Digital Digital

Digital

Nee

Nee

30-10-2021 om 22:41

Apple watch, cardioconditie “laag”

Hoi! Mijn Apple Watch meet bij mij altijd een lage cardioconditie, wat geassocieerd wordt met “aanzienlijke risico’s voor je gezondheid op lange termijn”. Ik ben in de twintig met een gezonde levensstijl. Ik vraag me af waar deze meting op gebaseerd is, en waarom ik zo laag scoor? Want als ik naar het tabelletje kijk is mijn hartconditie vergelijkbaar met iemand van 60+  Moet ik wat met deze info of kan ik het beter met een korreltje zout nemen? 


Die waarde wordt op een smartwatch volgens mij berekend met maximale hartslag gedeeld door rusthartslag en dat keer 15. Dit is een benadering. 
Heb je zelf wel eens naar je hartslag gekeken? Valt jou daar iets aan op? Ik zou dit zelf niet zomaar negeren. Ik zou uitzoeken wat dit betekent en hoe het kan komen dat deze waarde zo afwijkend is. Horloge goed geconfigureerd? Herstarten? Nog een week dragen. En als hij dan nog zo’n lage score geeft, zou ik toch een keer naar de huisarts gaan om het te bespreken. Misschien heb jij van nature een hogere rusthartslag dan gemiddeld? Maar misschien moet er gewoon even een inspanningstest worden gedaan om het te checken? 

Wat Apple onder cardio conditie verstaat, noemt de rest van de wereld je VO2 Max. Oftewel: de hoeveelheid zuurstof die je hart kan opnemen bij n activiteit. 
Hier wordt dat goed uitgelegd
https://www.google.nl/amp/s/coachmefit.nl/vo2max-wat-is-het-en-wat-zegt-het-je/amp/

Sport je wel? 

volgens mijn Fitbit ben ik in topconditie terwijl ik een heeeeel matige conditie heb. Maar toevallig wel een lage rusthartslag. 
ik zou dus een korreltje zout erbij nemen. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

31-10-2021 om 08:43

Ik heb geen Apple, maar een fitbit. Volgens dat ding is mijn conditie fantastisch (Wat niet klopt), maar mijn hartslagvariabiliteit zeer laag,  wat ook wordt geassocieerd met onderliggende problemen.  In zekere zin heb ik dus dezelfde vraag: hoe serieus moet ik dit nemen? Dus ik volg even. 

Ik heb n Garmin en die meet m alleen bij hardlopen. Ben 52 en mn VO2max is 33/34. Prima dus.

Ginevra schreef op 31-10-2021 om 08:41:

volgens mijn Fitbit ben ik in topconditie terwijl ik een heeeeel matige conditie heb. Maar toevallig wel een lage rusthartslag.
ik zou dus een korreltje zout erbij nemen.

Ik zou dat niet zomaar durven zeggen. Ik vind de waarden van een zestiger voor een twintiger zo afwijkend dat ik dat niet zo gemakkelijk schouderophalend zou durven afdoen. En een onterechte topconditie negeren is wat makkelijker dan een hele slechte conditie. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat er een onschuldige verklaring voor is maar dat zou ik toch wel graag even navragen ben bij de huisarts. Een verhoogde rusthartslag kan ook wijzen op bijvoorbeeld schildklierproblemen. Een verlaagde trouwens ook.

Weet je zeker dat de hartslagmetingen van dat ding betrouwbaar zijn?

Patatflip schreef op 31-10-2021 om 10:27:

Weet je zeker dat de hartslagmetingen van dat ding betrouwbaar zijn?

Niet onder alle omstandigheden. Met name bij inspanning kan het afwijken: 

https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/is-de-hartslagmeter-van-een-sporthorloge-nauwkeurig

De rusthartslagmeting-meting is vziw vrij betrouwbaar als je hem goed draagt. Het is een Apple Watch, geen prul van een paar tientjes. Ik heb er overigens zelf géén, dus ik kan er niet uit eigen ervaring iets over zeggen. Ik heb een Fitbit. Ik heb in het begin ook wel geworsteld met vragen als: wat betekenen deze waarden nou? Ik heb toen veel gegoogeld tot ik voldoende kon plaatsen wat ik zag. Bij mij kwamen er verder geen afwijkende waarden uit. Ik was gewoon nieuwsgierig.

