Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Amber82 schreef op 03-11-2021 om 11:08:

[..]

Maar dat is toch ook zo? Iedereen heeft de kans gehad om zich te vaccineren. De meeste mensen weten ook dat sommigen mensen het medisch advies hebben gehad om zich niet te vaccineren vanwege risico's en dat bij sommigen mensen het vaccin niet werkt vanwege bepaalde medicatie.

Maar het gros van de niet-gevaccineerde mag en kan wel gevaccineerd worden, maar kiest er zelf voor het niet te doen, overwegend vanuit egoïstisch oogpunt of ingegeven door bronnen en overtuigingen die niet kloppen/realistisch zijn.

Ja, dat is zo. Maar:

• Als iedereen had moeten testen, zou het zo niet gelopen zijn 
  • Als de horeca beter had gecontroleerd, zou het niet zo zijn gelopen
  • Als de maatregelen niet waren afgeschaald, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als zorgpersoneel niet zo zou zeuren, zou het niet zo gelopen zijn 
  • Als zorgpersoneel beter betaald zou worden, zou er meer personeel zijn en zou het niet zo zijn gelopen
  • Als niet-acute patienten nou maar gewoon zouden accepteren dat doodzieke mensen nou eenmaal voorgaan, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als het kabinet de IC-zorg niet zo krap had afgesteld, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als niet zoveel mensen overgewicht hadden, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als we in januari '20 wereldwijd direct hard hadden ingegrepen, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als mensen nou niet zo moeilijk deden over doodgaan, zou het niet zo zijn gelopen
  • Als .... 

Heeft allemaal geen enkele zin. Er is een dunne lijn tussen benoemen en verwijten. Ik vind het wel degelijk moeilijk om in dit geval het onderscheid te maken. Hugo de Jonge zegt wel degelijk: als iedereen zich zou laten vaccineren zou dit niet nodig zijn. En al die andere dingen, die ik hierboven noem, zegt hij NIET.  Ik vind dat hij zich wel degelijk in bepaalde mate hierachter verschuilt. Hij krijgt er gewoon onvoldoende grip op en heeft de controle uit handen gegeven aan irrationele anti-prikkers. Dat is gewoon niet erg slim. En dan druk ik me eufemistisch uit. 

IceTea schreef op 03-11-2021 om 11:24:

[..]

Sommige hebben wel een goede onderbouwing voor het weigeren van een vaccinatie. Die vind ik niet egoïstisch hoor. Denk aan zwangeren (effect op de ongeboren baby is nog niet getest). Medische mensen of mensen die al corona hebben gehad en herstelt zijn...

Zwangeren vind ik nu juist een heel goed voorbeeld van mensen zonder goede reden.

Al in mei werd bekend dat het risico van vaccineren vele malen lager is, dan van corona krijgen. Daarom werd vanaf dat moment het advies aangepast. Want als het gaat om effect op de baby is met 25 weken gehaald moeten worden omdar de moeder met corona op de ic ligt ook niet heel goed.

majorette2005 schreef op 03-11-2021 om 08:50:

[..]

Nee, ze kreeg veel kritiek omdat ze al weken op twitter wappie berichten plaatst.

Ook dat.

Ene Niels schreef op Twitter:
Ze heeft het afgelopen jaar evenals dit jaar zoveel desinformatie verspreid en krijgt hier ook nog erkenning voor.

Wat daarvan waar is of wat ze heeft gezegd weet ik niet. Ook artsen en huisartsen werden al gauw beschuldigd van desinformatie als ze twijfels hadden bij het vaccin.

Marga Bult kreeg de Majoor Bosshardtprijs uitgereikt als waardering voor haar werk als vrijwilliger in coronatijd, niet voor desinformatie. Ik citeer:

Volgens de jury, die unaniem besloot om de prijs aan Bult toe te kennen,
vertegenwoordigt de zangeres met haar werkzaamheden symbolisch alle
vrijwilligers die zich hebben ingezet tijdens de coronacrisis.

