Digital Digital

Digital

smart tv, apps en provider, welke?

Ik wil een smart tv gaan kopen. Nu heb ik wat rond gekeken maar ik snap er niet zo veel van. Ik lees android tv, google tv, apple tv. Ingebouwde chromecast of niet. 

Ik wil graag overgaan naar alleen internet via een provider en dan op mijn smart tv  de zenders die ik nu kijk ook kunnen kijken en netflix. Ik kijk NPO 1,2,3 RLT4 en SBS6.  Daar heb je ook apps voor dacht ik. NPO plus, en Nl ziet ofzoiets? 

Kunnen jullie me meer vertellen hierover? 
Het doel is ook wel een beetje bezuiningen. Ik betaal nu 55 euro voor internet en tv bij de kpn, en daarnaast nog een netflixaccount voor 2 personen. 10,99 geloof ik.
 
Mijn telefoon is android en dat wil ik ook zo houden. Mijn puber heeft een Iphone en een Ipad.


Ik heb een oude en hele trage smart tv en vind Google Chromecast echt een geweldige uitvinding. Ik kijk vrijwel nooit meer live tv en kan alles vanuit apps direct naar de tv streamen (NPO, RTL, Kijk, Netflix, Amazon Prime, Videoland, Discovery+, Disney, YouTube, enz… niet dat ik zoveel abonnementen heb lopen hoor ).

Volgens mij heb je alleen een goede wifiverbinding en een hdmi-aansluiting op je tv nodig, niet eens zo zeer een smart tv. Hij kostte 40 euro, beste investering in lange tijd.

Tofwijf

Tofwijf

08-08-2021 om 17:38 Topicstarter

Ik heb sowieso een andere tv nodig dus dan maar meteen een goeie die up tot date is dacht ik.

Volgens mij zijn (bijna) alle nieuwe tvs smart. Mijne is al 4 of 5 jaar oud (Samsung) en daar kan je allerlei apps op openen, netflix, videoland, disney, kijk, npo, rtl xl, amazon prime, etc. Het enige wat je moet doen is je tv verbinden met internet via een kabel of wifi. Dan ga je met de afstandsbediening naar de app die je wilt, en voila je zit op netflix (of wat je wilt).

Tofwijf

Tofwijf

09-08-2021 om 09:20 Topicstarter

veel tv's zijn inderdaad smart tv's nu. Maar dan heb je smart tv's met android tv, of met apple tv, of met ingebouwde chromecast.
En ik wil graag weten of dat meerwaarde heeft want je hebt ook smart tv's zonder android of apple tv of ingebouwde chromecast.

Tizen, Android, Apple, etc is het besturingssysteem. Net als met telefoons.  Je kan een Android telefoon kopen of een iphone met Ios, of een google telefoon. Het enige verschil is dat de menu's anders zijn. Maar uiteindelijk kun je op allemaal die Netflix app openen.

Misschien helpt dit artikel van de consumentenbond je:

https://www.consumentenbond.nl/tv/welke-smart-tv-besturingssystemen-zijn-er

Mijn plan: zo dom mogelijk scherm en dan een Chromecast. Niet dat een Chromecast nou zo briljant is, maar hij is goedkoop en vervangbaar. Kan ook een AppleTV zijn of een Nvidia Shield. Vooral vervangbaarheid van de aansturing is van belang als ik een duur scherm koop dat een jaar of 10 mee moet. Niemand weet wat er volgend jaar hip is, en TV's worden maar heel beperkt voorzien van updates.

Tofwijf

Tofwijf

10-08-2021 om 20:04 Topicstarter

ik heb dat artikel gelezen, dank je wel dutchgirly. Maar heel eerlijk gezegd snap ik het nog niet. Ik denk dat ik maar naar een winkel moet met een ruim aanbod en me dan moet laten voorlichten.

Tofwijf

Tofwijf

10-08-2021 om 20:08 Topicstarter

Bas78 schreef op 10-08-2021 om 18:09:

Mijn plan: zo dom mogelijk scherm en dan een Chromecast. Niet dat een Chromecast nou zo briljant is, maar hij is goedkoop en vervangbaar. Kan ook een AppleTV zijn of een Nvidia Shield. Vooral vervangbaarheid van de aansturing is van belang als ik een duur scherm koop dat een jaar of 10 mee moet. Niemand weet wat er volgend jaar hip is, en TV's worden maar heel beperkt voorzien van updates.

Bedoel je een scherm waarop je iets kunt afspelen zoals een beamer? En de Chromecast regelt dan wat er op komt? Dat lijkt me ook wel een plan. Maar kun je dan Netflix kijken? En alle Nederlandse zenders?

Wat ik echt wil hebben is Bluetooth. Ik moet mijn noiscancelling headphone er echt op aan kunnen sluiten.

