Eten Eten

Eten

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

05-09-2021 om 16:20

Maaltijden uit niet-Nederlandse culturen


ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

05-09-2021 om 17:42

Ik vind het best interessant/stom dat er vaak zo'n zweem van status en oordeel rondom eten hangt. (Dat komt in dit topic ook een beetje voorbij.) Ik hoop dat iedereen voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en met smaak eet, maar of dat eten dan 'verfijnd' en 'authentiek' is of juist 'niet hoe het hoort' tja. Wat maakt dat nou uit!

Er is heel veel dat ik lekker vind, maar mijn huidige favoriet is Nepalese Momo. Een soort dumplings die ze bij mij serveren met een soort Nepalese curry saus

6fe8c76c-01ff-4d90-89ff-2809ae6d7a27-Sherpa_Kitchen_-_Traditional_Momo.jpg?crop=4031,2267,x0,y373&width=660&height=372&format=pjpg&auto=webp

Lollypopje schreef op 05-09-2021 om 17:43:

Er is heel veel dat ik lekker vind, maar mijn huidige favoriet is Nepalese Momo. Een soort dumplings die ze bij mij serveren met een soort Nepalese curry saus

6fe8c76c-01ff-4d90-89ff-2809ae6d7a27-Sherpa_Kitchen_-_Traditional_Momo.jpg?crop=4031,2267,x0,y373&width=660&height=372&format=pjpg&auto=webp

Ooh dat ff  ziet er lekker uit.

Ooit trouwens 1 keer gegeten in Frankrijk: Poutine.

Canadees héérlijk gerecht met friet, kaas, saus, ...
Een soort kapsalon, maar dan de Canadese versie.

Wel een ramp voor de weegschaal  .

Ik hoop het ooit nog een keer in België tegen te komen, want ik kan moeilijk nog een keer naar Rennes alleen voor poutine.

Koralinde schreef op 05-09-2021 om 17:42:

Ik vind het best interessant/stom dat er vaak zo'n zweem van status en oordeel rondom eten hangt. (Dat komt in dit topic ook een beetje voorbij.) Ik hoop dat iedereen voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en met smaak eet, maar of dat eten dan 'verfijnd' en 'authentiek' is of juist 'niet hoe het hoort' tja. Wat maakt dat nou uit!

Niets alleen noem het geen maaltijd uit de niet-Nederlandse cultuur, wanneer het door de Nederlandse cultuur ontstaan is. Er is niets mis met de Nederlandse eet cultuur en het is meer dan stamppot en AVG. Nederland had kolonieen waar ook door en voor de Nederlander maaltijden zijn ontstaan die de lokale bevolking niet eet of die is aangepast aan de Nederlandse smaak. Daar is verder niets mis mee, maar het is wel Nederlandse cultuur. 

Koralinde schreef op 05-09-2021 om 17:42:

Ik vind het best interessant/stom dat er vaak zo'n zweem van status en oordeel rondom eten hangt. (Dat komt in dit topic ook een beetje voorbij.) Ik hoop dat iedereen voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en met smaak eet, maar of dat eten dan 'verfijnd' en 'authentiek' is of juist 'niet hoe het hoort' tja. Wat maakt dat nou uit!

Dat valt wel mee toch. Het is niet zo erg om te beseffen dat babi pangang geen origineel Chinees gerecht is. Het is wel mijn favoriet bij de Chinees

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

05-09-2021 om 17:49

Ik vind alles lekker wat ik lekker vind. 
En dat is veel, wat tegelijkertijd mijn geluk en mijn probleem is.
De Marokkaanse keuken combineert zoet en hartig en dat vind ik heel lekker. Griekse voorgerechten zijn altijd een feest en ouderwetse Nederlandse afhaalchinees kan me ook zeer bekoren.

Wat ik niet zo graag eet zijn vissige vis en orgaanvlees. De Franse keuken vind ik ook wat ingewikkelder.

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die haggis en black pudding als favoriete gerechten hebben. Ik heb dat nog nooit durven proberen.

MMcGonagall schreef op 05-09-2021 om 17:48:

[..]

Dat valt wel mee toch. Het is niet zo erg om te beseffen dat babi pangang geen origineel Chinees gerecht is. Het is wel mijn favoriet bij de Chinees

Maar van oorsprong is het wel een oosters gerecht.. 

https://www.orientalgreenhouse.nl/artikelen/19/in-de-kijker-is-babi-pangang-nederlands-of-niet#:~:text=De%20vermoedelijk%20oorsprong%20ligt%20in,in%20de%20Javaanse%20steden%20woonden.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-09-2021 om 17:56

Viva-amber schreef op 05-09-2021 om 17:48:

[..]

Niets alleen noem het geen maaltijd uit de niet-Nederlandse cultuur, wanneer het door de Nederlandse cultuur ontstaan is. Er is niets mis met de Nederlandse eet cultuur en het is meer dan stamppot en AVG. Nederland had kolonieen waar ook door en voor de Nederlander maaltijden zijn ontstaan die de lokale bevolking niet eet of die is aangepast aan de Nederlandse smaak. Daar is verder niets mis mee, maar het is wel Nederlandse cultuur.

Dat schijnt enorm tegen te vallen.



Moleculair gastronoom Maurits de Klepper was vandaag bij De Ochtend te gast. Volgens hem bestaat de Nederlandse keuken uit producten als pindakaas, uitsmijters, speculaas, stroopwafels, ontbijtkoek, bitterballen, hagelslag, oliebollen en poffertjes. Maar daar zit het probleem – het zijn producten en geen gerechten. “Dat is echt wat Holland mist”, zei hij. “Holland heeft gewoon geen nationaal gerecht. Ja, stamppot, maar dat is helemaal niet uniek. Over de grens in Duitsland hebben we kartoffelstamp en in België heb je stoemp.”

https://www.nporadio1.nl/nieuws/cultuur-media/cc73187c-8e5d-4a2d-a42d-73548a34af64/de-staat-van-de-hollandse-keuken-we-hebben-gewoon-geen-nationaal-gerecht

PreciousJay68

PreciousJay68

05-09-2021 om 17:59

MMcGonagall schreef op 05-09-2021 om 17:28:

[..]

Roti met wraps is geen roti. Het lekkere zijn juist de platen. Ik heb wel eens overwogen die zelf te maken, maar dat is heel lastig en daar wagen zelfs veel Surinamers zich niet aan.

Dat zeg ik

PreciousJay68

PreciousJay68

05-09-2021 om 18:01

Viva-amber schreef op 05-09-2021 om 17:48:

[..]

Niets alleen noem het geen maaltijd uit de niet-Nederlandse cultuur, wanneer het door de Nederlandse cultuur ontstaan is. Er is niets mis met de Nederlandse eet cultuur en het is meer dan stamppot en AVG. Nederland had kolonieen waar ook door en voor de Nederlander maaltijden zijn ontstaan die de lokale bevolking niet eet of die is aangepast aan de Nederlandse smaak. Daar is verder niets mis mee, maar het is wel Nederlandse cultuur.

Hoho, stamppot is niet Nederlands

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-09-2021 om 18:03

-Jutta- schreef op 05-09-2021 om 18:01:

[..]

Hoho, stamppot is niet Nederlands

Is wel Nederlands maar niet uniek

MMcGonagall schreef op 05-09-2021 om 17:51:

Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die haggis en black pudding als favoriete gerechten hebben. Ik heb dat nog nooit durven proberen.

Als je van de smaak van lever houdt is haggis best te eten hoor. maar het is niet mijn lievelingsgerscht

Hutspot dan over een smerig gerecht gesproken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.