Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Langdurige klachten na Covid - deel 2

In dit topic delen we het lief en leed van ons herstel proces. De moeilijke dingen, maar ook onze overwinningen hoe groot of klein die ook zijn. Want elk stapje vooruit is er één dat gevierd mag worden. 

Iedereen met langdurige klachten, en of vragen, is welkom.


Lollypopje schreef op 17-02-2023 om 16:36:

@Sige Ik prioteer op basis van "ga ik dood als ik het niet doe" al de rest is extra 😂
Wat betekent douchen, was, koken, afwas en de rest komt wel ooit of niet.

Ja, dit is ook ongeveer mijn criterium nu qua huishouden. Al heb ik ‘gaat mijn kind dood als ik het niet doe’ ook maar een plekje op de lijst gegeven😁

Lollypopje

Lollypopje

17-02-2023 om 16:56 Topicstarter

Sige schreef op 17-02-2023 om 16:52:

[..]

Ja, dit is ook ongeveer mijn criterium nu qua huishouden. Al heb ik ‘gaat mijn kind dood als ik het niet doe’ ook maar een plekje op de lijst gegeven😁

Ah ja, want die dood laten gaan geeft ook weer allemaal extra werk

Lollypopje schreef op 17-02-2023 om 16:56:

[..]

Ah ja, want die dood laten gaan geeft ook weer allemaal extra werk

Ja, en zoveel lastige vragen😅

heb vandaag op een slakken tempo een volledige dienst gedraaid  morgen rustdag en dan kijken hoe ik herstel.

Iemand nog tips om reuk en smaak terug te krijgen. Mis het al
3.5 week? 

Spannend, Rooiekater, ben benieuwd hoe je je vandaag voelt! Reuk- en smaakverlies heb ik nooit gehad, dus geen tips helaas. 

Hoe is het verder met iedereen? Hier schommelt het nogal. Ik heb het idee dat de cardiotraining van de fysio echt niet goed voor me is, omdat het er te veel in hakt, ook in alle aangepaste vormen/schema's die we al bedacht hebben... Liggende krachtoefeningen gaan wel goed en daar zie ik ook langzaam verbetering, dat is tenminste iets . Ook kwam ik erachter dat er qua evenwicht toch ook wat aan de hand is, want van een paar minuten zitten op mijn yogabal (wat voor mijn onderrug, waar ik ook last van heb, dan weer goed is), word ik helemaal naar. Ik heb ook al een tijd het vermoeden dat het verschil tussen fietsen met rugleuning (bij de fysio), wat prima gaat, vs een gewone fiets waar je je rechtop moet houden, gedeeltelijk daarin zit. 

(Daarnaast ook in POTS, maar heb toch het idee dat ik dat een stuk minder ernstig heb dan veel anderen. Dank nog voor je aanbod, Rooiekater - heftig voor je zoon! Hoop dat hij er goed mee kan leven inmiddels... Maar ondanks dat ik die diagnose ook heb, is zeker niet alles daarvan op mij van toepassing; en heb ik ook veel andere klachten die daar niet door verklaard worden. Gelukkig misschien maar, want van POTS kom je moeilijk weer af... maar betekent ook dat ik door moet zoeken naar wat dan wel.)

Verder was ik naar de opticien voor een nieuwe bril, véél prikkels ook (oogmeting, allemaal felle lichten in de zaak etc) maar het moest eigenlijk al twee jaar geleden... Tot nu toe door LC voelde ik me niet in staat om dat te gaan laten doen, maar wel belangrijk natuurlijk, wie weet wat dat doet met de moeheid aan het eind van de dag. Allemaal redelijk gegaan, wel flink overprikkeld na beide afspraken maar na een halve dag weer ongeveer hersteld. Hoor ik vervolgens dat degene die me dinsdag een uur lang geholpen heeft, nu corona heeft... Pff, ga toch even heel hard hopen dat het me deze keer bespaard blijft.

Stokstaart, jij hebt ervaring bij de sportarts. Wat deed die, behalve een fietstest? Kwamen er nog andere adviezen uit qua hoe/wat te sporten, naast de max hartslag om onder te blijven?

@rooiekater: wat fijn dat een hele dienst gelukt is! Ik heb zelf alleen kort reuk- en smaakverlies gehad, maar ik heb online wel eens een verhaal gelezen van mensen die een geroosterde sinaasappel aten en dan hun smaak terugkregen. Geen idee of dat een hoax is, hoor🫢

@Azalea: neeeee, dan heb je zo lang tegen die afspraak aan gehikt en dan lukt het eindelijk en dan dit! Ik hoop hard met je mee dat je er niets van meekrijgt. Wat evenwicht betreft, dat herken ik dus, daar hadden we het laatst al over. Schijnt ook te maken te hebben met je autonome zenuwstelsel. Ik word bijvoorbeeld snel naar als ik naar boven kijk (dus echt hoofd in nek leggen, niet alleen ogen bewegen). En als ik moe/overprikkeld ben sowieso snel duizelig. Ook eerder wagenziek dan voorheen. Ik heb er nog geen oplossing voor, behalve preventief rusten. Als ik me eenmaal ziek voel ervan, duurt het vaak een paar uur en kan ik het niet stoppen.

