Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Pilatespas
10-11-2021 om 09:58
Mija schreef op 10-11-2021 om 09:50:
[..]
Het maakt helemaal niet uit waarom gevaccineerden zich hebben laten prikken. De bal ligt niet bij de gevaccineerden.
Als jij denkt dat je het als ongevaccineerde vooral jezelf lastig maakt, zit je met enorme oogkleppen op. In de ziekenhuizen werken ze zich het schompes om (dood)zieke merendeels ongevaccineerde coronapatienten op te lappen. Daarvoor worden andere mensen, die ook serieuze gezondheidsproblemen hebben (soms opnieuw) afgebeld. De hele samenleving houdt inmiddels de adem in: waar gaat het naartoe? Krijgen we een nieuwe lockdown? Ondernemers zijn bang om opnieuw financiële schade te lijden. Ouders zijn bang dat hun kinderen opnieuw thuis moeten blijven. Ouderen kruipen alweer terug achter de geraniums. Werknemers waren blij dat ze hun collega's weer konden zien en moeten er nu rekening mee houden dat ze weer vaker thuis moeten zitten. Het sociale leven was weer op gang gekomen en nu dreigt het alweer te moeten stoppen.
Als het zorgstelsel dreigt te crashen doordat 10% van de mensen iets eenvoudigs nalaat, wat is dan doelmatiger? 10% van de mensen beperkingen opleggen? Of 100% van de mensen beperkingen opleggen? Helemaal los van morele overwegingen is het overduidelijk wat het juiste antwoord is. De pakweg 10% (degenen die wel zouden kunnen prikken maar dat niet doen) willen het probleem niet helpen oplossen met een vrij eenvoudige handeling. In plaats daarvan plaatsen ze het op het bordje van de hele samenleving, Dat kost ontzettend veel moeite en geld. Er wordt serieuze schade opgelopen. Dit is niet meer reëel. Zo belangrijk mag je jezelf niet maken.
Ik geloof niet dat het aan die 10% ligt.
Lollypopje
10-11-2021 om 10:00
Dus als ik het goed begrijp heb je vraagtekens bij vaccineren, omdat er ook onverstandige gevaccineerden zijn.
Echt de logica ontgaat me volledig. Als iedere ongevaccineerde dit dat kon zich liet inenten, hoefde niemand bang te zijn voor de onverstandige gevaccineerden, want dan zou de zorg niet overlopen.
En in dat nieuws waar jij me naar verwees kwam ook naar boven dat het percentage mensen dat zich niet (meer) aan de maatregelen wil houden, hoger is bij de niet gevaccineerden.
Mija
10-11-2021 om 10:01
Pilatespas schreef op 10-11-2021 om 09:54:
[..]
Mijn moeder heeft borstkanker, misschien weet je dat nog van het viva forum. Waar je reageerde.
Ik zie alleen maar mensen boos reageren op social media dat ze met Jansen niet kunnen gaan skiën en après-ski-en. Dat vind IK dus echt belachelijk. Schijnveiligheid. Die gevaccineerde carnaval- en après-ski-ers zijn het toekomstige gevaar. Dus egoïstisch, mijn inziens.
Nee, het grootste toekomstige gevaar zijn de ongevaccineerde vrienden, kennissen, familieleden en collega's van die gevaccineerde carnavalsvierders en wintersporters. Het overgrote deel van de gevaccineerden ligt maximaal een paar dagen hoestend in bed als ze besmet worden. Maar van de ongevaccineerden komt een (te groot) deel in het ziekenhuis of op de IC terecht. Als dat niet zo was, als de ziekenhuizen niet volliepen, was er geen acute crisis.
Lollypopje
10-11-2021 om 10:02
Pilatespas schreef op 10-11-2021 om 09:58:
[..]
Ga mensen niet naar het nieuws verwijzen als je zelf maar selectief geloofd wat daar verteld wordt.
Mija
10-11-2021 om 10:12
[..]
Nee, dat klopt. Het 'ligt' aan Corona. Dat het Coronavirus is opgedoken, daar kan die 10% helemaal niks aan doen. Het eenvoudige en onweerlegbare feit is: de 10% heeft (had?) de oplossing in handen om de huidige crisis, sterk groeiende aantallen coronapatiënten in de ziekenhuizen, op een doodeenvoudige manier te bezweren.
Agen
10-11-2021 om 10:13
Pilatespas schreef op 10-11-2021 om 09:56:
[..]
Mijn moeder heeft borstkanker, misschien weet je dat nog van het viva forum. Waar je reageerde.
Ik zie alleen maar mensen boos reageren op social media dat ze met Jansen niet kunnen gaan skiën en après-ski-en. Dat vind IK dus echt belachelijk. Schijnveiligheid. Die gevaccineerde carnaval- en après-ski-ers zijn het toekomstige gevaar. Dus egoïstisch, mijn inziens.
[..]
Als je had gelezen, ben ik wél gevaccineerd. Maar ik heb achteraf sterke vraagtekens. En zie mijn bericht hierboven.
Volgens mij zie je hier toch een heleboel mensen reageren die er aan andere motivatie op na houden dan skiën en carnaval, hoor.
Als ik het me goed herinner, kreeg je moeder haar diagnose op een moment dat het redelijk rustig was in de zorg, en vind je dat (terecht!) al heel rot. Probeer je nu eens voor te stellen hoe het zou zijn als ze die diagnose nú kreeg, en er naast alle zorgen over de ziekte zelf ook nog zorgen bijkwamen over wanneer je kunt starten met behandelen. Dat maakt echt heel veel uit hoor.
