Eten Eten

Eten

Maaltijden voorbereiden


-Nienke- schreef op 01-06-2023 om 22:11:

Twee schalen ovenschotel in één keer maken is ook een goede, Schommelstoel, al hoor ik het geklaag alweer als we een keer twee dagen achter elkaar hetzelfde eten

Je hoeft er natuurlijk niet twee exact dezelfde ovenschotels van te maken, je kunt een basis (tomatensaus of bechamelsaus bijvoorbeeld) gebruiken voor twee verschillende gerechten uit de oven. In de ene schaal een klassieke lasagne en in de andere lasagne met spinazie en paddestoelen bijvoorbeeld. Of een lasagne en een moussaka, die maak ik ook vaak tegelijk.

Ik eet ze ook niet direct twee dagen na elkaar. Zaterdag kook ik iets voor zaterdag en maandag. En het gerecht van zondag eet ik dinsdag nog een keer. Het blijft twee keer per week een herhaalmaaltijd, maar soms is dat gewoon niet anders. Het maakt wel dat ik wat meer rust ervaar na het werk. 

Wat vriezer dingen klaar hebben is ideaal. Zijn al veel goede tips voorbij gekomen. Maar daarnaast: Kun je de kinderen vragen of ze de groenten en aardappelen vast willen schillen/snijden voor die avond? Laag water er op. Dan heb je er ook niet veel werk aan. Vriendinnetje van mij vroeger deed dat voor haar ouders en dan soms met de opdracht om het om 18:00 op het vuur te zetten want dan kookte het al als haar moeder kwam. 

-Nienke- schreef op 01-06-2023 om 22:11:

Dank voor de input! Hartige taart in stukken invriezen had ik ook nog niet aan gedacht, da’s een hele goede! Koken vinden de oudste twee niets aan (en zijn ook vaak zo onregelmatig thuis dat het lastig plannen is), maar kind nr. 3 vindt koken wel leuk en zou misschien een vaste dag voor het eten willen/kunnen zorgen. Ik ga het eens voorleggen!

Twee schalen ovenschotel in één keer maken is ook een goede, Schommelstoel, al hoor ik het geklaag alweer als we een keer twee dagen achter elkaar hetzelfde eten

Als er geklaagd wordt mogen ze zelf koken. Ik zou daar fel op zijn. Kom op, je doet je best en ze mogen best zelf ook in actie komen, ook al vinden ze het niet leuk. Jij vindt koken vast ook niet altijd leuk.

kennis van mij gebruikt op zulke dagen ook wel een slowcooker. 's morgens alles in de pan en als je thuis komt is het klaar.

Ik zie een aantal keer de slowcooker voorbijkomen, daar heb ik geen ervaring mee, dus kan ik niets over zeggen. 

Mijn partner eet gluten-, lactose- en suikervrij, waardoor ze 's middags niet simpelweg boterhammen kan eten op haar werk. Voor haar heb ik in de diepvriezer twee lades met allemaal potjes die ze kan meenemen en opwarmen. 
Verder kook ik groot als het aankomt op soep, sausen en puree. Vorig weekend nog 8 liter pastasaus gemaakt, waarvan we dan de eerste dag eten en vervolgens gingen er vier dozen de diepvriezer in zodat je gewoon nog moet opwarmen en pasta koken. 
Groenten blancheren en dan invriezen zou ook moeten lukken, maar dat doe ik zelf niet. 

Je schrijft wel dat jullie met zessen zijn, waarbij er twee studeren. Nog niet aan gedacht om jullie kinderen in te schakelen bij het kookproces? Zelf maakte ik al sinds mijn tiende na school regelmatig de warme maaltijd, dus van studenten zou ik zeker verwachten dat ze een handje toesteken.  

Onze oven kan ik instellen qua tijd. Daar kan dan ‘s morgens een ovenschaal in worden gezet, instellen en hij is klaar als je thuis komt. Dan zou je de avond ervoor al kunnen koken, nacht in de koelkast en de volgende dag alleen nog bakken.

Je hebt ook rijst die niet meer gekookt hoeft te worden, kan zo in de wok. Zo ook noedels.... The Noodle Poodle is ook erg lekker. Klaar in 2 minuten.

Voor de studenten bij je thuis: Koken hoeft niet altijd leuk te zijn, soms is t gewoon alleen functioneel

-Nienke- schreef 


Twee schalen ovenschotel in één keer maken is ook een goede, Schommelstoel, al hoor ik het geklaag alweer als we een keer twee dagen achter elkaar hetzelfde eten

Pastasaus maak ik vaak voor meerdere dagen. Eén dag met pasta en één of twee dagen gevulde paprika's of courgettes (gevuld met die pastasaus) en met wat kaas er op de oven. De rest in een plastic zakjes plat in de diepvries.

