Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-11-2021 om 13:52 Topicstarter

En ondertussen bereidt de zorg zich voor op code zwart (artikel Volkskrant). Wat mij betreft kondigt het kabinet vandaag nog een lockdown af.

Daglichtlamp schreef op 19-11-2021 om 13:52:

En ondertussen bereidt de zorg zich voor op code zwart (artikel Volkskrant). Wat mij betreft kondigt het kabinet vandaag nog een lockdown af.

Van mij ook.

Maar ze zullen vast nog 2 weken wachten en daarna nog 5 dagen met invoeren ofzo

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-11-2021 om 13:56 Topicstarter

Mensen realiseren zich niet dat code zwart iedereen kan treffen. Ook als je geen covid krijgt. Je kunt zomaar een ongeluk krijgen waarbij je accuut zorg nodig hebt. Je zult er bij de triage maar uit vallen, en geen of onvoldoende behandeling krijgen.

Feles schreef op 19-11-2021 om 12:26:

[..]

Dat denk ik af en toe ook. En dan een max. aantal bedden voor niet-gevaccineerde covidpatiënten (mensen met medische indicatie uitgezonderd). Of medicatie mee naar huis en succes verder. En dat klinkt heel cru, maar nu betalen heel veel mensen de prijs voor hun weigering.

Dat is een politieke keuze wat je niet door de kamer gaat krijgen.

Plus dat het daarvoor al te laat is.
Er is besloten om fase 2 van het opschalingsplan in te laten gaan, dus de capaciteit van de IC tijdelijk te verhogen naar max 1150. Dit kan echt maar een beperkte tijd en gaat gepaard met afschaling van nog meer zorg. In mijn ziekenhuis is al alle niet spoedzorg gestaakt en dan zal dus de zorg binnen 6 weken ook niet meer gegarandeerd kunnen worden.

Bij deze fase 2 gaat strengere triage voor de IC plaatsvinden.

Bij fase 3 gaat het pandemiedraaiboek in werking en wordt code zwart afgeroepen. 

Daglichtlamp schreef op 19-11-2021 om 13:56:

Mensen realiseren zich niet dat code zwart iedereen kan treffen. Ook als je geen covid krijgt. Je kunt zomaar een ongeluk krijgen waarbij je accuut zorg nodig hebt. Je zult er bij de triage maar uit vallen, en geen of onvoldoende behandeling krijgen.

Die triage wordt al een tijdje gedaan hoor .....

Hetvrijewoord schreef op 19-11-2021 om 13:37:

[..]

Mensen hebben werkelijk geen benul hoe goed ze het eigenlijk hebben, ook in corona tijd.

Dit hè! Ik realiseer het me ook steeds meer. We kunnen het ons gewoon niet voorstellen. Het kan gewoon niet écht zijn. Echte ontberingen, serieuze hardship. De mogelijkheid van mensen die fysiek liggen te creperen. Terwijl we er machteloos bij staan. Dat gebeurt hier niet. Dat zijn derdewereld-taferelen, of iets van vroeger. Dat kán gewoon niet. 

Voor het eerst van mijn leven begin ik gevoelig te worden voor het snowflake argument. Het is niet eens dat ik ons daarom veroordeel. Ik zie gewoon dat er niet meer aan gewend zijn. We kennen het niet en weten niet goed hoe te reageren nu het écht maatschappijbreed over leven en dood gaat. We beseffen het zelfs niet echt, zelfs als we de woorden uitspreken, is het nog steeds onvoorstelbaar dat dit in mijn ziekenhuis in mijn stad op de zalen waar ik ook wel eens heb gelegen en op bezoek ben geweest binnenkort écht zou kunnen gebeuren, met echte mensen, misschien wel mensen die ik kén. Ik wil daar gewoon niet aan. Dit is alleen nog maar retoriek, verhalen. 'Zover zullen ze het toch niet laten komen?'

