Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Lollypopje
16-11-2021 om 15:54
Keetie schreef op 16-11-2021 om 15:45:
[..]
Waarom jij wel en moet die jongeman van laatst op tv met zijn hardgroeiende hersentumor weer wachten. Het is wat mij betreft klaar. Prima als je niet vaccineert of geen 3e prik maar laat de mensen die wel het advies aanhouden voorrang krijgen op mensen die niet het advies opvolgen.
Of de man gisteren bij op1 die dageliks moet dialyseren, omdat hij al 18 maanden wacht op zijn niertransplantatie. De nier is er, alleen het ic bed niet.
Of de man waar ze over vertelden. Lag al klaar om met zijn bed naar zijn hartoperatie geduwd te worden. Toen kwam er een spoedopname tussen door.
Je kunt niet en niet willen vaccineren en niks anders willen doen om de zorg te ontlasten, want anderen betalem die prijs.
Isalinde
16-11-2021 om 16:20
Of deze.
https://www.gelderlander.nl
cees-67-lag-al-in-de-ambulance-maar-de-operatie-ging-door-coronadrukte-toch-niet-door-hebben-het-huilend-moeten-verwerken.
TriflingButterfly90
16-11-2021 om 16:21
ik zeg toch niet dat ik (of wie dan ook) voorrang moet krijgen? En ik snap het idee achter het beleid wel, maar ik denk niet dat 2G de manier is. En vergeet niet dat heel veel mensen al corona hebben gehad he en dus niet allemaal tegelijk ziek worden omdat zij toevalling ongevaccineerd zijn. Maar goed, een andere visie hebben mag hier niet, zelfs al ben je zelf gevaccineerd. Ik vind het ook vreselijk dat er enorm veel Zorg niet kan doorgaan, was zeer duidelijk toen mijn vader ziek werd en stierf. Maar dan nog is dit dr ‘schuld’ van dr pandemie waarin we leven, niet van een hele Kleine groep mensen. Het gaat over maar 13%. En die belanden niet allemaal op de ic, net als dat voor de vaccinaties niet iedereen op de ic terecht kwam.
En daarom zeg ik dus (mijn mening!) dat testen voor ongevaccineerden prima is om de samenleving draaiend te houden. liever nog iedereen testen voor toegang.
Daglichtlamp
16-11-2021 om 16:23
Poison schreef op 16-11-2021 om 16:21:
En vergeet niet dat heel veel mensen al corona hebben gehad en dus niet allemaal tegelijk ziek worden omdat zij toevalling ongevaccineerd zijn.
We praten niet meer over een hypothetische toekomstige situatie. Op dit moment zijn er teveel mensen tegelijk ziek en in het ziekenhuis. De stijging van de ziekenhuisbezetting vlakt helaas nog steeds niet af.
WickedCurlew89
16-11-2021 om 16:28
ik zeg toch niet dat ik (of wie dan ook) voorrang moet krijgen? En ik snap het idee achter het beleid wel, maar ik denk niet dat 2G de manier is. En vergeet niet dat heel veel mensen al corona hebben gehad he en dus niet allemaal tegelijk ziek worden omdat zij toevalling ongevaccineerd zijn. Maar goed, een andere visie hebben mag hier niet, zelfs al ben je zelf gevaccineerd.
Dat is nu eenmaal wel de consequentie. Er wordt geselecteerd en ongevaccineerden bezetten langdurig bedden waar andere patiënten evenveel recht op hebben.
Dus roep maar; wie moet er voorrang krijgen?
Lollypopje
16-11-2021 om 16:30
ik zeg toch niet dat ik (of wie dan ook) voorrang moet krijgen? En ik snap het idee achter het beleid wel, maar ik denk niet dat 2G de manier is. En vergeet niet dat heel veel mensen al corona hebben gehad he en dus niet allemaal tegelijk ziek worden omdat zij toevalling ongevaccineerd zijn. Maar goed, een andere visie hebben mag hier niet, zelfs al ben je zelf gevaccineerd. Ik vind het ook vreselijk dat er enorm veel Zorg niet kan doorgaan, was zeer duidelijk toen mijn vader ziek werd en stierf. Maar dan nog is dit dr ‘schuld’ van dr pandemie waarin we leven, niet van een hele Kleine groep mensen. Het gaat over maar 13%. En die belanden niet allemaal op de ic, net als dat voor de vaccinaties niet iedereen op de ic terecht kwam.
