Eten
Ambra
03-04-2026 om 19:52
Extra eiwit binnenkrijgen
Ik heb net eens een eiwit calculator op mezelf losgelaten, en ik denk dat ik wel wat extra eiwit binnen mag krijgen.
De situatie: chronisch ziek, met pijn en vermoeidheidsklachten die bij het ziektebeeld horen.
Ik hou niet erg van eten klaarmaken.
Mijn man kookt meestal.
Als ik nu honger heb grijp ik een extra boterham of, als ik dat in huis heb, een mueslireep.
Ik eet vegetarisch en drink/eet nauwelijks zuivel. Ik ben terughoudend met eieren, neig naar veganistisch eten.
Ik heb net bij de Lidl online gekeken, zie daar veel proteïne dingen staan, repen ed.
Ik zoek dingen die geen moeite kosten. Een ei pellen en eten kost moeite, een reep eten niet.
Een glas water kost geen moeite , een fles of pak open maken wel. Een schep poeder ergens in lukt ook nog wel.
Ik zou het liefst met een of twee keer daags een flinke klapper klaar willen zijn.
Willen jullie meedenken zonder mij te veroordelen over mijn voedingspatroon?
Ambra
04-04-2026 om 13:26
Due-scimmie schreef op 04-04-2026 om 12:42:
[..]
Van oa alpro en lidl eigen merk heb je high protein sojadrink. Dat bevat 5gram eiwit per 100 ml.
Geen idee of dat dan veel is, 5 gram op 100 ml? Ik vind het wel duur spul allemaal dus iets betaalbaar is ook wel fijn.
Azalea747
04-04-2026 om 13:29
Due-scimmie schreef op 04-04-2026 om 12:42:
[..]
Van oa alpro en lidl eigen merk heb je high protein sojadrink. Dat bevat 5gram eiwit per 100 ml.
Sowieso is sojadrink de enige melkvervanger die zoden aan de dijk zet qua eiwitten. Havermelk, amandelmelk, rijst melk, kokosmelk etc bevatten die allemaal nauwelijks. Dus misschien kun je je havermelk bij het ontbijt vervangen door soja?
Miekje6
04-04-2026 om 13:32
LazyCat schreef op 03-04-2026 om 23:36:
https://sterrenstore.nl/products/sterrenstof-protein-juice
Ik heb een vriendin die ook extra eiwitten binnen wil krijgen en zij gebruikt dit. Dat is gewoon drinken, dus misschien nog makkelijker voor je dan allerlei eten moeten klaarmaken.
Ik heb deze eens geprobeerd, maar vond het echt vies. Ze noemen het limonade maar ik vond het een beetje een gekkig uitziend goedje worden wat gekkig smaakte. Ik kreeg er toch een soort melkachtige vibe bij (zo'n wicky-achtig ding waar ook melk inzit) Ik vraag me af of dat bij dat merk wat al die influencers promoten ook zo is, maar dat heb ik daarna dus nooit meer durven te proberen.
Als je dit al overweegt zou ik zeker met een proefverpakking beginnen en niet met een hele pot.
Ambra
04-04-2026 om 14:05
Azalea747 schreef op 04-04-2026 om 13:29:
[..]
Sowieso is sojadrink de enige melkvervanger die zoden aan de dijk zet qua eiwitten. Havermelk, amandelmelk, rijst melk, kokosmelk etc bevatten die allemaal nauwelijks. Dus misschien kun je je havermelk bij het ontbijt vervangen door soja?
Ik heb ontzettend veel geprobeerd maar vind het niet lekker als " melk bij de boterham". En ik wil gewoon dàt ontbijt: brood, melk, koffie en medicijnen..
Due-scimmie
04-04-2026 om 15:02
Ambra schreef op 04-04-2026 om 13:26:
[..]
Geen idee of dat dan veel is, 5 gram op 100 ml? Ik vind het wel duur spul allemaal dus iets betaalbaar is ook wel fijn.
Bij de lidl is ie €0,99 voor een liter dus die valt best mee vind ik. Het is bijna 2 keer zoveel als gewone sojadrink volgens mij qua eiwit.
