Eten
Rekenenisleuktaalook
14-12-2025 om 09:16
Feestelijke of luxe Kerstboodschappen.
In de aanloop naar de feestdagen heeft elke supermarkt en eigen lijn van mooie luxe en vooral ook prijzige boodschappen. De feestdagen als verdienmodel.
En dan sta ik in de supermarkt te kijken en dan zijn al die dingen te bewaren tot hooguit een week voor kerst. In november bij de Lidl al boodschappen houdbaar tot 1 december.
Dan vraag ik me af, wie koopt dat dan allemaal al? Maak je dan alles al een keer klaar om te testen? Gisteren weer bij de Lidl en nog steeds niet alles houdbaar tot Kerst. En het assortiment is op=op. Dus kan ik die toetjes nog kopen voor kerst?
Wat denken jullie hierover?
lientje69
14-12-2025 om 11:31
SuzyQFive schreef op 14-12-2025 om 10:00:
Ik vind dat je in deze donkere wintermaanden jezelf best wat extra mag verwennen met iets lekkers, dus ja. Ik koop wel regelmatig voor de gewone maaltijd iets van Excellance of Delicieux.
Met kerst hoef ik dit jaar zelf niks te doen voor de maaltijd en voor het ontbijt koop ik altijd feestbrood en suikerbrood. Dat is er altijd in overvloed en lang houdbaar.
Nou , ik zag bij de jumbo afgelopen week zo'n feestbrood liggen. Dus ik denk: misschien alvast meenemen, want wellicht zijn ze tegen de kerst op. Kijk gelukkig nog even op de datum: houdbaar tot 16-12. Dat was dus nog 5 hele dagen! Ik heb hem maar laten liggen idd.
Wij steengrillen met kerst en hebben wat extra salades dan. Maar verder niets extra luxe ofzo. Wellicht nog een toastje of ijstaart. Maar dan houdt het wel op.
Rekenenisleuktaalook
14-12-2025 om 11:35
Grappig dat hier zoveel mensen posten dat al die luxe producten niet door hen gekocht worden. De winkels liggen vol, het blijft niet massaal over want dan zouden ze wel minder inkopen. Dus er zijn mensen die dat allemaal wel kopen. (Ik dus, niet alles maar wel iets)
Ted68
14-12-2025 om 11:36
Ik hou ook erg van koken; en mijn gezin ook. Du’s als we kehrst vieren neemt ieder Kind een gang voor zijn rekening. Dus dan hebben we 6 gangen…Daar heb ik dus geen werk aan. En de kerstdagen is ook makkelijk, want meistaufgenommne gaan we skieen, en als we Dan thuis komen maken we kaasfondue. En de andere dag gourmetten we..
lientje69
14-12-2025 om 11:43
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-12-2025 om 11:35:
Grappig dat hier zoveel mensen posten dat al die luxe producten niet door hen gekocht worden. De winkels liggen vol, het blijft niet massaal over want dan zouden ze wel minder inkopen. Dus er zijn mensen die dat allemaal wel kopen. (Ik dus, niet alles maar wel iets)
Kerstbrood koop ik wel altijd hoor. En soms kerstkransjes ofzo. Maar als ik bijvoorbeeld trek heb in carpaccio dan koop ik dat als het in de aanbieding is een keer. Met kerst gaan dat soort dingen op een mooi schaaltje gedrapeerd drie keer over de kop. Ik koop dan wel voor het ontbijt zo'n zak luxe afbakbroodjes. Vroeger toen de kinderen nog klein waren deed ik er dan nog wel eens een boterkerstboom bij en speciale chocolaatjes bij ofzo. Is nu niet zo best voor mijn gewicht.
Ik neem dan wel ondanks de calorieën af en toe een plak kerstbrood .
Tuinfluiter
14-12-2025 om 11:43
Ik probeer zulke producten weleens uit in het weekend uit nieuwsgierigheid. Met kerst gebruik ik ze niet dan maken we alles zelf, maar iedereen doet iets zodat niet één persoon zich in slag in de rondte werkt.
