Eten Eten

Eten

Hoe vaak laat jij eten bezorgen?

Peiling

Hoe vaak bestel jij eten?
178 stemmen
0%
1%
8%
15%
12%
44%
21%

Miepjecody schreef op 10-05-2024 om 00:53:

[..]

Huh? Ga je hier nou vertellen wat mensen moeten eten?

Nee.  Ik probeer iemand gerust te stellen dat het niet zo erg is als je niet perse dagelijks de benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.  Het gaat om het totaalplaatje. 

Ik laat momenteel maaltijden bezorgen die ik alleen hoef op te warmen in de magnetron. Wel gevarieerd en met groente.
Krijg dat 1 keer per week geleverd. 

Miepjecody schreef op 10-05-2024 om 00:57:

[..]

Wat een onzin ook weer, dat je lichaam geen voedingsstoffen opneemt uit rauwe groenten!

Is de waarheid.   Google maar.   Een tomaat bijv. bevat beta-caroteen/lycopeen maar dat wordt uit het rauwe produkt niet opgenomen.   En komkommer is alleen water.    

Wat een discussie en uitleg over een vraag of er eten wordt besteld.

Ik bestel soms omdat ik lui ben en omdat ik het lekker vind. Vreselijk hè? 

Waarom lijken mensen zich aan het verontschuldigen te zijn? 

Loezzie schreef op 10-05-2024 om 07:22:

Wat een discussie en uitleg over een vraag of er eten wordt besteld. 

Waarom lijken mensen zich aan het verontschuldigen te zijn?

Omdat in onze Nederlandse calvinistische cultuur zit ingebakken 'dat lui zijn slecht is'. En dat je je eigen boontjes moet kunnen doppen. In dat licht bekeken is eten afhalen, en zeker als dat om ongezond eten gaat, een no-go. 
Onbewust hebben veel mensen dit in hun jeugd meegekregen, zeker de generatie 40+ers.

amarna schreef op 10-05-2024 om 07:03:

[..]

Is de waarheid. Google maar. Een tomaat bijv. bevat beta-caroteen/lycopeen maar dat wordt uit het rauwe produkt niet opgenomen. En komkommer is alleen water.

Misschien moet je het beter lezen, of betere bronnen zoeken.

Herfstappeltaart schreef op 09-05-2024 om 19:28:

[..]

Als wij na twee dagen op de kleinkinderen passen soms heel erg aan het eind van ons latijn zijn halen we wel eens friet op weg naar huis. Dan gaat het puur om de energie die op is. En ja, dan is alles wat ik nog in de keuken moet doen teveel moeite. Friet halen opeten, zakken weggooien. Klaar.

Oh dat snap ik heel goed hoor. Qua energie is het zoveel fijner soms. Ik kamp daar zelf ook mee (handicap en energiebeperking) en kies daarom ook regelmatig voor iets wat minder energie kost dan de uitgebreide versie. Wat ik wilde zeggen, is dat het in tijd lang niet altijd sneller is dan zelf iets maken bijv.

amarna schreef op 09-05-2024 om 21:23:

[..]

Ik ook. Patat met een snack (goulashkroket) eet ik omdat ik er op dat moment trek in heb, niet alleen omdat het makkelijk is ipv koken.

Het lijkt soms wel of het iets is waar je je voor moet schamen....

Nee hoor, hoef je je helemaal niet voor te schamen! Maar de reacties gingen in eerste instantie om mijn opmerking dat afhalen helemaal niet altijd sneller is dan zelf iets maken. Maar naast sneller kunnen factoren als troosteten, ergens zin in hebben, te moe zijn om te koken enz enz ook allemaal tellen natuurlijk. Het één is niet relevanter of belangrijker dan het ander. Het waren alleen lopende reacties op mijn opmerking dat mensen soms zeggen eten af te gaan halen omdát het sneller is. En daar ben ik het niet zomaar mee eens.

Apiejapie schreef op 10-05-2024 om 08:24:

[..]

Nee hoor, hoef je je helemaal niet voor te schamen! Maar de reacties gingen in eerste instantie om mijn opmerking dat afhalen helemaal niet altijd sneller is dan zelf iets maken. Maar naast sneller kunnen factoren als troosteten, ergens zin in hebben, te moe zijn om te koken enz enz ook allemaal tellen natuurlijk. Het één is niet relevanter of belangrijker dan het ander. Het waren alleen lopende reacties op mijn opmerking dat mensen soms zeggen eten af te gaan halen omdát het sneller is. En daar ben ik het niet zomaar mee eens.

Dat laatste heb je ook gelijk in hoor.

Jammer dat zelfs een onderwerp als dit niet vrij van oordelen lijkt te kunnen blijven. Alsof eten afhalen/laten bezorgen iets is waar je voor zou moeten schamen. Ieder zijn feestje; leven en laten leven.

Poezel_en_Wip schreef op 10-05-2024 om 08:29:

Jammer dat zelfs een onderwerp als dit niet vrij van oordelen lijkt te kunnen blijven. Alsof eten afhalen/laten bezorgen iets is waar je voor zou moeten schamen. Ieder zijn feestje; leven en laten leven.

Wie zegt dat je je ervoor zou moeten schamen? 

Al moet ik zeggen dat ik er eerlijk gezegd wel wat van zou vinden als ik bij een gezin met jonge kinderen élke dag een bezorgrestaurant /pizza/sushi zou zien bezorgen. Hun keuze en hun leven. Ik weet dat het belachelijk is als ik er iets van zou vinden, maar zou dat wel doen. Terwijl mijn lieve buren (bijna 80) nog samen zelfstandig wonen en het redden vanwege Tafeltje Dekje. Maaltijdbezorgdienst. En ben dan trots op mijn buurtjes hoe ze dit toch maar weten te doen samen. Ik weet het, mijn gedachtengang slaat nergens op. En heb daar niks van te vinden. 

FancyDuck29

FancyDuck29

10-05-2024 om 08:44

De laatste tijd lijkt Via erg op scherp te staan. Ben het wel met je eens, jammer dat zelfs zo'n luchtig topic tot (een i.m.o. stomme) discussie leidt.

Ik lees hier geen hele scherpe discussie.

Meer een gewone discussie zoals dat online gebeurt: mensen schrijven dingen soms net iets te ongenuanceerd op, waardoor er ruimte ontstaat bij de interpretatie daarvan en een ander iets anders opvat dan het bedoeld is. Klassiek voorbeeld van online miscommunicatie. Een geschreven discussie is gewoon moeilijk omdat je de nonverbale communicatie mist. 

Miepjecody schreef op 10-05-2024 om 07:46:

[..]

Misschien moet je het beter lezen, of betere bronnen zoeken.

Mijn bron is een hoogleraar inwendige geneeskunde (van wie ik de naam niet noem) die een lezing gaf over voeding.

Het gesprek is verschillende kanten op gegaan, hoe vaak je eten bestelt was de vraag en dat liep van ‘ik doe dat als ik druk/moe ben’ via ‘het is troosteten’ naar ‘is het gezond’. Om dat nou ontsporen te noemen? Ik vind het wel interessant te lezen waarom mensen eten bestellen en die redenen lopen erg uiteen. En eten bestellen hoeft niet direct ongezond eten te zijn, lijkt mij. Dat was misschien onduidelijk, er stond  in de vraagstelling ‘maaltijden’ ter onderscheiding van boodschappen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.