Eten Eten

Eten

Feestelijke of luxe Kerstboodschappen.

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-12-2025 om 12:28:

[..]

Mijn schoonmoeder is een geweldige kok, volgens haar grootste en enige fan (mijn schoonvader).

Ik kan niet koken volgens schoonvader. Ik maak allemaal van die rare dingen. Ik zou eens gewoon moeten leren koken. Aardappels, groenten en vlees hoe moeilijk kan het zijn om dat gewoon goed gaar te krijgen?

Mijn opa en oma zijn beiden al meer dan 10 jaar dood maar dit is precies hoe vooral opa in het leven stond. Alles snotgaar en met weinig opsmuk gekookt. Oma had een heel laatje in de keuken met geheime ingrediënten. Dat er in het stoofvlees een schepje bruine suiker ging mocht opa niet weten en zo had ze meer dingen die opa met smaak at, omdat hij niet wist wat erin zat. 

Mijn oma kon het nog wel waarderen als ze met kerst bij ons was en zelf niet hoefde te koken. Die at de puree torentjes en aardappelgratin gewoon (met smaak) op. Opa niet die foeterde op de sla in de cocktail hij was toch geen konijn! Maar 3 pureetorentjes per persoon?  Wat weinig!  Nee die gratin lust ik niet. 

Mijn moeder was het tijdens/na het hoofdgerecht zo zat dat ze opa naar huis heeft gebracht. Oma bleef nog voor het grand dessert en de koffie met likeur en zoetigheid. 

Ysenda schreef op 14-12-2025 om 12:26:

[..]

De kerstperiode loopt van begin december tot na nieuw jaar. Het is al jaren niet meer alleen de week waar kerst in valt. Mijn kerstdiners zijn op 19 en 20 december. Het eerste kerstontbijt was vorige week en donderdag had ik al een kerstlunch.

Dan heb ik op de 29e nog een kerstdiner.

Daarom zijn die producten er nu al.

Daar weiger ik aan mee te doen. Het hoeft niet altijd maar meer meer meer. Het haalt het speciale van Kerst af, naar mijn idee.

MMcGonagall schreef op 14-12-2025 om 10:24:

Vroeger kocht ik een feeststol zodra ze er waren. Heerlijk! Maar nu niet meer want een plakje bevat zo’n 200 calorieën. Ik wil het deze maand een beetje loslaten maar ik ga me niet elke dag te buiten aan lekkere dingen (OK, een klein stukje marsepein wel). De stollen die je nu koopt, zijn soms houdbaar tot de 23e. Daar moet je dus wel op letten.
Ik ga met mijn dochter naar de AH XL in een andere plaats op 20/12. Dan halen we de bulk voor de kerstdagen en alleen verse groenten of sla e.d. haal ik later nog. Misschien dat ik van de week al wat kransjes en koekjes meeneem, want die zijn soms snel uitverkocht.

Gisteren heb ik mijzelf verwend met een luxe kerststol van de warme bakker. Ja dat kost een paar centen maar die is lekker!

lientje69 schreef op 14-12-2025 om 11:31:

[..]

Nou , ik zag bij de jumbo afgelopen week zo'n feestbrood liggen. Dus ik denk: misschien alvast meenemen, want wellicht zijn ze tegen de kerst op. Kijk gelukkig nog even op de datum: houdbaar tot 16-12. Dat was dus nog 5 hele dagen! Ik heb hem maar laten liggen idd.

Wij steengrillen met kerst en hebben wat extra salades dan. Maar verder niets extra luxe ofzo. Wellicht nog een toastje of ijstaart. Maar dan houdt het wel op.

Waarom denk je dat een kerstbrood drie weken goed zou moeten blijven? Dat geldt voor krentenbrood als het geen kerstperiode is ook niet. De supermarkt kan er niet eens langere houdbaarheidsdatum opplakken zodat het langer houdbaar is. Als je het nu koopt en met de kerst ook wil eten dan zou ik het tot die tijd in de vriezer bewaren. Het zijn nou eenmaal bederfelijke waren. 

Poezie schreef op 14-12-2025 om 13:32:

[..]

Waarom denk je dat een kerstbrood drie weken goed zou moeten blijven? Dat geldt voor krentenbrood als het geen kerstperiode is ook niet. De supermarkt kan er niet eens langere houdbaarheidsdatum opplakken zodat het langer houdbaar is. Als je het nu koopt en met de kerst ook wil eten dan zou ik het tot die tijd in de vriezer bewaren. Het zijn nou eenmaal bederfelijke waren.

Gisteren heb ik er bij een andere winkel een gekocht die houdbaar is tot 6 januari.  Dus ja het kan wel. Ik koop ze elk jaar van te voren. 

oudmaarnognietkoud schreef op 14-12-2025 om 13:24:

[..]

