Digital Digital

Digital

Hyvesaccount naar werkgever gestuurd

  1. Er is een lolbroek die een paar maanden geleden screenshots van mijn (niet langer in gebruik zijnde) Facebook en Twitteraccount naar mijn werk heeft gestuurd. De accounts heb ik toen verwijderd. 
    Nu is er gisteren een brief binnengekomen met een Hyvesaccount onder mijn naam en een foto die ik herken van mij en een vriendin van de middelbare school. 
    Hyves heeft al heel lang geen profielen meer. Een collega tipte mij op dat de screen wrs van Archive Wayback komt. Maar daar geven de accountnamen die ik mij herinner helemaal geen resultaat. Ook op die pagina op mijn werk is geen accountnaam of url te zien. 
    Als ik op Hyves(games) dingen aanklik als wachtwoord vergeten of mijn oude gebruikersnaam invul krijg ik hoe dan ook geen resultaat. 
    Bij deze de vraag of iemand weet waar een screenshot van Hyves nog meer vandaan kan komen zodat ik het weg kan laten halen? 
Nee

Nee

01-12-2021 om 11:24

Ik denk niet dat het je gaat lukken om dingen uit het internet archief te verwijderen. Je hoeft je gebruikersnaam niet per se te kennen om je profiel terug te vinden. Ik wist mijn eigen gebruikersnaam ook niet meer, maar sommige van je vrienden gebruiken gewoon voornaam.achternaam (of iets anders makkelijks). Als je dit bij meerdere bekenden probeert zal het je vroeg of laat lukken om wel iemands profiel te bereiken. Op dat profiel kun je de vriendenlijst van diegene terug zien. Met een paar kliks baan je je een weg door de profielen van je vrienden heen, tot je je eigen foto’tje ergens ziet staan en tada je hebt je profiel terug haha. Het is dus wel echt detectivewerk! 

19876

19876

01-12-2021 om 11:26 Topicstarter

Nee schreef op 01-12-2021 om 11:24:

Ik denk niet dat het je gaat lukken om dingen uit het internet archief te verwijderen. Je hoeft je gebruikersnaam niet per se te kennen om je profiel terug te vinden. Ik wist mijn eigen gebruikersnaam ook niet meer, maar sommige van je vrienden gebruiken gewoon voornaam.achternaam (of iets anders makkelijks). Als je dit bij meerdere bekenden probeert zal het je vroeg of laat lukken om wel iemands profiel te bereiken. Op dat profiel kun je de vriendenlijst van diegene terug zien. Met een paar kliks baan je je een weg door de profielen van je vrienden heen, tot je je eigen foto’tje ergens ziet staan en tada je hebt je profiel terug haha. Het is dus wel echt detectivewerk!

Oh ja dit ga ik wel proberen. Archive kan wel accounts verwijderen maar ik heb de mijne nog niet gevonden

Wel vervelend zeg, wie doet nu zoiets! Er zijn toch echt gestoorde mensen. Of heb je het tegenover die 'lolbroek' zo bont gemaakt?

Succes met het verwijderen he, ik hoop dat het lukt.

Ik zou het laten staan. Iedereen van 'onze' leeftijd heeft wel wat oude dingen op internet rondzwerven. Een 15 jaar oud social media profiel lijkt me niet echt iets om je voor te schamen. Anders zou je sowieso nu al je sociale media wel op kunnen ruimen, want over 15 jaar vindt iemand dit topic van je misschien wel weer. 

Als je er al energie in wil steken, dan zou ik dat doen in uitzoeken wie deze flauwe poeperd is die jouw werk (!!!) hiermee lastigvalt. 

Ik heb een tijd terug mijn account op Archive laten verwijderen van een - aan CU2 soortgelijke - profielsite. Daar moest ik ook wel even zoeken en graven in mijn herinneringen. Ik heb mijn account gevonden door op een pagina over mijn school te kijken, aldaar kennissen van vroeger te herkennen en op een profiel vond ik de link naar mijn account.

Dus misschien kan jij je account terugvinden op de manier zoals ik het heb gedaan?

Als je echt niets terug kan vinden zou ik het trouwens loslaten. Dan staat het wrs ook niet meer (vindbaar) op Archive. Maar heeft iemand van jaren terug een screenshot in bezit. Met een van die meisjes van K2zoektK3 was er ook zoiets gebeurd met berichten uit 2014 terwijl haar Facebookaccount van 2018 is...

FantasticFox schreef op 01-12-2021 om 16:05:

Als je er al energie in wil steken, dan zou ik dat doen in uitzoeken wie deze flauwe poeperd is die jouw werk (!!!) hiermee lastigvalt.

Als het post is in de vorm van een papier die door de post in de brievenbus is gegooid ga je die niet vinden. Ik heb collega's op werk van net 21 die elkaar al voorlichten over dat zelfs een VPN niet echt anoniem is en je digitaal nooit onzichtbaar bent. En dan ben ik een vrouw van 27 die met computers en internet is opgegroeid...

LivA schreef op 15-12-2021 om 20:35:

[..]

