Eten
RavIvaR
09-04-2026 om 13:39
De schijf van vijf
Voedingscentrum vernieuwt Schijf van Vijf: nog maar 100 gram rood vlees per week - https://nos.nl/l/2609676
Hierbij de link naar het Voedingscentrum met meer informatie per categorie en de mogelijkheid te personaliseren.Gezond eten voor mens en planeet met de Schijf van Vijf | Voedingscentrum https://share.google/CqirdhSZopeZVrqQb
Wat zijn jouw eetgewoontes? En passen deze bij de oude, of al bij de nieuwe schijf van vijf?
Zou je hier iets in willen veranderen? En hoe zou je dit aanpakken?
Denk je dat de nieuwe schijf van 5 hierbij kan helpen?
Of heb je juist vragen of andere opmerkingen over de schijf van vijf?
Meesje
15-04-2026 om 11:15
Broadway schreef op 15-04-2026 om 10:14:
[..]
maar niet in beest-belasting. (als we er dan toch serieus op ingaan)
En hierop haken mensen dus af. Die laten hun biefstukje liggen en nemen een stuk kaas. En dan krijgen ze te horen dat dát ook niet goed genoeg is. Dus nemen ze morgen een schijf bloemkool (want er zijn er die dat bloemkoolsteak noemen) en bakken die in een lekkere klont roomboter. Fout! Af! Mag niet! En dan denken ze; laat maar. Want een schijf bloemkool en een blok kaas smaken niet zoals biefstuk en als het dan toch allemaal helemaal fout is, dan kun je net zo goed die kiloknaller weer nemen.
bieb1963
15-04-2026 om 11:36
Broadway schreef op 15-04-2026 om 11:05:
[..]
ik begreep dat je bedoelde dat je de productgroepen los wil laten, maar gewoon obv gezondheid, bewerktheid etc alle producten wil gaan scoren. dát gaat de supermarktlobby never toestaan, omdat ze dan toe moeten geven dat er veel teveel ongezond voedsel in de supermarkt ligt.
nu is foodwatsch vrij heftig, maar ze hebben wel een punt:
https://www.foodwatch.org/nl/70-supermarkt-bestaat-uit-omstreden-ultra-processed-foods
Zou in principe idd los staan van productgroepen. Maar de supermarkten hebben nu op hun eigen merken toch ook die nutriscores (de AH iig wel) en dus ook slechte scores. En zij gaan toch niet over Nestlé of welk merk dan ook of die wel of niet mee doet?
bieb1963
15-04-2026 om 11:39
Meesje schreef op 15-04-2026 om 11:15:
[..]
En hierop haken mensen dus af. Die laten hun biefstukje liggen en nemen een stuk kaas. En dan krijgen ze te horen dat dát ook niet goed genoeg is. Dus nemen ze morgen een schijf bloemkool (want er zijn er die dat bloemkoolsteak noemen) en bakken die in een lekkere klont roomboter. Fout! Af! Mag niet! En dan denken ze; laat maar. Want een schijf bloemkool en een blok kaas smaken niet zoals biefstuk en als het dan toch allemaal helemaal fout is, dan kun je net zo goed die kiloknaller weer nemen.
Precies. Teveel overload aan alles wat slecht is. Dan haken mensen idd af.
Broadway
15-04-2026 om 11:55
Anouk1234 schreef op 15-04-2026 om 11:07:
[..]
Want? Voor de camembert hoeft het beest niet geslacht te worden, maar voor het vlees wel.
camembert komt van melk, melk komt van koe, koe in bio-industrie is minder blij dan koe van biologische boerderij?
Broadway
15-04-2026 om 11:56
Meesje schreef op 15-04-2026 om 11:15:
[..]
volledig eens, daarom ook mijn smilie achter de opmerking en nogmaals mijn "als we er dan serieus op ingaan" opmerking toen mensen dat niet bleken te begrijpen.
Evaluna
15-04-2026 om 12:09
Broadway schreef op 15-04-2026 om 11:55:
[..]
camembert komt van melk, melk komt van koe, koe in bio-industrie is minder blij dan koe van biologische boerderij?
Koe geeft pas melk als er een kalfje is geboren. Dat kalfje is dus "over". Zeker als het een stiertje is.
Ysenda
15-04-2026 om 12:19
bieb1963 schreef op 15-04-2026 om 11:36:
[..]
Zou in principe idd los staan van productgroepen. Maar de supermarkten hebben nu op hun eigen merken toch ook die nutriscores (de AH iig wel) en dus ook slechte scores. En zij gaan toch niet over Nestlé of welk merk dan ook of die wel of niet mee doet?
Misschien nog simpeler: 3 kleuren (lastig voor kleurenblinden): groen = schijf van 5, oranje bijna schijf van 5, zwart niet in schijf van 5.
90% van de supermarkt producten zou zwart zijn. 7% oranje en 3 groen.
Want die fijne plantaardige haverdrinkdrink valt er dan niet in. Er zijn 158 varianten haverdrink in de supermarkt beschikbaar volgens de 'kies ik gezond' app van het voedingscentrum. Daarvan vallen er wel 4(!) binnen de normen van de oude schijf van 5. Dat zullen er misschien een paar meer worden met de nieuwe normen maar niet 158. Op dit moment 1 van campina en 1 van jumbo, de andere 2 zijn niet te krijgen bij de grote supermarkten.
Ysenda
15-04-2026 om 13:56
bieb1963 schreef op 15-04-2026 om 13:39:
En wat is de reden dat al die anderen niet binnen de norm vallen?
Ik heb ze niet allemaal bekeken maar waarschijnlijk: of te veel suikers of te veel zout, of een combinatie.
