Digital Digital

Digital

Social media - waarom?

Naar aanleiding van een aantal opmerkingen in een ander topic vraag ik mij het volgende af:
Gebruik jij social media (in de ruimste zin van het woord)?

En waarom wel / niet? 

Hoe heb je de keuze gemaakt bijvoorbeeld om het wel / niet aan te maken of juist weer te verwijderen? Mis je het? Of gebruik je het juist heel intensief (en waarom dan?). 
Ben gewoon heel nieuwsgierig, mijn persoonlijk dilemma post ik hierna  


Regendrup.

Regendrup.

30-08-2021 om 14:31 Topicstarter

Ik twijfel zelf namelijk al heel lang om het allemaal te verwijderen. Maar ik merk dat iets me tegenhoudt, maar ik heb geen idee wat precies.
Heb zelf facebook en instagram en ik gebruik het eigenlijk alleen maar om sommige mensen te volgen. Post zelf helemaal niks want zeer gesteld op mijn (en mijn gezins) privacy. Heb ik meerdere redenen voor, maar wil met name mijn kind zo weinig mogelijk delen op internet want kiest zij zelf niet voor.

nee ik heb geen Social media. Wel Whatsapp, en Signal, telt dat ook? Ik heb nog nooit het gevoel dat ik iets gemist hebt.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

30-08-2021 om 14:33

Niet, alleen WhatsApp lekker rustig. Ik heb genoeg contacten die ik gewoon app, bel of zie. 

Regendrup.

Regendrup.

30-08-2021 om 14:33 Topicstarter

Ambra schreef op 30-08-2021 om 14:32:

nee ik heb geen Social media. Wel Whatsapp, en Signal, telt dat ook? Ik heb nog nooit het gevoel dat ik iets gemist hebt.

Ik ken signal niet, wat is dat?  

WhatsApp en Telegram noem ik iig geen social media. Dat is gewoon online sms.

Ik had ooit Twitter, maar daar vond ik niks meer aan. Verwijderd.
Snapchat vond m'n collega erg leuk, maar ik vond het een irritante app, dus ook verwijderd.
Instagram ben ik erg actief op en vind ik ook heel leuk.
Facebook vind ik een lastige. Ik kom bijna niets leuks tegen van m'n vrienden, de reclames zijn irritant en vaak niet relevant en je komt de hele dag alleen maar mensen tegen die onnozele reacties geven op actuele onderwerpen. Maar ik 'kan' het op 1 of andere manier niet verwijderen. FOMO.

Regendrup.

Regendrup.

30-08-2021 om 14:35 Topicstarter

_melon schreef op 30-08-2021 om 14:33:

WhatsApp en Telegram noem ik iig geen social media. Dat is gewoon online sms.

Ik had ooit Twitter, maar daar vond ik niks meer aan. Verwijderd.
Snapchat vond m'n collega erg leuk, maar ik vond het een irritante app, dus ook verwijderd.
Instagram ben ik erg actief op en vind ik ook heel leuk.
Facebook vind ik een lastige. Ik kom bijna niets leuks tegen van m'n vrienden, de reclames zijn irritant en vaak niet relevant en je komt de hele dag alleen maar mensen tegen die onnozele reacties geven op actuele onderwerpen. Maar ik 'kan' het op 1 of andere manier niet verwijderen. FOMO.

Dat van facebook herken ik, zo stom! 

En waar gebruik je Instagram voor? Privé foto's delen met bekenden of heb je echt een openbaar profiel? Of gebruik je het zakelijk? 

Ben echt oprecht nieuwsgierig

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

30-08-2021 om 14:35

Ik ben soms verbaasd hoe mensen reageren als je zegt geen Facebook of iets te hebben.

Regendrup. schreef op 30-08-2021 om 14:33:

[..]

Ik ken signal niet, wat is dat?