OmaVan2
10-11-2021 om 10:38
Mijn man zit in een risicogroep qua leeftijd en onderliggend lijden. Hij heeft een verhoogd risico op een ernstig ziekteverloop. Begin september zijn we weer heel voorzichtig wat leuke dingen gaan doen, 1 keer uit eten geweest, op vakantie, wel in een huisje. Ik weer twee dagen/week naar mijn werk. Het voelde als een bevrijding. Onderwijl zitten we weer achter de geraniums. In tijden van overlopende zorg willen we niet het risico lopen dat man in het ziekenhuis terecht komt. Zonder de antivaxxers had dat niet gehoeven. En ik heb nog nooit een argument gehoord van de antivaxxers dat hun conclusies onderbouwt. Het is het verhaal van de koplampen. Onzin argumenten.
Avena
10-11-2021 om 10:47
[..]
Het is geen geloof. Het is wetenschap. En niet 10% maar 18% van de 12+ bevolking in Nederland is ongevaccineerd. Meer dan genoeg om groepsimmuniteit te kunnen vergeten. Toen de stijging werd ingezet, was 80% van de IC-patiënten en 75% van de patiënten op zaal ongevaccineerd. Hoe kun je in godesnaam blijven beweren dat het niet door de ongevaccineerden komt?
Natuurlijk, de maatregelen afschalen was ook een heel dom idee. Daardoor is het aantal besmettingen weer opgelopen. Maar dat had nooit tot zoveel ziekenhuisopnames geleid als iedereen gewoon gevaccineerd was geweest. En bovendien was het virus dan minder rondgegaan, want de kans dat een gevaccineerde besmet raakt is gewoon een stuk kleiner en dat ie het vervolgens doorgeeft ook. Allemaal feiten.
Maar goed, het is paarlen voor de zwijnen om dit nu weer voor de 100e keer uit te leggen...
Mija
10-11-2021 om 10:50
Avena schreef op 10-11-2021 om 10:47:
[..]
Het is geen geloof. Het is wetenschap. En niet 10% maar 18% van de 12+ bevolking in Nederland is ongevaccineerd.
Even voor de duidelijkheid: die 10% is voor mijn rekening. Ik las gisteren dat de vaccinatiegraad richting de 90% gaat. Het gaat mij vooral om de verhouding kleine minderheid - grote meerderheid. Het is inderdaad geen accuraat cijfer.
Avena
10-11-2021 om 10:59
Mija schreef op 10-11-2021 om 10:50:
[..]
Even voor de duidelijkheid: die 10% is voor mijn rekening. Ik las gisteren dat de vaccinatiegraad richting de 90% gaat. Het gaat mij vooral om de verhouding kleine minderheid - grote meerderheid. Het is inderdaad geen accuraat cijfer.
Dat is volgens mij een van de redenen waarom Nederland zich steeds veel te rijk heeft gerekend. Bijna altijd werd er bij vaccinatiegraad gekeken naar 18+ en vaak werden ook nog rustig alle mensen meegeteld die pas 1 shot hadden. Ik heb het de afgelopen maanden zoveel gehoord en gelezen: de vaccinatiegraad in Nederland is heel hoog! En dus dacht iedereen dat het wel zo'n beetje achter de rug was. En ging zich daar ook naar gedragen.
Maar de realiteit is dat de vaccinatiegraad in Nederland gewoon absoluut te laag is om alle maatregelen te kunnen loslaten. En nu is Nederland ook weer enorm traag met de boostershots voor ouderen en kwetsbaren.
CuddlyReindeer95
10-11-2021 om 11:35
Avena schreef op 10-11-2021 om 10:59:
[..]
En nu is Nederland ook weer enorm traag met de boostershots voor ouderen en kwetsbaren.
Ja, daar stoor ik me ook aan, ook omdat landen om ons heen kennelijk wél zover vooruit hebben gekeken. Ik ben altijd terughoudend met kritiek op het beleid omdat ik het zelf absoluut niet beter zou kunnen doen, maar dit lijkt gewoon echt een schot voor open doel dat ze gemist hebben.
Doornroosje75
10-11-2021 om 11:52
Ik heb iemand in mijn fb-tijdlijn*, die regelmatig blogs / statements deelt van een zelfbenoemde gezondheidsman. Dat lezende 'snap' ik waarom een deel van de bevolking geen vaccin wil. Die gezondheidsman is er namelijk van overtuigd dat virussen niet bestaan en dat mensen ziek worden door gecreëerde angst. En wanneer je die overtuiging deelt, is alle berichtgeving rondom Covid natuurlijk gecreëerde angst. Daar is geen argument tegenop gewassen. Echt heel eng!
*) geen vriend
Iemand waar ik ooit een dienst van heb afgenomen... en die ik nu nog volg, omdat haar denkwijze me mateloos 'fascineert' en me toch een soort van inzicht geeft in de hersenspinsels van anderen.
Amber82
10-11-2021 om 12:48
Wat mij dan weer fascineert, waarom een bepaalde groep volledig meegaat in dat soort berichten en dat geloofd. En dat zijn vaak ook nog hoogopgeleiden, soms zelfs met een medische achtergrond.
Hoe komt het dat een bepaalde groep er gevoelig voor is.
Even los van al het leed en verdriet wat deze pandemie veroorzaakt, deze situatie moet toch het genot zijn voor sociologen en psychologen om te zien wat er in en samenleving gebeurd.
Sun.lover
10-11-2021 om 12:57
Op mijn IC-unit is bijna 40% van de patiënten opgenomen ivm Covid. Al deze patiënten zijn niet gevaccineerd. Als ik naar onze hele IC kijk is ca 90% niet gevaccineerd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.