Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

OmaVan2 schreef op 19-11-2021 om 14:28:

[..]

Ik vind persoonlijk de integriteit van het lichaam een groot goed. Nu hebben we de situatie dat patiënten verdrongen worden door Covid-patiënten, je schreef het zelf. Daar moet je wat mee. Zoals het nu gaat is het heel oneerlijk. In geval van zelfstandige COVID units kan je de rest van de zorg weer normaal plannen. Je offert inderdaad in geval van code zwart wat patiënten op, maar dat zijn in het algemeen mensen die hadden kunnen kiezen voor vaccinatie.

Ik ben al even op het punt dat ik daar al lang niet meer tegen ben (dat ik uit ervaring weet hoe het is om te moeten wachten op kritisch planbare zorg omdat er heel veel ok personeel op tijdelijke ic-afdelingen staat, kleurt mijn mening wel)  maar als je me vraagt wat ik ethisch beter te rechtvaardigen vind, verplicht een preventieve prik of geen zorg bieden, dan kies ik toch het eerste.  

Agen schreef op 19-11-2021 om 15:55:

[..]

Ik ben al even op het punt dat ik daar al lang niet meer tegen ben (dat ik uit ervaring weet hoe het is om te moeten wachten op kritisch planbare zorg omdat er heel veel ok personeel op tijdelijke ic-afdelingen staat, kleurt mijn mening wel) maar als je me vraagt wat ik ethisch beter te rechtvaardigen vind, verplicht een preventieve prik of geen zorg bieden, dan kies ik toch het eerste.

Mee eens. Of: geen prik, geen ziekenhuisbed.

O en super dat er weer een vuurwerkverbod komt. Al wordt dan natuurlijk weer niet gehandhaafd. Vorig jaar liepen hier van die opgeschoten pubers door de wijk met knalvuurwerk. Melding gedaan bij de politie, maar die hadden er geen tijd voor.

Sun.lover schreef op 19-11-2021 om 16:22:

https://twitter.com/radboudumc/status/1461695356031406092?s=21

Een duidelijk filmpje van het Radboud.

Wat een goed filmpje! Dit zouden alle winkels en alle organisaties op de schermen moeten tonen. Ik was vanmiddag even in de binnenstad en schrok me kapot hoeveel mensen zonder mondkapje in winkels rondlopen. In een winkel werd beweerd: “Het is een advies, wij kunnen niks zeggen hè.” Ik heb nog gezegd: “Je doet het niet omdat het verplicht is maar omdat het belangrijk is.” Dat vonden zij ook, heel belangrijk, maar zij konden er ook niks aan doen, vonden ze. Ze liepen zelf met het masker onder de neus. Ik kan die mensen toch geen uitbrander geven. In de tweede winkel waar ik was, idem. Zucht. Het is dat ik het product dat ik ging kopen echt nodig had. Ik heb op het punt gestaan om te zeggen: hou het maar. Ik ga voorlopig maar online kopen. Die ondernemers snijden zichzelf in de vingers op deze manier. Ik wil er niet meer naartoe in ieder geval. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

19-11-2021 om 17:38

Mija schreef op 19-11-2021 om 11:51:

[..]

Wat een rare manier van uitdrukken dan om te zeggen 'dat de coronasituatie er geen aanleiding toe geeft'. Ik heb het even gegoogeld, om te kijken of het dan alleen de NOS was die dat op die manier heeft geparafraseerd maar dat is niet zo. Het staat op alle nieuwssites. Kortom: het komt bij het ministerie vandaan.

De meest voor de hand liggende interpretatie van formulering 'de coronasituatie geeft er geen aanleiding toe' is: de coronasituatie is niet dusdanig ernstig dat een vuurwerk verbod overwogen moet worden.

Terwijl kennelijk bedoeld wordt: De coronasituatie zit niet zo in elkaar dat een vuurwerkverbod daarbij helpend zou zijn.

Vreemd, op dat niveau, bij zo'n kwestie, in zo'n lastige tijd, om zo'n boodschap zo onhelder te formuleren. En ik kan me niet voorstellen dat het opzettelijk gedaan is want dan is het beschamend, gezien de wérkelijke coronasituatie.

Inmiddels achterhaald, maar het OMT zag geen reden om vuurwerk te verbieden, dus hebben ze maar een 1-2tje gemaakt met de burgemeesters. Wat raar is, want die kunnen in hun eigen gemeente een vuurwerkverbod instellen, maar dat durven ze niet. 

Maar goed, het wordt dus weer flink veel carbid en illegaal vuurwerk dit jaar. Terwijl we met zijn allen weer een flink bedrag kwijt zijn aan de vuurwerkbranche.

Sun.lover schreef op 19-11-2021 om 15:54:

[..]