En daarom zeg ik dus (mijn mening!) dat testen voor ongevaccineerden prima is om de samenleving draaiend te houden. liever nog iedereen testen voor toegang.
Je bedoeld volgens mij 23% en nee ze belanden niet allemaal op de IC, maar ze zorgen wel voor het grootste deel van de opnames.
Het aantal opnames moet dus teruggedrongen worden en de vraag is hoe doe je dat? Door anderen de prijs te laten betalen of door die bij de mensen te leggen die voor het grootste aantal opnames zorgt.
Hoe zie jij de oplossing voor je als we die verantwoordelijkheid niet bij de weigeraars neerleggen?
TriflingButterfly90
16-11-2021 om 16:36
Als ik de oplossing zou hebben zouden we niet in deze crisis zitten he…. Dus nee ik heb geen oplossing. Net zo min als wie dan ook, dat is mede het probleem. Maar laat allemaal maar, de toon hier is alleen maar meegaan met wat de ‘gevaccineerden’ (wat ik dus zelf ook ben!!!!) willen. Discussie is niet mogelijk.
Had iemand twee jaar geleden gezegd dat dit de tendens zou zijn dan had iedereen gesteigerd en gezegd dat ze no way mee zouden doen aan zulke praktijken. And yet here we are…
en nogmaals voor de duidelijkheid: ik ben geen wappie, ik ontken corona niet, ik ben gevaccineerd, heb corona gehad, werk in de zorg, heb me een slag in de rondte gewerkt zonder juiste pbm simpelweg omdat het er niet was, maar ik vind 2G en uitsluiting en vaccinatiedwang echt echt niet ok.
wild-flower
16-11-2021 om 16:38
" Als het aan de PvdA ligt, gaat het land drie weken volledig op slot. Beter zo’n harde lockdown met gesloten winkels en cafés dan een winter lang halfslachtig aanmodderen, zo stelt de PvdA voor in het Kamerdebat over het coronabeleid van het kabinet. "
Wat heb je liever ? 2G of wat de PvdA voorstelt ?
WickedCurlew89
16-11-2021 om 16:48
Poison schreef op 16-11-2021 om 16:36:
Als ik de oplossing zou hebben zouden we niet in deze crisis zitten he…. Dus nee ik heb geen oplossing. Net zo min als wie dan ook, dat is mede het probleem. Maar laat allemaal maar, de toon hier is alleen maar meegaan met wat de ‘gevaccineerden’ (wat ik dus zelf ook ben!!!!) willen. Discussie is niet mogelijk.
Had iemand twee jaar geleden gezegd dat dit de tendens zou zijn dan had iedereen gesteigerd en gezegd dat ze no way mee zouden doen aan zulke praktijken. And yet here we are…
en nogmaals voor de duidelijkheid: ik ben geen wappie, ik ontken corona niet, ik ben gevaccineerd, heb corona gehad, werk in de zorg, heb me een slag in de rondte gewerkt zonder juiste pbm simpelweg omdat het er niet was, maar ik vind 2G en uitsluiting en vaccinatiedwang echt echt niet ok.
Joh.
Er is hier al 134 pagina's discussie mogelijk.
Lollypopje
16-11-2021 om 16:49
Poison schreef op 16-11-2021 om 16:36:
Niemand vind je hier een wappie, een deel van de mensen is het gewoon niet met je eens.
Daarbij is commentaar hebben op de oplossingen die er zijn makkelijk, als je zelf niet weet hoe het beter kan. Daarmee zeg ik niet dat je Den Haag moet bellen en vertellen wat ze moeten doen als je het weet, maar wel dat het niet verkeerd is om er over na te denken als je vind dat wij het fout hebben.
Ik zeg ook niet dat ik blij word van 2G of dat ik haleluja roep bij de huidige tweedeling. Eerlijk gezegd vind ik vrijwel elke oplossing hardstikke kut, maar het ding is dat er geen ideale oplossing is waar niemand onder lijdt. Dus baseer ik mijn mening op wat in mijn ogen het minst kut is en waar de minste mensen onder lijden. Op basis van de huidige cijfers is dat dan 2G.
Lollypopje
16-11-2021 om 16:51
wild-flower schreef op 16-11-2021 om 16:38:
" Als het aan de PvdA ligt, gaat het land drie weken volledig op slot. Beter zo’n harde lockdown met gesloten winkels en cafés dan een winter lang halfslachtig aanmodderen, zo stelt de PvdA voor in het Kamerdebat over het coronabeleid van het kabinet. "
Eens dat dat halfslachtig aanmodderen ook niks is. Maar hun oplossing vind ik ook niks. Doe mij maar 2G. Minste mensen last van.