Nehalennia
04-04-2026 om 15:32
Bloem75 schreef op 04-04-2026 om 10:13:
Ik heb niet alle antwoorden gelezen dus misschien is de tip al gegeven.
Ik heb ook moeite om voldoende te eten en om aan voldoende eiwitten te komen. Dit omdat ik vegetarisch eet en niet van zuivel hou. Omdat ik structureel te weinig eiwitten binnen kreeg, werd ik ook snel moe.
Ik gebruik daarom van nutrition XXL de eiwitshake Clear whey.
Dit is geen zware eiwitshake maar een limonade achtig drankje. De orange smaakt naar de Raak aanmaaklimo maar ze hebben veel smaken. Het is dezelfde structuur als water dus makkelijk weg te drinken.
Ik gebruik 2 scheppen op 500 ml en drink dat gedurende dag. Zo krijg ik heel makkelijk 45 gram eiwit binnen terwijl het maar 90 calorieen bevat.
Ik zit te nerden, daar ben ik me van bewust maar een gram eiwit is 4 calorieen dus als er 45 gram eiwit inzit dat is dat minstens 180 calorieen, verder lijkt het me inderdaad een hele gebruiksvriendelijke manier om eiwitten bij te tanken. Wel is whey een melkproduct.p
Ambra
04-04-2026 om 15:37
Miekje6 schreef op 04-04-2026 om 13:32:
[..]
Ik heb deze eens geprobeerd, maar vond het echt vies. Ze noemen het limonade maar ik vond het een beetje een gekkig uitziend goedje worden wat gekkig smaakte. Ik kreeg er toch een soort melkachtige vibe bij (zo'n wicky-achtig ding waar ook melk inzit) Ik vraag me af of dat bij dat merk wat al die influencers promoten ook zo is, maar dat heb ik daarna dus nooit meer durven te proberen.
Als je dit al overweegt zou ik zeker met een proefverpakking beginnen en niet met een hele pot.
Oei, dat klinkt niet heel smakelijk. Goede tip van de proef verpakking .
Bloem75
04-04-2026 om 16:30
Nehalennia schreef op 04-04-2026 om 15:32:
[..]
Ik zit te nerden, daar ben ik me van bewust maar een gram eiwit is 4 calorieen dus als er 45 gram eiwit inzit dat is dat minstens 180 calorieen, verder lijkt het me inderdaad een hele gebruiksvriendelijke manier om eiwitten bij te tanken. Wel is whey een melkproduct.p
Je hebt gelijk! Het is 87 calorieën per schep (25 gram). Die 87 calorieen zat nog in mijn hoofd omdat ik voorheen maar 1 schep gebruikte maar inmiddels ivm mijn vele krachttraining 2 tot 3 scheppen per dag neem.
Gewone whey is inderdaad een melkproduct maar clear whey is gefilterd zodat er geïsoleerd eiwit overblijft. Met als grote voordeel dat het waterachtig is en je niet z'n volle romige shake hoeft te drinken. En het wordt veel beter verdragen door mensen die melkproducten niet goed verdragen.
Voordelen: je drinkt het makkelijk weg en per één schep 22 gram eiwit, 87 calorieen, 0 gram vet, 1,1 gram koolhydraten.
Ysenda
04-04-2026 om 16:52
Bloem75 schreef op 04-04-2026 om 16:30:
[..]
Je hebt gelijk! Het is 87 calorieën per schep (25 gram). Die 87 calorieen zat nog in mijn hoofd omdat ik voorheen maar 1 schep gebruikte maar inmiddels ivm mijn vele krachttraining 2 tot 3 scheppen per dag neem.
Gewone whey is inderdaad een melkproduct maar clear whey is gefilterd zodat er geïsoleerd eiwit overblijft. Met als grote voordeel dat het waterachtig is en je niet z'n volle romige shake hoeft te drinken. En het wordt veel beter verdragen door mensen die melkproducten niet goed verdragen.
Voordelen: je drinkt het makkelijk weg en per één schep 22 gram eiwit, 87 calorieen, 0 gram vet, 1,1 gram koolhydraten.
En als je een sinaasappel smaak aanmaakt met een klein beetje platwater en daar dan bubbelwater bij doet heb je eiwitrijke sinas.