Eten Eten

Eten

De schijf van vijf

Mick87 schreef op 23-04-2026 om 23:10:

[..]

Het is compleet de omgekeerde wereld dat gezanik en gezeik. Dat terwijl miljoenen dieren lijden in de bio industrie. Dat terwijl we, zo was vandaag in het nieuws, blijkbaar ook al jarenlang jonge kalveren van hun moeder scheiden en die vanuit Ierland naar Nederland halen. 24 uur op een boot zonder drinken. Compleet gestoord. Moesten we eens bij een groep jonge kinderen doen. Dan was de wereld te klein. Maar dit gaat maar door en door zonder dat er grote volkswoede ontstaat. Maar zodra het over die schijf van vijf gaat. Echt de omgekeerde wereld.

Echt helemaal met je eens.

amarna schreef op 24-04-2026 om 00:12:

[..]

Ik heb bij een Japans bedrijf gewerkt. Daar werd verteld dat in Japan maagkanker vaker voorkomt dan in NL omdat wij hier veel zuivel gebruiken. Geen wetenschappelijk feit, maar ze waren ervan overtuigd.

Volgens het Voedingscentrum verlaagt de consumptie van yoghurt en melk de kans op darmkanker dus ik denk dat het wel een beetje klopt hoor.

Meesje schreef op 15-04-2026 om 16:40:

[..]

Ten eerste: ik reageerde niet op 'de schijf van vijf', ik reageerde op het bericht van een andere forummer.

Ten tweede: de reactie ging niet over wat gezond is, maar over dierenleed.

Ten derde: ik wil helemaal geen kiloknaller eten.

Maar toch bedankt voor je correcties hoor.

als je dan ook nog even aangeeft dat je mij verkeerd begrepen had dan zijn we weer rond. met je "correcties"

Het is uiteraard volkomen prima als er vanuit de overheid adviezen komen om minder milieubelastend en diervriendelijker te eten. Probleem is meer, dat de schijf van 5 bedoeld is om mensen gezónder te laten eten. En dat is al lastig genoeg. Dus persoonlijk zou ik de schijf van 5 niet ineens ook gaan gebruiken om andere aspecten daarin te stoppen. Het grote risico is, dat er dan juist mensen gaan afhaken, om dat het dan nóg lastiger wordt en niet meer te volgen. Zeker in combi met de grote groene A die op een pakje biefstuk prijkt vanuit de nutriscore. Ja, ik snap de bedoeling van de nutriscore, maar dit zo naast elkaar en door elkaar doen, slaat de plank gewoon mis. Mensen haken af. En dat zou nou nét niet de bedoeling moeten zijn….

amarna schreef op 24-04-2026 om 00:08:

Eten we echt zo ongezond in Nederland? Ik eet wel (rood) vlees maar geen grote hoeveelheden. Wel vaak vis. Matig koolhydraten ivm diabetes van echtgenoot. Redelijk veel groente en fruit. Voor ons samen bijv. een pond spruitjes.
Vergeleken met andere landen veel zuivel en (heel) veel vezels. In Griekenland en de UK moet je zoeken naar volkorenprodukten terwijl die in NL overal te koop zijn.

dat ligt aan het individu denk ik. jullie dieet klinkt best gezond. wij eten ook veel groentes, weinig bewerkt, veel bio en volkoren. wel eten wij teveel vlees al wordt dat al minder. 

mensen om mij heen hoor ik vooral over lekker makkelijk en vaak een beetje sla al De Groentes noemen bij hun extreem bewerkte voorgegaarde kipkrokant schnitzeltje en voorverpakte aardappelgratin vergezeld door "gezonde" optimel en dubbeldrank.

vervolgens pochen dat ze extreem veel groentes eten. en dat klopt. samen met een bak heksenkaas om te dippen...

Herfstappeltaart schreef op 24-04-2026 om 08:52:

[..]

Ik ben er juist niet verbaasd over. Dat schreef ik toch?

Sorry echt compleet verkeerd gelezen. 

Eten we echt zo ongezond in Nederland? Ik eet wel (rood) vlees maar geen grote hoeveelheden. Wel vaak vis. Matig koolhydraten ivm diabetes van echtgenoot. Redelijk veel groente en fruit. Voor ons samen bijv. een pond spruitjes.
Vergeleken met andere landen veel zuivel en (heel) veel vezels. In Griekenland en de UK moet je zoeken naar volkorenprodukten terwijl die in NL overal te koop zijn.