Daarop kreeg Marga een hoop kritiek over zich heen. Zie:

Maar bij zorgmedewerkers, zoals verloskundige Inge van Wolferen, schiet
haar prijs in het verkeerde keelgat. ,,Dit kan toch niet waar zijn...
Omdat ze tijdelijk in de zorg heeft gewerkt?’’ vraagt zij zich hardop
af. ,,Een klap in het gezicht van al het personeel betrokken in en bij
de zorg.’’

https://www.ad.nl/show/leger-des-heils-reageert-na-ophef-om-prijs-zangeres-marga-bult-wij-nemen-het-coronavirus-zeer-serieus~a6e9da5b/

[..]

Sommige hebben wel een goede onderbouwing voor het weigeren van een vaccinatie. Die vind ik niet egoïstisch hoor. Denk aan zwangeren (effect op de ongeboren baby is nog niet getest). Medische mensen of mensen die al corona hebben gehad en herstelt zijn...

Medische mensen noem ik zelf al als voorbeeld. Voor mensen die corona hebben gehad is volgens mij een duidelijk advies over wanneer wel en niet vaccineren.

Over de zwangeren kan ik niet oordelen. Volgens mij adviseren gynaecologen het wel. En ja de eerste drie maanden is mogelijk tricky (geen idee of dat echt zo is) vanwege de aanleg van alles binnen het lichaam. Maar na het eerste trimester is het kindje helemaal gevormd en is het groeien. En kan het geen effect meer hebben op de ontwikkeling van het lichaam. Daarnaast is een vroeggeboorte door ICopname ook niet alles, dat gebeurd nu ook. Maar goed, ik heb me niet verdiept in wat de algemene (landelijke/mondiale) adviezen zijn voor zwangeren en wat uit de discutabele bronnen van het internet komt.

Yasminaaa schreef op 03-11-2021 om 11:13:

[..]

Er is ons voorgehouden terug te gaan naar normaal en we zijn gewoon weer terug bij af. En ze gaan steeds verdere restricties invoeren, uiteindelijk nog meer dan vorig jaar en dat nu met vaccinaties. Zelfs een coronapss op hett werk, echt waanzin. De enige regel die wel werkt, de 1,5 meter wordt afgeschaft, dat qr code systeem werkt niet en dat weten ze. Zo kunnen ze steeds verder het systeem uit gaan rollen en meer beperkingen op gaan leggen. En het dan raar vinden dat ik dit verhaal niet meer geloof. Ik vind het raar dat niet iedereen door heeft dat dit niet meer gaat om de voljsgezondheid en we echt niet meer terug gaan normaal. Te veel mensen leven onder een steen.

Een corona app op het werk is niet nieuw, die hebben wij wereldwijd al sinds maart vorig jaar.

Daar worden wat basis vragen ingesteld naar je contacten, of ze covid hebben, of je zelf klachten hebt en of je temperatuur beneden 37,5 is. Die laatste mag je thuis meten maar ook via oogbolmeting in het 1e gebouw dat je wil betreden. Schermpje groen, je mag binnen, schermpje rood je mag er niet in. Elke dag met een ander teken dus met een screenshot van een dag eerder kom je er niet in. Eerst werd iedereen gecontroleerd, nu steekproefsgewijs en ik verwacht vandaag de mail dat iedereen weer gecontroleerd wordt.  Dan gaat alleen de hoofdingang open en de beveiliging controleert.

Verder zal bezoek niet meer mogen en moet iedereen die dat kan 100% thuis werken. 

Bezoek moet toch al langs de beveiliging zonder pasje gaat het hek niet open en de deuren ook niet.

[..]

Jawel hoor. Het effect van Corona op de placenta is echt heel heftig, ook bij milde klachten. Ongevaccineerde zwangeren hebben dubbel zoveel kans op een IC-opname. Ik zie veel zwangeren en dus ook veel vroeggeboorte’s door spoedsectio’s om te proberen het leven van de moeder te redden. Regelmatig is dat bij een zwangerschap onder de 30 weken. Dit dus met grote kans dat het kind overlijdt of anders levenslange gevolgen van de vroeg geboorte ondervindt. 
Uit onderzoek blijkt juist dat baby’s antistoffen meekrijgen. 

Amber82 schreef op 03-11-2021 om 11:12:

[..]

