Digital Digital

Digital

Glasvezel mislukking?

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik begrijp zulke berichten niet goed:

https://www.businessinsider.nl/delta-glasvezel-kpn-ziggo/

Ik dacht dat glasvezel altijd flink duurder was en sowieso zijn de tarieven van providers al veel hoger dan jaren geleden.
Dus zouden er echt veel huishoudens zijn die meer willen betalen voor glasvezel?
Mijn indruk is dat zo'n bedrijf miljarden leent, en dan er later achterkomt dat niet genoeg huishoudens zo veel willen of kunnen betalen?
KPN was er vroeger ook te optimistisch over dacht ik.

Als ze het mij aanbieden en een goede deal geven door 30% minder kosten te reken, prima!
Maar ik vermoed dat ik juist veel meer zou moeten betalen en ik heb bijvoorbeeld die extra internet snelheid helemaal niet nodig.

Zijn er mensen voor wie het wel een supergoede aanbieding was?


Sophia_!

Sophia_!

02-08-2021 om 12:34

Wij hebben hier nog geen glasvezel,  maar als ik daar meer voor moet gaan betalen hoef ik het ook niet.  Ik vind het wel prima zoals het nu is. 

Hier wordt op dit moment glasvezel aangelegd. Wij stappen niet direct over omdat we het abonnement wat we nu hebben niet op glasvezel kunnen krijgen. Er zitten overigens ook echt wel wat voordelen aan glasvezel. Zo is het vele malen stabieler en minder storingsgevoelig dan via de coax kabel of dsl kabel. En inmiddels is het ook zeker niet altijd meer duurder. KPN rekent bijvoorbeeld voor DSL en glasvezel hetzelfde voor dezelfde snelheid.

Als we het abonnement wat we nu hebben zouden kunnen afnemen op glasvezel zouden we dat zeker doen.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 13:01

Niet helemaal waar je vraag over gaat maar het straatwerk hier in de stad is om te huilen hoe het na het aanleggen van de kabels is terug gestraat.

Sophia_!

Sophia_!

02-08-2021 om 13:02

wat ik me afvroeg: dan moet je het glasvezel toch ook door je huis trekken,  anders heb je er nog niks aan. 

Sophia_! schreef op 02-08-2021 om 13:02:

wat ik me afvroeg: dan moet je het glasvezel toch ook door je huis trekken, anders heb je er nog niks aan.

Klopt. Eerst worden de vezels in de straat gelegd, daarna worden ze doorgetrokken tot naast je voordeur/meterkast, stap 3 is dat er iemand komt om de glasvezel binnen af te monteren en de laatste stap is de provider die een monteur stuurt om het glasvezel modem te installeren.

Sophia_!

Sophia_!

02-08-2021 om 13:08

Ellori schreef op 02-08-2021 om 13:06:

[..]

Klopt. Eerst worden de vezels in de straat gelegd, daarna worden ze doorgetrokken tot naast je voordeur/meterkast, stap 3 is dat er iemand komt om de glasvezel binnen af te monteren en de laatste stap is de provider die een monteur stuurt om het glasvezel modem te installeren.

Sjemig,  dat is ook nog zomaar niet gedaan dus. Ik wacht het wel af tzt. 

Ik lees meerdere vragen:

Nee, glasvezel is niet duurder. Regelmatig zelfs iets goedkoper dan abonnement via koper van KPN of coax van Ziggo.

Het is inderdaad een flinke investering. Maar het is niet goedkoop om het aan te leggen. Uiteindelijk wordt de investering terug verdient door de verhuur van het netwerk aan providers. Dus op de lange termijn. 

En antwoord op de vraag of je glasvezel dan door je woning moet trekken. Nee, je hebt gewone utp-8 kabels nodig of via WiFi.

Sophia_! schreef op 02-08-2021 om 13:08:

[..]

Sjemig, dat is ook nog zomaar niet gedaan dus. Ik wacht het wel af tzt.

Sorry, ik interpreteerde je vraag verkeerd... Glasvezel wordt tot in (over het algemeen) de meterkast gelegd. Hier wordt een glasvezelkastje op aangesloten waar weer het normale modem op komt. Hierna kan je eventuele andere apparaten met netwerkkabel en/of wifi verbinden.

Sophia_!

Sophia_!

02-08-2021 om 13:37

Ellori schreef op 02-08-2021 om 13:16:

[..]