En dit gaat dus echt niet alleen op voor jongeren, die daar normaal mee om hun oren worden geslagen. Integendeel. In deze situatie zijn het aantoonbaar NIET de jongeren die vooraan in de rij staan voor het onderhand totaal onrealistische privilege van de vrije keuze zonder consequenties. Dat zijn de 40/50+ mannen met overgewicht, die het vertikken om een prik te halen. En we zitten maar met ons allen te wachten tot ze 'het goede doen'. Is dit hun laatste, wanhopige claim op macht en voorrang, wat ze hier tegen iedere prijs verdedigen, tot ze moord en brand schreeuwend ten ondergaan in de wereldgeschiedenis? 

Ik kan alleen maar hopen dat er genoeg mensen en/of de juiste mensen nog in staat zijn om wat wijze beslissingen te nemen. Welke dat is of zijn, dat zou ik ook zo gauw niet meer weten, eerlijk gezegd. De tijd voor slimme oplossingen lijkt ons rap door de vingers te glippen. De van dik hout zaagt men planken maatregelen blijven straks over. Wat ik eerder zei: wie niet horen wil moet maar voelen. Lange pijn voor iedereen. Voor mij, ik heb het al vaker gezegd, is het schrikbeeld de middelbare scholen dicht. Vanwege het diepe dal wat dat hier heeft veroorzaakt vorig jaar. Ik ben er zo bang voor. Ik zie er zo tegenop. Ik ben zelf kennelijk ook een snowflake 

wild-flower schreef op 19-11-2021 om 14:03:

[..]

Die triage wordt al een tijdje gedaan hoor .....

Ja, dat is natuurlijk zo. Maar die zal bij code zwart toch echt nog een stuk 'strenger' moeten worden. 

Agen schreef op 19-11-2021 om 13:03:

[..]

Een vaccinatieplicht heeft dan toch minder ethische bezwaren, als je het mij vraagt.

Ik vind persoonlijk de integriteit van het lichaam een groot goed. Nu hebben we de situatie dat patiënten verdrongen worden door Covid-patiënten, je schreef het zelf. Daar moet je wat mee. Zoals het nu gaat is het heel oneerlijk. In geval van zelfstandige COVID units kan je de rest van de zorg weer normaal plannen. Je offert inderdaad in geval van code zwart wat patiënten op, maar dat zijn in het algemeen mensen die hadden kunnen kiezen voor vaccinatie. 

Ik kan niet eens vinden wannéér de nieuwe persconferentie ís. Het zal nog wel even duren, want er is ook nog niets gelekt. Maar we hebben nú actie nodig.

Sun.lover schreef op 19-11-2021 om 13:56:

[..]

Dat is een politieke keuze wat je niet door de kamer gaat krijgen.

Plus dat het daarvoor al te laat is.
Er is besloten om fase 2 van het opschalingsplan in te laten gaan, dus de capaciteit van de IC tijdelijk te verhogen naar max 1150. Dit kan echt maar een beperkte tijd en gaat gepaard met afschaling van nog meer zorg. In mijn ziekenhuis is al alle niet spoedzorg gestaakt en dan zal dus de zorg binnen 6 weken ook niet meer gegarandeerd kunnen worden.

Bij deze fase 2 gaat strengere triage voor de IC plaatsvinden.

Bij fase 3 gaat het pandemiedraaiboek in werking en wordt code zwart afgeroepen.

Jij werkt in het ziekenhuis Sun.Lover, misschien kun jij een waarschijnlijk naïeve vraag voor mij beantwoorden. 

Ik heb wel eens gedacht: waarom stoom je niet een aantal slimme, analytische mensen binnen korte tijd klaar voor 'enkelvoudige' taken op de IC. Of geneeskunde- of verpleegkundestudenten. Nog beter. Ik doe heus niet neerbuigend over de kennis en kunde van IC-verpleegkundigen, integendeel zelfs. Maar op basis van (ik geef toe, zeer beperkte voorkennis) ga ik er een beetje vanuit dat het op de IC veel gaat over 'functies in de gaten houden'. Als je dan de (bijvoorbeeld) pure monitoring en beoordeling op hoofdlijnen ('waarden binnen of buiten het normale) en de beoordeling van vervolghandelingen ('wát moet er nu gebeuren?') van elkaar kunt losmaken, zou je zeggen dat je in een periode van echte crisis wel wat kunt hebben aan een stel slimme 'one trick pony's' (loopjongens en -meisjes) die snel worden klaargestoomd in het puur in de gaten houden van waarden en het aan de bel trekken als iemand die écht iets moet kunnen (IC-verpleegkundige) moet ingrijpen. Je zou aan het bedrijfsleven en de overheid kunnen vragen of ze daar tijdelijk mensen met het juiste profiel voor willen uitlenen. 