Een goede tip van bovenstaande pagina:

"Veel lopers worden af en toe geconfronteerd met zeer hoge hartslagen die niet overeenkomen met de hartslag die ze zelf tellen aan de pols. Dat leidt soms tot paniek. Als je met je polshartslagmeter abnormale hartslagen opmerkt, controleer je het best zelf even je pols vooraleer je naar de dokter holt. Je kan je hartslag tellen door je vinger aan je pols te houden. Het kan immers een afwijking zijn van de hartslagmeter in je sporthorloge."


Waarschijnlijk heb je een oppervlakkige ademhaling, probeer dit te verbeteren en je zult zien datje cardioconditie aanzienlijk verbeterd

Nee

Nee

31-10-2021 om 16:18 Topicstarter

Het heeft dus ook iets te maken met je hartslag in rust als ik het goed begrijp? Telt de hartslag in slaap ook mee? Want ik draag mijn horloge ‘s nachts niet. Misschien geeft dat een vertekend beeld. 
Verder is mijn ademhaling inderdaad oppervlakkig. Dat zou ermee te maken kunnen hebben dus? Ik probeer daar al een tijdje aan te werken trouwens haha. In “stressvolle” situaties krijg ik echt een hoge piepstem en trillende handjes omdat ik niet normaal adem. 
Mijn fysieke conditie is goed (gevoelsmatig in ieder geval) maar ik ben wel een stresskip. Best grappig om te zien op zo’n smartwatch. Bij een gesprek wat maar een klein beetje moeilijk is (bv met mijn leidinggevende) knalt mijn hartslag omhoog naar 160. In normale omstandigheden is mijn hartslag gewoon binnen de normale range trouwens. Zou mijn nervositeit invloed hebben op mijn hartconditie? En betekent dit dan echt dat mijn conditie slecht is, of wordt het gewoon vertekend door mijn snelle stress? 

Ik kan hier gewoon helemaal niet over oordelen. Als wij jou hier zonder enige serieuze kennis gerust gaan stellen en er zou toch iets aan de hand blijken te zijn, is dat helemaal niet oké. Ik zou deze vragen daarom toch echt een keer aan de huisarts voorleggen. Die kan dan beoordelen of er iets nodig is of dat het vals alarm is. 

Wat Mija zegt. 
Verder ben ik wel benieuwd waarom je denkt dat je fysieke conditie goed is ‘voor je gevoel’. Wat versta je daar onder? 

Nee

Nee

31-10-2021 om 17:47 Topicstarter

DanGun schreef op 31-10-2021 om 17:35:

Wat Mija zegt.
Verder ben ik wel benieuwd waarom je denkt dat je fysieke conditie goed is ‘voor je gevoel’. Wat versta je daar onder?

Dat als ik bv mee doe in een sportklasje ik prima kan bijblijven en vaak nog door kan gaan terwijl anderen afhaken. Daarom is mijn conditie denk ik wel ok. Ik zeg “voor mijn gevoel” omdat er volgens mijn apple watch misschien iets sluimert waar ik geen weet van heb haha.

Nee

Nee

31-10-2021 om 17:49 Topicstarter

Mija schreef op 31-10-2021 om 17:32:

Ik kan hier gewoon helemaal niet over oordelen. Als wij jou hier zonder enige serieuze kennis gerust gaan stellen en er zou toch iets aan de hand blijken te zijn, is dat helemaal niet oké. Ik zou deze vragen daarom toch echt een keer aan de huisarts voorleggen. Die kan dan beoordelen of er iets nodig is of dat het vals alarm is.

Aaaah zo ongemakkelijk. “Ja ik ben hier omdat mijn apple watch zegt dat……” maar goed misschien toch maar een keer navragen dan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.