En verder eens met anderen hierboven: geklaag, daar sta ik niet voor open

Ik ben ook vaak laat (of soms zelf helemaal niet) thuis met eten en kook vaak twee keer in de week om door de weeks alle dagen lekker en gevarieerd te kunnen eten. Ik houd heel erg van afwisseling, dus wil niet twee keer in de week hetzelfde eten, vind iedere week hetzelfde al verschrikkelijk. Dus ik maak nooit één gerecht voor twee dagen achter elkaar maar vries veel in.

Op zondag kook ik vaak drie gerechten tegelijk. Je wilt de keuken dan tijdens en daarna niet zien, maar dan heb ik wel een flinke voorraad staan, soms lijkt het wel een gaarkeuken. Van die gerechten zijn er dan ook nog vaak dubbele porties bij: één lasagne is net zoveel werk als twee. Dus ik maak er twee, bak ze allebei af en de ene gaat in de vriezer en de ander in de koeling. Dan is het alleen nog opwarmen op de dag zelf (maandag). Tijdens het bakken van de lasagne maak ik een grote pan pastasaus/kipkerrie/hartige taart/ovenschotel en daar gaat ook weer een deel van in de vriezer en een deel in de koeling voor dag 2 (dinsdag). Door vaak grote porties te maken en dit in te vriezen kan ik dus ook makkelijk een week skippen met mealpreppen en alles uit de vriezer trekken. Om overzicht te houden in die vriezer heb ik een schriftje waarin ik opschrijf wat er in de vriezer is gegaan en plak ik een etiket op de schaal in de vriezer.
Op dagen dat ik (redelijk op tijd) thuis ben bereid ik tijdens het koken alvast de volgende dag voor: aardappels schillen en in water in de koeling, groente schoonmaken, evt vlees braden. Dan is het de volgende dag zo klaar. 

Ik heb ook weleens bedacht om een pooltje op te zetten met andere (drukke) mensen. Vind t nog steeds een goed idee maar t is er hier nooit van gekomen. Als je met drie huishoudens per huishouden één gerecht maakt wat voor drie gezinnen genoeg is (dus de één maakt een grote pan pastasaus, de andere een grote pan stamppot en de derde drie hartige taarten) en je geeft elkaar dan een portie heeft iedereen één keer gekookt en afwas en drie keer eten. Er zullen wat praktische zaken te regelen zijn als logistiek, lust iedereen alles en budget maar volgens mij moet wel kunnen. Dus misschien heb je een paar lotgenoten in je omgeving?

-Nienke-

-Nienke-

02-06-2023 om 18:12 Topicstarter

Dank allen, ik lees nog wat fijne ideeën! Zandhaas, eigenlijk was zoiets ook mijn idee. Op zondag doen we vaak meer huishoudelijke klussen en zouden we prima wat maaltijden kunnen voorbereiden.

Overigens kunnen beide studerende kinderen prima eens een keertje koken, maar die hebben echt zeer wisselende roosters, dus daar is gewoon niet zo van op aan te kunnen. Dan weer een avondcollege, trein die niet rijdt, practicum dat uitliep, bijbaantje dat belt of ze een extra avonddienst kunnen draaien… Wat dat betreft is kind nr. 3 (nog op de middelbare school) gewoon een betrouwbaardere optie. Ik ben trouwens ook niet zo gevoelig voor geklaag, maar twee dagen achter elkaar hetzelfde ben ik zelf ook niet zo dol op. Variaties maken met pastasasaus etc. is wel slim! 

Verder lees ik een aantal keer dat een beter bakjessysteem helpt, daar ga ik eerst eens wat aan doen. Lade uitruimen, goede bakjes & etiketten kopen en een lijstje maken met wat er in de vriezer ligt ✅

-Nienke-

-Nienke-

02-06-2023 om 18:14 Topicstarter

Beerlover schreef op 02-06-2023 om 06:26:

Je hebt ook rijst die niet meer gekookt hoeft te worden, kan zo in de wok. Zo ook noedels.... The Noodle Poodle is ook erg lekker. Klaar in 2 minuten.

Dat laatste kende ik helemaal niet! Gooi je daar dan nog groenten doorheen? 

-Nienke- schreef op 02-06-2023 om 18:14:

[..]

Dat laatste kende ik helemaal niet! Gooi je daar dan nog groenten doorheen?

Dat kan, maar hoeft niet. Je kunt het klaarmaken in het kartonnen bakje en het ook daaruit eten. Scheelt weer afwas.

Koop geen etiketten, maar gebruik iets wat je waarschijnlijk al in huis hebt als etiket op je diepvriesbakjes: schilderstape.

Verder is het woord traybake nog niet gevallen in dit topic en dat is wat mij betreft wel een tip, vooral voor de mogelijk meekokende puber. 

En natuurlijk: gefeliciteerd met je nieuwe baan! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.