Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

De ziekenhuizen willen niet de overige zorg volledig afschalen. Dus er zijn denk ik twee zaken die spelen: de 1350 bedden die in de praktijk niet haalbaar is en het aantal IC bedden dat je voor overige zorg gebruikt. 

Iemand gisteravond Jinek gezien ?

Daar was internist en hoogleraar geneeskunde 
( en voormalig ziekenhuis directeur in Londen ) Marcel Levi te gast .

Naar aanleiding van  vragen  van Gijs Rademaker , relativeerde hij Gommers zijn boodschap m.b.t. code zwart een beetje ( of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd ?) .

Levi werkt nu in ziekenhuis Amsterdam en ik hoorde hem ook zeggen  dat er in de ziekenhuizen ( zowel op de afdelingen als IC ) nu vooral ongevaccineerden liggen ( ja sorry , hij zei het echt ) . De gevaccineerden die er liggen , zijn of heel oud , of hebben een afweerstoornis of onderliggend lijden . 

Vandaag in de Volkskrant:

“Ook bij klachten: doe een zelftest

Bij klachten die op corona wijzen, ga naar de teststraat – en doe in elk geval niet zo’n frommelig zelftestje uit de supermarkt. Zo luidde lang het advies, als het gaat om de witte coronatestjes uit de winkel. Maar als donderslag bij heldere hemel komt daarin nu verandering. De zelftests blijken het bij snotterende en kuchende mensen bij nader inzien fantastisch te doen, constateert het OMT in zijn nieuwe adviesbrief.”

In Op1 hoofd IC UMC Amsterdam, ook die zei dat er voornamelijk ongevaccineerden op de IC liggen en dat hij een rondje had gebeld met collega's in binnen- en buitenland en dat overal het beeld hetzelfde was. Ongevaccineerden zijn sterk oververtegenwoordigd. 

Mija schreef op 24-11-2021 om 08:24:

Vandaag in de Volkskrant:

“Ook bij klachten: doe een zelftest

Er is te weinig testcapaciteit. Dan is dit blijkbaar de oplossing.

OmaVan2 schreef op 24-11-2021 om 08:27:

[..]

Er is te weinig testcapaciteit. Dan is dit blijkbaar de oplossing.

Het blijkt gelukkig ook effectiever dan eerder gedacht.

OmaVan2 schreef op 24-11-2021 om 08:25:

In Op1 hoofd IC UMC Amsterdam, ook die zei dat er voornamelijk ongevaccineerden op de IC liggen en dat hij een rondje had gebeld met collega's in binnen- en buitenland en dat overal het beeld hetzelfde was. Ongevaccineerden zijn sterk oververtegenwoordigd.

Dit is natuurlijk bekend en ligt ook voor de hand. En toch lijkt het de olifant in de kamer! Ik las een verhaal waarin een gedragswetenschapper uitlegt dat gevaccineerden zich zo slecht aan de basisregels houden omdat zij zich veilig voelen. Wat in feite dus ook zo is. Maar de echte vraag is: Waarom voelen ongevaccineerden zich kennelijk zo veilig dat ze zich onbekommerd onder de mensen begeven, besmet raken, in het ziekenhuis terechtkomen, op de IC komen te liggen en sterven? Een deel van deze mensen hoort toch bij omschreven groepen en zou toch kunnen weten dat ze een groot risico lopen? Het lijkt wel alsof het gaat over ‘volwassenen’, die de verantwoordelijkheid moeten nemen voor ‘kinderen’, die de verantwoordelijkheid dan kennelijk niet overzien. Zit het zo in elkaar? Moeten de gevaccineerden maar gewoon de wijsten zijn? 

Mija schreef op 24-11-2021 om 08:39:

[..]

Dit is natuurlijk bekend en ligt ook voor de hand. En toch lijkt het de olifant in de kamer! Ik las een verhaal waarin een gedragswetenschapper uitlegt dat gevaccineerden zich zo slecht aan de basisregels houden omdat zij zich veilig voelen. Wat in feite dus ook zo is. Maar de echte vraag is: Waarom voelen ongevaccineerden zich kennelijk zo veilig dat ze zich onbekommerd onder de mensen begeven, besmet raken, in het ziekenhuis terechtkomen, op de IC komen te liggen en sterven? Een deel van deze mensen hoort toch bij omschreven groepen en zou toch kunnen weten dat ze een groot risico lopen? Het lijkt wel alsof het gaat over ‘volwassenen’, die de verantwoordelijkheid moeten nemen voor ‘kinderen’, die de verantwoordelijkheid dan kennelijk niet overzien. Zit het zo in elkaar? Moeten de gevaccineerden maar gewoon de wijsten zijn?