Ja en 2014 werd die man vaak nog dezelfde week wel geopereerd. En dit gebeurde niet dagelijks. En de operatie ging dan vaak niet door omdat de arts het spoedgeval moest opereren en dus de man niet kon opereren, en niet omdat er geen plek was op de ic. (Uitzonderingen daargelaten)

Nu gaan er weken (misschien wel maanden?) overheen, grotendeels omdat er mensen op de ic liggen, die wel voorzorgsmaatregelen hadden kunnen treffen Om te voorkomen dat ze op de IC kwamen.

Maanden wachten voor een operatie was vóór corona al een serieus probleem. Velen weken niet voor de grap uit naar ziekenhuizen in België of Duitsland. Als de rek er in 'normale tijd' al uit is, is het hek helemaal van de dam als er dan zoiets als een pandemie uitbreekt.

Fleurtje_5 schreef op 03-11-2021 om 11:33:

[..]

Maanden wachten voor een operatie was vóór corona al een serieus probleem. Velen weken niet voor de grap uit naar ziekenhuizen in België of Duitsland.

En dus is het niet erg dat die wachtlijsten nu nog veel extremer worden, door zorg die voorkomen had kunnen worden?

Mija schreef op 03-11-2021 om 11:26:

[..]

Ja, dat is zo. Maar:

• Als iedereen had moeten testen, zou het zo niet gelopen zijn
  • Als de horeca beter had gecontroleerd, zou het niet zo zijn gelopen
  • Als de maatregelen niet waren afgeschaald, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als zorgpersoneel niet zo zou zeuren, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als zorgpersoneel beter betaald zou worden, zou er meer personeel zijn en zou het niet zo zijn gelopen
  • Als niet-acute patienten nou maar gewoon zouden accepteren dat doodzieke mensen nou eenmaal voorgaan, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als het kabinet de IC-zorg niet zo krap had afgesteld, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als niet zoveel mensen overgewicht hadden, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als we in januari '20 wereldwijd direct hard hadden ingegrepen, zou het niet zo gelopen zijn
  • Als mensen nou niet zo moeilijk deden over doodgaan, zou het niet zo zijn gelopen
  • Als ....

Heeft allemaal geen enkele zin. Er is een dunne lijn tussen benoemen en verwijten. Ik vind het wel degelijk moeilijk om in dit geval het onderscheid te maken. Hugo de Jonge zegt wel degelijk: als iedereen zich zou laten vaccineren zou dit niet nodig zijn. En al die andere dingen, die ik hierboven noem, zegt hij NIET. Ik vind dat hij zich wel degelijk in bepaalde mate hierachter verschuilt. Hij krijgt er gewoon onvoldoende grip op en heeft de controle uit handen gegeven aan irrationele anti-prikkers. Dat is gewoon niet erg slim. En dan druk ik me eufemistisch uit.

Het gaat er om wat je nu kan doen om het risico te beperken. Dingen uit het verleden kunnen we nu niet veranderen (goed om mee te nemen voor de toekomst in de evaluatie, maar heb ik nu geen enkele boodschap aan). 

Als er brand is ga je ook niet eerst bespreken waarom je dat stopcontact niet gerepareerd had of waarom je die te oude waterkoker nog hebt gebruikt. Je pakt water en gaat blussen, zet hetgeen in wat het snelst effect heeft. En dat is in dit geval o.a. vaccineren (en zeker een aantal punten uit je lijst weer meer aanscherpen).

Pak de horeca ook maar aan die niet willen checken. Eerst zijn ze niet blij dat ze dicht moeten (heel logisch), maar door nu te weigeren help je je eigen branche weer omver.

Amber82 schreef op 03-11-2021 om 11:36:

[..]

Het gaat er om wat je nu kan doen om het risico te beperken. Dingen uit het verleden kunnen we nu niet veranderen (goed om mee te nemen voor de toekomst in de evaluatie, maar heb ik nu geen enkele boodschap aan).

Als er brand is ga je ook niet eerst bespreken waarom je dat stopcontact niet gerepareerd had of waarom je die te oude waterkoker nog hebt gebruikt. Je pakt water en gaat blussen, zet hetgeen in wat het snelst effect heeft. En dat is in dit geval o.a. vaccineren (en zeker een aantal punten uit je lijst weer meer aanscherpen).

