Eten Eten

Eten

Hoe vaak laat jij eten bezorgen?

Peiling

Hoe vaak bestel jij eten?
178 stemmen
0%
1%
8%
15%
12%
44%
21%

Due-scimmie

Due-scimmie

09-05-2024 om 22:21 Topicstarter

Marty1984 schreef op 09-05-2024 om 20:06:

Ik schaar trouwens "bezorgen" onder dezelfde noemer als "afhalen".
In beide gevallen kook je niet zelf .

Of je die sushi nu laat bezorgen of zelf gaat afhalen, in beide gevallen eet je toch écht ongeveer dezelfde sushi.

Ik eigenlijk ook wel, dus had het duidelijker moeten verwoorden in op. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-05-2024 om 22:21

heb net even gekeken op bezorgd.nl en dan heb ik de keuze uit 27 adressen, waarvan een aantal al afvallen omdat die alleen per fiets bezorgen en zij 15 km verderop zitten. En dan minimum bestelbedrag is 20-35 euro, wat ik in mijn eentje nooit op kan. 

Due-scimmie

Due-scimmie

09-05-2024 om 22:24 Topicstarter

Loezzie schreef op 09-05-2024 om 19:29:

Ik denk dat ik 2-4x per maand eten bestel.

Ik woon in een grote stad, dus er is genoeg keuzes. Ik keek net bij thuisbezorgd: 620 keuzes op dit moment

Hier 33. De veelgenoemde thai, roti en indiaas staan er ook zeer beperkt bij. En dan is het uit de nabijgelegenstad dus 45 minuten tot bezorging. 

Te moe om eten klaar te maken - nou en of, dat kan gebeuren. En emotionele omstandigheden die alles op z’n kop gooien - zeker, dan is eten laten bezorgen of afhalen een zegen. Hoppa met die patat. 
Maar duur is het vaak wel, en minder gezond. Als te moe en te gesloopt een chronische toestand is, probeer dan op een uitgerust moment voorbereidingen te treffen. 
Zorg dat je ( zelfgemaakte) soep in huis hebt ( invriezen), dan heb je altijd wat troostends en warms snel klaar. Opbakbroodje erbij. 

Ben alleen, ik kook regelmatig voor meerdere dagen. Zolang het vers en met veel groente is. Vind ik het prima.
Soms kook ik in het weekend al iets vooruit voor doordeweeks.

amarna schreef op 09-05-2024 om 21:23:

[..]

Ik ook. Patat met een snack (goulashkroket) eet ik omdat ik er op dat moment trek in heb, niet alleen omdat het makkelijk is ipv koken.

Het lijkt soms wel of het iets is waar je je voor moet schamen....

Het is niet zozeer 'schamen' maar ik (en Apiejapie) vroegen ons af hoe het tijd kon besparen als je het afhaalt. Het tijdbesparen wordt dan als reden gegeven, en die snapte ik niet. Dat je gewoon zin hebt in dat frietje, Thaise eten of wat dan ook, díe snapte ik wel, vind ik logisch.
Maar inmiddels heb ik wel voorbeelden gelezen waarbij - ook het zelf afhalen - wel degelijk tijd bespaart, dus ik begin het te begrijpen.
En dan kan het denk ik nog steeds zo zijn dat mensen zélf zich er voor schamen en als excuus zeggen dat het tijd bespaart, terwijl dat in hun specifieke geval niet zo is.

Het scheelt soms ook tijd aan tafel, ik haalde voordat de kinderen naar zwemles gingen kroketjes voor op een volkoren bol met fruit. Geen gedoe aan tafel met lussiknie en ging het eten snel naar binnen, eten een uurtje zakken en hop, naar het zwembad. Zelf kroketten bakken was weer het lussiknie verhaal...