Gisteren heb ik mijzelf verwend met een luxe kerststol van de warme bakker. Ja dat kost een paar centen maar die is lekker!

Daar koop ik hem ook, heerlijk 

Yumi schreef op 14-12-2025 om 13:43:

[..]

Daar koop ik hem ook, heerlijk

Wat ook fijn is dat zij die in drie maten hebben, small/medium/large. Voor mij alleen heb ik een medium genomen, die komt wel op 

lientje69 schreef op 14-12-2025 om 13:33:

[..]

Gisteren heb ik er bij een andere winkel een gekocht die houdbaar is tot 6 januari. Dus ja het kan wel. Ik koop ze elk jaar van te voren.

Dan wil je niet weten wat er voor, extra, troep in zit om het zo lang houdbaar te krijgen…

bieb1963 schreef op 14-12-2025 om 13:55:

[..]

Dan wil je niet weten wat er voor, extra, troep in zit om het zo lang houdbaar te krijgen…

Precies, het heet extra lang vers maar dan is het extra bewerkt. Een brood zonder allerlei toevoegingen blijft 12 tot 24 uur goed. Wil je het langer vers houden, dan gooi je het in de vriezer.

Extra lang vers: hoe verlengt de supermarkt de versheid van brood? | KRO-NCRV

Rekenenisleuktaalook schreef op 14-12-2025 om 12:31:

[..]

Dat snap ik allemaal, maar nog steeds viert de grootste groep kerst op 25 en 26 december. Dessertglaasjes die maar tot 17 december houdbaar zijn kop je dan toch niet? Kerstboombroodjes voor je ontbijt wil je ook niet nu kopen en voor de 19e gegeten moeten hebben.

Maar ze worden nu ook gewoon verkocht en gebruikt.

Volgende week zijn de hoeveelheden alleen veel  groter. Dan komen de voorraad containers weer bij de supermarkten te staan of 3x per dag bevoorraad  worden.

De meeste mensen doen juist steeds korter op het moment van gebruik hun boodschappen. Daar houd je in de voorraadplanning ook rekening mee.

bieb1963 schreef op 14-12-2025 om 13:55:

[..]

Ach. Ik heb 35 jaar terug een herseninfarct overleefd. Alle corona en griepvaccinaties gehad. En 9 weken terug 2 hersenbloedingen overleefd. Die paar E- nummers ga ik vast ook wel overleven. ( en ja deze reactie  zag ik al aankomen ) 

lientje69 schreef op 14-12-2025 om 14:20:

[..]

Ach. Ik heb 35 jaar terug een herseninfarct overleefd. Alle corona en griepvaccinaties gehad. En 9 weken terug 2 hersenbloedingen overleefd. Die paar E- nummers ga ik vast ook wel overleven. ( en ja deze reactie zag ik al aankomen )

Het zit allemaal in de genen. Levensstijl kan een beetje helpen, maar als je pech hebt in de genetische loterij doe je daar weinig aan. Daar zal vast iedereen de treurige voorbeelden van kennen.

Geniet lekker van je kerst en je op tijd gekochte kerstbrood!

Rekenenisleuktaalook

Rekenenisleuktaalook

14-12-2025 om 14:56 Topicstarter

Ysenda schreef op 14-12-2025 om 14:06:

[..]

Maar ze worden nu ook gewoon verkocht en gebruikt.

Volgende week zijn de hoeveelheden alleen veel groter. Dan komen de voorraad containers weer bij de supermarkten te staan of 3x per dag bevoorraad worden.

De meeste mensen doen juist steeds korter op het moment van gebruik hun boodschappen. Daar houd je in de voorraadplanning ook rekening mee.

Heel veel zijn al die artikelen op=op en zo greep ik vorig jaar mis. Eerst was het niet lang genoeg houdbaar en drie dagen voor kerst was het op en kwam niet meer. 

Yumi schreef op 14-12-2025 om 14:05:

[..]

Precies, het heet extra lang vers maar dan is het extra bewerkt. Een brood zonder allerlei toevoegingen blijft 12 tot 24 uur goed. Wil je het langer vers houden, dan gooi je het in de vriezer.

Extra lang vers: hoe verlengt de supermarkt de versheid van brood? | KRO-NCRV

En door die toevoegingen van stoffen, die er anders ook al in zitten overigens, gooien we veel minder goed voedsel weg. 

lientje69 schreef op 14-12-2025 om 13:33:

[..]

Gisteren heb ik er bij een andere winkel een gekocht die houdbaar is tot 6 januari. Dus ja het kan wel. Ik koop ze elk jaar van te voren

Bedenk dat een supermarkt zelf invloed heeft op de tht-datum op de verpakking, en dat daar zeker commerciële ideeën en ruil in spelen. Daarmee kan exact hetzelfde product voor verschillende supermarkten gemaakt worden, maar een andere tht-datum mee krijgen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.