Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Agen
10-11-2021 om 13:14
Sun.lover schreef op 10-11-2021 om 12:57:
Op mijn IC-unit is bijna 40% van de patiënten opgenomen ivm Covid. Al deze patiënten zijn niet gevaccineerd. Als ik naar onze hele IC kijk is ca 90% niet gevaccineerd.
En die liggen daar dan nog lang ook…
Mija
10-11-2021 om 13:45
Voor een studie van het Rotterdamse Erasmus MC en de Radboudumc in Nijmegen werden 600 IC-verpleegkundigen ondervraagd:
- Vier op de tien heeft last van angsten en depressies
- De helft is zo moe dat ze dreigen uit te vallen
- Een kwart heeft sinds de Covid-19-pandemie een periode niet kunnen werken, vooral vanwege fysieke of mentale klachten. Een kwart van hen is nu nog steeds niet volledig aan het werk
- Een derde van de ic-verpleegkundigen overweegt te stoppen
https://www.welingelichtekringen.nl/gezond/3081392/studie-bijna-de-helft-van-de-ic-verpleegkundigen-kampt-met-angst-en-depressie.html
En dit kan niet eens heel actueel zijn want anders was die studie nog niet afgerond.
Daglichtlamp
10-11-2021 om 15:38
De snelle stijging heeft de grote steden bereikt. Zoals ik al eerder zei is dat een veel groter probleem dan de biblebelt. Staphorst had op de piek 62 besmettingen op 1 dag, Urk had er 71. Vandaag heeft Rotterdam er 544, Amsterdam 504, Utrecht 278 en Dan Haag 306, en in tegenstelling tot de biblebelt is de piek hier nog (lang?) niet bereikt.
Het lijkt heel inzichtelijk om de besmettingen op de kaart per 100.000 weer te geven, maar wat telt uiteindelijk zijn de absolute aantallen.
Pilatespas
10-11-2021 om 15:58
Nou reken maar dat de piek in Brabant volgende week zijn toppunt heeft bereikt. Hoe halen de burgemeesters het in hun hoofd om carnaval door te laten gaan. Ik woon in de grootste carnavalsstad. Maar mensen die zijn gevaccineerd, denken dat hun niks kan overkomen. Zo sijpelt het straks weer door naar de scholen, ouders, oma's en opa's. En dan hebben de ongevaccineerden het weer gedaan.
Doornroosje75
10-11-2021 om 16:09
Ik woon ook in een Brabantse stad. Vond ik het drie weken terug nog jammer dat ik geen kaartje had kunnen bemachtigen, snap ik nu niet dat het door mag gaan 
Daglichtlamp
10-11-2021 om 16:15
Doornroosje75 schreef op 10-11-2021 om 16:09:
Ik woon ook in een Brabantse stad. Vond ik het drie weken terug nog jammer dat ik geen kaartje had kunnen bemachtigen, snap ik nu niet dat het door mag gaan
Volgens mij zijn er ook in Brabant al steden die cancellen of in aangepaste vorm doorgaan.
redbulletje
10-11-2021 om 16:17
Stom dat ze het niet gewoon verbieden. Waarom is de persco pas de 12e ipv ervoor?
Sun.lover
10-11-2021 om 16:18
Mija schreef op 10-11-2021 om 13:45:
Voor een studie van het Rotterdamse Erasmus MC en de Radboudumc in Nijmegen werden 600 IC-verpleegkundigen ondervraagd:
- Vier op de tien heeft last van angsten en depressies
- De helft is zo moe dat ze dreigen uit te vallen
- Een kwart heeft sinds de Covid-19-pandemie een periode niet kunnen werken, vooral vanwege fysieke of mentale klachten. Een kwart van hen is nu nog steeds niet volledig aan het werk
- Een derde van de ic-verpleegkundigen overweegt te stoppen
https://www.welingelichtekringen.nl/gezond/3081392/studie-bijna-de-helft-van-de-ic-verpleegkundigen-kampt-met-angst-en-depressie.html
En dit kan niet eens heel actueel zijn want anders was die studie nog niet afgerond.
Er is nu weer een vragenlijst van deze studie verstuurd naar alle IC-verpleegkundigen.
