Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-11-2021 om 10:26 Topicstarter

In het NRC vandaag ook een analyse dat we niet gaan ontkomen aan een lockdown. Ik vermoed zeker tot en met de kerstvakantie. Hopelijk is het daarna genoeg gestabiliseerd dat invoeren van 2g of 3g in meer sectoren de uitbraken onder controle houdt.
Jammer van het jaarlijkse etentje met familie, maar gelukkig hebben we iedereen in de zomer nog buiten gezien. Ik hoop alleen dat dit jaar er wel kerkdiensten kunnen zijn met de kerstdagen, dat heb ik vorig jaar toch echt gemist. (en net als de meeste kerken hebben wij inmiddels weer ingevoerd dat kerkdiensten alleen met uitnodiging zijn, en dat er 1,5 meter afstand wordt gehouden en dat er bij verplaatsingen mondkapjes worden gedragen etc etc.)

Daglichtlamp schreef op 18-11-2021 om 10:06:

[..]

Ik heb ook het idee dat er gewacht wordt totdat er voldoende draagvlak is voor extreme maatregelen. En dan vraag ik me zelfs af of dat draagvlak er ooit komt. Ik wordt er de laatste dagen heel erg somber van. Ik mis dat er verantwoordelijkheid genomen wordt. Ik zie dat ook niet echt terug in de moties van het laatste coronadebat.
Gelukkig wordt wel vandaag de eerste boosterprik gezet bij ouderen.

Die moties hebben vaak een heel hoog fictie-gehalte. Ze willen allemaal gezegd hebben dat ze geen tweedeling willen, dat ze er álles aan willen doen. Het is niet écht, niet reëel. Ze leven óf in een fantasiewereld, óf ze denken dat wij daarin leven, óf ze zijn gewoon ordinair bezig met beeldvorming. Een stukje politiek, zeg maar. Dat wij moeten denken dat ze iets om iets geven. Terwijl ze de boel ondertussen gewoon de afgrond in laten schuiven. 

Deze mensen zijn net zoals jij en ik, die zitten hier ontzettend klem in een dynamiek. Dat begrijp ik ook wel. Maar je zou toch zeggen dat je jezelf eens in de spiegel aankijkt, zucht en denkt: 'Laat ik dan *&%$# mijn historische verantwoordelijk ook maar pakken en dan zien we daarna wel of ze me nog moeten'. 

Ik heb onlangs de serie The Wire weer herbekeken. Wat is dat een ontzettend goede, akelige serie. Dat gaat hierover. Over hoe mensen om elkaar heen draaien en de gekste fratsen uithalen om te doen alsof je problemen oplost terwijl je intussen iedereen te vriend probeert te houden die ertoe doet. De enige personages die hun persoonlijke verantwoordelijkheid nemen, verdwijnen uit het systeem. 

Mija schreef op 18-11-2021 om 10:22:

[..]

Glas halvol! Je moeder heeft een natuurlijke booster gekregen . Als ze er niet erg ziek van is, is het voor haar een geluk bij een ongeluk. Als ze niemand heeft besmet, is er geen man overboord. Gelukkig ben jij niet besmet.

Wat jij zegt 'afstand houden van mensen is mijn tweede natuur' dat denk ik de laatste tijd ook wel eens, dat ik er daarmee tot nu toe doorheen ben gezwijnd. In die uitzending van Op1 zei één van de aanwezigen, de epidemiologe volgens mij, dat die 1,5 meter echt dé doorslaggevende factor is. Als dat waar is, kan ik waarschijnlijk van niemand corona krijgen behalve van mijn kinderen. Ik doe inmiddels echt een stap terug als iemand te dicht in mijn cirkel komt. Ik voel me ook ongemakkelijk als mensen te dichtbij komen staan. Ik hoop dat ik dat ooit weer een beetje kwijtraak maar voor nu is het kennelijk erg functioneel.

Het verkleint inderdaad de kans aanzienlijk, maar voorkomt het niet compleet. Helaas ben ik daar het voorbeeld van  

Ik hield me echt heel streng aan de maatregelen en toch pech.

Amber82 schreef op 18-11-2021 om 10:25:

Ben benieuwd hoe ze in de kamer gaan reageren op de optie scholen sluiten. Zeker als 2G of wat dan ook om ongevaccineerden aan te pakken er niet doorkomt en de scholen wel weer gesloten gaan worden.
Kinderen weer afzonderen is blijkbaar geen probleem, maar de ongevaccineerden die geen enkele verantwoordelijkheid nemen aanpakken gaat te ver en zorgt voor verdeeldheid. Maar goed hierin loop ik al op de feiten vooruit, want er zijn nog geen keuzes gemaakt.

Helaas bedoelen ze als ze het hebben over vrijheid alleen hun vrijheid. Die van anderen mag, nee moet, daar voor wijken.

Mija schreef op 18-11-2021 om 10:16:

[..]