Als het post is in de vorm van een papier die door de post in de brievenbus is gegooid ga je die niet vinden. Ik heb collega's op werk van net 21 die elkaar al voorlichten over dat zelfs een VPN niet echt anoniem is en je digitaal nooit onzichtbaar bent. En dan ben ik een vrouw van 27 die met computers en internet is opgegroeid...

Ik weet niet zo goed waarom je mij hierbij quote, maar ik bedoelde dus niet dat je technisch onderzoek gaat doen.  Het lijkt me wel handig als TO zou nadenken over wie dit zou kunnen doen en waarom. 

Dit klinkt echt behoorlijk kansloos... Screenshots rondsturen van sociale media accounts die al iets van 10 jaar offline zijn. Wat moet je werkgever daarmee? Er staat zoals ik begrijp niet eens een link bij waardoor je het nog niet eens offline zou kunnen halen?

Ik heb wel regelmatig, vooral voor de coronalockdowns, op verschillende blogs gezien dat er reclame wordt  gemaakt om op Archive te zoeken naar je oude Hyvesaccount. Wellicht heeft dat iemand geinspireerd om bekenden te "confronteren" met wat ze misschien 10 jaar terug op Hyves hebben gezet.

Los daarvan vind ik het helemaal niet boeiend om nu nog op Archive te zoeken naar Hyves. Ik zie een duidelijk patroon op de "Hyvesgroepen" van dat die vanaf 2009 en 2010 vol werden gezet met spamberichten voor feesten en zo en niet actieve discussies van echte mensen. Ik snap niet dat iemand zoveel tijd heeft dat die jouw oude hyvesaccount gaat opzoeken, uitprinten en naar je werk gaat sturen (of zelf wat heeft geknutseld wat nog raarder is)

Ik heb jaren terug ook zoiets gehad. Iemand heeft onder mijn schoolgenoten een foto rondgestuurd van mijn oude Hyvesprofiel. Maar die herkende ik als het profiel van de tijd dat iedereen van de juf op school een nieuw Hyvesaccount moest aanmaken waardoor ik direct wist dat die al jaren niet meer bestaat. Ik liet me dus niet de kast opjagen en kan je van harte aanbevelen om als je echt geen account van jezelf meer kan vinden dat dus ook niet te doen.

Zaireh schreef op 01-01-2022 om 16:59:

Los daarvan vind ik het helemaal niet boeiend om nu nog op Archive te zoeken naar Hyves. Ik zie een duidelijk patroon op de "Hyvesgroepen" van dat die vanaf 2009 en 2010 vol werden gezet met spamberichten voor feesten en zo en niet actieve discussies van echte mensen. Ik snap niet dat iemand zoveel tijd heeft dat die jouw oude hyvesaccount gaat opzoeken, uitprinten en naar je werk gaat sturen (of zelf wat heeft geknutseld wat nog raarder is)

In 2010 en 2011 was Hyves nog hartstikke populair onder kinderen van de leeftijd groep 8/brugklas. Misschien niet meer met die groepen, maar wel met elkaar berichtjes sturen en foto's plaatsen.
Jaar erop was het pas stom om op Hyves te zitten, toen zaten we op Twitter.

FantasticFox schreef op 01-12-2021 om 16:05:

Ik zou het laten staan. Iedereen van 'onze' leeftijd heeft wel wat oude dingen op internet rondzwerven. Een 15 jaar oud social media profiel lijkt me niet echt iets om je voor te schamen. Anders zou je sowieso nu al je sociale media wel op kunnen ruimen, want over 15 jaar vindt iemand dit topic van je misschien wel weer.

Als je er al energie in wil steken, dan zou ik dat doen in uitzoeken wie deze flauwe poeperd is die jouw werk (!!!) hiermee lastigvalt.

Ik zou het zeker niet laten staan. Als je weet dat het online staat en je (probeert het tenminste) het weghaalt, laat je zien dat je verantwoordelijkheid neemt.

Ezel123 schreef op 20-02-2022 om 19:23:

[..]

Ik zou het zeker niet laten staan. Als je weet dat het online staat en je (probeert het tenminste) het weghaalt, laat je zien dat je verantwoordelijkheid neemt.

Welke verantwoordelijkheid vind jij dan dat je moet nemen? Tenzij TO racistische leuzen op haar Hyves had staan, is er toch niks om je voor te schamen? 

Jouw post staat nu ook online. Misschien maar weghalen want dan neem je je verantwoordelijkheid? 

Ik vind het klinken als de omgedraaide wereld. Iemand valt jou lastig en dan moet je zelf maar een oud social media profiel gaan wissen. Nee die persoon moet TO's werk niet lastig vallen. 

Als je het weg gaat halen, kan het ook nog overkomen alsof die persoon heeft wat hij wil, dat je er energie in gaat steken. En die persoon kan ook makkelijk een profiel faken natuurlijk. 

Dus nee, ik vind dat als je een normaal Hyves profiel hebt, je deze echt niet voor een stalkerige loser hoeft te verwijderen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.