Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

20-11-2021 om 08:13

Mija schreef op 20-11-2021 om 01:10:

[..]

Dat van dat leger hoor ik Gommers net zeggen in een herhaling van Op1. Hij denkt dat bij code zwart het zorgpersoneel beschermd moet worden door politie en leger. Dat heeft Sun.lover niet zelf bedacht.

De signalen worden wel erg tegenstrijdig. Er wordt geoefend voor code zwart, Gommers waarschuwt voor escalatie en jij zegt: code zwart komt er niet. Wat moeten wij ervan vinden dan? Kennelijk valt het wel mee?

De signalen zijn ook tegenstrijdig. Ik zie ook wat de zorg zegt in de media, maar heb ook het omt advies gelezen (dat helemaal niet zo zorgelijk was) en hoor De Jonge gisteren zeggen dat het nog lang geen code zwart is.

Daar zit lucht tussen. Dat is al een tijdje zo. Het lijkt voor mij  op een machtstrijd die startte toen vws in een brief opdracht gaf de ic's verder uit te breiden. 

Dat wil niet zeggen dat het niet te druk is in de ziekenhuizen. Maar in de strategie die het omt presenteerde is rekening gehouden met een nog veel hogere piek in de ziekenhuizen, waarna het gaat afnemen. Daar zijn de ziekenhuizen het duidelijk niet mee eens, maar de regering en kamer bepalen het beleid. En we volgen de modellen nog, alleen gaat het wat sneller. Daarom zijn er nu licht vertragende maatregelen. 

Ondertussen bouwt de immuniteit zich in hoog tempo verder op., waardoor steeds meer mensen beschermd zijn en straks de ziekenhuisopnames dalen. Niet door maatregelen, maar door de opgebouwde immuniteit. Dat is nu de strategie. Ik hoop dat we snel op dat punt zijn aanbeland, dan kan iedereen opgelucht adem halen.

Drietje schreef op 20-11-2021 om 08:13:

[..]

De signalen zijn ook tegenstrijdig. Ik zie ook wat de zorg zegt in de media, maar heb ook het omt advies gelezen (dat helemaal niet zo zorgelijk was) en hoor De Jonge gisteren zeggen dat het nog lang geen code zwart is.

Daar zit lucht tussen. Dat is al een tijdje zo. Het lijkt voor mij op een machtstrijd die startte toen vws in een brief opdracht gaf de ic's verder uit te breiden.

Dat wil niet zeggen dat het niet te druk is in de ziekenhuizen. Maar in de strategie die het omt presenteerde is rekening gehouden met een nog veel hogere piek in de ziekenhuizen, waarna het gaat afnemen. Daar zijn de ziekenhuizen het duidelijk niet mee eens, maar de regering en kamer bepalen het beleid. 

De ziekenhuizen hebben dit aangegeven omdat het verdringen van de reguliere zorg  levens kost. Ook hebben bonden van verpleegkundigen aangegeven dat dat opschalen naar 1350 geen haalbare kaart is.
Dat Den Haag bepaalt zal nog weleens enorm tegen kunnen vallen. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-11-2021 om 08:48

Hetvrijewoord schreef op 19-11-2021 om 23:13:

[..]

" En ik hoop mijn vader te kunnen bezoeken, die ernstig ziek is. Hij is thuis bij mijn moeder en zij wilde dat ik me liet vaccineren. Ik hoop dat ze het straks goed vindt als ik langskom."

De onmetelijke domheid van mensen, ik heb er geen woorden meer voor...

Nou twee dan: Darwin Award.

Idd goed omschreven....domheid 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-11-2021 om 08:51

Sun.lover schreef op 19-11-2021 om 23:07:

volgens Diederik zijn de rellen in Rotterdam kinderspel bij wat ons staat te wachten als code zwart in werking gaat. Dan zal het leger de ziekenhuizen moeten gaan beschermen.

Klopt! Hij heeft gelijk dit gaat gebeuren bij code zwart. Eng idee 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-11-2021 om 08:53

Athan schreef op 20-11-2021 om 01:12:

[..]

Ik had een geniaal idee: de politie moet de menigte gaan beschieten met Pfizer vaccins!

😂

[..]