Wij zetten studenten in, maar het is niet een kwestie van naar een schermpje kijken. Een IC-verpleegkundigen weet precies wat de mogelijke gevolgen van een handeling kunnen zijn. Een student kan en mag die verantwoording niet dragen. Die helpt puur mee met de verzorging en zet dingen klaar. Het werk van monitoring is echt voor de IC-verpleegkundige want wat daarop te zien is bepaald wat er weer moet gebeuren of wat het gevolg van een handeling is. IC-verpleegkundigen denken vooral in scenario’s en zijn daar steeds op voorbereid. En ik heb liever code zwart dan dat we halfbakken werk gaan doen. Want dan stoppen nog veel meer collega’s van mij. Het opschalingsplan is dan ook veranderd omdat teveel opschalen met hulp van wie dan ook leidt tot een lagere capaciteit. En dan gaat meer slachtoffers eisen dan nu met code zwart.
Echt je kan niet zomaar mensen dat over laten nemen.

Ja, dat snap ik ook wel. Dat beantwoordt niet meer aan professionele standaarden natuurlijk. Knip- en plakwerk. En dan komt jouw beroepseer ook in het gedrang. Het is een fijn afgesteld, hoogwaardig ‘systeem’. Dat kun je niet zomaar op een iets minder ‘sophisticated ‘ niveau gaan doen. Dan ben je heel gauw terug op heel veel niveaus lager. Omdat alles met alles samenhangt. Jammer. Ik hoop dat jullie het schip recht kunnen houden! Succes!

Mija schreef op 19-11-2021 om 17:40:

[..]

Ja, dat snap ik ook wel. Dat beantwoordt niet meer aan professionele standaarden natuurlijk. Knip- en plakwerk. En dan komt jouw beroepseer ook in het gedrang. Het is een fijn afgesteld, hoogwaardig ‘systeem’. Dat kun je niet zomaar op een iets minder ‘sophisticated ‘ niveau gaan doen. Dan ben je heel gauw terug op heel veel niveaus lager. Omdat alles met alles samenhangt. Jammer. Ik hoop dat jullie het schip recht kunnen houden! Succes!

Dankjewel 

Een deel van mijn collega's (ik werk ook in de zorg) zijn ook knettergek geworden en geradicaliseerd. Ik heb het hoger op gezocht. Antwoord: we kunnen er niks mee want die groep bereiken we toch niet (meer) Ik ben pislink geworden en heb geeist dinsdag bij een bestuursvergadering aanwezig te mogen zijn. Ik zal me niet stilhouden. Never.

Agen schreef op 19-11-2021 om 15:55:

[..]

Ik ben al even op het punt dat ik daar al lang niet meer tegen ben (dat ik uit ervaring weet hoe het is om te moeten wachten op kritisch planbare zorg omdat er heel veel ok personeel op tijdelijke ic-afdelingen staat, kleurt mijn mening wel) maar als je me vraagt wat ik ethisch beter te rechtvaardigen vind, verplicht een preventieve prik of geen zorg bieden, dan kies ik toch het eerste.

Maar hoe wil je een vaccinatieplicht vorm geven. Je kan niet verplicht een spuit er in jassen, lijkt me en dat gaan ze in Oostenrijk ook niet doen. Stop je dan iemand in de gevangenis die zich niet laat vaccineren? Of geef je boetes of dwangsommen? 

OmaVan2 schreef op 19-11-2021 om 18:02:

[..]

Maar hoe wil je een vaccinatieplicht vorm geven. Je kan niet verplicht een spuit er in jassen, lijkt me en dat gaan ze in Oostenrijk ook niet doen. Stop je dan iemand in de gevangenis die zich niet laat vaccineren? Of geef je boetes of dwangsommen?

Als ze niet meer in de skilift of restaurant mogen komen zonder vaccinatie zullen ze vanzelf wel eieren voor hun geld kiezen. En als ze ontslagen kunnen worden zonder recht op uitkering al helemaal. 

redbulletje schreef op 19-11-2021 om 18:05:

[..]

Als ze niet meer in de skilift of restaurant mogen komen zonder vaccinatie zullen ze vanzelf wel eieren voor hun geld kiezen. En als ze ontslagen kunnen worden zonder recht op uitkering al helemaal.

Dat is een lockdown voor ongevaccineerden. Ontslagen zonder recht op uitkering lijkt me niet haalbaar vanwege allerlei mensenrechtenverdragen. Iemand moet zijn brood kunnen verdienen.

OmaVan2 schreef op 19-11-2021 om 18:02:

[..]

Ik weet het niet.  Hoe dwingt België de verplichte polio vaccinatie af?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-11-2021 om 18:17

OmaVan2 schreef op 19-11-2021 om 18:10:

[..]

Dat is een lockdown voor ongevaccineerden. Ontslagen zonder recht op uitkering lijkt me niet haalbaar vanwege allerlei mensenrechtenverdragen. Iemand moet zijn brood kunnen verdienen.

Lijkt mij een geval van verwijtbaar werkloos. 

Agen schreef op 19-11-2021 om 18:15:

[..]

Ik weet het niet. Hoe dwingt België de verplichte polio vaccinatie af?

Verschil is daar dat die vaccinatie kinderen betreft. Bij weigeren volgt misschien uithuisplaatsing. Maar als iemand een vaccinatie voor zichzelf weigert… geen idee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.