Pak de horeca ook maar aan die niet willen checken. Eerst zijn ze niet blij dat ze dicht moeten (heel logisch), maar door nu te weigeren help je je eigen branche weer omver.

Niet met water, bij brand in je elektra! 

Daglichtlamp schreef op 03-11-2021 om 11:10:

[..]

Er is niet bezuinigd op de zorg. Wat we in Nederland bedoelen met zorgbezuinigingen zijn pogingen om de groei van de zorguitgaven te beteugelen. Dat is dringend nodig, omdat we nu eenmaal niet al onze inkomsten kunnen uitgeven aan zorg.

Dan zal ik het vast verkeerd hebben gelezen. Wat staat hier dan? :

https://www.ad.nl/politiek/onrust-over-nieuwe-megabezuiniging-zorg~a20a9c01/ okt. 2017
........., verpleegkundige op de spoedeisende hulp en actief voor
vakbond Nu ‘91, is ‘heel verdrietig en teleurgesteld’ over het
regeerakkoord. ,,Deze kostenbesparing gaat ons niet meer lukken. We zijn
de afgelopen jaren al veel efficiënter gaan werken. De huisarts is al
veel meer gaan doen, daarmee is veel winst behaald. Maar er is een grens
aan wat we nog kunnen doen.’’

.........

En:

https://www.ad.nl/politiek/cpb-betwist-megabezuiniging-zorg~a67b1812/ okt. 2017

........
Daarbij wordt ook nog gewaarschuwd dat zo’n ingreep leidt tot minder of
slechtere zorg. Rutte III is het daar mee oneens en wil maar liefst 1,9
miljard besparen via zorgakkoorden.

..........

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-11-2021 om 11:52 Topicstarter

Zoals ik al zei, bedoelen we met besparingen in de zorg alleen maar dat we de groei afremmen. De cijfers zijn in deze draad al verschillende keren gedeeld. Dat ga ik niet opnieuw doen.

Amber82 schreef op 03-11-2021 om 11:36:

[..]

Dat klopt Amber maar je maakt een denkfout: of iedereen zich laat vaccineren is óók niet onder controle van Rutte en De Jonge. Ook zij hebben met de handen in de zakken staan wachten tot een ander de brandslang zou pakken. Het kan waar zijn dat die ander die brand het snelst zou hebben kunnen blussen maar als hij het niet doet, is het fictief. Net zo fictief als dat iets in het verleden had moeten plaatsvinden. Uiteindelijk moet de politiek op tijd de brandslang pakken en er niet bij gaan staan terwijl de brand terrein wint. Als we anti-vaxxers onrealistisch en onverantwoordelijk noemen, en we hebben al honderdduizend keer gezegd: "Jullie hebben de sleutel in handen!!!" en ze gebruiken hem niet, dan kun je toch niet blijven zeuren? Dan moet je gewoon je conclusies trekken. Liefst ruim voordat de boel in lichterlaaie staat. Het is toch niet alsof we een absurd láág vaccinatiepercentage hebben en alsof het onverwacht is dat een deel van de mensen het gewoon niet doet. Ook politici moeten de werkelijkheid zoals hij is onder ogen zien en niet aan wensdenken doen, dat mensen die op een dwaalspoor zitten qua informatie ineens het licht gaan zien als ze er maar vaak genoeg op mopperen. Dat is gewoon kansloos.

PS we weten uit eigen ervaring maar al te goed dat het niet helpt om er eindeloos op aan te dringen. Ik heb niet de indruk dat er in of door dit draadje iemand van gedachten is veranderd. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

03-11-2021 om 12:04

Toch maak ik me wel zorgen.  Ze zeggen al dat corona nooit meer weggaat, we hebben een vaccinatiegraad van 86% en dat blijkt niet genoeg,  degenen die nu nog niet gevaccineerd zijn gaan dat natuurlijk nooit doen. Dus dan komen we hier toch nooit uit? Ik zie het niet 🤔

Ik denk dat het vaccinatiedwang is anders waren ze wel terug gegaan naar voor de laatste versoepelingen (toen maar een kleine 700 besmettingen).

Oh, en ik ben zelf gevaccineerd trouwens

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.