De signalen zijn ook tegenstrijdig. Ik zie ook wat de zorg zegt in de media, maar heb ook het omt advies gelezen (dat helemaal niet zo zorgelijk was) en hoor De Jonge gisteren zeggen dat het nog lang geen code zwart is.

Daar zit lucht tussen. Dat is al een tijdje zo. Het lijkt voor mij op een machtstrijd die startte toen vws in een brief opdracht gaf de ic's verder uit te breiden.

Dat wil niet zeggen dat het niet te druk is in de ziekenhuizen. Maar in de strategie die het omt presenteerde is rekening gehouden met een nog veel hogere piek in de ziekenhuizen, waarna het gaat afnemen. Daar zijn de ziekenhuizen het duidelijk niet mee eens, maar de regering en kamer bepalen het beleid. En we volgen de modellen nog, alleen gaat het wat sneller. Daarom zijn er nu licht vertragende maatregelen.

Ondertussen bouwt de immuniteit zich in hoog tempo verder op., waardoor steeds meer mensen beschermd zijn en straks de ziekenhuisopnames dalen. Niet door maatregelen, maar door de opgebouwde immuniteit. Dat is nu de strategie. Ik hoop dat we snel op dat punt zijn aanbeland, dan kan iedereen opgelucht adem halen.

Wat noem jij niet zo zorgelijk? In de laatste presentatie van Van Dissel (van 15/11) staat dat een afvlakking van de besmettingen en daardoor van de ziekenhuisopnames nog niet in zicht is. Het bereiken van een piek door groepsimmuniteit is hoogst onzeker en op z’n vroegst in januari zichtbaar. Op korte en langere termijn verwachten ze een toename van de zorgbelasting. De voorspellingen die ze doen voor langer dan een week vooruit zijn zeer onzeker en waarschijnlijk een onderschatting. Er is risico op zeer hoge ziekenhuisbezetting. En licht vertragende maatregelen? Uit de presentatie: “Snel en hard ingrijpen is noodzakelijk om de stijging te keren” en “OMT adviseert stevige maatregelen om belasting op de zorg beheersbaar te houden.”

Ik lees weinig geruststellends. 

https://www.tweedekamer.nl/sites/default/files/atoms/files/20211115_vws_technische_briefing_jaap_van_dissel_-_directeur_van_het_centrum_voor_infectieziektebestrijding_van_het_rivm.pdf

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

20-11-2021 om 08:59

Stevige taal voor de bühne, slappe maatregelen in werkelijkheid. Ook hier zijn woord en daad niet congruent.

Drietje schreef op 20-11-2021 om 08:59:

Stevige taal voor de bühne, slappe maatregelen in werkelijkheid. Ook hier zijn woord en daad niet congruent.

Dat doet het kabinet hè; de door het OMT geadviseerde maatregelen worden steevast verzwakt, vertraagd, aangepast, de mildste optie gekozen, enz. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

20-11-2021 om 09:20

Piratenkoningin schreef op 20-11-2021 om 09:01:

[..]

Dat doet het kabinet hè; de door het OMT geadviseerde maatregelen worden steevast verzwakt, vertraagd, aangepast, de mildste optie gekozen, enz.

In dit geval niet. Wel aangepast, op sommige punten zwaarder op andere lichter. 

Drietje schreef op 20-11-2021 om 09:20:

[..]

In dit geval niet. Wel aangepast, op sommige punten zwaarder op andere lichter.

Je verspreidt niet kloppende informatie:

Van de adviezen van 11 november is

Niet of verzwakt ingevoerd:

1. Binnenlands reisadvies: reis niet, tenzij strikt noodzakelijk; NIET
  2. Verbod op evenementen, waarbij kinderfeesten zoals de intocht van
    Sinterklaas (buiten), kunnen worden uitgezonderd; STERK VERZWAKT (overdag en tot 1250 mensen mag doorgaan + theater e.d.)
  3. Sluiten of beperkt openstellen (bijvoorbeeld gesloten van 18:00-06:00 uur)
    van niet-essentiële detailhandel, horeca, cultuursector en sportlocaties. VERZWAKT (horeca en cultuursector langer open

Wel ingevoerd:

1. Thuiswerkadvies: werk thuis, tenzij echt niet mogelijk;
  2. Beperk bezoek thuis tot maximaal 4 personen (kinderen <12 jaar niet
    meegerekend);

Extra ingevoerd:

1. Maximale groepsgrootte van 75 in mbo en hoger onderwijs

Samengevat: de maatregelen die het OMT adviseerde waren steviger dan de maatregelen die het kabinet heeft ingevoerd.

