Eten Eten

Eten

Hoe bereid je een wilde gans?

Ik heb in een overmoedige bui een poldergans aangeschaft als gevederde vriend voor de kerst in plaats van de bij ons gebruikelijke kalkoen . Van die ganzen die op de de Polderbaan als ongedierte worden afgeschoten omdat ze het vliegverkeer hinderen. Vind het wel een goed idee om zo'n dier dan op te eten ipv weg te gooien zoals vroeger gebeurde. Maar de recepten die ik tegenkom om een heel gevogelte te braden zijn voor tamme ganzen, en die lijken toch een stuk vetter en minder gespierd te zijn dan hun Schipholcollega´s. En de receptuur is nogal tegenstrijdig .
Iemand ooit zo'n beest  bereid? 


😂 geweldig schipholcollega, sorry geen tips, ramp in de keuken. 

Jammer dat de feuilletons van OO niet bewaard zijn gebleven. Ik meen me te herinneren dat daar eens een recept voor gans is vermeld.
Ik zou hem aanbraden, bekleden met plakjes spek en afbakken in de oven, net als een kalkoen. Als je googelt how to cook a goose, krijg je ook wel veel resultaten.

Gewoon een lekkere stoof van maken!

Gespierde gans, lijkt me echt niet te eten. Ik zou hem een waardige begrafenis geven.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

23-12-2021 om 12:55

Is 'ie al dood? Daar zou ik mee beginnen... 🤣
(sorry, geen tips -- ik kom vaak op Schiphol, maar dan niet voor de ganzen)

Ik zou ‘m stoven. Daar wordt alles mals van. Aanbraden en dan vooral wat zuurs erbij; bramen, mosterd en port, knoflookteentjes, bouillon, uitje, zoiets. 

Ik heb geen idee, maar hou me wel aanbevolen voor regelmatige updates en een terugblik 😄

Ik zou het ook stoven, ik heb wel vaker bitterballen van schipholganzen gegeten en die waren verrukkelijk. Ik heb ze alleen niet zelf gemaakt dus kan je niet helpen bij een recept.

waarom moet ik bij deze titel meteen denken aan de Swedish Chef... zoiets: 


https://youtu.be/B-OFXUaMIv8

er.is.maar.1.Pino schreef op 23-12-2021 om 12:59:

Ik heb geen idee, maar hou me wel aanbevolen voor regelmatige updates en een terugblik 😄

Dit. Absoluut dit. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 23-12-2021 om 12:59:

Ik heb geen idee, maar hou me wel aanbevolen voor regelmatige updates en een terugblik 😄

Hier kopen we altijd wilde ganzen die de boer in zijn weiland mag afschieten want “7 ganzen eten net zoveel als 1 koe!” En die zijn niet mals maar wel lekker wild. 

Ik heb oud Margriet kookboek uit 1965 erbij gepakt: "Gans braden (10-12 personen), 1 gans, 125-150 gr boter, zout, aardappelen of appelen. Vul de gans als eend, Gebruik niet veel boter omdat een goede gans bijna in 'haar eigen vet' kan braden. Braad deze grote vogel uitsluitend in de oven, onder geregeld bedruipen. Reken een braadtijd van ca. 4 uur. Veeg de poten af en bekleed ze met manchetjes. Geef er appelmoes, rode kool of compote van schijfjes of halve appelen bij

kenfan

kenfan

23-12-2021 om 15:47 Topicstarter

Proest, net terwijl ik het marinadebadje voor Govert en Geesje aan het klaarmaken ben is er een reportage op Radio 1 over jagers die overlastganzen aan het afschieten zijn 😃  zijn hele slimme, sterke dieren hoor ik...maar ja, ze moeten zich wel een beetje behoorlijk gedragen

Recent filets gekregen van een jager die helpt bij het wildbeheer. Ook van gans uit de polder.  Die moest ik bakken als biefstuk.  Was verrukkelijk. Hele gans daar heb ik geen tips voor. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.