Digital Digital

Digital

Onbedoelde vriendschapsverzoekem Facebook

Ik heb al eens een raar geintje gehad op Facebook, nl dat mijn profielfoto was gewijzigd maar niet door mij. Heb dit toen gemeld (nooit wat van gehoord), een tijdje van FB afgegaan, en toen weer geactiveerd en wachtwoord/aanmeldnethode aangepast. Het ging heel lang goed, maar nu krijg ik notificaties van verschillende mensen die mijn vriendschapsverzoek hebben geaccepteerd. Alleen, die verzoeken heb ik helemaal niet gedaan! Het zijn wel allemaal mensen die ik ken overigens (maar nooit een verzoek zou sturen). Ben bang dat ik (weer) ben gehacked. In FB heb ik nog weinig fidusie, zo moeilijk om überhaupt iets te melden rn dan hootlr je vervolgens toch niets. Heeft iemand nog een ander idee, of zelf meegemaakt? Account definitief opheffen? 

Ik denk dat het om vriendschapVOORSTELLEN gaat. Heel verwarrend, want je denkt heel snel dat iemand een verzoek doet, terwijl het gewoon een voorstel is (van F. Dus wrs hebben die mensen een melding met een vriendschapVOORSTEL gekregen en die geaccdepteerd.

Hoe prive heb je je account gemaakt, is het mogelijk om via iemand waar je wel een connectie mee hebt ook bij jou een vriendschapsverzoek te doen?
Bij mij is hooguit zichtbaar dat ik wel bevriend ben met iemand maar ze kunnen mij geen bericht of verzoek sturen. Als je mijn naam intikt in de zoekbalk kom ik ook niet naar boven. 

Alle berichten alleen op zichtbaar voor vrienden en niet voor vrienden van vrienden en nooit openbaar, en sommige berichten scherm ik nog verder af.

Heb ik ook gehad
Was ineens 1000 vriendjes rijker
Ze kwamen alleen allemaal uit India

Dat was een hack, het profiel ging ook pagina’s van artiesten liken 
Nep mail aangekoppeld
Wachtwoord gewijzigd
De boel leeggehaald en opgezegd heb ik toen gedaan
Facebook doet daar weinig aan voor je, behalve zeggen dat je je wachtwoord moet wijzigen (meer kunnen ze ook niet doen voor je) 
Wel handig om te melden, kunnen ze de activiteit achter de schermen even uitpluizen 

(Dat is als de vriendschapsverzoeken echt geaccepteerd is en het niet een melding is voor een nieuw vriendschapsvoorstel)

MonkeyTown

MonkeyTown

15-02-2022 om 11:08 Topicstarter

nee, geen voorstel, letterlijk is de melding: “Huppeldepup heeft je vriendschapsverzoek geaccepteerd”. In mijn activiteitenlog vind ik de gedane uitnodiging niet recent terug. Ik ben inderdaad bang voor een hack. Mijn account heb ik behoorlijk prive gezet na de eerste hack (ruim een jaar terug). En het gaat ook niet om een voorstel die ikzelf heb geaccepteerd, maar een vriendschapsverzoek die ik kennelijk heb verstuurd. 1 persoon zal ik prive vragen wanneer deze het verzoek heeft gehad. 

Heb een paar jaar geleden Facebook met pijn in mijn hart verwijderd, en het uiteindelijk totaal niet gemist. Dat is dus mijn advies

Jah dat had ik ook precies zo 😔
Wachtwoord wijzigen helpt, maar met een nieuw wachtwoord zijn ze niet direct buitengesloten 

Is er een optie om overal (ter wereld) uit te loggen? Zit er al jaren niet meer, allicht hebben ze het tegenwoordig ingebouwd 

Je wachtwoord is wel geraden door een hackprogramma (die probeert zo’n 1000den wachtwoorden in een minuut) 
Beter gebruik je dat wachtwoord nergens anders meer voor 
Wijzig het elders dus ook even als je het gehackte wachtwoord gebruikt 

@ tekens in wachtwoorden zijn die programma’s niet zo goed in, zeker niet als je dat teken ergens in het woord zet (maar dan weer niet ter vervanging van de letter A )

MonkeyTown

MonkeyTown

15-02-2022 om 13:14 Topicstarter

Aviendha schreef op 15-02-2022 om 11:48:

Heb een paar jaar geleden Facebook met pijn in mijn hart verwijderd, en het uiteindelijk totaal niet gemist. Dat is dus mijn advies

Ik denk dat ik dit ook moet doen, en zelf post ik eigenlijk ook niets meer maar ik ga het wel missen (updates sportclubs/gemeente/wijk/marketplace etc).

MonkeyTown

MonkeyTown

15-02-2022 om 13:15 Topicstarter

Dank Beertjeluef, voor het advies. Ww is gewijzigd, gemeld en account gedeactiveerd. 

Altijd jammer als een ander voor je beslist te vertrekken
Ik heb trouwens een “puppet” FBaccount
Een foto van Google
En een niet kloppende naam / leeftijd / woonplaats
Samen met een puppet mail adres, aangemaakt speciaal voor dat FB account

Zo kan ik wel aansluiten bij groepen of pagina’s van vrienden liken op verzoek
Als dit gehackt wordt zal ik er geen enkele moeite voor doen 😁

Beertjelief schreef op 15-02-2022 om 11:57:

Jah dat had ik ook precies zo 😔
Wachtwoord wijzigen helpt, maar met een nieuw wachtwoord zijn ze niet direct buitengesloten

Is er een optie om overal (ter wereld) uit te loggen? Zit er al jaren niet meer, allicht hebben ze het tegenwoordig ingebouwd

Je wachtwoord is wel geraden door een hackprogramma (die probeert zo’n 1000den wachtwoorden in een minuut)
Beter gebruik je dat wachtwoord nergens anders meer voor
Wijzig het elders dus ook even als je het gehackte wachtwoord gebruikt

@ tekens in wachtwoorden zijn die programma’s niet zo goed in, zeker niet als je dat teken ergens in het woord zet (maar dan weer niet ter vervanging van de letter A )

Deze optie is er nog, vorige week nog tegen gekomen

MonkeyTown schreef op 15-02-2022 om 13:14:

[..]

Ik denk dat ik dit ook moet doen, en zelf post ik eigenlijk ook niets meer maar ik ga het wel missen (updates sportclubs/gemeente/wijk/marketplace etc).

 Voor de groepen is het wel jammer idd maar steeds meer mensen stoppen met Facebook. Er komen vast alternatieven

Ik heb, toen ik nog Facebook had, ook regelmatig gehad dat vriendschappen worden geaccepteerd. Terwijl ik nooit een verzoek heb gestuurd!
Toen tipte iemand mij op het activiteitenlogboek. Allemaal likes op berichten en foto's die ik niet heb geplaatst...
Waarschijnlijk, als je op je smartphone scrolt en je tikt net toevoegen/like aan, dat het dan wordt gezien als "actie uitvoeren".

Aviendha schreef op 15-02-2022 om 20:21:

[..]

Voor de groepen is het wel jammer idd maar steeds meer mensen stoppen met Facebook. Er komen vast alternatieven

Ik heb al sinds 2016 geen Facebook meer. Blijkbaar had ik een vooruitziende blik want de periode erna gingen mensen in mijn omgeving met elkaar lopen zeuren over dat Facebook "dood" is. Ik hoor om mij heen dat veel mensen al sinds 2018 of soms nog langer hun profielfoto niet zouden hebben veranderd, of zelfs hun account hebben verwijderd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.