Sorry, ik interpreteerde je vraag verkeerd... Glasvezel wordt tot in (over het algemeen) de meterkast gelegd. Hier wordt een glasvezelkastje op aangesloten waar weer het normale modem op komt. Hierna kan je eventuele andere apparaten met netwerkkabel en/of wifi verbinden.


Ah, ja mijn modem kan niet in de meterkast, want deze bevindt zich buiten de woning. Dat had ik er natuurlijk niet bij vermeldt. 

Nou, ik wacht het wel af. 

Wij zijn superblij met onze glasvezelverbinding! Ik betaal 395 euro per jaar en heb  daarvoor een gigabit-verbinding. Als ik naar kpn of ziggo over zou stappen heb ik minder en betaal ik meer. Bovendien is mijn ervaring dat bij die bedrijven mijn internet er regelmatig uit ligt. Terwijl wij hier nu drie jaar wonen en nu 1x storing hebben gehad, en recent gaf het modem het op, waardoor we een dag zonder internet hebben gezeten.
Volgens mij is glasvezel dus helemaal niet mislukt, en ik ken best veel mensen die er heel blij mee zijn.

Ze zijn het nu hier aan het aanleggen. Op het eiland dan (Hoeksche Waard) en je krijgt het gratis tot in je huis gelegd als je meteen een abonnement neemt op een van de providers. Doe je dat later, kost het €450.

Momenteel heb ik geen abonnement op iets, doe alles via mobiel internet op de smart-tv (YouTube is mijn tv, en NPO Start). Ik neem dus een abonnement ergens op. 

Het mooie is wel dat ze ieder perceel gaan aansluiten, al is het nog zo afgelegen. En je kunt hier behoorlijk afgelegen wonen. 

Ik heb glasvezel thuis, €37,50 per maand voor 1.000 mbps downloaden en uploaden. Internet abonnementen van KPN, Ziggo, Tmobile zijn duurder en langzamer.

MierZoet

MierZoet

02-08-2021 om 21:05 Topicstarter

Auditor schreef op 02-08-2021 om 16:20:

Ze zijn het nu hier aan het aanleggen. Op het eiland dan (Hoeksche Waard) en je krijgt het gratis tot in je huis gelegd als je meteen een abonnement neemt op een van de providers. Doe je dat later, kost het €450.

Momenteel heb ik geen abonnement op iets, doe alles via mobiel internet op de smart-tv (YouTube is mijn tv, en NPO Start). Ik neem dus een abonnement ergens op.

Het mooie is wel dat ze ieder perceel gaan aansluiten, al is het nog zo afgelegen. En je kunt hier behoorlijk afgelegen wonen.

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn! Er moeten toch enorme aansluitkosten voor die bedrijven zijn, hoe verdienen ze dat dan terug?

Ik lees hier in reacties geen hoge bedragen per maand, terwijl (neem ik aan) er heel veel opengebroken moet worden om al die kabels te trekken?

Opvallend dat het voor vrijwel dezelfde prijs kan als bij kabels die al tig jaar ergens liggen, of zouden klanten voor die oude kabel verbindngen dan eigenlijk teveel betalen?

Zouden ze dan in een later stadium die kosten willen terugverdienen of er is sprake van een soort koppeverkoop / addertje onder het gras?

(Misschien gebeurt alles met subsidie, sommige wethouders vinden dit leuke tech, en dan willen ze er graag vele miljoenen aan belastinggeld in stoppen. Wat bedrijven niet vervelend vinden uiteraard   

Ik woon op het platteland en weet dat de kabel die hier ligt (aangelegd net voor ik hier kwam wonen) is gesubsidieerd. Je kon je hier inschrijven voor aanleg en dan was het gratis tot in de meterkast. De mensen die dat niet hebben gedaan betalen nu iets van 1250 euro om alsnog aangesloten te kunnen worden.
Omdat op veel plekken in de buitengebieden er alleen internet mogelijk was via koperen telefoonleidingen, die vanwege de afstanden hier dus belachelijk lage snelheden opleverden is er hier in de gemeente een burgerinitiatief gestart voor glasvezel. Dat is dus bijzonder succesvol geweest. 
Leuk extra weetje: er is hier geen glasvezel van kpn te krijgen, wel van heel veel andere providers. Bij de onderhandelingen met kpn eiste die dat zij de eigenaar van de kabel zouden worden en bleek dat de prijzen die zij vroegen voor doorgifte (en daardoor dus de prijzen van de abonnementen) echt veel te hoog was.

Wij kregen gratis glasvezel en het kost ook maandelijks niets extra. Hoort gewoon bij de service van onze non-profit kabel provider stichting hier in het dorp

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.