Mija
10-11-2021 om 16:30
Pilatespas schreef op 10-11-2021 om 15:58:
Nou reken maar dat de piek in Brabant volgende week zijn toppunt heeft bereikt. Hoe halen de burgemeesters het in hun hoofd om carnaval door te laten gaan. Ik woon in de grootste carnavalsstad. Maar mensen die zijn gevaccineerd, denken dat hun niks kan overkomen. Zo sijpelt het straks weer door naar de scholen, ouders, oma's en opa's. En dan hebben de ongevaccineerden het weer gedaan.
Als er helemaal geen ongevaccineerden waren, zouden er na een uitbundige 11/11 een heleboel mensen lopen te snotteren of een paar dagen ziek in bed liggen. Via via zou een beperkt aantal mensen ernstiger ziek worden.
Op de IC zou het dan te behappen zijn.
Ik woon zelf overigens ook in Brabant. Ik hou me vérre van het feestgedruis. Ik vind het persoonlijk ook bizar dat het onder de huidige omstandigheden door kan gaan. Maar voor de verenigingen zou ik het tegelijkertijd ook wel erg zuur vinden als het opnieuw moet worden afgeblazen. Er zit natuurlijk een heleboel energie in.
TriflingButterfly90
10-11-2021 om 16:35
helemaal geen ongevaccineerden is een utopie natuurlijk. Dat snapt iedereen en heeft zelfs Hugo wel ingecalculeerd.
In Limburg is alles gelukkig afgelast, al ben ik wel benieuwd of het Slotconcert van afgelopen weekend nog effect gaat laten zien in de besmettingscijfers.
Overloon heeft nu 11/11 ook afgelast, omdat ze te bang zijn dat iedereen die normaal in limburg zou vieren nu daarheen komt. Hoop dat meerdere steden volgen. Want dat gaat anders erg mis ben ik bang.
Fleurtje_5
10-11-2021 om 16:36
OmaVan2 schreef op 10-11-2021 om 08:07:
[..]
Ik denk dat niemand dat meer gelooft. Ik denk ook dat de cijfers die Drietje citeert nu alweer bijgesteld kunnen worden, maar dat relatief nog steeds veel meer ongevaccineerden dan gevaccineerden op de IC liggen en ik vind het niet interessant of die kans 33, 20 of 10 keer is. Zonder die ongevaccineerden zouden er alleen maar gevaccineerde pechvogels liggen en zou die planbare zorg niet of minder afgeschaald hoeven te worden.
De andere kant is dat de maatregelen te snel zijn versoepeld, veel mensen zich slecht aan de maatregelen houden. In juli waren er al aanwijzingen dat het vaccin minder goed beschermt tegen het ziek worden en overdracht door de intrede van de Delta variant, ook was al bekend dat in Israël de werking van Pfizer in de loop der tijd leek af te nemen. Ook was er bekend dat er een flink percentage ongevaccineerden was, waar het virus makkelijk kan circuleren. Achteraf (en dan kijk je de koe in de kont) kan je om die redenen zeggen dat het op deze manier inzetten van de Coronapas geen goed idee was. Echter zonder de ongevaccineerden had het waarschijnlijk wel goed gewerkt (kijk naar de cijfers van Israël na de booster). Ik ben een beetje moe van mensen die feiten noemen zoals 'de bescherming van het vaccin neemt in de loop der tijd af', 'er liggen ook veel gevaccineerden in het ziekenhuis' en vervolgens conclusies trekken die je op grond van die feiten helemaal niet kan trekken.
Je schrijft:
"Echter zonder de ongevaccineerden had het waarschijnlijk wel goed gewerkt"
Ik moet hier echt van bijkomen.
Als artsen vanaf juni juli 2021 waarschuwen voor de Delta variant, omdat die heel besmettelijk is, óók voor volledig gevaccineerden. En dat ook gevaccineerden dezelfde voorzorgsmaatregelen in acht moeten nemen als ongevaccineerden, en dat ook gevaccineerden een test-voor-toegang nodig moeten hebben. Gebeurt er niets met die waarschuwing. Ik heb ook bijna niemand van die gevaccineerden zien handelen naar die waarschuwingen.
