Digital Digital

Digital

D-dos aanvallen of niet?

Gisteren hadden we in de regio geen ziggo, vandaag deed Rabo-bankieren het slecht. Hoe weet je of dit hackers uit Rusland of China waren en wat kunnen we zelf doen? 

Zorgen dat je altijd cash bij je hebt. 

Poezenmeisje schreef op 03-05-2025 om 20:42:

Zorgen dat je altijd cash bij je hebt.

En dan? Waar doe jij boodschappen als de schuifdeuren niet open gaan/het licht niet brandt/de kassa's niet werken? 

Citroengraag

Citroengraag

03-05-2025 om 21:53 Topicstarter

Wij hadden vandaag familiedag en moeder en broer konden door rabo-storing niet afrekenen. Dit gaat over bedragen rond 600, heeft niemand contant bij zich. Ziggo: storing was wel kort, maar dat was wel de thuiswerkdag voor man en buurman, voor werkgevers is anderhalf uur niets kunnen wel lang. Spanje en Portugal: we hebben het vooral over persoonlijk leed, maar niet over economische schade. Meerdere computer experts in mijn omgeving twijfelen erg aan die klimaatverhalen. 

maar wat zou dan de oorzaak zijn? Er waarom zou er over gelogen worden

Ik denk wel dat grotere winkels hun generatoren hebben die voor enkele dagen stroom kunnen leveren. 
DDoS aanvallen zijn vrij domme aanvallen die niet veel kennis vereisen.
https://www.microsoft.com/nl-be/security/business/security-101/what-is-a-ddos-attack

Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dat komt niet van erg intelligente hackers maar eerder van vandalen. Pubers die zelf niets kunnen. Ik denk aan schoolkinderen die meer aandacht willen.
Dat we steeds vaker doelwit worden van digitale aanvallen was al bekend. Ik heb het dan ook niet gevolgd. Wat de reden is van de uitval zal niet altijd gedeeld worden.

Het is ook wel zo dat we geacht worden een slimme veiligheidsdienst te hebben die nauw samenwerkt met andere, bevriende veiligheidsdiensten en hun technische kennis, die steeds meer toeneemt, met elkaar deelt.

Maar al die vele duizenden aanvallen per dag; er zal er heus wel af en toe eentje doorkomen. Het duurt alleen enige tijd voordat het nodige herstelwerk weer is gebeurd. Daar bestaat nog steeds geen knop voor maar is handwerk.

Ik denk dat uitval ook veroorzaakt kan worden (behalve door overbelasting, verkeerd gebruik en veroudering) doordat iemand die iets nieuws aanlegt in een al bestaande structuur niet een geheel overzicht heeft van hoe deze structuur was aangelegd. Dat was vóór hun tijd en hebben ze niet meegekregen. Het kan dan geen kwaad dat men gedwongen is opnieuw het e.e.a. na te gaan.

Storingen kunnen altijd optreden, zowat alles werkt digitaal tegenwoordig. De reden zul jij als consument vaak niet weten. Ik zou me niet zo druk maken.

Pimpelmees67 schreef op 03-05-2025 om 21:31:

[..]

En dan? Waar doe jij boodschappen als de schuifdeuren niet open gaan/het licht niet brandt/de kassa's niet werken?

Ik heb voor een paar weken voorraad aan voedsel in huis. 

Droogvoer, inmaak en supermarktblikken.

Campingkooktoestel, zowel een kleintje als een skottelbraai. Gasbussen.

Waterfilters.

Houtkachel.

Dat deed ik al vóórdat de regering opriep om voor twee (nu drie) dagen water en voedsel op te slaan.

Citroengraag schreef op 03-05-2025 om 21:53:

Wij hadden vandaag familiedag en moeder en broer konden door rabo-storing niet afrekenen. Dit gaat over bedragen rond 600, heeft niemand contant bij zich. Ziggo: storing was wel kort, maar dat was wel de thuiswerkdag voor man en buurman, voor werkgevers is anderhalf uur niets kunnen wel lang. Spanje en Portugal: we hebben het vooral over persoonlijk leed, maar niet over economische schade. Meerdere computer experts in mijn omgeving twijfelen erg aan die klimaatverhalen.

Niemand in de familie met een andere bank? 

Als je thuis geen internet hebt, kun je ervoor kiezen toch naar het werk te gaan of via hotspot met je telefoon thuis te werken (wij hebben op het werk een backup internetlijn en een hele ruime internetbundel voor het geval er storing is bij een internetprovider).

Zullen we klimaatproblemen overlaten aan klimaatexperts en niet aan computerexperts?

Problemen zoals in Spanje en Portugal kun je bijna niet voor zijn. Ziekenhuizen e.d. hebben generatoren, maar een gemiddeld bedrijf of winkel heeft dat niet. En dan ligt het leven even stil.

Pimpelmees67 schreef op 03-05-2025 om 21:31:

[..]

punt éen als je bank platligt wil dat nog niet zeggen dat overal de stroom is uitgevallen. Dat zijn verschillende dingen. 
en punt twee er gaan heus wel winkels improviseren als de stroom uitvalt. De bakker en de slager en de groenteman (die bestaan hier nog gewoon, ik weet niet waar jij woont) verkopen liever hun voorraad dan het weg te gooien. Deur open, en met een blocnote en pen de bedragen optellen. 
bij de grote stroomstoring in Spanje een paar dagen terug gebeurde dat ook.

Citroengraag schreef op 03-05-2025 om 21:53:

Ik maak uit je verhaal op dat er nog andere mensen waren zonder rabobank. Desnoods split je alles door 10 en zorg je dat het betaald wordt. Geen wereldramp toch om daarna even een tikkie te sturen?

En qua internet wat uitvalt, dat kan ook als je gewoon op kantoor werkt (been there, got the tshirt, bij een internetprovider nota bene) of er kan gewoon een stroomstoring op kantoor zijn waardoor je niet kunt werken. Nou heb ik die beiden afgevangen want ik heb een powerbank die mijn laptop en telefoon gewoon kan opladen voor 1 werkdag en ik heb onbeperkt internet.

Maar je kan inderdaad je ook vooral op de problemen focussen of denken ipv oplossingen.

Citroengraag

Citroengraag

04-05-2025 om 14:26 Topicstarter

Ik zeg toch nergens dat het uiteindelijk niet opgelost is? Het viel me gewoon op dat ik afgelopen week er bijna dagelijks tegenaan liep. 

Poezenmeisje schreef op 04-05-2025 om 10:24:

[..]

Ik heb voor een paar weken voorraad aan voedsel in huis.

Droogvoer, inmaak en supermarktblikken.

Campingkooktoestel, zowel een kleintje als een skottelbraai. Gasbussen.

Waterfilters.

Houtkachel.

Dat deed ik al vóórdat de regering opriep om voor twee (nu drie) dagen water en voedsel op te slaan.

Dat heeft niks te maken met jouw opmerking over cash en mijn reactie daarop. 

Vorige week waren er veel Russische DDos aanvallen in Nederland en Europa. Ziggo lag er bij mij een hele dag uit.
https://www.ncsc.nl/actueel/nieuws/2025/04/30/lopende-ddos-aanvallen-op-nederlandse-organisaties

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.