Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Gisteren een huisarts uit de Schilderswijk aan tafel bij M. Zij gaf aan dat de meeste van haar patiënten helemaal geen persco's of journaal kijken. De meesten laten zich informeren door hun (jong)volwassen kinderen, die vaak afgaan op nieuws uit andere kanalen...

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-11-2021 om 09:49

Daglichtlamp schreef op 24-11-2021 om 08:47:

Het maakt helemaal niet uit wanneer we code zwart precies zouden bereiken, of dat nu over een week of over drie weken is. In beide gevallen is het nodig om nu streng in te grijpen volgens mij.
Voor wat betreft Gommers, die had deze zomer een stevige aanvaring met zijn personeel toen het ging over opnieuw opschalen. Ik denk dat hij gewoon goed naar hun geluisterd heeft.

Overigens zie ik ook wel wat hoop in de cijfers. Als je kijkt naar de besmettingen per leeftijdsgroep (die cijfers lopen helaas altijd een paar dagen achter), dan lijkt het toch wel dat in de groep zestigplussers de besmettingen al op of over hun hoogtepunt heen zijn. Dat is de groep die vooral in het ziekenhuis terecht komt.

Met alle respect voor het werk, maar een individuele verpleegkundige kan dat niet inschatten. Wel de zwaarte en effectiviteit van het eigen werk, maar niet de capaciteit van een ziekenhuis of van alle ziekenhuizen in Nederland samen. 

Het is goed nieuws dat de meeste besmettingen bij kinderen en hun jonge ouders zitten. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-11-2021 om 09:57

Mija schreef op 24-11-2021 om 09:19:

[..]

Dat is dus de tweedeling. Die ontstaat niet door 2G. Die is er allang. 2G zou hieruit voortkomen.

Ik word er eerlijk gezegd wel cynisch van. Als je je kop na twee jaar pandemie nog zo diep in het zand hebt zitten dat de hele maatschappij moet worden stilgezet om jouw leven te redden, waar zijn we dan mee bezig? Deze mensen hebben kennelijk geen goed werkend overlevingsinstinct.

Maar goed, ik besef nog altijd ook dat we het in feite niet voor hen doen maar voor onszelf. Het percentage ongevaccineerden dat aan Corona sterft zal immers ongeveer hetzelfde zijn, of dat nou relatief kort en snel of geleidelijk gebeurt. Dat we het geleidelijk willen, is omdat we de consequenties van kort en snel niet willen. En terecht.

Bij Code Zwart schiet de sterfte aan Corona natuurlijk wel de lucht in. Dat zouden dus juist ongevaccineerde risicogroepen tegen iedere prijs moeten willen voorkomen. Maar die banjeren kennelijk in groten getale nog door de besmette maar niet al te zieke maatschappij heen, gezien de opnamecijfers. Inderdaad: hoe bereik je ze? Op welke planeet leven die? Dit is wel een heel harde manier om erachter te komen wat ‘alternatieve feiten’ zijn.

Ik denk steeds meer: laat het maar gebeuren. Geef de andere patiënten de helft van de ic- bedden en stel een max in voor de corona-ic. Dan mag het van mij code zwart worden op de corona ic. Wedden dat er dan heel snel gevaccineerd gaat worden? En zo niet dan zijn we alsnog snel van het probleem af, als de besmettingen zo doorgaan. Ik wil geen maatregelen meer, ik wil de discussies niet meer. Als je het risico wil nemen op ernstige corona, dan is dat je eigen keuze. 

Ik zou ook echt heel pissig worden als de tweede kamer 2g tegenhoudt.

Drietje schreef op 24-11-2021 om 09:49:

[..]

Met alle respect voor het werk, maar een individuele verpleegkundige kan dat niet inschatten. Wel de zwaarte en effectiviteit van het eigen werk, maar niet de capaciteit van een ziekenhuis of van alle ziekenhuizen in Nederland samen.

Het is goed nieuws dat de meeste besmettingen bij kinderen en hun jonge ouders zitten.

Ik denk dat iemand die op de IC werkt dat een stuk beter kan dan wij of De Jonge.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-11-2021 om 10:01

Lollypopje schreef op 24-11-2021 om 09:58:

[..]