We houden wel allemaal van koken en bakken.
lientje69
14-12-2025 om 11:48
Ik draai wel altijd op voor alles hier , de boodschappen en het maken van salades , tafel dekken enz. Dit jaar gaat het iets anders , maak zelf niks maar bestel alles en dochter en man helpen met de rest. Door ziekte passen we het dit jaar even aan. Ik bedacht me nu dat we dan met kerst dus wel de luxe vleesschotel bij de slager bestellen. Valt dan misschien wel onder de OP. Maar dat doe ik elk jaar.
Rekenenisleuktaalook
14-12-2025 om 11:53
Tuinfluiter schreef op 14-12-2025 om 11:43:
Ik probeer zulke producten weleens uit in het weekend uit nieuwsgierigheid. Met kerst gebruik ik ze niet dan maken we alles zelf, maar iedereen doet iets zodat niet één persoon zich in slag in de rondte werkt.
We houden wel allemaal van koken en bakken.
Dat komt hier nog niet lekker van de grond. Middelste maakt het vlees, en man en ik de rest. Dochter is eerst een paar dagen weg en dan heeft ze nog een nachtdienst, zij koopt wat gezellige dingen voor bij de koffie. Jongste is geen keukenprins, voor iedereen beter dat hij zich vooral bezig houdt met de extra tafel en stoelen en het halen van wat drankjes.
Het diner met de ouders wordt eenvoudig maar ook die doen niks meer. Allemaal 80+ en oudste 90-, die hoeven niks meer te doen. Mijn ouders komen meestal wel met wat lekkers voor de gastvrijheid. Van schoonouders als we mazzel hebben iets uit het kerstpakket van zwager. (Zwager geeft wat hij niet hoeft aan ouders, en zij geven dan iets aan ons 🤣 en dat komt altijd uit.
Beterlaat2021!
14-12-2025 om 11:53
Ik zou zoiets eens aan de winkelier vragen, waarom de specifieke 'kerstdingen' de kerst niet halen qua datum.
Sommige dingen wil je misschien een keertje proberen voor de kerst, maar verder....
Rekenenisleuktaalook
14-12-2025 om 11:58
Beterlaat2021! schreef op 14-12-2025 om 11:53:
Ik zou zoiets eens aan de winkelier vragen, waarom de specifieke 'kerstdingen' de kerst niet halen qua datum.
Sommige dingen wil je misschien een keertje proberen voor de kerst, maar verder....
Tja, bij Lidl is toch lastig. Geen idee wie daar de manager is. En bij vragen krijg je hier ook niet echt het goede antwoord. Als je vraagt wat je iets kunt vinden krijg je een handgebaar met de tekst. 'Daarergens!' Het prijsverschil zie je ook terug in dat soort dingen natuurlijk.
MMcGonagall
14-12-2025 om 12:02
Ik wilde het op kerstavond makkelijk houden, aardappelgratin, venkelsalade en iets vissigs. Vooraf soep en een lekker toetje. De aardappelgratin kun je ook kant en klaar kopen, dus dan kies ik daar wel voor. Bij AH hebben ze ook chique soepen in een emmer, doen we! Zal vast ook wel een vis liggen die je zo in de oven kunt schuiven en sorbetijs vinden we ook lekker. Dan snijd ik die venkel nog even in reepjes en binnen een pakweg uurtje hebben wij een fancy driegangendiner voor twee. De voorbereidingen voor mijn brunch voor 8 personen zijn meer werk.
De reacties hier doen me denken aan een vriendje dat ik ooit had. Die kwam met Sinterklaas aan met een chocoladereep want dat was betere chocola voor minder dan de prijs van een letter.
Yumi
14-12-2025 om 12:03
Bakblik schreef op 14-12-2025 om 09:55:
Ik koop dat soort dingen ook niet. Kerst is bij uitstek een tijd om zelf aan de slag te gaan en tijd te maken om de klassiekers uit mijn jeugd zelf te maken. Er zit al een bak bouillon in de vriezer voor de pasteitjes. Ik heb vrijdag een hele batch deeg gemaakt en ingevroren waar ik een toetje van kan maken met vanillepudding en appeltjes afgeglansd met een laagje rozenbotteljam met kaneel.
