Digital Digital

Digital

Nog actief op sociale media?

Ik vind sociale media steeds gevaarlijker worden. Mensen zetten veel informatie over zichzelf erop, of hebben in het verleden er veel opgezet. Nu kan elke gek in een paar muisklikken vinden hoe je eruit ziet (algemeen), waar je werkt (LinkedIN), waar je op vakantie gaat of gisteravond uit eten bent geweest (Instagram) en wie je familieleden zijn en waar je zelf bent geboren (Facebook). En zelfs onder welke winacties je wordt getagd, waar ook informatie uit te halen is zoals waar je vermoedelijk woont en wie je vrienden en familie zijn (Facebook). Afschermen helpt niet veel, accounts worden gehackt en informatie uit datalekken is vindbaar op darkweb en websites als haveibeenpowned/pentester. Nog los van alle onnodige negativiteit die er heerst. 

Facebook heb ik verwijderd omdat het een te grote verzameling was geworden van mijn leven tot in details over meerdere jaren. Instagram heb ik nog wel, maar ik heb alle foto's, stories en DM-berichten verwijderd. Evenals via "activiteit" al mijn reacties en likes. Tiktok en LinkedIN heb ik nooit gehad.

Nee, ik ben al heel lang van Social media af en ik mis er niets aan. Ik had vroeger wel Instagram en Facebook maar beiden heb ik al jaren niet meer. Ik werk vooral op Insta gek van al die nepfilmpjes waar dieren voor misbruikt werden, van die zogenaamde we hebben een hond gered uit een put, filmpjes. Vaak gewoon in scene gezet en nog gevaarlijk voor de dieren ook. Ook vond ik de commentaren onder posts van beroemde mensen echt toxic. Dus ik heb het er allemaal af gegooid. Sowieso had ik alleen prive profielen, ik ben veel te bang dat mijn foto's gejat worden. Linkin, TikTok, snapchat, allemaal nooit behoefte aan gehad. 
Ik vind SM echt een riool. 

Ik beheer een meidengroep op Facebook en voorlopig is het daar echt nog druk zat. Maar echt contact met vrienden, familie en kennissen heb ik er niet meer. Ik zie ook heel vaak dat mensen al vanaf 2019 dezelfde profielfoto hebben en nog veel langer helemaal geen statusupdate geplaatst.

Ik denk dat ik zelf nog nooit ergens een account heb verwijderd. Maar ik merk wel dat het steeds moeilijker wordt om iemand online te vinden, laat staan actuele informatie over diegene. Op Facebookaccounts staan vaak oude foto's of zelfs dat iemand nu nog op een school zit waar die al jaren klaar mee is, en op Instagram lijkt haast niemand zijn voor- en achternaam te plaatsen dus dat is helemaal moeilijk om daar iemand te vinden.  

ik heb facebook, instagram en tiktok maar plaats ook echt nooit wat. Meer om filmpjes enz te bekijken 

Toevallig heb ik eerder deze week Instagram verwijderd. Wat een hoop negativiteit en agressie daar zeg. Bekenden van mij die ik volg plaatsen ook vrijwel nooit meer berichten. En mijn account is pas 11 december definitief weg. 

Ik las ook een artikel over dat in 2028 niemand nog op sociale media zit omdat alle content dan door AI wordt gegenereerd. En dat mensen nu niets meer posten omdat bekenden het toch niet te zien krijgen door AI. Behalve als het nieuwsberichten zijn, of van die aandachts-reels waarin iemand iets controversieels zegt en mensen erop kunnen reageren.

Nehalennia schreef op 11-09-2025 om 13:27:

en er zijn ook nog steeds ongelooflijk veel mensen die het als een soort homepage gebruiken a la Miep Henk en de kinderen. Net als vroeger op Facebook.

Is dat zo? Veel mensen om mij heen hebben (jonge) kinderen, en ik herken dit helemaal niet. Het lijkt eerder op dat mensen Instagram hebben om grappige filmpjes van anderen te herplaatsen dan om zelf iets te uploaden.

TheBrown97 schreef op 13-11-2025 om 21:40:

Toevallig heb ik eerder deze week Instagram verwijderd. Wat een hoop negativiteit en agressie daar zeg. Bekenden van mij die ik volg plaatsen ook vrijwel nooit meer berichten. En mijn account is pas 11 december definitief weg.

Ik las ook een artikel over dat in 2028 niemand nog op sociale media zit omdat alle content dan door AI wordt gegenereerd. En dat mensen nu niets meer posten omdat bekenden het toch niet te zien krijgen door AI. Behalve als het nieuwsberichten zijn, of van die aandachts-reels waarin iemand iets controversieels zegt en mensen erop kunnen reageren.

Ik kan dat artikel niet vinden. Wel veel nieuwsartikelen uit 2024 en 2025 dat (jonge) mensen massaal willen stoppen met sociale media. 

Maar goed, ik geloof het best hoor. Facebook toont mij alleen nog maar berichten uit groepen waar ik niet eens lid van ben, en Instagram gaat dezelfde kant op. LinkedIN staat dan juist weer vol met berichten die duidelijk zijn opgesteld met AI. 

Jujubee schreef op 01-11-2025 om 09:22:

Nee, ik ben al heel lang van Social media af en ik mis er niets aan. Ik had vroeger wel Instagram en Facebook maar beiden heb ik al jaren niet meer. Ik werk vooral op Insta gek van al die nepfilmpjes waar dieren voor misbruikt werden, van die zogenaamde we hebben een hond gered uit een put, filmpjes. Vaak gewoon in scene gezet en nog gevaarlijk voor de dieren ook. Ook vond ik de commentaren onder posts van beroemde mensen echt toxic. Dus ik heb het er allemaal af gegooid. Sowieso had ik alleen prive profielen, ik ben veel te bang dat mijn foto's gejat worden. Linkin, TikTok, snapchat, allemaal nooit behoefte aan gehad.
Ik vind SM echt een riool.

Bah, die filmpjes met die dieren vind ik ook heel vervelend. Instagram zou die moeten verbieden, maar dat kan waarschijnlijk niet want dan is het 'schending van vrijheid van meningsuiting'. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.