Drietje schreef op 20-11-2021 om 00:59:

[..]

Ja inderdaad, het gaat nu harder. 10 erbij per dag. En wat jij schrijft dat weet ik allemaal. Maar om nu al vooruit te lopen op een leger dat de ziekenhuizen moet bewaken, zoals sun lover deed, dat vind ik niet oké. Mensen bang maken is dat.

Code zwart in de zin van dat gezonde mensen met een acuut levensbedreigend probleem niet behandeld worden is nog nooit bereikt in Nederland. Gaat nu ook echt niet gebeuren.

Prima om wat tegengas te geven tegen onnodig paniek zaaien, maar jij slaat door naar de bagatelliserende kant. De patiënten die nu de IC bereiken, werden besmet toen het aantal besmettingen per dag nog 6000 was. Nu is dat 15.000 - 20.000. Reken maar uit wat dat kan betekenen. Het verraderlijke van exponentiële groei. 

Drietje schreef op 20-11-2021 om 00:27:

[..]

Waarom plaats je dit soort berichten? Wil je paniek zaaien? Ja, het is te druk in de zorg. Er moeten behandelingen worden uitgesteld. Dat wil je niet.

Maar nee, code zwart daar zijn we nog lang niet. Het aantal corpatiënten op de ic groeit al weken, maar wel heel licht. Zo'n drie per dag. Op deze manier duurt het nog zo'n 200 dagen totdat we in de buurt komen bij de grenzen van de ic (als je uitgaat van wat de ziekenhuizen zelf zeggen, volgens het miniserie kunnen er nog 400 bedden bij).

Ik vermoed dat het omt berekend heeft dat we nu, met al deze besmettingen, bijna op top immuniteit zitten. En dat de groei van de opnames gaat afvlakken. Ik hoop maar dat dat klopt.

Daar zijn we wel bijna. Iedereen die in de zorg werkt weet dat het niet meer te voorkomen is. We gaan deze week naar de 1150 bedden waarbij triage op de IC in werking gaat. Dit kan korte tijd. De 1350 op de IC kan maximaal 4 weken omdat er geen personeel voor is en dan is het landelijke code zwart in werking. En we weten dat de opname’s nog een aantal weken zeker gaat stijgen en dat gaat dus niet meer voorkomen kunnen worden. 

redbulletje schreef op 19-11-2021 om 23:22:

[..]

Een herstelbewijs moet accuut geschrapt worden voor de QR-code zodat deze prikkel om jezelf opzettelijk te laten besmetten wegvalt.

Ik heb nooit begrepen waarom ze de geldigheid van een herstelbewijs hebben verlengd naar 1 jaar. Volgens mij is er geen enkele wetenschappelijke grond voor dat immuniteit na besmetting zo lang duurt. 

[..]

Het is geen machtsstrijd. Het ministerie wil iets wat onmogelijk is. En het is inmiddels ook niet alleen een IC probleem. Er zijn geen ziekenhuisbedden meer op de gewone afdelingen, alle reguliere zorg is gestopt, spoedzorg kan nu al niet meer binnen de afgesproken tijd gegeven worden, thuiszorg moet nu al vaak deuren overslaan waar wel hulp nodig is. De verpleeghuizen zitten vol, enz. De gehele zorg is overbelast en niet berekend op zoveel extra patiënten. En die was al afgelopen week zonder het opschalen. 

Avena schreef op 20-11-2021 om 10:30:

[..]

Ik heb nooit begrepen waarom ze de geldigheid van een herstelbewijs hebben verlengd naar 1 jaar. Volgens mij is er geen enkele wetenschappelijke grond voor dat immuniteit na besmetting zo lang duurt.

Precies! Ik dacht dat het maximaal 6 maanden was. Bizar dus dat ze dat weer oprekken terwijl het meest simpele is gewoon een vaccinatie gaan halen als je in 't afgelopen jaar al een keer besmet bent geweest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.