Regelmatig hoor ik op de IC: ik wist niet dat je zo ziek van Corona kon worden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-11-2021 om 08:47 Topicstarter

Het maakt helemaal niet uit wanneer we code zwart precies zouden bereiken, of dat nu over een week of over drie weken is. In beide gevallen is het nodig om nu streng in te grijpen volgens mij.
Voor wat betreft Gommers, die had deze zomer een stevige aanvaring met zijn personeel toen het ging over opnieuw opschalen. Ik denk dat hij gewoon goed naar hun geluisterd heeft.

Overigens zie ik ook wel wat hoop in de cijfers. Als je kijkt naar de besmettingen per leeftijdsgroep (die cijfers lopen helaas altijd een paar dagen achter), dan lijkt het toch wel dat in de groep zestigplussers de besmettingen al op of over hun hoogtepunt heen zijn. Dat is de groep die vooral in het ziekenhuis terecht komt.

Sun.lover schreef op 24-11-2021 om 08:46:

[..]

In de pers is daar al voldoende aandacht aan besteed. Het zijn dus de mensen die zich vooral laten informeren via alternatieve bronnen. Hoe bereik je die?

Sun.lover schreef op 24-11-2021 om 08:46:

[..]

Het is nauwelijks voorstelbaar! Hoe is het mogelijk dat je dat nu nog niet weet? De redelijk jonge, gezonde influencers inclusief de Baudets en Engels van deze wereld weten kennelijk wel tot ze door te dringen? En ze hebben dus gewoon doden op hun geweten. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

24-11-2021 om 09:02

Het is maar goed dat ik jouw collega niet ben, Sun.lover. Ik zou ongevaccineerde mensen die nu nog in het ziekenhuis terecht komen met corona überhaupt aanvliegen. Maar zo'n opmerking. Echt. Leef je onder een steen?

Kortom: petje af daar je evengoed je werk blijft doen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

24-11-2021 om 09:07

Misschien bereik je de mensen die zich slechts baseren op "alternatieve bronnen", zoals OmaVan2 het passend noemt, door die alternatieve bronnen te ontregelen. Als zwijgende meerderheid het zwijgen doorbreken en de tijdlijn van de complotdenkers overspoelen met feiten. Heel veel mensen die er heel veel feiten posten gericht aan de W.E.'s en T.B.'s van deze wereld, waardoor de onzin verwaterd.

OmaVan2 schreef op 24-11-2021 om 08:57:

[..]

In de pers is daar al voldoende aandacht aan besteed. Het zijn dus de mensen die zich vooral laten informeren via alternatieve bronnen. Hoe bereik je die?

Dat is dus de tweedeling. Die ontstaat niet door 2G. Die is er allang. 2G zou hieruit voortkomen.

Ik word er eerlijk gezegd wel cynisch van. Als je je kop na twee jaar pandemie nog zo diep in het zand hebt zitten dat de hele maatschappij moet worden stilgezet om jouw leven te redden, waar zijn we dan mee bezig? Deze mensen hebben kennelijk geen goed werkend overlevingsinstinct. 

Maar goed, ik besef nog altijd ook dat we het in feite niet voor hen doen maar voor onszelf. Het percentage ongevaccineerden dat aan Corona sterft zal immers ongeveer hetzelfde zijn, of dat nou relatief kort en snel of geleidelijk gebeurt. Dat we het geleidelijk willen, is omdat we de consequenties van kort en snel niet willen. En terecht. 

Bij Code Zwart schiet de sterfte aan Corona natuurlijk wel de lucht in. Dat zouden dus juist ongevaccineerde risicogroepen tegen iedere prijs moeten willen voorkomen. Maar die banjeren kennelijk in groten getale nog door de besmette maar niet al te zieke maatschappij heen, gezien de opnamecijfers. Inderdaad: hoe bereik je ze? Op welke planeet leven die? Dit is wel een heel harde manier om erachter te komen wat ‘alternatieve feiten’ zijn.

niet_rechts schreef op 24-11-2021 om 09:07:

Misschien bereik je de mensen die zich slechts baseren op "alternatieve bronnen", zoals OmaVan2 het passend noemt, door die alternatieve bronnen te ontregelen. Als zwijgende meerderheid het zwijgen doorbreken en de tijdlijn van de complotdenkers overspoelen met feiten. Heel veel mensen die er heel veel feiten posten gericht aan de W.E.'s en T.B.'s van deze wereld, waardoor de onzin verwaterd.

Trollen for truth 😂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.