Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Mija
23-11-2021 om 23:43
Drietje schreef op 23-11-2021 om 23:36:
Minister Hugo de Jonge reageerde zojuist in een Eerste Kamer-debat op Gommers' uitspraken. De minister herhaalde dat we 'nog niet in de buurt van code zwart' zijn. ,,Ik kan niet voorspellen dat we over tien dagen daar wel zitten, het lijkt mij dat ook de heer Gommers dat niet kan voorspellen. Ik hecht aan de adviezen van het OMT, die dat ook niet te berde brengt.''
AD
Lekker, twee ego’s in gevecht. Alsof het nog niet moeilijk genoeg was. Wat moet je toch met dat soort mannen? Kunnen ze niet first thing tomorrow allebei de zak krijgen? Eikels
Miss_Moneypenny
23-11-2021 om 23:47
Drietje schreef op 23-11-2021 om 23:27:
[..]
Dat zeg ik niet. Pas als als het stof is neergedaald weten we wat de omvang daarvan is.
1 op de 5 lijkt me echt onmogelijk. Inmiddels zijn er miljoenen mensen besmet geraakt in Nederland. Was de schatting een tijdje geleden niet 6 miljoen? Nu dan acht? Er lopen echt geen 2 miljoen mensen met long covid rond.
Dat bedoel ik dus. De omvang is totaal nog niet duidelijk. Dus zo'n getal noemen als 1 op 4 kan momenteel helemaal nog niet.
De long covid klachten zijn heel breed. Sommigen hebben al een jaar reukverlies, dat is ook long covid.
Mija
24-11-2021 om 00:33
Bonten was kennelijk bij Nieuwsuur om het vuurtje op te stoken:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2406843-omt-ers-willen-snel-actie-uit-den-haag-ze-zijn-met-de-verkeerde-onderwerpen-bezig
Er is echt een soort opstand aan de gang! Ik ben benieuwd of ze dat er weer onder krijgen of dat de spanning morgen nog verder oploopt.
Agen
24-11-2021 om 00:57
Mija schreef op 24-11-2021 om 00:33:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2406843-omt-ers-willen-snel-actie-uit-den-haag-ze-zijn-met-de-verkeerde-onderwerpen-bezig
Er is echt een soort opstand aan de gang! Ik ben benieuwd of ze dat er weer onder krijgen of dat de spanning morgen nog verder oploopt.
Hij is wel rolvast; hij beschrijft wat de opties zijn, en zegt dat de politiek moet kiezen.
Glamourlama
24-11-2021 om 05:22
Het is simpelweg de ongemakkelijke waarheid. En geen harde maatregelen willen, en geen vaccinatiedrang of dwang willen, en geen code zwart willen, die drie zaken gaan niet samen.
Bij gebrek aan daadkracht wordt het vanzelf code zwart. En dan zijn de rapen gaar.
SophisticatedCaribou75
24-11-2021 om 07:16
Daar heb je gelijk in, Glamourlama. En als men graag de scholen wil open houden, wat mij een verstandig idee lijkt, dan zul je dus NU iets anders moeten doen. Horeca dicht, winkels dicht, verplicht thuiswerken op straffe van een boete, dat soort dingen.
Niet kiezen is ook kiezen.
OmaVan2
24-11-2021 om 07:18
Wat code zwart betreft is het niet zo dat men op de werkvloer ziet dat het mis gaat, maar dat er zo veel managementslaagjes tussen zitten dat het de hoge heren niet bereikt? Waarschijnlijk bereikt men die capaciteit van 1350 op de IC heel even en dan blijkt dat niet houdbaar te zijn omdat het personeel het niet trekt...
SophisticatedCaribou75
24-11-2021 om 07:22
De discussie over long covid hier is waarschijnlijk niet op zijn plek, en n = 1, maar alle volwassenen die ik ken die covid hebben gehad, hebben restklachten. In alle gevallen gaat het om verandering van smaak, waardoor bepaalde normale voedingsstoffen nu vreselijk smaken en ruiken. Denk aan een overheersende dieselgeur voor knoflook bijvoorbeeld. Verder juist de sportlerares die nu te weinig longcapaciteit heeft om nog voluit te sporten. Puber van vriendin idem.
Ik vind het juist een doodenge ziekte. In mijn omgeving is het erg pittig waar mensen mee te maken hebben sinds vorige winter, nog voor het vaccineren begon.
Lollypopje
24-11-2021 om 07:23
Drietje schreef op 23-11-2021 om 23:27:
[..]
Dat zeg ik niet. Pas als als het stof is neergedaald weten we wat de omvang daarvan is.
1 op de 5 lijkt me echt onmogelijk. Inmiddels zijn er miljoenen mensen besmet geraakt in Nederland. Was de schatting een tijdje geleden niet 6 miljoen? Nu dan acht? Er lopen echt geen 2 miljoen mensen met long covid rond.
Dat bedoel ik dus. De omvang is totaal nog niet duidelijk. Dus zo'n getal noemen als 1 op 4 kan momenteel helemaal nog niet.
Ik denk wel dat het klopt, maar dat betekent niet dat iedereen die na 4 weken nog klachten heeft ook heftige vermoeidheids klachten heeft (het plaatje dat je vooral ziet) of dat ze dat na een jaar nog hebben.
