Digital Digital

Digital

Hoe neem je afscheid van mensen op Social media?

Nou, de titel zegt het al wel zo'n beetje. 

De laatste twee weken heb ik veel nagedacht over dingen. Een ding kwam elke keer weer naar boven. Ik heb enorm veel energiezuigers in mijn leven. Een daarvan is social media. Aan de ene kant vreselijk klaar mee, aan de andere kant fijn om nog met een aantal mensen in contact te blijven. 

Mijn vriendengroep bestaat uit een gemêleerd gezelschap. Op eigenlijk alle vlakken. Leuk vind ik dat. Veel verschillende gedachten over belangrijke zaken. En dat gaat eigenlijk gewoon heel leuk. 

Op social media merk ik dat dat anders is. Buiten mijn vriendengroep heb ik ook andere mensen als FB-vriend of Instagram-volger. Mensen met wie ik ooit iets samen heb gedeeld, ook nu nog wel contact mee heb (dus niet ver via-via), maar waarmee ik op verschillende vlakken ook van mening verschil. En waar ik dat met echte vrienden als winst zie, merk ik dat het met social media contacten juist veel ergernis met zich meebrengt. Niet zelden krijg ik een pb met commentaar, of word er onder mijn berichten een hele discussie gevoerd. Zit ik niet op te wachten. 

En eigenlijk wil ik dus rigoureus minimaliseren op deze contacten. Aan de ene kant jammer, want het zijn ook leuke dames met wie ik op ander vlak leuk kan communiceren. En ik hoef ook echt niet allemaal ja-knikkers en meepraters. Maar social media vind ik op deze manier niet leuk meer. 

En dus wilde ik vandaag met de bezem erdoor. Maar wat zeg je nou tegen zo iemand. "Leuk je gekend te hebben, maar tabee en de groeten."

Iemand dit al eens aan de hand gehad? Hoe heb je het opgelost?


Ik ruim de boel af en toe op zonder iets te melden. Of ik zet iemand onder de negeer. 
Heb wel eens gezien dat mensen een algemeen bericht plaatsen met de mededeling dat ze opruiming gaan houden. Zelf vind ik zo'n mededeling niet nodig. 

Gewoon ontvrienden...gebeurt regelmatig hoor. Ook bij mij. Nier teveel over nadenken of woorden aan vuil maken. 

gewoon ontvrienden en als dat toch te rigoureus voelt, muten.

Gewoon er afknikkeren zonder mededeling. 
Ik heb paar jaar terug al mijn vrienden op FB verwijderd en het duurde heel lang voor mensen dat door hadden. 
Sommigen pas na ruim een half jaar, er zijn nog genoeg anderen die ze wel kunnen volgen 

Ik zet ze vaak eerst op ‘niet meer volgen’. Dan blijf ik nog wel vrienden maar zie ik niet steeds meer de berichten.

Ja ik heb er ook een paar op niet meer volgen. En af en toe kijk ik nog eens op hun pagina, en dan heb ik niets gemist (hardlooprondjes iedere dag en meer van dat werk)

Niet zo af en toe ga ik langs alle vrienden en dan verwijder ik degenen die ik niet meer passend vind in mijn lijst. 

N.a.v. dit topic ook weer een rondje gedaan. Toch weer 5 verwijderd. Als er nog maar een handjevol overblijven gaat heel Facebook weg.

Hinoki

Hinoki

29-12-2021 om 23:35 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 29-12-2021 om 22:58:

Ik zet ze vaak eerst op ‘niet meer volgen’. Dan blijf ik nog wel vrienden maar zie ik niet steeds meer de berichten.


Dat doe/deed ik al. Maar eerlijk gezegd wil ik dat ze mij niet meer volgen.

Er zijn er namelijk een paar die over alles wat ik post een plasje moeten doen. 
Vice versa doe ik dat ik dat niet. En het begint me enorm te irriteren. 

Hinoki

Hinoki

29-12-2021 om 23:35 Topicstarter

Thanks voor de reactie. Ben gelijk maar even aan de slag gegaan. 

Hinoki schreef op 29-12-2021 om 23:35:

[..]


Dat doe/deed ik al. Maar eerlijk gezegd wil ik dat ze mij niet meer volgen.

Er zijn er namelijk een paar die over alles wat ik post een plasje moeten doen.
Vice versa doe ik dat ik dat niet. En het begint me enorm te irriteren.

Oo daar was ik snel klaar mee. Dat zijn geen vrienden. Oftewel,als dat je Facebookvriend moet zijn,heb je geen vijand nodig. Wegwezen dus. Niks zeggen,gewoon ontvrienden.

En als er dan een keer een vraag over komt,wat vast niet is dan geef je de zin van het plasje....

Hinoki schreef op 29-12-2021 om 23:35:

[..]


Dat doe/deed ik al. Maar eerlijk gezegd wil ik dat ze mij niet meer volgen.

Er zijn er namelijk een paar die over alles wat ik post een plasje moeten doen.
Vice versa doe ik dat ik dat niet. En het begint me enorm te irriteren.

Je kunt zelf bepalen wie jou volgt, dan verwijder je dat toch?

volledig stoppen met alles.
Heb ik ook gedaan.
Geeft zoveel rust.
En ze weten me toch wel te vinden.
Het is echt afkicken maar zoveel beter nu.
Succes😉

Hinoki schreef op 29-12-2021 om 23:35:

[..]


Dat doe/deed ik al. Maar eerlijk gezegd wil ik dat ze mij niet meer volgen.

Er zijn er namelijk een paar die over alles wat ik post een plasje moeten doen.
Vice versa doe ik dat ik dat niet. En het begint me enorm te irriteren.

Je kunt instellen dat je posts alleen zichtbaar zijn voor vrienden en dan kun je de grensgevallen als kennis aanduiden. 

Hinoki

Hinoki

30-12-2021 om 14:19 Topicstarter

irmama schreef op 30-12-2021 om 08:12:

[..]

Je kunt zelf bepalen wie jou volgt, dan verwijder je dat toch?

Ja. Maar met sommige ga ik wel een hele tijd terug en zijn me dierbaar om bepaalde redenen. Ook al is dat maar alleen op social media. Verwijderen zonder enige kennisgeving vind ik dan raar. Maar ik ben ook "bang" dat ze er niet goed op reageren. 

Maar eigenlijk ben ik er ook wel klaar mee. 

Tip van RB ga ik maar even naar kijken. 

Tegenwoordig heb ik zelf ondermeer geen Facebook meer.
Maar heb in het verleden ook wel contacten op mijn voormalig account hierop verwijderd, die voor mij echt niet meer goed voelden.
Andersom ben ik ook weleens verwijderd.
Kan er eigenlijk niet meer zo mee zitten.
Had Fb vooral voor familie, vrienden, kennissen etc en vond vooral verjaardagen ook wel handig (om bij te houden).
Toch mis ik het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.