Ik denk dat iemand die op de IC werkt dat een stuk beter kan dan wij of De Jonge.

Waarom denk je dat? En individuele agent kan toch ook geen capaciteit van het hele landelijke korps overzien? En individuele ict- medewerker kan dat ook niet van een heel bedrijf. Dat lijkt me een gegeven. Bovendien hebben we Kuipers, die ziekenhuisbaas is en landelijk de capaciteit in de gaten houdt. Die informeert de jonge, die verzint dat niet zelf. 

Drietje schreef op 24-11-2021 om 10:01:

[..]

Waarom denk je dat? En individuele agent kan toch ook geen capaciteit van het hele landelijke korps overzien? En individuele ict- medewerker kan dat ook niet van een heel bedrijf. Dat lijkt me een gegeven. Bovendien hebben we Kuipers, die ziekenhuisbaas is en landelijk de capaciteit in de gaten houdt. Die informeert de jonge, die verzint dat niet zelf.

Omdat De Jonge nog steeds de ilusie heeft dat er opgeschaald kan worden naar 1350 bedden.

In theorie klopt dat vast, in de praktijk hou je daarna amper personeel over omdat het risico gigantisch is dat het personeel dat nu op diens tandvlees loopt straks niet ééns meer een kaak over heeft om op te staan. Als je het personeel stuk wilt maken en nog verder weg wilt jagen is opschalen naar 1350 inderdaad een goed middel.

Dat zegt niet alleen het personeel, maar ook de ziekenhuizen.

[..]

Ik heb Kuipers vaker niet de waarheid horen vertellen. Diederik heeft elke dag overleg met intensivisten van alle ziekenhuizen. Ik ken heel veel IC-verpleegkundigen en intensivisten uit andere ziekenhuizen. En overal hoor je dezelfde geluiden. 

Mija schreef op 24-11-2021 om 08:24:

Vandaag in de Volkskrant:

“Ook bij klachten: doe een zelftest

Bij klachten die op corona wijzen, ga naar de teststraat – en doe in elk geval niet zo’n frommelig zelftestje uit de supermarkt. Zo luidde lang het advies, als het gaat om de witte coronatestjes uit de winkel. Maar als donderslag bij heldere hemel komt daarin nu verandering. De zelftests blijken het bij snotterende en kuchende mensen bij nader inzien fantastisch te doen, constateert het OMT in zijn nieuwe adviesbrief.”

Dit las ik dus ook net, een zelf test bij klachten.

Een collega van mij kreeg vorige week klachten, 's ochtends een zelf test gedaan en die was negatief. 's middags een echte test kunnen doen bij ons in het ziekenhuis, positief. 

Lekker betrouwbaar die zelfs test...

Dierenvriend97 schreef op 24-11-2021 om 10:10:

[..]

Een collega van mij kreeg vorige week klachten, 's ochtends een zelf test gedaan en die was negatief. 's middags een echte test kunnen doen bij ons in het ziekenhuis, positief.

Ja, er staat ook al bij dat als je met kwetsbare mensen werkt, je toch een echte test moet doen en als je met de zelftest negatief test, je toch thuis moet blijven bij klachten. Dat zegt wel genoeg over de betrouwbaarheid vermoed ik. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

24-11-2021 om 10:23

Drietje schreef op 24-11-2021 om 09:57:

[..]

Ik denk steeds meer: laat het maar gebeuren. Geef de andere patiënten de helft van de ic- bedden en stel een max in voor de corona-ic. Dan mag het van mij code zwart worden op de corona ic. Wedden dat er dan heel snel gevaccineerd gaat worden? En zo niet dan zijn we alsnog snel van het probleem af, als de besmettingen zo doorgaan. Ik wil geen maatregelen meer, ik wil de discussies niet meer. Als je het risico wil nemen op ernstige corona, dan is dat je eigen keuze.

Ik zou ook echt heel pissig worden als de tweede kamer 2g tegenhoudt.

Tja, zo werkt dat niet jammer genoeg.

[..]

Maar een individuele agent kan wel in zijn dagelijks werk ervaren dat een deel van de meldingen onbeantwoord moet blijven of dat er lang gewacht moet worden op de politie. Hij kan ook in zijn dagelijks werk ervaren dat werkzaamheden die met andere korpsen samen worden gedaan niet soepel verlopen wegens te weinig poppetjes. Zo ook met verpleegkundigen. 