Ik denk hier vast te simpel over. Ik snap ook dat dit een idiote onderneming zou zijn. Eerste voorwaarde is al dat er taken afgebakend moeten kunnen worden waarbij kennis minder belangrijk is dan zorgvuldigheid en analytisch vermogen. Dat er organisaties zijn die hieraan willen meewerken. Dat er mensen moeten zijn die dit willen doen. Dat je niet zomaar iedere Jandoedel daar neer kan zetten. Dat deze mensen een grote verantwoordelijkheid op hun schouders krijgen. Dat er mensen zijn die deze vrijwilligers in een korte tijd moeten opleiden. Dat die daar helemaal geen tijd voor hebben. Enzovoorts enzovoorts. Maar als we op code zwart afstevenen, zou nood dan niet wet moeten breken? Ik zal toch niet de enige zijn die op zo'n idee komt: waarom geen verdere arbeidsdeling waardoor je mensen veel sneller in kunt schakelen. Is daar niet eens ergens een pilot mee gedaan? 

En ik ben dus eigenlijk ook gewoon wel benieuwd: wat doet een IC-verpleegkundige nou de hele dag? Het viel me op dat die vrouw in dat programma van Op1 op die vraag niet verder kwam dan algemeenheden zoals 'dat is iedere dag anders' en 'afstemmen: wie ben jij, wat kan jij, hoe gaan we het doen?' (zoiets, ik kan het me niet meer precies herinneren) Maar wát ze dan precies moeten kunnen en wát ze dan precies doen, daar heb ik helemaal geen beeld van gekregen.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-11-2021 om 14:39

Mija schreef op 19-11-2021 om 14:06:

[..]

Dit hè! Ik realiseer het me ook steeds meer. We kunnen het ons gewoon niet voorstellen. Het kan gewoon niet écht zijn. Echte ontberingen, serieuze hardship. De mogelijkheid van mensen die fysiek liggen te creperen. Terwijl we er machteloos bij staan. Dat gebeurt hier niet. Dat zijn derdewereld-taferelen, of iets van vroeger. Dat kán gewoon niet.

Mijn ouders (90+) waren vanochtend even op bezoek, die klagen niet maar wachten geduldig op hun uitnodiging voor de booster.

Als ik denk aan wat mijn moeder in de oorlog heeft meegemaakt schieten de tranen in mijn ogen. 
En dan te weten dat er in Nederland een groep is die gaat janken en protesteren als ze niet meer naar een restaurant kunnen zonder te testen of zonder vaccinatie, dat ze worden 'uitgesloten'. Die lui hebben een retourtje oorlog nodig en een hele grote trap onder hun asociale hol. Jezus, wat ben ik klaar met dat tuig.

O, voorlopig geen persconferentie gepland, zie ik nu. 

https://www.sikkom.nl/onderzoek-umcg-benader-een-complotdenker-als-iemand-met-schizofrenie/

Interessant artikel waarin de overeenkomsten en verschillen tussen complotdenkers (specifiek in coronatijd) en mensen met paranoïde wanen worden beschreven. Gezien de overeenkomsten is de aanbeveling om complotdenkers te benaderen zoals iemand met wanen: rationele argumenten hebben geen zin; focussen op de relatie en aandacht voor de ervaren problemen en angsten wel.

Hetvrijewoord schreef op 19-11-2021 om 14:39:

[..]

Mijn ouders (90+) waren vanochtend even op bezoek, die klagen niet maar wachten geduldig op hun uitnodiging voor de booster.

Als ik denk aan wat mijn moeder in de oorlog heeft meegemaakt schieten de tranen in mijn ogen.
En dan te weten dat er in Nederland een groep is die gaat janken en protesteren als ze niet meer naar een restaurant kunnen zonder te testen of zonder vaccinatie, dat ze worden 'uitgesloten'. Die lui hebben een retourtje oorlog nodig en een hele grote trap onder hun asociale hol. Jezus, wat ben ik klaar met dat tuig.

