Digital
Luna-Mae
10-09-2025 om 21:15
Nog actief op sociale media?
N.a.v. een ander topic over Facebook-vrienden vraag ik me het volgende af.
Wie gebruikt er nog actief sociale media? Daarmee bedoel ik niet een chatapp als Whatsapp, maar een site/app waar je jezelf presenteert. Zoals Facebook op Instagram.
Het valt mij namelijk op dat bijna niemand nog wat op Instagram plaatst, behalve een paar (kleine) influencers. Vrijwel ieder profiel dat ik bekijk heeft 0 geplaatste berichten en vaak ook geen profielfoto.
Facebook heb ik zelf nooit gebruikt. Tiktok heb ik ooit gedownload, maar nooit iets geplaatst op dat account. Ik denk ook niet dat ik iemand ken die daar wel wat plaatst.
LinkedIN heb ik wel, dat lijkt momenteel wel actiever.
Verder zou ik niet weten welke sociale media er nog meer zijn en of dat nog echt actief wordt gebruikt. Gevoelsmatig begint het een beetje ouderwets aan te voelen.
rionyriony
11-09-2025 om 08:47
Ik voel me het beste bij alleen de allertamste, allerneutraalste nieuwsvoorziening dus die zich ver houdt van partijdigheid, wat vreselijk moeilijk schijnt te zijn, en bij sociale media word je achterna gezeten door (meestal verkeerde) vermoedens wat jij wil zien, inclusief reclame.
Ik had echt best veel belangstelling voor Pinterest, maar dat algoritme begrijpt me niet en stuurt me de vreselijkste suggesties, zowel op interesse- als op reclamegebied.
Op de tv wordt ik niet achterna gezeten; ze praten tegen iedereen hetzelfde en je kan hem op een andere zender zetten. De reclame blokken storen me meestal niet. Verlopen grotendeels onbewust terwijl de reclame op Pinterest en Youtube me helemaal laten doordraaien en ik deze media dus bij voorkeur mijd.
Herfstappeltaart
11-09-2025 om 11:39
Nooit gehad en dat blijft zo 
O wacht, Pinterest wel, maar dat is voor mezelf. Alle borden zijn privé.
Naminokurashi
11-09-2025 om 13:10
Ik heb Facebook en Instagram. Facebook is alleen voor een spelletje en op Instagram volg ik een paar mensen. Beide staat op prive account, ik accepteer daar alleen familie
Nehalennia
11-09-2025 om 13:27
Instagram gebruik ik zakelijk omdat het voor mij verreweg de beste manier is om mijn doelgroep te bereiken. Verder zit ik er niet veel op maar ik herken niets van de stelling uit de op dat daar alleen maar 'kleine influencers' op posten, het is een miljardenindustrie, en er zijn ook nog steeds ongelooflijk veel mensen die het als een soort homepage gebruiken a la Miep Henk en de kinderen. Net als vroeger op Facebook.
Lollypopje
11-09-2025 om 14:09
ik ben zeer actief, maar dat is vooral omdat ik daar een heel grote lotgenoten Community vind en het heel fijn is om zo contact te onderhouden, elkaars leven een beetje te volgen en van elkaar te kunnen leren. Ook als ik er ik zelf ergens mee zit met mij ziekte, is het fijn dat kunnen delen en dan reacties van mensen te krijgen waarvan ik weet dat ze het begrijpen
Ik zou er daarom echt niet zonder kunnen.
Dolfje
11-09-2025 om 14:57
Ik heb Facebook en instagram en gebruik beide nog wel om de leuke dingen die ik doe te delen. Niet dagelijks.
Vind instagram leuker om te kijken omdat op Facebook ik dood gegooid word met reclames en groepen en berichten die ik niet volg en niet wil volgen.
Tiktok heb ik ook maar daar kijk ik alleen en stuur grappige filmpjes naar een aantal bekenden.
Verder heb ik voor vakanties Polarsteps, dat vind ik ook leuk om te kijken bij anderen.