Ik woon dichter bij Eindhoven. Laat die waterkanonnen maar alvast aanrukken 🤣

😂😂 

Alle gekheid op een stokje: Als het puntje bij paaltje komt, ben ik al al die tijd een superbrave burger, die gewoon voor 95% keurig doet wat gevraagd wordt. En dat zal ik ook blijven. Omdat ik het niet voor de politici doe maar voor de ziekenhuizen en de patiënten en om de ondernemingen open te kunnen houden. Maar als de politiek het zover laten komen, zich gewoon onttrekt aan de verantwoordelijkheid om hier tijdig op in te grijpen omdat 'wij zulke lastige kinderen zijn', dan word ik wel ontzettend boos. Voor het eerst van mijn leven voel ik echt een soort van 'haat' tegen politici en met een beetje pech blijft er voor mij waarschijnlijk straks geen enkele partij over om nog op te stemmen. Dat voelt toch wel heel erg slecht moet ik zeggen. Tijd heelt alle wonden, zullen we maar zeggen. Dat hoop ik dan maar.

Overigens, ik voel er wel voor om iets van me te laten horen als er een schoolsluiting zou dreigen/komen. Als er een demonstratie komt, ga ik er wel heen. Ik ben het wel een beetje beu om het maar lijdzaam te ondergaan. Dan maar onder protest. En anders ga ik maar weer mailtjes schrijven naar politieke partijen. Keurige mailtjes, met argumenten. Zucht.

Ik herken je gevoel wel. Ik zat naar het debat te kijken en wilde ze door elkaar rammelen: hou op met neuzelen over futiliteiten en ga eindelijk eens wat doen!! En dat gevoel heb ik inmiddels al heel lang, ik ben ze daar in Den Haag zo zat. Allemaal. 

Ik word ook zo moe van dat overal omheen gedraai. Geen echte knopen doorhakken en beslissingen nemen tot het te laat is. En wat bereiken ze er mee? In plaats van een kleine boze groep, een veel grotere boze groep. Maar dan kunnen ze wel doen alsof ze hun best hebben gedaan ofzo.

Niet dat ik hun werk zou willen doen of beleidsmaker zou willen zijn, maar dit halfslachtige gedoe irriteert me mateloos. Besluit gewoon eens iets en niet die veel te laat genomen halve maatregelen die nooit voldoende gaan doen.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

18-11-2021 om 10:38

Amber82 schreef op 18-11-2021 om 10:25:

Ben benieuwd hoe ze in de kamer gaan reageren op de optie scholen sluiten. Zeker als 2G of wat dan ook om ongevaccineerden aan te pakken er niet doorkomt en de scholen wel weer gesloten gaan worden.
Kinderen weer afzonderen is blijkbaar geen probleem, maar de ongevaccineerden die geen enkele verantwoordelijkheid nemen aanpakken gaat te ver en zorgt voor verdeeldheid. Maar goed hierin loop ik al op de feiten vooruit, want er zijn nog geen keuzes gemaakt.

Daarnaast nemen de scholen volgens mij heel erg hun verantwoordelijkheid, ook ouders door hun kinderen te laten testen. Ik ga er vanuit dat de hoge score onder kinderen ook niet voor niks is, bijna elk kind dat verkouden is laat zich testen, anders komen ze de eerste 10 dagen of met klachten de school niet in. Lang niet elke volwassene laat zich testen bij klachten volgens mij. Scholen gaan dicht of klassen zitten thuis, scholen doen er alles aan om het werkende te houden.

Meer dan een groot deel van de horeca die niet controleert of illegale controle apps inzet.

Ok dat was even mijn frustratie

Hier vandaag een mail (VO)van school waaruit blijkt dat juist veel kinderen ongetest en met klachten naar school gestuurd worden, die achteraf toch corona blijken te hebben.  De eerste klassen zijn inmiddels naar huis gestuurd.  Tot zover het verantwoordelijkheidsgevoel van ouders en leerlingen 

Mallebeppie schreef op 18-11-2021 om 10:38:

[..]

Hier vandaag een mail (VO)van school waaruit blijkt dat juist veel kinderen ongetest en met klachten naar school gestuurd worden, die achteraf toch corona blijken te hebben. De eerste klassen zijn inmiddels naar huis gestuurd. Tot zover het verantwoordelijkheidsgevoel van ouders en leerlingen

Ja misschien was dat ook iets te kort door de bocht van mij en ik kijk ook vooral naar het basisonderwijs, omdat mijn kinderen daarop zitten. Maar er zijn wel veel basisscholen, die of tijdelijk helemaal dicht gaan of waar hele klassen thuis zitten. Hoe dat op het voortgezet onderwijs is weet ik niet.

Lollypopje schreef op 18-11-2021 om 10:35:

Ik word ook zo moe van dat overal omheen gedraai. Geen echte knopen doorhakken en beslissingen nemen tot het te laat is. En wat bereiken ze er mee? In plaats van een kleine boze groep, een vel grotere boze groep. Maar dan kunnen ze wel doen alsof ze hun best hebben gedaan ofzo.