Eenzelfde manier van communiceren maar dat niet verbonden aan Facebook en met veel meer ingebouwde veiligheidsmaatregelen. Aldus zoon die master cyber securety doet..

Regendrup. schreef op 30-08-2021 om 14:35:

[..]

Dat van facebook herken ik, zo stom!

En waar gebruik je Instagram voor? Privé foto's delen met bekenden of heb je echt een openbaar profiel? Of gebruik je het zakelijk?

Ben echt oprecht nieuwsgierig

Mijn Insta is openbaar, maar ik deel er niet zo heel veel op. Meestal algemene dingen en ik test regelmatig (nieuwe) producten en dan maak ik een review post. Maar ik heb niet veel volgers ofzo hoor en ook bijna geen onbekenden, maar dat vind ik dan wel leuk om te doen.

En ik vind het bijv. leuk om via hashtags borduurwerk van anderen te zoeken of mensen te volgen die heel gestructureerd leven met planners en kleurtjes en to do's. 

Ik gebruik Instagram en Facebook.
Instagram plaats ik wel wat op, zowel posts als "mijn verhaal". Ook lekker om doorheen te scrollen en kennissen bij te houden.
Facebook is mijn online foto album. Daar plaats ik vrijwel niets meer, maar maak ik nog wel albums aan (notificaties zet ik uit). Ook handig om overal via Facebook in te kunnen loggen, verjaardag meldingen te krijgen en lid te zijn van een paar specifieke groepen.
Twitter heb ik wel gehad, maar ook weer verwijderd. Da's niet mijn ding. Idem met snapchat.

Ik gebruik facebook om op een laagdrempelige manier contact te kunnen houden met (reis) vrienden (uit 't buitenland) en om veel mooie reisfoto's te bekijken in allerlei facebook groepen. Ook gebruik ik 't als soort dagboekfunctie want dagelijks worden je de herinneringen van voorgaande jaren voorgeschoteld. Wél heb ik m'n bedenkingen over de privacy van facebook, maar ja er is geen geschikt alternatief waar ook mijn kennissen op zitten. Instagram vind ik niks, Twitter al helemaal niet. 
Whatsappen gebruik ik voor persoonlijke contacten (beslist géén groepsapp!) gelukkig heeft mijn moeder deze app ook goed onder de knie gekregen. 

Ik heb Facebook, en Instagram, en Twitter. Twitter gebruik ik het minste van allemaal. Ik post zelf vooral dingen zoals vakanties en dagjes weg, uit eten etc. Niet heel veel foto’s van mijzelf.
Tiktok heb ik wel ooit een account aangemaakt maar de app weer verwijderd, ik kijk liever mooie foto’s dan filmpjes met gekke dansjes etc.

Ik heb een Twitter account. Vooral om dingen over het weer erop te plaatsen.

Geen socials hier. Alleen WhatsApp.
Ik wil het niet omdat ik het een fake-wereld vind.  Veel wordt veel leuker/mooier/hipper/gelukkiger voorgesteld dan het in werkelijkheid is. Daarbij heb ik geen behoefte mijn leven op deze manier te delen en hoef dat ook niet van anderen. Familie en vrienden waar ik goed mee ben app ik en zie ik irl.

Herfstappeltaart schreef op 30-08-2021 om 15:24:

Geen socials hier. Alleen WhatsApp.
Ik wil het niet omdat ik het een fake-wereld vind. Veel wordt veel leuker/mooier/hipper/gelukkiger voorgesteld dan het in werkelijkheid is. Daarbij heb ik geen behoefte mijn leven op deze manier te delen en hoef dat ook niet van anderen. Familie en vrienden waar ik goed mee ben app ik en zie ik irl.

Mijn (misschien onterechte) vooroordeel is dat het mooier/hipper voordoen vooral op Instagram gebeurt. Mijn Facebook vrienden posten evengoed de verdrietige dingen zoals ziekte, overlijden ouder. Geen zwaar gephotoshopte selfies in elk geval. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.