Dat bleek een foute aanname: Te weinig eiwit, bij de meeste van de neutrale. Die met een smaakje is het te veel suiker.
bieb1963
15-04-2026 om 14:19
Dus dat betekent in principe als je havermelk drinkt, de neutrale variant (in principe hetzelfde als je het zelf zou maken) dus helemaal geen goede vervanger is van gewone melk ivm te weinig eiwit. Dat is dan toch allemaal kul om die melk te laten staan? Die vitamines uit melk kun je ook gewoon uit een pilletje halen ( en volgens mij wordt dat wel toegevoegd in havermelk, maar dan natuurlijk weer niet als je het zelf maakt….). Uiteindelijk haal je dus niet dezelfde voedingsstoffen uit ‘nep’ melk als uit echte zuivel.
Ysenda
15-04-2026 om 14:28
bieb1963 schreef op 15-04-2026 om 14:19:
Dus dat betekent in principe als je havermelk drinkt, de neutrale variant (in principe hetzelfde als je het zelf zou maken) dus helemaal geen goede vervanger is van gewone melk ivm te weinig eiwit. Dat is dan toch allemaal kul om die melk te laten staan? Die vitamines uit melk kun je ook gewoon uit een pilletje halen ( en volgens mij wordt dat wel toegevoegd in havermelk, maar dan natuurlijk weer niet als je het zelf maakt….). Uiteindelijk haal je dus niet dezelfde voedingsstoffen uit ‘nep’ melk als uit echte zuivel.
De meeste mensen krijgen meer dan voldoende eiwit binnen. Als je niet vegetarisch / veganistisch eet krijg je het dan niet via drinken binnen maar wel via vlees en ei.
Plantaardig is wel een lagere belasting voor de aarde dan dierlijke melk.
Van soja drink is ongeveer 50% in de schijf van 5. Het is minder dan je zou verwachten op basis van de marketing. Maar geen reden om te minderen met de dierlijke producten.
bieb1963
15-04-2026 om 15:06
Ysenda schreef op 15-04-2026 om 14:28:
[..]
De meeste mensen krijgen meer dan voldoende eiwit binnen. Als je niet vegetarisch / veganistisch eet krijg je het dan niet via drinken binnen maar wel via vlees en ei.
Plantaardig is wel een lagere belasting voor de aarde dan dierlijke melk.
Van soja drink is ongeveer 50% in de schijf van 5. Het is minder dan je zou verwachten op basis van de marketing. Maar geen reden om te minderen met de dierlijke producten.
Nou….. de bedoeling volgens de schijf van 5 is heel weinig vlees eten, dus op die manier krijg je te weinig eiwitten binnen, als zuivel ivm met milieu enz ook niet meer een echte optie is, wordt het errug lastig
Mick87
15-04-2026 om 15:14
bieb1963 schreef op 15-04-2026 om 15:06:
[..]
Nou….. de bedoeling volgens de schijf van 5 is heel weinig vlees eten, dus op die manier krijg je te weinig eiwitten binnen, als zuivel ivm met milieu enz ook niet meer een echte optie is, wordt het errug lastig
Als je gevarieerd eet is er niets aan de hand. Tenzij je echt een topsporter bent of zo. Het voedingscentrum heeft echt goed gekeken naar een volwaardig voedingspatroon. Waarin nog wel ruimte is voor zuivel en vlees maar in iets mindere mate dan we gewend zijn. Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld: noten en zaden, peulvruchten en tofu en tempeh. Overigens zoals staat te lezen in de schijf van vijf staat vlees er nog steeds in, net als vis. Eet je bijvoorbeeld 2 keer per week kip en 1 keer vis dan krijg je al behoorlijk wat binnen en dat valt binnen de schijf van vijf.
Eiwitten krijgt de gemiddelde Nederlander meer dan genoeg binnen. Vezels is een ander verhaal. We eten gemiddeld te weinig vezels. En dat is dan weer gelinkt aan verschillende ziekten. Dus goed dat er meer peulvruchten wordt geadviseerd. Die zijn vezelrijk en een goede bron van eiwitten.
Maar nogmaals: het is een advies hè. En bij het voedingscentrum werken experts met verstand van zaken.
Misschien interessant om eens je voeding bij te houden in bijvoorbeeld myfitness pall. Daarin zie je dat veel dingen ook calcium bevatten en dat het echt ee fabeltje is dat we dat vooral uit zuivel halen. Broccoli, noten, peulvruchten allemaal goede bronnen van calcium.
Mick87
15-04-2026 om 15:17
heb even de details gelezen. Per dag adviseert nieuwe schijf van vijf 4 à 5 porties zuivel van 150 ml. Dat vind ik nog behoorlijk wat. Met kwark zit je dan al aan 50gram eiwitten.
Mick87
15-04-2026 om 15:21
bieb1963 schreef op 15-04-2026 om 14:19:
Advies is nu 4 tot 5 porties zuivel van 150 ml per dag wat nog behoorlijk wat is. Er wordt nu her en der best wel gedaan alsof we massaal vegan moeten worden terwijl als je de Schijf goed gaat doorlezen het reuze meevalt. Het riekt imo allemaal best naar desinformatie en massahysterie deze hele ophef over de nieuwe schijf van vijf.
Nee, je haalt niet zelfde voedingsstoffen uit melk als uit havermelk. Maar dat compenseer ik met andere dingen. Ik maak cappuccino met havermelk, of havermout (waar weer eiwitten in zitten en dan voeg ik ook chiazaad en note toe, dat maakt het ook een volwaardige maaltijd) Omdat ik niet te veel zuivel wil gebruiken om milieu redenen, doordat ik er snel last van darmen van krijg én omdat er dierenleed achter schuil gaat. Voelt voor mij dan niet goed.