Digital
Lisabette
20-04-2025 om 18:22
Word ik afgeluisterd?
Hee allemaal,
Ik zit ergens mee en vraag me af of meer mensen dit herkennen.
Het is nu al een paar keer gebeurd dat ik over iets praat (niet typ of opzoek), en dat ik daarna meteen reclames ervan krijg.
Gisteren had ik het met iemand over dat ik misschien wil gaan kamperen deze zomer. Geen app open, niks gegoogeld. En een paar uur later krijg ik op Facebook en Instagram reclames van tenten en campings.
Het voelt gewoon... raar. Alsof m’n telefoon of laptop meeluistert.
Hebben jullie dit ook? Wat kan ik ertegen doen?
Groetjes!
TrefleQ
20-04-2025 om 22:56
App schijnen helemaal niet mee te luisteren, het werkt anders:
https://www.bitsoffreedom.nl/2024/02/01/luisteren-instagram-whatsapp-en-facebook-mij-af/
Vrijevlinder
20-04-2025 om 22:56
Geen Google zoekmachine gebruiken, zorg voor een veilige browser, dus geen Google Chrome. Controleer je apps.
Stardust
20-04-2025 om 23:22
wat jij ook doet, zolang je vrienden/familie en “mensen die op je lijken” niet ook in een faraday kooi gaan leven, gaan die advertenties niet verdwijnen. Dit is overigens prima te onderzoeken; er is veel over gepubliceerd. De bits of freedom link is een mooi startpunt. Dat is een kritische club.
BlairW
20-04-2025 om 23:41
Herkenbaar! Ineens reclame van datgene waar je het overhad. Maar als je dat filmpje van gisteren nog eens terug wil zien en hem compleet beschrijft in de microfoon, dan komt dat filmpje nooit meer tevoorschijn 😒
Ik kan me er niet druk om maken eigenlijk. Ik heb echt niet het idee dat Trump of welke andere wereldleider dan ook zit te wachten op mijn gesprekken en zoekopdrachten. Ik heb niet het idee dat ik nou zo interessant ben voor ze.
Moosey
21-04-2025 om 07:51
TrefleQ schreef op 20-04-2025 om 22:56:
App schijnen helemaal niet mee te luisteren, het werkt anders:
https://www.bitsoffreedom.nl/2024/02/01/luisteren-instagram-whatsapp-en-facebook-mij-af/
Wat een goed artikeltje! Ik had hier al vaker dingen over gelezen maar dit is het duidelijkste tot nu toe.
Vrijevlinder
21-04-2025 om 08:49
Zorg voor adblockers, zoals Ghostery. Daardoor zie ik geen reclames meer. En facebook heb ik in een soort container. Klinkt wat vaag, maar dat is een bepaalde app, die facebook zo plaatst, dat hij geen andere activiteiten meer kan volgen. Ofzo. Kan je via je browser doen.
Netherfield
21-04-2025 om 09:07
Je hoort veel over privacy en AVG overal, maar volgens mij is de enige privacy die ik heb de gedachten in mijn hoofd. Daarnaast denk ik dat er niet voldoende capaciteit is om 7 miljard mensen af te luisteren.
Moederkareltje
21-04-2025 om 09:44
Mijn telefoon gaat soms ineens zich bemoeien met een gesprek. Ik zei gisteren tegen Kareltje omdat hij bleef klieren dat mama even ergens anders ging zitten. Zegt de telefoon ineens hardop: " Is er een reden dat mama ergens anders gaat zitten?"
Ik heb allang geaccepteerd dat ze onderdeel van ons leven is.
rionyriony
21-04-2025 om 09:49
Ik heb niet de apparaten/apps die anderen hebben en gooi alles uit wat er uit te gooien valt. Met harde hand.
Met de tv heb ik geen pratend contact (uitgeschakeld), wel doet de Elektronische programmagids (EPG) niets meer zonder netwerkverbinding via kabel of wifi, wat ik veel liever niet had gehad. Maar dat wordt te lastig.
Ik zag een poos geleden bij de action een signal blocking pouch; daar kan je je telefoon in doen en dan is het de bedoeling, denk ik, dat hij niet meer communiceert over internet of via de mast. Wel kan je ervan uitgaan dat zodra je hem eruit haalt de achterstand wordt ingehaald.
Uitzetten is eenvoudiger vind ik. Knopje aan de zijkant ingedrukt houden (evt. met een andere knop samen) en hij raakt bewusteloos. Kan niets meer doen.
Ik heb nooit het idee dat ik gevolgd of afgeluisterd word, eigenlijk. Pinterest heeft het idee dat ik altijd naar kerstspullen zoek en dol ben op katten.
rionyriony
21-04-2025 om 11:43
Netherfield schreef op 21-04-2025 om 09:07:
Je hoort veel over privacy en AVG overal, maar volgens mij is de enige privacy die ik heb de gedachten in mijn hoofd. Daarnaast denk ik dat er niet voldoende capaciteit is om 7 miljard mensen af te luisteren.
Voorlopig dient het vooral reclameinkomsten en beïnvloeding van surf- en stemgedrag, en in sommige landen om de bevolking in de gaten te houden zodat die geen kans maken om de regering ooit af te kunnen zetten.
Maar al zeer binnenkort zal de flitsend snelle kwantumcomputer zijn intrede doen. Amerikaanse en Chinese techbedrijven zijn er al druk mee bezig en de wereld zal daarna nooit meer hetzelfde zijn.
Ziraxie
30-08-2025 om 01:21
Nee joh, kan maar zo zijn dat er mensen naast je wel iets googlen op internet o.i.d. wat je hebt besproken en dat je dat later ziet of dat je op het netwerk van je werk inlogt o.i.d er zijn zoveel factoren, maar een telefoon die meeluistert is een heel hardnekkig gerucht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.