Ik koop hooguit wat kerstkransjes uit die luxe lijn maar dat is wel houdbaar tot na kerst.
Leuk hoe enthousiast je weer verteld over je recepten, het klinkt heerlijk!
Dit jaar door omstandigheden houden we het simpel, maar de klassiekers uit mijn jeugd komen hier hoe dan ook niet op tafel. Mijn moeder was geen keukenprinses maar een blikkenkoningin
Ysenda
14-12-2025 om 12:26
Beterlaat2021! schreef op 14-12-2025 om 11:53:
Omdat het meeste gewoon standaard dingen zijn in een luxe verpakking.
Vis wordt niet ineens minder bederflijk omdat het nu kerst is.
De kerstperiode loopt van begin december tot na nieuw jaar. Het is al jaren niet meer alleen de week waar kerst in valt. Mijn kerstdiners zijn op 19 en 20 december. Het eerste kerstontbijt was vorige week en donderdag had ik al een kerstlunch.
Dan heb ik op de 29e nog een kerstdiner.
Daarom zijn die producten er nu al.
Rekenenisleuktaalook
14-12-2025 om 12:28
Yumi schreef op 14-12-2025 om 12:03:
[..]
Leuk hoe enthousiast je weer verteld over je recepten, het klinkt heerlijk!
Dit jaar door omstandigheden houden we het simpel, maar de klassiekers uit mijn jeugd komen hier hoe dan ook niet op tafel. Mijn moeder was geen keukenprinses maar een blikkenkoningin
![]()
Mijn schoonmoeder is een geweldige kok, volgens haar grootste en enige fan (mijn schoonvader).
Ik kan niet koken volgens schoonvader. Ik maak allemaal van die rare dingen. Ik zou eens gewoon moeten leren koken. Aardappels, groenten en vlees hoe moeilijk kan het zijn om dat gewoon goed gaar te krijgen?
Rekenenisleuktaalook
14-12-2025 om 12:31
Ysenda schreef op 14-12-2025 om 12:26:
[..]
Omdat het meeste gewoon standaard dingen zijn in een luxe verpakking.
Vis wordt niet ineens minder bederflijk omdat het nu kerst is.
De kerstperiode loopt van begin december tot na nieuw jaar. Het is al jaren niet meer alleen de week waar kerst in valt. Mijn kerstdiners zijn op 19 en 20 december. Het eerste kerstontbijt was vorige week en donderdag had ik al een kerstlunch.
Dan heb ik op de 29e nog een kerstdiner.
Daarom zijn die producten er nu al.
Dat snap ik allemaal, maar nog steeds viert de grootste groep kerst op 25 en 26 december. Dessertglaasjes die maar tot 17 december houdbaar zijn kop je dan toch niet? Kerstboombroodjes voor je ontbijt wil je ook niet nu kopen en voor de 19e gegeten moeten hebben.
MMcGonagall
14-12-2025 om 12:34
Rekenenisleuktaalook schreef op 14-12-2025 om 12:28:
[..]
![]()
Mijn schoonmoeder is een geweldige kok, volgens haar grootste en enige fan (mijn schoonvader).
Ik kan niet koken volgens schoonvader. Ik maak allemaal van die rare dingen. Ik zou eens gewoon moeten leren koken. Aardappels, groenten en vlees hoe moeilijk kan het zijn om dat gewoon goed gaar te krijgen?
Mijn schoonmoeder zaliger en schoonzus spannen de kroon. Zij verpesten zelfs blikgroente, doorkoken, en soep uit zak, lauw serveren. Hun echtgenoten en kinderen zijn erin getraind om alles weg te krijgen wat ze voorgeschoteld krijgen, maar mij lukt het niet om lauwe en dus nog lobbige champignonsoep door te slikken zonder dat ik er kokhalsneigingen van krijg. De eerste keer dat ik daar at, zag ik anderhalve fles ketchup in de pastasaus verdwijnen. Toen heb ik het uit beleefdheid nog geprobeerd.