Eten Eten

Eten

Oliebol met of zonder?

Gewoon een luchtige vraag Welke oliebol eet jij het liefst, met of zonder krenten/rozijnen?

Vroeger hadden wij alleen "met". Die vond ik nooit lekker, die half verbrande krenten/rozijnen aan de buitenkant verpestten voor mij de smaak van de hele bol. Sinds ik ze zelf koop, koop ik altijd zonder. 

Peiling

Bol met of zonder rozijnen/krenten?
125 stemmen
50%
46%
5%

Geen voorkeur.
Ik  ben trouwens benieuwd naar de historische oliekoeck zoals in de krant beschreven stond, met kruidnagel, gember en amandelen. Iemand enig idee of dat ook verkocht wordt ergens? Ik houd niet van de lucht van gebakken oliebollen, dus ik bak zelf niet.

_Audrey schreef op 31-12-2023 om 09:06:

Met! Ik bak ze altijd zelf met krenten, rozijnen en appelschaafsel, en alleen voor mezelf ook nog wat sukade erdoor. Dat lust verder niemand. Zo'n deegbal zonder vulling vind ik echt niet om te nassen.

En appelbeignets bak ik ook, die zijn ook altijd geliefd door iedereen.

Eens, ik eet ze ook het liefst met rozijnen /krenten appel is een mooie aanvulling en ik heb ze ook wel eens met sukade gehad. Dat vind ik ook lekker. De laatste jaren haal ik ze bij de bakker en die heeft het zonder appel en sukade. Ook prima zolang de krenten en/of rozijnen er maar in zitten. 

Zonder dat zou ik het echt minder lekker vinden. Ik zou het wel lusten toch sla ik dan liever over. 

Appelbeignets en appelflappen vind ik ook heerlijk. Niets van dat alles bak of maak ik zelf. 

ik eet meestal 1 oliebol en met of zonder maakt me niet uit. Heb nu met en zonder gekocht, we zitten met een groep bij elkaar. 
Ik eet liever een appelflap (voor de duidelijkheid, bladerdeegdriehoek met appelvulling). 

Met! Mijn kinderen ook, mijn stiefkinderen zonder. 
Gisteren ging ik iets kopen via Marktplaats, kom ik daar, kreeg een oliebol in handen gedruk: vet lekker! Wauw! Met wat rozijnen, appel en peer. 

Overigens lust ik alleen oliebollen tussen 30 december en 2 januari. Voor appelbeignets is een ruimere waarderingstijd (tussen kerst en 3 januari ongeveer), de bladerdeeg appelflap vind ik niet specifiek oud & nieuw, dat lust ik het hele jaar!

Altijd met! Rozijnen, krenten, sukade, ik vind alles lekker. Een oliebol zonder is alleen maar deeg, saai. 

Met! En met heeel veel poedersuiker.Man wil zonder dus ik maak allebei.

ik ga straks bakken, bak altijd kleine oliebollen want vind de buitenkant t lekkerste. Zo net uit t vet… hmmmm.
Man jat ze onder mn handen vandaan. Die moet ik echt wegjagen soms.

ik heb ook al eens hartige oliebolletjes gemaakt, als een soort hapje. Was ook erg lekker

met, zeker maar dan zeker geen appel of andere toevoegingen.

Appelbegnets is wel wat je bedoeld, die dikke deeglappen met appel en spijs: yuk!
Appelringen door dun beslag en dan in de frituur: meh
De appelflap: bladerdeeg met appel, kaneel en suiker, zonder rozijnen: lekker op zijn tijd.

Ik denk dat de ‘met’ stemmers ook hun appeltaart met rozijnen willen. Die vis ik er altijd uit. Dat is met een oliebol lastig, oliebollen met rozijnen eet ik dus alleen als ik er niet onderuit kom. Zo vies, die slijmerige dingetjes erin.

Ysenda schreef op 31-12-2023 om 09:36:

met, zeker maar dan zeker geen appel of andere toevoegingen.

Appelbegnets is wel wat je bedoeld, die dikke deeglappen met appel en spijs: yuk!
Appelringen door dun beslag en dan in de frituur: meh
De appelflap: bladerdeeg met appel, kaneel en suiker, zonder rozijnen: lekker op zijn tijd.

Met beignets bedoel ik wat jij appelringen noemt: dun beslag en in de frituur. Dikke deeglappen met spijs klinkt echt heel vies 🤢

MMcGonagall schreef op 31-12-2023 om 09:43:

Ik denk dat de ‘met’ stemmers ook hun appeltaart met rozijnen willen. Die vis ik er altijd uit. Dat is met een oliebol lastig, oliebollen met rozijnen eet ik dus alleen als ik er niet onderuit kom. Zo vies, die slijmerige dingetjes erin.

Zeker! Rozijnen, spijs, amandelen horen allemaal in een appeltaart

Met! Ik vind ze zooo lekker, ik eet tot ik er misselijk van ben.

Ben ik de enige die ze niet lust ? 

Coreopsis schreef op 31-12-2023 om 08:43:

Dank je TO voor deze belangrijke levensvraag. Nu kan ik eindelijk zien wie mijn échte gelijken zijn

Absoluut zonder! En met veel, teveel, veel teveel, poedersuiker.

Precies dit!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.