Niet dat ik hun werk zou willen doen of beleidsmaker zou willen zijn, maar dit halfslachtige gedoe irriteert me mateloos. Besluit gewoon eens iets en niet die veel te laat genomen halve maatregelen die nooit voldoende gaan doen.

Ik zou ook niet met ze willen ruilen, maar van beleidsmakers verwacht ik wel beleid. Anders ben je totaal ongeschikt voor je werk.  Zij staan daar alleen voor de bühne hun politieke spelletjes te doen,  zoals Mija ook zegt, en verder niks. Om gek van te worden.

Gifkikker schreef op 18-11-2021 om 10:43:

[..]

Ik zou ook niet met ze willen ruilen, maar van beleidsmakers verwacht ik wel beleid. Anders ben je totaal ongeschikt voor je werk. Zij staan daar alleen voor de bühne hun politieke spelletjes te doen, zoals Mija ook zegt, en verder niks. Om gek van te worden.

Precies dat. En het werkt nog averechts ook. Alleen maar meer mensen die een hekel krijgen aan de politiek en politici.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

18-11-2021 om 10:56

Pilatespas schreef op 18-11-2021 om 07:43:

[..]

Grappig jullie lezen en interpreteren dingen zo anders. Ik lees en hoor (diederick gommers) toch hele andere dingen (zeggen). Hij stopt trouwens als OMT lid, zal niet voor niks zijn! Het lijkt er op dat wanneer iets paars is er hier zo wordt gekronkeld dat het volgens sommige groen is. Maar ook dat is natuurlijk niet waar..

Ik ben toch wel benieuwd naar hoe jij die cijfers uit de afbeelding interpreteert.

84,7% = 82

15,3% = 68 

De anti-vaxxergroep is ruim 5,5 keer kleiner maar "levert" bijna net zoveel opnames op.

Rosabella1 schreef op 17-11-2021 om 17:29:

[..]

Ah ja Fleurtje heeft niet de sociaal wenselijke menig dus die moet weg.

Nee. Iemand die zichzelf de hele tijd herhaalt en niet ingaat op argumenten, dat wordt bloedirritant in zo'n langlopend topic. 

Maar goed, het gebeurt nog steeds met die andere forummer. Die post allerlei aantoonbare onzin, maar als vliegen op de stroop duikt iedereen er weer bovenop. Terwijl het geen enkele zin heeft. 

Het verstoort het gesprek dat hier (gelukkig) ook nog wordt gevoerd. Waarin mensen overwegingen en twijfels met elkaar delen en op elkaar reageren, in plaats van alleen maar af en toe belletje te komen trekken. 

Dus ik doe nogmaals een oproep: forum om dit soort mensen heen. 

Ik ben iets minder negatief over 'de politiek' als de meesten hier (ik zie echt nog wel verschil tussen partijen), maar snap de frustratie volledig. Het kabinet voert al sinds het uitbreken van de pandemie een zwabberbeleid en zaait zo zijn eigen twijfel. 

Het OMT heeft daar overigens ook vaak genoeg aan meegedaan. Ik herinner me nog een Van Dissel die beweerde dat het effect van mondkapjes niet bewezen is. Het effect van die bewering is nog steeds merkbaar: Nederlanders zijn de meest lakse mondkapjesdragers van heel Europa. 

Door dat getwijfel en gezwabber neemt de bevolking de maatregelen ook allemaal niet meer zo serieus (of kan er geen touw meer aan vastknopen). En dat is echt problematisch. Op dit punt doen zuidelijke landen het gewoon beter. 

Avena schreef op 18-11-2021 om 11:12:

[..]

Nee. Iemand die zichzelf de hele tijd herhaalt en niet ingaat op argumenten, dat wordt bloedirritant in zo'n langlopend topic.

Maar goed, het gebeurt nog steeds met die andere forummer. Die post allerlei aantoonbare onzin, maar als vliegen op de stroop duikt iedereen er weer bovenop. Terwijl het geen enkele zin heeft.

Het verstoort het gesprek dat hier (gelukkig) ook nog wordt gevoerd. Waarin mensen overwegingen en twijfels met elkaar delen en op elkaar reageren, in plaats van alleen maar af en toe belletje te komen trekken.

Dus ik doe nogmaals een oproep: forum om dit soort mensen heen.

Ik weet niet of dat geen zin heeft. Je weet niet wie er mee lezen he? Denk dat het juist goed is om kritisch te reageren en soms te blijven herhalen. Misschien geeft het inzicht, ook aan meelezers.

Ik denk overigens dat dit ook met cultuur en volksaard te maken heeft. In Nederland is men gewoon niet zo van het gezag. En dus gaat het kabinet al snel weer polderen met allerlei belangengroepen als het verzet te groot wordt. Men vindt het ook normaal om overal maar tegenin te gaan en het met de regels niet zo nauw te nemen. Daar wordt ook maar heel mondjesmaat tegenop getreden. En dus wordt 3G halfbakken nageleefd, zijn er allerlei valse QR-codes in omloop, zie je in het OV mensen met een afgezakt mondkapje zitten...

In een crisis zou iets meer autoriteit best handig zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.