Jouw dieet klinkt prima maar de winkels liggen vól met vleeswaren (zwaar bewerkt) en veel pakjes, zakjes en snacks. Blijkbaar wordt dat dus ook gegeten en verkocht anders zou het aanbod niet zo groot zijn. 

Bakblik schreef op 24-04-2026 om 09:16:

[..]

Sorry echt compleet verkeerd gelezen.

Geeft niks hoor 

Feit is ook gewoon dat die " onderzoeken " nooit helemaal kloppen.  Daarvoor is alles veel te complex.  Ziektes ontstaan door aanleg, leefomgeving, spontaan,  levensstijl en nog veel meer factoren waardoor je niet kunt stellen dat alles voor iedereen even slecht is. Omdat dat simpelweg teveel factoren zijn. Voor het milieu en dierenleed zijn wel dingen aan te passen maar dat is ook niet altijd in evenwicht want dan zit er weer ergens anders een nadeel aan

Het hele leven is in de basis al slecht voor de aarde, de wegen, de auto's  etc. Maar dat valt natuurlijk niet terug te draaien.

Ik vind het altijd wel typisch dat mensen die dierenleed zielig vinden , wel gewoon ook met hun auto over een snelweg razen, wat eerst ook gewoon leefgebied van dieren is geweest. Het is natuurlijk altijd  goed om te kijken wat anders kan, maar mensen hebben niet door wat we inmiddels al aangericht hebben.

Ik denk dat ik in mijn hartje een Française ben. 

In Frankrijk is je werkgever verplicht om een warme lunch te verstrekken, of voedselcheques voor een tweegangen menu plus een karafje wijn.

Op school ook een warme lunch van overheidswege.

Poezenmeisje schreef op 24-04-2026 om 09:31:

Ik denk dat ik in mijn hartje een Française ben.

In Frankrijk is je werkgever verplicht om een warme lunch te verstrekken, of voedselcheques voor een tweegangen menu plus een karafje wijn.

Op school ook een warme lunch van overheidswege.

Dat klopt niet, de wet zegt hetzelfde als in Nederland: je hebt recht op een pauze. In de cao's kunnen wel afspraken gemaakt worden over vergoedingen.

Bij onze locaties in Frankrijk heeft 1 een bedrijfsrestaurant en daar wordt zeker geen wijn geschonken. En bij de andere locaties is het ook verboden onder werktijd alcohol te nuttigen.

Het is ook soms zo tegenstrijdig.  Een kennis van mij eet gezond (qua groenten, vet, suiker, vezels) maar blijft stug doorroken en hoest haar longen er haast uit. 

amarna schreef op 24-04-2026 om 09:50:

Het is ook soms zo tegenstrijdig. Een kennis van mij eet gezond (qua groenten, vet, suiker, vezels) maar blijft stug doorroken en hoest haar longen er haast uit.

Ja precies 

Gewoon van alles maar een beetje eten, en voldoende beweging. Verder heb je toch niet alles in de hand

Miepjecody schreef op 24-04-2026 om 09:26:

[..]

Ik vind het altijd wel typisch dat mensen die dierenleed zielig vinden , wel gewoon ook met hun auto over een snelweg razen, wat eerst ook gewoon leefgebied van dieren is geweest. Het is natuurlijk altijd goed om te kijken wat anders kan, maar mensen hebben niet door wat we inmiddels al aangericht hebben.

Ik vind dat dus echt een sterk staaltje whataboutisme en een drogredenering. Bovendien appels met peren vergelijken. Over een snelweg rijden omdat je nou eenmaal toch moet werken is iets compleet anders dan dieren opsluiten, dieren ontzeggen hun natuurlijk gedrag te kunnen laten vertonen, dieren in hun eigen ontlasting en dampen laten staan, kalveren bij hun moeder weghalen, dieren op transport zetten in de hitte, dieren slachten etc. Dieren fokken en tot leven wekken zodat we zo snel mogelijk kunnen vermoorden en consumeren. 

Het is zeker goed om te kijken naar war anders kan. Dat wordt gelukkig ook gedaan  hoewel het wel wat volkswoede oplevert zo is in de afgelopen weken gebleken.  Maar dat er al schade is aangericht, wat ieder weldenkend mens echt wel weet, praat toch niet goed hoe we nu onze sterk vervuilende bio industrie ingericht hebben.

Ik vind het echt een bizarre vergelijking en echt weer zo typisch zoals het tegenwoordig gaat met bagatelliseren en whataboutisme bezigen. Ik ga toch ook niet met m'n ogen dicht een snelweg oversteken omdat ik toch al vieze lucht inadem en PFas in m'n bloed heb.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.