En alleen een scherm heeft geen bluetooth gok ik.

Tofwijf schreef op 10-08-2021 om 20:04:

ik heb dat artikel gelezen, dank je wel dutchgirly. Maar heel eerlijk gezegd snap ik het nog niet. Ik denk dat ik maar naar een winkel moet met een ruim aanbod en me dan moet laten voorlichten.

Ja dat lijkt me een goed idee. Dan kunnen ze je gelijk de verschillende besturingssystemen laten zien. Persoonlijk zou ik me daar niet op focussen maar kijken naar de specificaties van de tv zelf. Dus de grootte, de beeldkwaliteit en de prijs en dan daar mijn keuze op baseren. Want zoals ik zei, ze zijn allemaal smart met apps en het verschil in die menus is niet zo belangrijk. Je moet er wel fijn naar kunnen kijken natuurlijk.

Nee gewoon een TV waarvan ik geen enkele "smart" dinges gebruikt. Chromecast erin, en klaar. Netflix, Videoland, Disney+, NPO Start etc. is allemaal beschikbaar. De appjes op een TV zijn nu wel leuk, maar over een jaartje of 2 stopt de fabrikant met updates en dan moet je nog maar zien hoe lang dat blijft werken allemaal. Bluetooth heeft niets te maken met het wel of niet "smart" zijn van je TV. Dat werkt helemaal los van de appjes, maar je moet er wel rekening mee houden bij het kopen. De Chromecast houdt zich daar niet mee bezig. Die stuurt gewoon een signaal via HDMI naar je TV, en de TV mag het verder uitzoeken of dat nu uit speakers moet gaan komen of via Bluetooth naar een koptelefoon. Je koopt voor een paar euro trouwens ook een Bluetooth zendertje dat in elke USB-poort past. Zo kun je je TV misschien ook Bluetooth geven als die dat zelf nog niet heeft, maar dat hangt af van het model TV.

Tofwijf

Tofwijf

11-08-2021 om 12:58 Topicstarter

Bas78 schreef op 11-08-2021 om 08:29:

Nee gewoon een TV waarvan ik geen enkele "smart" dinges gebruikt. Chromecast erin, en klaar. Netflix, Videoland, Disney+, NPO Start etc. is allemaal beschikbaar. De appjes op een TV zijn nu wel leuk, maar over een jaartje of 2 stopt de fabrikant met updates en dan moet je nog maar zien hoe lang dat blijft werken allemaal. Bluetooth heeft niets te maken met het wel of niet "smart" zijn van je TV. Dat werkt helemaal los van de appjes, maar je moet er wel rekening mee houden bij het kopen. De Chromecast houdt zich daar niet mee bezig. Die stuurt gewoon een signaal via HDMI naar je TV, en de TV mag het verder uitzoeken of dat nu uit speakers moet gaan komen of via Bluetooth naar een koptelefoon. Je koopt voor een paar euro trouwens ook een Bluetooth zendertje dat in elke USB-poort past. Zo kun je je TV misschien ook Bluetooth geven als die dat zelf nog niet heeft, maar dat hangt af van het model TV.

o wauw dat is een goede tip! De enige reden waarom ik een andere tv is is omdat mijn huidige geen blue tooth heeft. Mijn zoon is nogal luidruchtig en ik kan dat niet altijd hebben maar hij moet ook kunnen leven natuurlijk, dus ik dacht, als ik tv kan kijken via mijn koptelefoon dan zijn we allebei blij.

Ik ga zometeen gelijk kijken of er wel een usb poort op de tv zit.

Je kunt ook een mini-jack naar Bluetooth converter/transmitter inzetten als je geen USB hebt, of de USB niet geschikt is voor een Bluetooth adapter (veel TV's doen alleen opslagsticks). Kost nog geen tientje en past op elk apparaat sinds de jaren '60 met een koptelefoon aansluiting.

Tofwijf

Tofwijf

11-08-2021 om 20:32 Topicstarter

Bas78 schreef op 11-08-2021 om 17:17:

Je kunt ook een mini-jack naar Bluetooth converter/transmitter inzetten als je geen USB hebt, of de USB niet geschikt is voor een Bluetooth adapter (veel TV's doen alleen opslagsticks). Kost nog geen tientje en past op elk apparaat sinds de jaren '60 met een koptelefoon aansluiting.

Mijn zoon zei inderdaad dat de usbpoort alleen geschikt is voor aflezen. Koptelefoonaansluiting hebben we wel. Dank!

(TVP) Heb voor het eerst een smart tv sinds dit weekend. Had me op NPO plus ingelogd maar ben er nu weer uitgegooid... Geen kabel abonnement, vooralsnog alleen via Wifi.

Wij hebben een panasonic tv met een apple tv kastje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.