Digital Digital

Digital

Software updates

Onze vakantie in Spanje duurt nog twee weken. De telefoons (Samsung) beginnen ineens te mekkeren dat ze een software update willen doen.

Liever niet, want we hebben geen wachtwoorden of wat dan ook bij ons.

Gaat het systeem toch automatisch een keer downloaden en weet iemand wat die termijn is?

Automatisch uploaden via wifi staat uitgeschakeld.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

02-06-2026 om 21:09 Topicstarter

P.S.
Jaren geleden was mijn tablet na een software update ineens dood (binnen de garantietermijn) en moest er een nieuw moederbord in.

Vandaar dat we huiverig zijn. 😄

Ik heb na zo'n update alleen de pincode van mijn simkaart nodig, maar niet de wachtwoorden van mijn email etc. Is dat bij jou anders?

Heb he helemaal geen wachtwoorden voor nodig. 
Alleen de pincode van de simkaart

Waar zou je wachtwoorden voor nodig hebben? Pin sim wel inderdaad.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

02-06-2026 om 22:35 Topicstarter

Okee, dus geen wachtwoord nodig, goed om te weten.

De sim-gevallen liggen gewoon thuis.

Hopen dat we de vakantie doorkomen zonder gedoe. Weet iemand hoelang we zo'n update kunnen 'uitstellen'?

Weken of maanden, schoonouders updaten hun apparaten nooit totdat wij het toevallig eens zien als we daar zijn.

Misschien kan je iemand van thuis vragen de pincodes even door te bellen?

• Ga naar Instellingen op je Samsung.
  • Scroll naar beneden en tik op Software-update.
  • Zet de schakelaar bij Updates automatisch downloaden (of Via wifi downloaden) op Uit.

En:

• Ga naar Instellingen > Info telefoon (of Over de telefoon).
  • Tik op Software-informatie.
  • Zoek naar Buildnummer en tik hier 7 keer snel achter elkaar op.
  • Voer je pincode of patroon in om de Ontwikkelaarsopties in te schakelen.
  • Ga terug naar het hoofdmenu van je Instellingen en scrol helemaal naar beneden. Tik op Opties voor ontwikkelaars.
  • Zoek in de lijst naar Automatische systeemupdates (of Auto update system) en zet deze schakelaar uit

Uiteindelijk zal een Samsung altijd de update gaan downloaden en installeren omdat ze vinden dat anders de veiligheid in het geding komt. Je kan het handmatig een paar dagen uitstellen maar Samsung heeft een soort ‘timer’ die vaak na maximaal 2 weken toch geforceerd gaat downloaden en installeren. 
Wachtwoorden heb je na een gewone update niet nodig. Alleen je pincode omdat je telefoon opnieuw wordt opgestart. 
En een tip: zet al je wachtwoorden in een cloud (online dus), evt via een versleutelmachine, waar je ook via bijv een computer of ander device bij kan. Dan moet je wel van die cloud je wachtwoord onthouden. 
Bij mijn apple apparaten log ik dus in met mijn Apple ID. 

Is dit de eerste keer ooit dat je zo’n update krijgt dan? Want mijn iPhone heeft om de haverklap updates van iOS. Lijkt me bij Samsung niet anders toch? Hoe lang die duurt, hangt van de grootte af. Meestal een paar minuten. 
Overigens zou ik als ik jullie was eens kijken naar een app om je wachtwoorden te versleutelen in je telefoon. Dan heb je altijd alles bij de hand. En voor veel dingen kan je ook een passkey gebruiken. Dan log je in dmv gezichtsherkenning of vingerafdruk. 

Samsung doet ook om de haverklap updates. Misschien wel meer dan 1x per maand. Ik heb mijn telefoon vandaag continue nodig als ik werk.  Heb de update van vandaag met de timer  naar komende nacht verschoven. 

maar die code van je simkaart dat is dezelfde code die je gebruikt als je je telefoon opnieuw opstart. Weet je die niet uit je hoofd dan? Want dat zal je toch zo nu en dan wel eens doen? 

BlairW schreef op 03-06-2026 om 07:24:

Is dit de eerste keer ooit dat je zo’n update krijgt dan? Want mijn iPhone heeft om de haverklap updates van iOS. Lijkt me bij Samsung niet anders toch? Hoe lang die duurt, hangt van de grootte af. Meestal een paar minuten.
Overigens zou ik als ik jullie was eens kijken naar een app om je wachtwoorden te versleutelen in je telefoon. Dan heb je altijd alles bij de hand. En voor veel dingen kan je ook een passkey gebruiken. Dan log je in dmv gezichtsherkenning of vingerafdruk.

Maar itt Samsung kan je met iOS rustig een jaar wachten met updaten. Dat wordt je niet opgedrongen. Je krijgt alleen een melding dat er een klaar staat. Ik wacht bij (grotere) updates altijd even, voor het geval er nog kinderziektes inzitten. 

SuzyQFive schreef op 03-06-2026 om 08:40:

[..]

Maar itt Samsung kan je met iOS rustig een jaar wachten met updaten. Dat wordt je niet opgedrongen. Je krijgt alleen een melding dat er een klaar staat. Ik wacht bij (grotere) updates altijd even, voor het geval er nog kinderziektes inzitten.

Ik laat mijn man altijd eerst updaten en hoor dan wel of het bevalt 😂 zo niet, wacht ik tot de volgende update.

BlairW schreef op 03-06-2026 om 08:58:

[..]

Ik laat mijn man altijd eerst updaten en hoor dan wel of het bevalt 😂 zo niet, wacht ik tot de volgende update.

Precies, zoiets ja 🤪

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-06-2026 om 09:16 Topicstarter

BlairW schreef op 03-06-2026 om 08:58:

[..]

Dat is ook onze bedoeling, maar we kregen de melding tegelijk, we zagen het gisteravond.

😄

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.