Met mij gaat het nu medium. Ik heb vakantie en dat scheelt veel energie en ook druk. Omdat ik langer dan een jaar in de ziektewet zit, word ik vanaf deze maand gekort op mijn salaris. Dat is voor de uren die ik nu nog ziekgemeld ben niet zo erg, maar ik vind het een stressvol idee dat ik nu niet ‘meer’ ziek kan worden. Dus als ik bijvoorbeeld mijn been breek (ik noem maar iets) en niet kan werken, ben ik 30% van mijn hele loon kwijt en dat is nogal een bedrag! 
Maarja, geen beren op de weg verzinnen, ik heb mijn handen al vol aan mijn reeds bestaande medische gedoe😉

Morgen weer naar de fysio voor nieuw revalidatieplan na de herbesmetting. Ik ben ook een beetje bang dat hij misschien gaat zeggen dat ik nog teveel werk en meer uren ziekgemeld moet worden. Ik zit echt wel met dat loonverlies in mijn maag. We hebben best spaargeld, maar ik wil dat niet voor onbepaalde tijd moeten leegtrekken. Alles is zo duur nu! Vanmiddag kocht ik twee onderbroeken en twee panties bij de hema en het was 35 euro! Waaaaaaat?! Nouja, dan stress ik dus weer over dat salaris😉

geroosterde sinaasappel kan het proberen  probeer al azijn zulke dingen maar dat ruik ik niet. 

Nou, ik heb of de corona van de opticien (maar test nog negatief)… of een ander griep-/ verkoudheidsvirus… of de ergste PEM die ik sinds heel veel maanden heb gehad, en dat hoop ik toch ook echt niet, van gisteren een wandelingetje met mijn dochter en daarna nog koken. 
Hopelijk dan maar optie 2… Blegh!

beterschap azelea 

Azalea747 schreef op 25-02-2023 om 18:18:

Nou, ik heb of de corona van de opticien (maar test nog negatief)… of een ander griep-/ verkoudheidsvirus… of de ergste PEM die ik sinds heel veel maanden heb gehad, en dat hoop ik toch ook echt niet, van gisteren een wandelingetje met mijn dochter en daarna nog koken.
Hopelijk dan maar optie 2… Blegh!

Onee☹️ Beterschap!

Beterschap Azalea!!!! Ik hoop dat je bij de mensen hoort die beter word na een nieuwe besmetting!

De sportarts heeft me op een fiets gezet met een ecgkastje (hartfilmpje) en een CO2 meter en me laten fietsen. Daaruit kon hij aflezen wat het punt was dat ik lactaat aanmaakte en daarop de max hartslag bepaald. Daarna heb ik nog een HRV meting gehad van 5 dagen en aan de hand daarvan kreeg ik nog meer adviezen op mij afgestemd.
Hij  had volgens mij ook een samenwerking met een diëtist en dergelijke. Ik weet dat niet want ik wilde gewoon de data die hij gaf.
En daar ben ik echt vreselijk van opgeknapt.

ik moet de trein uit. Later meer.

Ik ben inmiddels 2 weken verder na mijn besmetting met een virus (Covid-testen bleven negatief) en de vermoeidheid is weer enorm toegenomen. Ik hoop dat dit snel weer verbeterd. Maar nu voel ik me echt weer niks waard. Gelukkig is mijn hoofd wel helder. Dus kan ik gelukkig wel lezen. Maar even een klein rondje wandelen of zo hakt er in. 

Vandaag afspraak gehad bij nieuwe bedrijfsarts. Waar deze nu weer vandaan komt 
Hij vind dat ik meer moet gaan sporten en niet alleen het schema van de sport fisio volgen.
Hij vind dat ik prima een groeps sport kan doen. Zoals korfbal of voetbal. 2x per week trainen en dan in het weekend een wedstrijd. 
Ik haat groeps sporten.

Ik sport nu 3x per week 2x zelfstandig 1x fietsen 1x wandelen en dan 1x bij de fisio. En dan soms nog zwemmen 

Dzjiezus Rooie Kater, dat kan echt niet. Totaal ondeskundig! C-support heeft een handreiking voor bedrijfsartsen over long covid, misschien kun je die even sturen? Ondanks dat hij al lang beter zou moeten weten.

@Loekie, wat rot! Ik ben benieuwd hoe ik uit dit virusje ga komen. Tot nu toe lijkt het wel het beste scenario, dus duidelijk wel een virus ipv PEM, maar nog negatief voor corona. Maar ook een ander virus kan flink huishouden natuurlijk, ik hoop dat je gauw weer op je oude niveau bent! 
@Stokstaart, klinkt erg goed! Het revalidatiecentrum suggereerde ook de sportarts voor ik bij hen kan starten en ik wil het nu al, want cardio trainen bij eerstelijnsfysio lukt totaal niet doordat het er steeds te hard inhakt. Klinkt wel of jij goede stappen vooruit maakt de laatste tijd?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.