In plaats van dat er iets word gedaan met de waarschuwing vertelt de minister van volksgezondheid in augustus dat alleen ongevaccineerden een test-voor-toegang nodig hebben, omdat anders het vaccineren niet aantrekkelijk is. Plus ze gooien eind september (prinsjesdag) alle remmen los, geen afstand meer, geen mondkapjes meer, geen quarantaine voor reizigers uit risicolanden, etc. (Diederik Gommers vond dat de overheid het meest risicovolle programma nam) En dan vraagt men zich nu af 'hoe kan het toch dat Nederland rood kleurt'.
Dan wil ik je vertellen dat "deze ongevaccineerde" het mondkapje in oa winkels ben blijven dragen, de drukte bleef vermijden, met regelmaat handen wassen en of ontsmetten, en afstand ben blijven houden zover als dat mogelijk is. In tegenstelling tot gevaccineerden die zonder mondkapjes rond liepen, en die je niet aan moest komen met een test-voor-toegang, die heel nonchalant geen afstand houden, en plotsklaps naast me staan als ik niet op tijd weg duik. Want 'heej ze zijn gevaccineerd'.
Je kan alle ongevaccineerden opsluiten of buiten sluiten. Dan nog zal het druk zijn op de IC, want onderling kunnen gevaccineerden onbewust het virus doorgeven, klopt, ze worden niet zo ziek of helemaal niet ziek. Maar gevaar is er wel bij herhaaldelijk onderling besmetten. Dat was al bekend ruimmmmmmm voor prinsjesdag. Zie de OP in het topic: "Dit is dit toch water naar de zee dragen, toch?"
Mijn volledig gevaccineerde vriendin moest zich onlangs laten testen want haar volledig gevaccineerde collega bleek corona te hebben en was flink ziek. Je zou denken dat de mondkapjesplicht meteen in acht word genomen, maar nee, het gaat zaterdag pas in.
Eindelijk worden de mondkapjes weer verplicht,
omdat het foute kant opgaat, en dan wachten de mensen tot de allerlaatste minuut met het mondkapje op te zetten: "nee dat hoeft overmorgen pas', alsof het virus nog even een paar verlofdagen heeft.
Mija
10-11-2021 om 16:39
Poison schreef op 10-11-2021 om 16:35:
helemaal geen ongevaccineerden is een utopie natuurlijk. Dat snapt iedereen en heeft zelfs Hugo wel ingecalculeerd.
Dat snap ik natuurlijk ook. Het is om maar om even te verhelderen waar de angel zit.
Daglichtlamp
10-11-2021 om 16:39
Jij bleef wellicht als ongevaccineerde strenger dan nodig was, maar in het algemeen is dat juist niet zo. Ongevaccineerden zijn minder voorzichtig.
Fleurtje_5
10-11-2021 om 16:41
Mija schreef op 10-11-2021 om 16:30:
[..]
Als er helemaal geen ongevaccineerden waren, zouden er na een uitbundige 11/11 een heleboel mensen lopen te snotteren of een paar dagen ziek in bed liggen. Via via zou een beperkt aantal mensen ernstiger ziek worden.
Op de IC zou het dan te behappen zijn.
Ik woon zelf overigens ook in Brabant. Ik hou me vérre van het feestgedruis. Ik vind het persoonlijk ook bizar dat het onder de huidige omstandigheden door kan gaan. Maar voor de verenigingen zou ik het tegelijkertijd ook wel erg zuur vinden als het opnieuw moet worden afgeblazen. Er zit natuurlijk een heleboel energie in.
Heb je gisteravond naar OP1 gekeken? Bestuursvoorzitter de Jonge van het Zuijderland ziekenhuis was te gast, én een meneer die heel duidelijke grafieken van besmettingen bij hield.
Daglichtlamp
10-11-2021 om 16:43
Fleurtje_5 schreef op 10-11-2021 om 16:41:
[..]
én een meneer die heel duidelijke grafieken van besmettingen bij hield.
Het gaat niet om besmettingen, probleem vormen de ziekenhuisopnames en intensive care opnames.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.