Digital Digital

Digital

Digitaal tekenen

hoi allemaal, even een vraag voor mij dochter van 11. Ze houdt van tekenen en heeft aangegeven ook graag te willen starten met digitaal tekenen. Maar ik heb geen idee hoe? Kan dit gewoon via een Samsung tablet? Met een app die je kunt downloaden? Of hoe kan ze dit laagdrempelig uitproberen? Of heb je direct speciale programma's en apparatuur nodig? Als ze het echt helemaal fantastisch vindt wil ik er best in investeren.. Maar liever probeert ze eerst uit of het iets is.


Mijn dochter is net zo oud, zit in de brugklas en heeft een Samsung tablet en een Samsung telefoon. Ze heeft verschillende tekenprogramma's gedownload en is er erg druk mee, gek genoeg vaker op haar telefoon dan op de tablet. Tekenen met haar vingers.

Ik zie echt ontwikkeling, ze wordt steeds beter. Ze kijkt graag YouTube filmpjes waarin dingen worden uitgelegd, daar haalt ze inspiratie vandaan. Daarnaast tekent ze op zijn tijd ook gewoon op papier.

Wat leuk dat je dochter zo creatief is. 
Ik heb geen ervaring met kinderen, weet niet wat gangbaar is. Maar zelf teken ik op een Wacomtablet en via software kan ik dit bewerken. 

Okki21

Okki21

09-01-2022 om 16:15 Topicstarter

SusannaT schreef op 09-01-2022 om 15:59:

Mijn dochter is net zo oud, zit in de brugklas en heeft een Samsung tablet en een Samsung telefoon. Ze heeft verschillende tekenprogramma's gedownload en is er erg druk mee, gek genoeg vaker op haar telefoon dan op de tablet. Tekenen met haar vingers.

Ik zie echt ontwikkeling, ze wordt steeds beter. Ze kijkt graag YouTube filmpjes waarin dingen worden uitgelegd, daar haalt ze inspiratie vandaan. Daarnaast tekent ze op zijn tijd ook gewoon op papier.

Wat leuk zeg! Ja dat wil ze inderdaad ook doen, met inspiratie van YouTube. Weet jij welke programma's ze gebruikt?? Dat zou enorm helpen!

Okki21

Okki21

09-01-2022 om 16:16 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 09-01-2022 om 16:00:

Wat leuk dat je dochter zo creatief is.
Ik heb geen ervaring met kinderen, weet niet wat gangbaar is. Maar zelf teken ik op een Wacomtablet en via software kan ik dit bewerken.

Dat zou inderdaad een vervolgstap kunnen zijn. Maar eerst maar eens laten uitproberen of het echt wat is. Het offline tekenen stimuleren we trouwens ook nog graag. 

Okki21 schreef op 09-01-2022 om 16:15:

[..]

Wat leuk zeg! Ja dat wil ze inderdaad ook doen, met inspiratie van YouTube. Weet jij welke programma's ze gebruikt?? Dat zou enorm helpen!

Als ze thuis is vraag ik of ze dat wil opzoeken voor me

Ik vond Procreate de beste app maar deze is er alleen voor Apple. Als je een iPad hebt kun je die eens proberen, de app kost een tientje.

Een Wacom tablet heb je voor rond de 50 euro, die kan je aansluiten op de computer en dan bijvoorbeeld gratis software zoals Gimp proberen. De tablet van 50 euro is gewoon een zwart plaatje waarop je met de pen tekent, het resultaat zie je op de computer.

Okki21

Okki21

09-01-2022 om 17:14 Topicstarter

Sherlock schreef op 09-01-2022 om 16:47:

Ik vond Procreate de beste app maar deze is er alleen voor Apple. Als je een iPad hebt kun je die eens proberen, de app kost een tientje.

Een Wacom tablet heb je voor rond de 50 euro, die kan je aansluiten op de computer en dan bijvoorbeeld gratis software zoals Gimp proberen. De tablet van 50 euro is gewoon een zwart plaatje waarop je met de pen tekent, het resultaat zie je op de computer.

Helaas geen iPad hier. Vijftig euro valt nog te overzien. Of wil je zodra je het een beetje kan al gauw meer dan dat?

Ik heb hier nog een kleine Wacom tablet liggen (Wacom Intuos Draw) die je eventueel wel voor een klein prijsje mag overnemen.  

Gimp of FireAlpaca zijn fijne programma's om mee te oefenen.

Op een Samsungtablet kun je heel goed Sketchbook gebruiken. Heel fijne app met ontzettend veel mogelijkheden.

Okki21 schreef op 09-01-2022 om 17:14:

[..]

Helaas geen iPad hier. Vijftig euro valt nog te overzien. Of wil je zodra je het een beetje kan al gauw meer dan dat?

Veel ontwerpers gebruiken een Wacom om preciezer te kunnen werken op de computer. Ik ben zelf gewend aan tekenen in Procreate op de iPad en vind het prettig om direct te tekenen op mijn scherm, maar ben ook ooit begonnen met een Wacom. Die voldeed toen prima! Het is maar net wat je gewend bent.

ibix paint hoor ik hier als app

Okki21

Okki21

09-01-2022 om 20:38 Topicstarter

SjaanRoeispaan schreef op 09-01-2022 om 17:40:

Op een Samsungtablet kun je heel goed Sketchbook gebruiken. Heel fijne app met ontzettend veel mogelijkheden.

Wat leuk, thanks!

Okki21

Okki21

09-01-2022 om 20:38 Topicstarter

SusannaT schreef op 09-01-2022 om 18:42:

ibix paint hoor ik hier als app

Thanks! We gaan er eens mee aan de slag en zal later nog even een update komen geven! 

Okki21 schreef op 09-01-2022 om 20:38:

[..]

Wat leuk, thanks!

Voor 20 euro heb je een active stylus pen bij bol. 

550x627.jpg

Ik zou voor een losse tekentablet gaan. Dat is echt veel nauwkeuriger en lijkt meer alsof je op papier tekent. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.