Beetje zoals het VrijeWoord volgens mij laatst zei. "Heb je liever dat 100 mensen voor hun kop worden geslagen of 15?"
Gifkikker
16-11-2021 om 16:53
wild-flower schreef op 16-11-2021 om 16:38:
Ik heb het idee dat een harde lockdown nuttiger zou zijn dan 2G, aangezien de verpleegafdelingen vol liggen met gevaccineerde ouderen. Niet dat ik daar op zit te wachten natuurlijk, maar ik zie ook weinig heil in 2G.
wild-flower
16-11-2021 om 16:55
Gifkikker schreef op 16-11-2021 om 16:53:
[..]
Ik heb het idee dat een harde lockdown nuttiger zou zijn dan 2G, aangezien de verpleegafdelingen vol liggen met gevaccineerde ouderen. Niet dat ik daar op zit te wachten natuurlijk, maar ik zie ook weinig heil in 2G.
Waar lees je dat de verpleegafdelingen vol liggen met gevaccineerde ouderen ? In het ziekenhuis in mijn woonplaats in elk geval niet hoor .
Mija
16-11-2021 om 17:01
En vergeet niet dat heel veel mensen al corona hebben gehad he en dus niet allemaal tegelijk ziek worden omdat zij toevallig ongevaccineerd zijn. Maar goed, een andere visie hebben mag hier niet, zelfs al ben je zelf gevaccineerd.
Ik vind het ook vreselijk dat er enorm veel Zorg niet kan doorgaan, was zeer duidelijk toen mijn vader ziek werd en stierf. Maar dan nog is dit dr ‘schuld’ van dr pandemie waarin we leven, niet van een hele Kleine groep mensen. Het gaat over maar 13%. En die belanden niet allemaal op de ic, net als dat voor de vaccinaties niet iedereen op de ic terecht kwam.
Wat jij zegt, dat al voldoende mensen corona hebben gehad om ervoor te zorgen dat ze niet allemaal op tijd ziek worden, dat ís gewoon niet zo. Ik zou willen dat dat zo was, echt! De stijging van de ziekenhuisbezetting laat gewoon zien dat dat niet de werkelijkheid is. En natuurlijk komen niet alle ongevaccineerden met Corona in het ziekenhuis terecht. Het is godzijdank maar een klein gedeelte! Maar dat is helaas al teveel om het te kunnen bolwerken zonder andere zorg opnieuw af te schalen.
Je hebt helemaal gelijk dat het de schuld is van de coronapandemie. Ik begrijp ook niet waarom het over schuld moet gaan. Het gaat gewoon over: hoe pak je dit zo goed mogelijk aan? Er moet nu dus gekozen worden:
Beperk je de instroom door de kleine groep die naar verhouding verreweg de meeste ziekenhuisopnames oplevert af te schermen? Waardoor je met relatief beperkte inspanning een flinke afname kan bewerkstelligen?
Of doe je dat door de hele maatschappij te belemmeren. Testen voor toegang voor ongevaccineerden is op dit moment helaas simpelweg onvoldoende om de instroom genoeg te beperken. Dan moet je dus naar testen voor toegang van iedereen en waarschijnlijk ook naar verdergaande lockdowns, de rest van de winter.
Daar kun je inderdaad over van visie verschillen. Ik ga voor de kortste en gemakkelijkste weg: 2G. Jij vindt voor dit moment testen voor toegang voor gevaccineerden acceptabel. Daarover verschillen wij dan gewoon van mening. Dat is niet het probleem. Het probleem is al die desinformatie.
Gifkikker
16-11-2021 om 17:08
wild-flower schreef op 16-11-2021 om 16:55:
[..]
Waar lees je dat de verpleegafdelingen vol liggen met gevaccineerde ouderen ? In het ziekenhuis in mijn woonplaats in elk geval niet hoor .
Je hebt gelijk, ik neem mijn woorden terug. Ik was even aan het terugzoeken en dat bericht ging over het UMC in Maastricht. Daar was 8 op de 10 gevaccineerd, maar dat was een uitzonderlijke situatie. In mijn hoofd ging dat over alle ziekenhuizen.
Volgens het RIVM is het op de afdelingen zo ongeveer 50-50. Gevaccineerd en ongevaccineerd. En op de ic bijna iedereen ongevaccineerd. Daar is een harde lockdown niet voor nodig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.