Tjilp schreef op 09-05-2024 om 22:26:

Te moe om eten klaar te maken - nou en of, dat kan gebeuren. En emotionele omstandigheden die alles op z’n kop gooien - zeker, dan is eten laten bezorgen of afhalen een zegen. Hoppa met die patat.
Maar duur is het vaak wel, en minder gezond. Als te moe en te gesloopt een chronische toestand is, probeer dan op een uitgerust moment voorbereidingen te treffen.
Zorg dat je ( zelfgemaakte) soep in huis hebt ( invriezen), dan heb je altijd wat troostends en warms snel klaar. Opbakbroodje erbij.

Natuurlijk ken ik de truuk van voorbereidingen treffen of voor meerdere dagen tegelijk koken. Maar op een uitgerust moment lukt het nét om één normale maaltijd voor twee personen te maken.  Meer snijden of voorbereiden dan dat gaat niet. En dat kan dan inderdaad soep uit de soupmaker zijn wat misschien 10 minuten werk is maar dat is meer dan genoeg.

Partner is inmiddels ook enigszins overbelast door de zorgtaken en werk, ik ben al blij dat hij meestal kookt of iets te eten regelt.

Ik vind dit voor nu een prima oplossing al had ik het graag anders gezien.

@ Fenyw

Fenyw schreef op 09-05-2024 om 22:59:

[..]

Natuurlijk ken ik de truuk van voorbereidingen treffen of voor meerdere dagen tegelijk koken. Maar op een uitgerust moment lukt het nét om één normale maaltijd voor twee personen te maken. Meer snijden of voorbereiden dan dat gaat niet. En dat kan dan inderdaad soep uit de soupmaker zijn wat misschien 10 minuten werk is maar dat is meer dan genoeg.

Partner is inmiddels ook enigszins overbelast door de zorgtaken en werk, ik ben al blij dat hij meestal kookt of iets te eten regelt.

Ik vind dit voor nu een prima oplossing al had ik het graag anders gezien.

Kan me voorstellen dat koken moeite kost. Het is echt niet heel erg slecht om niet dagelijks te koken.  Ligt er helemaal aan wat je wel eet op zo'n dag of in zo'n week.   Probeer vooral genoeg proteine binnen te krijgen. Dat kan een broodje met dik kaas zijn, ei of noten.  En kalk uit zuivel is belangrijk.  Bakje Griekse yoghurt met noten en honing vult en is gezond.   Of doe er ook zuidvruchten door, bron van ijzer. Zelfs simpele rozijnen.

Zoals je zelf al zegt, sla/rauwkost doet niets voor je lichaam.  Je spijsverteringssysteem neemt de voedingsstoffen er niet uit op. Het zijn voornamelijk vezels.

Het is gezonder om groente te roerbakken, te stomen of te blancheren.  Eet dan een flinke portie op dagen dat het wel lukt.   Voorgesneden roerbakgroente met kip bijvoorbeeld. Zo klaar. Handje cashewnoten erdoor. 

Ik heb die tips zelf gehoord van voedingsdeskundigen in het ziekenhuis waar ik gewerkt heb.  Ze vertelden o.a. dat het niet nodig is om persé dagelijks alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Je lichaam neemt niet onmiddellijk alle mineralen en vitamines op.  Het is relevanter om je voedingspatroon over een paar dagen te bekijken.

amarna schreef op 09-05-2024 om 23:39:

[..]

Kan me voorstellen dat koken moeite kost. Het is echt niet heel erg slecht om niet dagelijks te koken. Ligt er helemaal aan wat je wel eet op zo'n dag of in zo'n week. Probeer vooral genoeg proteine binnen te krijgen. Dat kan een broodje met dik kaas zijn, ei of noten. En kalk uit zuivel is belangrijk. Bakje Griekse yoghurt met noten en honing vult en is gezond. Of doe er ook zuidvruchten door, bron van ijzer. Zelfs simpele rozijnen.

Zoals je zelf al zegt, sla/rauwkost doet niets voor je lichaam. Je spijsverteringssysteem neemt de voedingsstoffen er niet uit op. Het zijn voornamelijk vezels.