Schoondochter
11-09-2025 om 15:24
Ik had ooit Facebook maar heb dat al jaren geleden opgeheven, tien jaar geleden ofzo. Daarna niets meer naast fora en whatsapp. Ze gaan allemaal zo beroerd om met je privacy, en ik vind dat er te weinig tegenover staat om dat risico te nemen.
Broodjebrie
11-09-2025 om 17:36
ik heb Facebook en instagram maar ik post er bijna nooit iets. Ben meer van het volgen, en dan sluit ik me aan bij wat dolfje zegt, ik kijk liever op instagram omdat je op Facebook zoveel reclame krijgt.
Diezijnvanmij
12-09-2025 om 11:02
Ik heb Linkedin, facebook en instagram en ben daar ook actief op. Fijne platformen om contact te onderhouden, zeker met mensen die je weinig ziet.
Jorni
12-09-2025 om 13:10
Ik gebruik alleen instagram en ik deel af en toe wat foto's of filmpjes. Ik scrol meer op instagram dan dat ik dingen erop zet. Linkedin en Facebook heb ik niet.
Merel9988
12-09-2025 om 21:11
Al mijn accounts staan privé en geen vrienden. Facebook: lid van een aantal voor mij interessante groepen en daar post ik heel soms iets op waarvan ik denk dat andere leden ook iets aan hebben. Tiktok kijk ik enkel als ik ergens zit te wachten bvb en daar haal ik wel leuke recepten uit. Snapchat om te ommuniceren met de kinderen aangezien zij nooit op WhatsApp kijken.
Zeespiegel
13-09-2025 om 09:21
facebook heb ik al jaren niet meer, soms onhandig, omdat sommige lokale evenementen nog steeds alleen op Facebook zitten. Verder LinkedIn voor zakelijke contacten.
baptist1
13-09-2025 om 23:13
Facebook heb ik al jaren niet meer. Er zijn een paar interessante groepen maar buiten dat is het een saaie website. Zelfs op pagina's van lokale kranten, waar ik soms via google op kom, zie je dat er nauwelijks op wordt gereageerd. Behalve als het thema immigratie raakt.
Instagram is volgens mij nog wel heel actief, maar dan om te bekijken en niet om er zelf foto's te plaatsen. Ik heb zelf ook een account waar geen foto's op staan, en dat afgeschermd is zodat andere mensen niet zomaar kunnen zien wie ik volg en wie mij. Foto's van de kinderen zet ik er niet op, dat zou dan niet voor hun plezier zijn maar dat van mij en er zijn altijd risico's die je kunt voorzien.
xLola
14-09-2025 om 19:50
Ik ben, inmiddels wel 20 jaar geleden, actief geweest op een jongerensite. Daarna hield ik het bij MSN. Volgens mij heb ik inmiddels Hyves, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en Tiktok allemaal genegeerd. 20 jaar terug maakte ik me al zorgen over wie alles dan zou kunnen zien en hoe ik dat zou vinden.
LinkedIN ben ik ook niet actief op.
Vergeleken met voor corona merk ik duidelijk een groot verschil met activiteit op sociale media, ondanks dat ik er dus niet op zit. Vroeger werd er gezegd dat je sociale media moet hebben, anders mis je alles. Ik heb blijkbaar jarenlang alles in mijn studiegroep op Facebook gemist en toch zonder ooit 1 onvoldoende te behalen mijn studie kunnen afronden. Onlangs kwam er een documentaire over Project X in 2012, en herinnerde ik mij dat ik ineens op het nieuws daarover wat hoorde terwijl iedereen om mij heen het op Facebook had gezien. Ik vond dat toen heel gek, het kwam op mij over alsof iedereen de hele dag online alle roddels leest.
Nu krijg ik alleen heel soms de vraag of ik actief ben op LinkedIN, omdat als je daar een netwerk hebt die je kan helpen aan een nieuwe baan. Maar zelfs dat mis ik tot nu toe niet.