Bij zo'n enquete wordt bijvoorbeeld smaakverlies of verandering ook meegenomen. Uiteraard kan dat ook veel impact hebben op iemand, maar een andere impact dan energie gebrek.
Dat is ook wat het ingewikkeld maakt, het is nogal breed wat er onder valt.
Lollypopje
24-11-2021 om 07:29
OmaVan2 schreef op 24-11-2021 om 07:18:
Wat code zwart betreft is het niet zo dat men op de werkvloer ziet dat het mis gaat, maar dat er zo veel managementslaagjes tussen zitten dat het de hoge heren niet bereikt? Waarschijnlijk bereikt men die capaciteit van 1350 op de IC heel even en dan blijkt dat niet houdbaar te zijn omdat het personeel het niet trekt...
Maar hoe kan dat?
Het bereikt Gommers, het bereikt volgens mij ook het OMT. Het bereikt zelfs ons.
Hoe kan het de politiek dan niet bereiken? Steken die gewoon hun kop in het zand, zodat ze er dan nog niets mee moeten?
QuizzicalOpossum53
24-11-2021 om 07:33
Heb het idee dat hij druk legt op de tweede kamer om 2G er snel doorheen te krijgen. In feite zegt hij: je kunt kiezen tussen vaccinatiedrang (2g) en een maandenlange lockdown. De tweede kamer wilde het behandelen van die wetten en paar weken uitstellen, maar dat wilde het kabinet niet. De tweede kamer beschuldigt het kabinet er telkens van te laat te zijn, maar zelf vertragen ze de boel nogal.
Piratenkoningin
24-11-2021 om 07:39
Lollypopje schreef op 24-11-2021 om 07:29:
[..]
Maar hoe kan dat?
Het bereikt Gommers, het bereikt volgens mij ook het OMT. Het bereikt zelfs ons.
Hoe kan het de politiek dan niet bereiken? Steken die gewoon hun kop in het zand, zodat ze er dan nog niets mee moeten?
Het klopt dat we de komende dagen nog geen code zwart bereiken, dus als je dat ‘nog heel ver weg’ en ‘nog lang niet’ en ‘nog geen sprake van’ kiest te noemen, dan klopt dat (eigenlijk niet, maar ach). Als je de huidige verhouding tussen aantal besmettingen en aantal ziekenhuisopnames en IC-opnames doortrekt naar de komende weken en niet stug volhoudt dat 1350 IC-bedden gaat lukken (terwijl 1150 al erg moeilijk zal worden), dan zitten we binnen tien dagen volgens Gommers wel op code zwart. Blijkbaar denkt het kabinet zo ontzettend alleen aan de korte termijn dat ze een periode van tien dagen al totaal niet kunnen overzien, laat staan wat daarna gebeurt.
QuizzicalOpossum53
24-11-2021 om 07:40
Lollypopje schreef op 24-11-2021 om 07:29:
[..]
Maar hoe kan dat?
In deze crisis moet je je continu afvragen wat waar is. Dat is zo lastig. Maar als ik goed luister naar het omt dan gaan zij nog helemaal niet van code zwart uit. Kuipers ook niet. Terwijl de eerste ziekenhuizen al in oktober in de media over code zwart begonnen. Net na de brief van het ministerie aan de ziekenhuizen over de opschaling. Daar zit een pijnpunt en dat vechten ze via de media uit.
Ik denk eigenlijk dat het rivm verwacht dat de golf vanzelf weer afneemt als genoeg mensen besmet zijn geweest. Maar dat moet dan nu wel heel snel gaan gebeuren.
Piratenkoningin
24-11-2021 om 07:48
Als het echt over tien dagen code zwart is, dan zijn we al te laat om dat te voorkomen. Als er vandaag strengere maatregelen komen, dan heeft dat effect op de ziekenhuis- en IC-opnames van over tien tot veertien dagen. We zouden dan code zwart tot een paar dagen (
) kunnen beperken. Elke dag uitstel van maatregelen, leidt potentieel tot een dag langer code zwart. Ik hoop zo dat het toch niet zo ver hoeft te komen.
Lollypopje
24-11-2021 om 07:58
Piratenkoningin schreef op 24-11-2021 om 07:39:
[..]
Het klopt dat we de komende dagen nog geen code zwart bereiken, dus als je dat ‘nog heel ver weg’ en ‘nog lang niet’ en ‘nog geen sprake van’ kiest te noemen, dan klopt dat (eigenlijk niet, maar ach). Als je de huidige verhouding tussen aantal besmettingen en aantal ziekenhuisopnames en IC-opnames doortrekt naar de komende weken en niet stug volhoudt dat 1350 IC-bedden gaat lukken (terwijl 1150 al erg moeilijk zal worden), dan zitten we binnen tien dagen volgens Gommers wel op code zwart. Blijkbaar denkt het kabinet zo ontzettend alleen aan de korte termijn dat ze een periode van tien dagen al totaal niet kunnen overzien, laat staan wat daarna gebeurt.
Tenzij het om het nemen van besluiten lijkt te gaan. Dan stellen 10 dagen uiteraard niks voor 🤦♀️
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.