Als individuele IC-vpk zie je bijvoorbeeld in je dagelijks werk:

• er zijn veel diensten die alleen met kunst- en vliegwerk kunnen worden ingevuld
  • er moeten steeds meer andere patiënten worden afgebeld
  • er zijn geregeld patiëntenstops nodig
  • Er moeten geregeld patiënten verplaatst worden
  • Dat lukt bijna niet, kost heel veel moeite en tijd, wat ook weer uren kost, die niet op een andere manier kunnen worden ingezet
  • Er zijn geregeld patiënten die langere tijd in een ambulance liggen en in verschillende ziekenhuizen in de omgeving geweigerd worden

Dan weet je toch als vpk: er is een toenemend, structureel probleem. In andere ziekenhuizen hebben ze kennelijk ook een toenemend, structureel probleem. Dat individu weet niet wat dat probleem exact ís maar het resultaat is in ieder geval dat men de patiënten niet meer kwijt kan. En het gaat toch om dat laatste. Als ziekenhuisbestuurder ga je dan eens rondbellen naar je collega's: krijgen jullie dezelfde signalen van de werkvloer? Als dat dan het geval is, weet je wel dat er een serieus probleem is. Dan kunnen de getallen over bedden nog rooskleurig zijn maar als veel mensen met dit soort signalen komen uit hun dagelijks werk, klopt er natuurlijk iets niet in die getallen. Dan kun je vasthouden aan papier maar het is dan nodig om uit te zoeken hoe het komt dat het niet met elkaar strookt. Heeft het bijvoorbeeld te maken met het stroef verlopen van de spreiding? Dan moet dat opgelost worden. Als dat onderdeel niet in orde is, kun je de bedden wel hebben maar komen de patiënten er dus niet in te liggen. Dan heb je niks aan die bedden. 

Dierenvriend97 schreef op 24-11-2021 om 10:10:

[..]

Het is niet zwart / wit. Ja, er is natuurlijk een foutmarge. Dat is logisch. In datzelfde artikel: "een nieuwe, grondige studie, die uitwijst dat zelftesten ook bij mensen met klachten meer dan 85 procent van de keren goed zitten."

Dat is toch echt een mooi resultaat! Dus ja, in jouw individuele geval is er een foute uitslag. Maar in het grote geheel, van het beheersen van de pandemie, is het zinvol om ze in te zetten omdat het in meer dan 85% van de gevallen wél klopt.

Lollypopje schreef op 24-11-2021 om 10:10:

[..]

Omdat De Jonge nog steeds de ilusie heeft dat er opgeschaald kan worden naar 1350 bedden.

In theorie klopt dat vast, in de praktijk hou je daarna amper personeel over omdat het risico gigantisch is dat het personeel dat nu op diens tandvlees loopt straks niet ééns meer een kaak over heeft om op te staan. Als je het personeel stuk wilt maken en nog verder weg wilt jagen is opschalen naar 1350 inderdaad een goed middel.

Dat zegt niet alleen het personeel, maar ook de ziekenhuizen.

Bijkomend probleem is dat IC personeel steeds vaker wordt besmet via hun kinderen, en daardoor ziek of in quarantaine thuis zit. Dan kom je nooit aan die 1350 bedden.

Ik volg met een knoop in m’n maag de berichtgeving. Ik ben zzp met een contact beroep en ik zie al weer gebeuren dat ik niet meer mag werken straks. Ik snap dat het moet maar het voelt ontzettend oneerlijk aangezien er in onze branche nauwelijks besmettingen voorkomen. Normaal ben ik absoluut geen doemdenker maar ik kan me niet voorstellen dat het kabinet besluit dat wij verder mogen werken. 

RosaMontana schreef op 24-11-2021 om 11:35:

[..]

Bijkomend probleem is dat IC personeel steeds vaker wordt besmet via hun kinderen, en daardoor ziek of in quarantaine thuis zit. Dan kom je nooit aan die 1350 bedden.

Dat ook nog inderdaad zo. Als persoon zonder kinderen vergeet ik dat element makkelijk.

Maar het versterkt wel het gevoel dat De Jong met 1350 bedden in een droomwereld leeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.