Digital Digital

Digital

Refurbished laptop welke

Help! Mijn lief gaat is ziek en gaat een traject in waarbij het fijn is als ik zoveel mogelijk thuis ben. Nu kan ik een deel van mijn werk uit huis doen, maar met mijn Apple laptop is dat onhandig omdat werk met Office werkt. Dus ik dacht een refurbished Windows laptop aan te schaffen (werk zal daar vast wel wat in bij willen dragen maar mijn ouwe Apple wordt sowieso erg traag dus ik wilde zelf ook al wat anders) Ik heb me alleen in geen eeuwen met pc’s bezig gehouden. 
Het enige wat ik nodig heb is Outlook, Excel en een PDF-viewer. De excel bestanden zijn klein, dus volgens mij heb ik niet veel werkgeheugen of processorkracht nodig. Zou iets als onderstaand voldoen of zou dit erg traag zijn?

https://www.refurbished.nl/laptops/dell/latitude-e7470/i5-256gb-16gb

Heb je al met het werk overlegd? Ik weet niet in hoeverre informatieveiligheid een rol speelt maar bij mijn werkgever kan ik niet meer op eigen devices werken. Ik zou dus beginnen bij de werkgever. 

Je kan op je mac makkelijk office installeren hoor Ik heb ook een mac en daar heb ik ook office op. Ik zou dus lekker je geld bewaren en je mac blijven gebruiken.

Edit, sorry niet goed gelezen, je wil sowieso al iets anders.

Begin eens bij je werkgever. Die zou je moeten voorzien in middelen om te kunnen werken, en als dat thuis is hoort daar dus een laptop bij. 
Daarnaast; als jij met persoonsgegevens  werkt, heeft je werkgever de verantwoordelijkheid dat die data beschermd  is. Stom voorbeeld; stel dat jij binnenkomende cv’s beoordeelt. Dat doe je op je eigen laptop en die wordt gejat. Dan liggen dus alle persoonsgegevens van die sollicitanten op straat. 
Daarom hebben de meeste bedrijven beveiliging in hun ict ingebouwd. Doordat je alleen hun laptops mag gebruiken. En/of je moet identificeren middels een pasje, enz. Het is handig om daarom eerst met je werkgevers ict afdeling te overleggen wat zij vereisen/aanbieden. 

In sommige kleine bedrijven is helemaal geen ICT-afdeling en worden zaken veel informeler geregeld . Neemt niet weg dat het inderdaad handig is wel even met WG te overleggen.
Hoef je nooit te overleggen via TEams of Zoom of zo? Want dat kan nog wel handig zijn om rekening mee te houden. Verder heb ik de indruk dat refurbished een beetje een kwestie van mazzel hebben is. Als ik er echt op moet kunnen vertrouwen en als de WG meebetaalt heb ik liever een nieuwe.

Ginevra schreef op 12-05-2022 om 09:29:

In sommige kleine bedrijven is helemaal geen ICT-afdeling en worden zaken veel informeler geregeld

Ik had natuurlijk moeten zeggen ict afdeling of ict- mens/mannetje/vrouw.  En dan nog- ook informele bedrijven hebben ook avg rechten, en het is soms goed om de vraag te stellen. 

Mocht je het toch zelf moeten aanschaffen vind ik dit een best oude laptop (model jaar 2016) ook al is hij refurbished. Je kunt ook kijken bij Coolblue en dan sorteren op prijs. Als je de Chromebooks overslaat (want dan zou je ineens met de Google software moeten gaan werken) vind je er best wel een aantal van hp onder de €400, met een aanbieding om een jaar lang gratis Microsoft 365 te gebruiken. 

De laptop die jij in de link hebt staan is een oud besje. Er zit een 6e generatie i5 in, ze zijn nu al bij de 12e generatie dus reken maar uit. Ik vind 400 euro echt pittig veel voor dit ding, ik zou zelf maximaal 200 euro passender vinden gezien de leeftijd (het ding is al 6!!! jaar oud). Bij Dell betaal je voor de naam en staat crap bekend, dus zou ik sowieso skippen.

Ik kijk even naar de andere laptops en ik vind al die prijzen op die site veel te hoog. De goedkoopste is een HP uit 2017 voor 500 euro. In 2019 kostte die 600 euro spliksplinter nieuw. Laptops horen qua waarde achteruit te vliegen (nu iets minder, maar als er geen fancy GPU in zit gaat die regel nog wel op, en hier zit geen fatsoenlijke GPU in), dus ik vind 100 euro afname na 3 jaar voor een GEBRUIKT OUTDATED ding echt weinig afname.

Moosey

Moosey

12-05-2022 om 22:47 Topicstarter

Thanks allen! Heb t al even aangekaart en wellicht kan ik een laptop van een collega meekrijgen die toch niet thuis werkt. AVG is wel een ding inderdaad. 
Ik koop vooral uit duurzaamheidsoverwegingen geen nieuwe electronica, maar goed om te weten dat de laptops op die site erg duur zijn. 
Maar goed, ik wacht die eventuele laptop van collega even af en als dat niks wordt vraag ik jullie wellicht nog wel even om mee te kijken

Moosey schreef op 12-05-2022 om 22:47:

Thanks allen! Heb t al even aangekaart en wellicht kan ik een laptop van een collega meekrijgen die toch niet thuis werkt. AVG is wel een ding inderdaad.
Ik koop vooral uit duurzaamheidsoverwegingen geen nieuwe electronica, maar goed om te weten dat de laptops op die site erg duur zijn.
Maar goed, ik wacht die eventuele laptop van collega even af en als dat niks wordt vraag ik jullie wellicht nog wel even om mee te kijken

Mocht je toch een refurbished laptop willen kopen, kijk dan eens bij That's it in Wateringen.

 https://www.nowthatsit.nl

Goede ervaringen met deze prijs winkel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.