Dat heb ik al vaak gedacht. Mensen weten helemaal niet meer wat echte vrijheidsbeperking is. 

Mija schreef op 19-11-2021 om 14:36:

[..]

Jij werkt in het ziekenhuis Sun.Lover, misschien kun jij een waarschijnlijk naïeve vraag voor mij beantwoorden.

Ik heb wel eens gedacht: waarom stoom je niet een aantal slimme, analytische mensen binnen korte tijd klaar voor 'enkelvoudige' taken op de IC. Of geneeskunde- of verpleegkundestudenten. Nog beter. Ik doe heus niet neerbuigend over de kennis en kunde van IC-verpleegkundigen, integendeel zelfs. Maar op basis van (ik geef toe, zeer beperkte voorkennis) ga ik er een beetje vanuit dat het op de IC veel gaat over 'functies in de gaten houden'. Als je dan de (bijvoorbeeld) pure monitoring en beoordeling op hoofdlijnen ('waarden binnen of buiten het normale) en de beoordeling van vervolghandelingen ('wát moet er nu gebeuren?') van elkaar kunt losmaken, zou je zeggen dat je in een periode van echte crisis wel wat kunt hebben aan een stel slimme 'one trick pony's' (loopjongens en -meisjes) die snel worden klaargestoomd in het puur in de gaten houden van waarden en het aan de bel trekken als iemand die écht iets moet kunnen (IC-verpleegkundige) moet ingrijpen. Je zou aan het bedrijfsleven en de overheid kunnen vragen of ze daar tijdelijk mensen met het juiste profiel voor willen uitlenen.

Ik denk hier vast te simpel over. Ik snap ook dat dit een idiote onderneming zou zijn. Eerste voorwaarde is al dat er taken afgebakend moeten kunnen worden waarbij kennis minder belangrijk is dan zorgvuldigheid en analytisch vermogen. Dat er organisaties zijn die hieraan willen meewerken. Dat er mensen moeten zijn die dit willen doen. Dat je niet zomaar iedere Jandoedel daar neer kan zetten. Dat deze mensen een grote verantwoordelijkheid op hun schouders krijgen. Dat er mensen zijn die deze vrijwilligers in een korte tijd moeten opleiden. Dat die daar helemaal geen tijd voor hebben. Enzovoorts enzovoorts. Maar als we op code zwart afstevenen, zou nood dan niet wet moeten breken? Ik zal toch niet de enige zijn die op zo'n idee komt: waarom geen verdere arbeidsdeling waardoor je mensen veel sneller in kunt schakelen. Is daar niet eens ergens een pilot mee gedaan?

En ik ben dus eigenlijk ook gewoon wel benieuwd: wat doet een IC-verpleegkundige nou de hele dag? Het viel me op dat die vrouw in dat programma van Op1 op die vraag niet verder kwam dan algemeenheden zoals 'dat is iedere dag anders' en 'afstemmen: wie ben jij, wat kan jij, hoe gaan we het doen?' (zoiets, ik kan het me niet meer precies herinneren) Maar wát ze dan precies moeten kunnen en wát ze dan precies doen, daar heb ik helemaal geen beeld van gekregen.

Wij zetten studenten in, maar het is niet een kwestie van naar een schermpje kijken. Een IC-verpleegkundigen weet precies wat de mogelijke gevolgen van een handeling kunnen zijn. Een student kan en mag die verantwoording niet dragen. Die helpt puur mee met de verzorging en zet dingen klaar. Het werk van monitoring is echt voor de IC-verpleegkundige want wat daarop te zien is bepaald wat er weer moet gebeuren of wat het gevolg van een handeling is. IC-verpleegkundigen denken vooral in scenario’s en zijn daar steeds op voorbereid. En ik heb liever code zwart dan dat we halfbakken werk gaan doen. Want dan stoppen nog veel meer collega’s van mij. Het opschalingsplan is dan ook veranderd omdat teveel opschalen met hulp van wie dan ook leidt tot een lagere capaciteit. En dan gaat meer slachtoffers eisen dan nu met code zwart. 
Echt je kan niet zomaar mensen dat over laten nemen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.