Digital Digital

Digital

Online leeftijdsverificatie (identiteitsbewijs uploaden)

Gisteravond kwam Puberto melden dat hij van plan was om een foto te maken van zijn paspoort en deze te uploaden, vanwege een leeftijdsverificatie, want dat moest volgens hem om Fortnite te kunnen spelen op de Xbox.

Zijn er mensen die kunnen beamen dat dit nodig en veilig is?

Je leest/ziet veel over identiteitsfraude, dus ik ben er niet zo happig op. Op de site van de Rijksoverheid lees je "Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Ook niet als een organisatie vraagt om een kopie voor het afsluiten van een huurcontract of telefoonabonnement."

Aan de andere kant hoor ik dat mensen die gebruik maken van een deelscooter/deelfiets zich ook dienen te identificeren door op de foto te gaan met hun identiteitsbewijs/paspoort.

In het specifieke geval van Fortnite kan ik niks vinden over leeftijdsverificatie en het uploaden van een identiteitsbewijs.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

09-12-2021 om 11:31

Vreemd verhaal. Ik heb nog nooit mijn paspoort hoeven uploaden voor de xbox en zou daar ook niet aan beginnen. Ik zou hier achterdochtig van worden. 

Maar goed, een echt antwoord heb ik dus niet,  ik hoop dat  iemand weet hoe dit zit.

Morgan-Salander

Morgan-Salander

09-12-2021 om 11:48 Topicstarter

Peen schreef op 09-12-2021 om 11:31:

Vreemd verhaal. Ik heb nog nooit mijn paspoort hoeven uploaden voor de xbox en zou daar ook niet aan beginnen. Ik zou hier achterdochtig van worden.

Maar goed, een echt antwoord heb ik dus niet, ik hoop dat iemand weet hoe dit zit.

Ja dat ben ik dus ook. Vind het ook een vreemd verhaal. Maar ik ga dan weer twijfelen vanwege die deelscooters en ik las een nieuwsbericht over YouTube en dat die ook leeftijdsverificaties uitvoeren (YouTube gaat leeftijd van gebruikers verifiëren met ID-kaart of creditcard, aldus Tweakers). Toen Puberto gisteren ook nog laconiek zei dat het verifiëren ook met een bankpas kon werd ik daar niet geruster op, integendeel.

Oh nee daar zou ik ook heel achterdochtig van worden hoor, zou er ook zelf nooit aan beginnen. Wie weet waar het allemaal rondslingert? 

Als algemene tip: in elk geval zorgen dat BSN niet leesbaar is, mocht het toch een valide vraag betreffen.

Altijd de KopieID app gebruiken inderdaad! Maar dit klinkt wel verdacht, dus hier zou ik inderdaad ook eerst wat nader onderzoek doen. 

Morgan-Salander schreef op 09-12-2021 om 11:48:

[..]

Ja dat ben ik dus ook. Vind het ook een vreemd verhaal. Maar ik ga dan weer twijfelen vanwege die deelscooters en ik las een nieuwsbericht over YouTube en dat die ook leeftijdsverificaties uitvoeren (YouTube gaat leeftijd van gebruikers verifiëren met ID-kaart of creditcard, aldus Tweakers). Toen Puberto gisteren ook nog laconiek zei dat het verifiëren ook met een bankpas kon werd ik daar niet geruster op, integendeel.

Via een bankpas klopt op zich wel, dat is iDIN.

https://www.idin.nl/consumenten/hoe-werkt-het/

Als dat ook kan zou ik dat eerder doen dan het uploaden van een ID-bewijs. Bij iDIN wordt alleen dat wat nodig is uitgewisseld.

Bb19bb21 schreef op 09-12-2021 om 12:12:

Altijd de KopieID app gebruiken inderdaad! Maar dit klinkt wel verdacht, dus hier zou ik inderdaad ook eerst wat nader onderzoek doen.

Wat is dat? 

App van de overheid om veilig een kopie van je id te kunnen maken. Daarop kan je je BSN weglakken, maar ook het doel van de kopie op de kopie zetten. Zo is het maken van een kopie veel veiliger. Superhandig! 

Ik probeerde laatst op Facebook in te loggen en had mijn wachtwoord niet meer. Bij het aanvraagproces voor een nieuw wachtwoord (nadat al via email is vastgesteld dat ik de juiste persoon ben) vragen ze ook een kopie ID. Dat ging me echt te ver, dus ik heb het laten zitten. Maar ik herken de vraag dus.

Bb19bb21 schreef op 09-12-2021 om 14:53:

App van de overheid om veilig een kopie van je id te kunnen maken. Daarop kan je je BSN weglakken, maar ook het doel van de kopie op de kopie zetten. Zo is het maken van een kopie veel veiliger. Superhandig!

Ah, bedankt! Dat ga ik zeker gebruiken als ik het nog eens moet doen. Tot nu toe twee keer aan de hand gehad en ik vond het maar niks, zo'n kopie van mijn paspoort ergens naartoe sturen.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

14-12-2021 om 12:01

Bb19bb21 schreef op 09-12-2021 om 14:53:

App van de overheid om veilig een kopie van je id te kunnen maken. Daarop kan je je BSN weglakken, maar ook het doel van de kopie op de kopie zetten. Zo is het maken van een kopie veel veiliger. Superhandig!

Zeker superhandig. Maar mijn hypotheek-verstrekker (ik zal geen namen noemen) accepteerde alleen een kopie zonder modificaties... dus accepteerde zelfs niet de opmerking voor wie het is.
Gevraagd hoe dat zit -- "Anders pakt onze software het niet"
Authoriteit Persoonsgegevens gebeld, maar ook dat liep op niks uit 
Zo zie ik ook dat bedrijven, die bij de receptie een kopie van je ID-kaart willen maken, het uit het hoesje halen -- want instructies van hogerhand.

ID-kaart laten zien voor Microsoft? Ik zou niet eens durven.

Er is nog veel te winnen in dit land.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.