Het is gezonder om groente te roerbakken, te stomen of te blancheren. Eet dan een flinke portie op dagen dat het wel lukt. Voorgesneden roerbakgroente met kip bijvoorbeeld. Zo klaar. Handje cashewnoten erdoor.

Ik heb die tips zelf gehoord van voedingsdeskundigen in het ziekenhuis waar ik gewerkt heb. Ze vertelden o.a. dat het niet nodig is om persé dagelijks alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Je lichaam neemt niet onmiddellijk alle mineralen en vitamines op. Het is relevanter om je voedingspatroon over een paar dagen te bekijken.

Huh? Ga je hier nou vertellen wat mensen moeten eten?

amarna schreef op 09-05-2024 om 23:39:

[..]

Kan me voorstellen dat koken moeite kost. Het is echt niet heel erg slecht om niet dagelijks te koken. Ligt er helemaal aan wat je wel eet op zo'n dag of in zo'n week. Probeer vooral genoeg proteine binnen te krijgen. Dat kan een broodje met dik kaas zijn, ei of noten. En kalk uit zuivel is belangrijk. Bakje Griekse yoghurt met noten en honing vult en is gezond. Of doe er ook zuidvruchten door, bron van ijzer. Zelfs simpele rozijnen.

Zoals je zelf al zegt, sla/rauwkost doet niets voor je lichaam. Je spijsverteringssysteem neemt de voedingsstoffen er niet uit op. Het zijn voornamelijk vezels.

Het is gezonder om groente te roerbakken, te stomen of te blancheren. Eet dan een flinke portie op dagen dat het wel lukt. Voorgesneden roerbakgroente met kip bijvoorbeeld. Zo klaar. Handje cashewnoten erdoor.

Ik heb die tips zelf gehoord van voedingsdeskundigen in het ziekenhuis waar ik gewerkt heb. Ze vertelden o.a. dat het niet nodig is om persé dagelijks alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Je lichaam neemt niet onmiddellijk alle mineralen en vitamines op. Het is relevanter om je voedingspatroon over een paar dagen te bekijken.

Wat een onzin ook weer, dat je lichaam geen voedingsstoffen opneemt uit rauwe groenten!

Ik wist niet dat de kwaliteit van het bezorgde eten minder was dan dat wat je in een zeer goed restaurant opgediend zou krijgen, dus dat maakt het alleen maar nog minder aantrekkelijk.

Courage schreef op 09-05-2024 om 22:44:

[..]

Het is niet zozeer 'schamen' maar ik (en Apiejapie) vroegen ons af hoe het tijd kon besparen als je het afhaalt. Het tijdbesparen wordt dan als reden gegeven, en die snapte ik niet. Dat je gewoon zin hebt in dat frietje, Thaise eten of wat dan ook, díe snapte ik wel, vind ik logisch.
Maar inmiddels heb ik wel voorbeelden gelezen waarbij - ook het zelf afhalen - wel degelijk tijd bespaart, dus ik begin het te begrijpen.
En dan kan het denk ik nog steeds zo zijn dat mensen zélf zich er voor schamen en als excuus zeggen dat het tijd bespaart, terwijl dat in hun specifieke geval niet zo is.

Ik heb aangegeven dat het me niet zozeer tijd bespaart maar energie. Op zo'n moment heb ik inderdaad niet eens meer de energie om een ei te koken. En ook niet om rommel te maken/op te ruimen. Gewoon even een warme, voor mij gemaakte hap naar binnen werken, zak weggooien. Klaar. Zo moeilijk te begrijpen is dat toch niet?

Tjilp schreef op 09-05-2024 om 22:26:

Ook dit gebeurt hier regelmatig. Dat frietje komt heel af en toe voor. Maar ook soep ontdooien/opwarmen is me op dat moment teveel gedoe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.