjes en zakjes nooit, pot saus ook niet. Bak wel met mixen van Koopmans, appeltaart en cake.
Ben dol op voorgesneden (gemengde) groenten, voorgekookte aardappels etc. Ben echt geen snob daarin, maar zakjes droge saus of soep vind ik echt vreselijk smaken. En en pot of blik saus of soep vind ik ook echt nooit lekker.
En dan heb ik inderdaad eens zo'n pot die je cadeau krijgt en dan neem ik die mee op vakantie en dat is dan de avond met het slechtste eten in de tent op mijn twee-pitter klaargemaakt.
Tuinfluiter
08-11-2025 om 19:40
Kampeerder schreef op 08-11-2025 om 19:37:
Pakjes en zakjes nooit, pot saus ook niet. Bak wel met mixen van Koopmans, appeltaart en cake.
Ben dol op voorgesneden (gemengde) groenten, voorgekookte aardappels etc. Ben echt geen snob daarin, maar zakjes droge saus of soep vind ik echt vreselijk smaken. En en pot of blik saus of soep vind ik ook echt nooit lekker.
En dan heb ik inderdaad eens zo'n pot die je cadeau krijgt en dan neem ik die mee op vakantie en dat is dan de avond met het slechtste eten in de tent op mijn twee-pitter klaargemaakt.
In mijn bieb staat een weggeef kast en daar zet ik zoiets direct in.
Kampeerder
08-11-2025 om 19:44
Tuinfluiter schreef op 08-11-2025 om 19:40:
[..]
In mijn bieb staat een weggeef kast en daar zet ik zoiets direct in.
Dat zou ik ook moeten doen, maar dan denk ik dat als zoveel mensen dat wel kopen en eten het toch nooit zo slecht kan zijn. Dus dan probeer ik het weer een keer. Om weer teleurgesteld te worden.
Evaluna
08-11-2025 om 19:45
Jahoor, vooral voor de snel klaar maaltijden, daar doe ik graag een pot pastasaus overheen.
Ook nasi / bami / curry gaat een kant en klaar zakje kruiden of currypasta doorheen.
Ik vind het leuk om te koken zonder pakjes, maar het gebeurt me eigenlijk te vaak dat het helemaal nergens naar smaakt.
Vriend vindt die pakjes en potten niks. Aan de andere kant gaat er bij hem (vrijwel) altijd bouillonblokjes doorheen, vaak vind ik dat nog zoutiger dan kant en klare mix.
Kampeerder
08-11-2025 om 19:52
Evaluna schreef op 08-11-2025 om 19:45:
Jahoor, vooral voor de snel klaar maaltijden, daar doe ik graag een pot pastasaus overheen.
Ook nasi / bami / curry gaat een kant en klaar zakje kruiden of currypasta doorheen.
Ik vind het leuk om te koken zonder pakjes, maar het gebeurt me eigenlijk te vaak dat het helemaal nergens naar smaakt.
Vriend vindt die pakjes en potten niks. Aan de andere kant gaat er bij hem (vrijwel) altijd bouillonblokjes doorheen, vaak vind ik dat nog zoutiger dan kant en klare mix.
Goed doseren, en proeven is de truc. Je kunt ook een half blokje doen natuurlijk. En indien je bouillonblokjes gebruikt, dan gebruik je geen of minder zout.
felija
08-11-2025 om 19:54
Herfstappeltaart schreef op 08-11-2025 om 18:25:
Ik gebruik nagenoeg geen pakjes en zakjes. Wel potjes gemengde specerijen (zonder zout, het liefst van euroma/jonnie boer).
Vroeger maakte ik nog wel eens kip tandoori van Knorr maar de laatste jaren vind ik het echt te chemisch en te zout. Liever eigen brouwsel.
Guilty! Ik maak dus inderdaad kip tandoori van knorr, hoe maak jij het, als ik vragen mag?
Schommelstoel
08-11-2025 om 20:09
Thuis nooit. Gewoon omdat ik prima zelf kan koken en kruiden bij elkaar kan mengen volgens een recept of naar eigen smaak.
Maar nu ben ik op vakantie en hier heb ik alleen peper en zout om mee te kruiden en geen uitgebreide kruidencollectie in de keukenkastjes (zoals thuis). Dan pak ik uit gemak toch een keer een pot tomatensaus (van een A-merk), maar die vind ik dan eigenlijk helemaal niet lekker. En dan zit ik toch met tegenzin te eten.
alhambra
08-11-2025 om 20:33
Ja
Pepersaus
Kruidenmix wraps/taco's
Currysaus van Pataks
Chicken Tonight
Woksaus
Dit komt er bij ons regelmatig voorbij, zeker doordeweeks.
Eerder ook pastasaus maar dan werd ons te duur voor wat het was. Dus nu gezeefde tomaten en salami/cervelaat i.p.v gehakt voor de smaak.
watertoren
08-11-2025 om 20:50
Ik gebruik wel kant en klare pastasaus van tomaten om daar zelf babi pangangsaus van te maken.
Dorestad
08-11-2025 om 20:55
vroeger: altijd. Mijn kast stond bomvol pakjes en zakjes.
Nu alleen tomaten in blik en verschillende soorten peulvruchten in zak. En visconserven. En heel veel soorten meel. Na mijn gewichtsverlies van ruim 40 kilo ben ik blijvend anders gaan koken. Veel geleerd van de recepten van o.a. Karin Luiten en Rineke Dijkinga. Karin heeft de wereldgerechten van Knorr ook nagemaakt. Ik heb 2 grote laden vol kruiden en specerijen. Ook in de diepvries en tuin veel spul. Maak vaak veel voorraad in 1x om vervolgens rustig 10 gezinsporties of meer in te vriezen. Ook bijv. hoemoes maak ik in 1x van 1 kg gedroogde kikkererwten. En dan dus véél porties invriezen. Heb net deze week nog weer lading paprika's en tomaten en preien uit tuin moeder meegekregen. 1x véél werk, 10x gemak.