Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Langdurige klachten na Covid - deel 2

In dit topic delen we het lief en leed van ons herstel proces. De moeilijke dingen, maar ook onze overwinningen hoe groot of klein die ook zijn. Want elk stapje vooruit is er één dat gevierd mag worden. 

Iedereen met langdurige klachten, en of vragen, is welkom.

Ach wat een rot nieuws Lollypopje. Sterkte met de volgende hittegolf die eraan komt

Goedemorgen, hebben jullie de uitzending van Zembla gezien over lidocaine en de Excellent Care kliniek? De uitzending was in april, maar ik heb hem gisteren pas gezien.
Misschien heb ik de berichten hierover gemist? 

Het middel werd groots als redmiddel gebracht in de media, en daarna volgde de teleurstelling omdat het niet vergoed zou worden, door de zorgverzekeraar. 
Dat blijkt niet te kloppen, die kliniek vraagt er € 3000,- per maand voor, maar het oude middel kost nog geen € 1,- per dosis en wordt gewoon vergoed.
Deze kliniek heeft een andere stof/middel aan toegevoegd en verkoopt het als nieuw(niet getest) medicijn. 

Tussen patiënt en patent | NPO Start

Lollypopje

Lollypopje

13-07-2026 om 11:06 Topicstarter

Ik heb de uitzending zelf niet gezien, maar de kritiek die meteen al van de patiënten groep kwam gelezen. Overigens brengt Zembla het nu een beetje alsof er gewone lidocaine wel een wondermiddel is, maar dat werkt niet per se beter of slechter dan die andere. Daar is net zo min onderzoek naar gedaan en naast de positieve verhalen ken ik ook daar over negatieve . Het is vooral goedkoper. En als je dat gebruikt word je niet door de kliniek bedreigd met rechtszaken als je je er negatief over uitlaat.

Dat laatste zit overigens niet in de Zembla documentaire, maar heb ik van mensen persoonlijk gehoord.

Follow The Money is trouwens een tijdje geleden ook in die kliniek en dit middel gedoken

Lollypopje schreef op 13-07-2026 om 11:06:

Ik heb de uitzending zelf niet gezien, maar de kritiek die meteen al van de patiënten groep kwam gelezen. Overigens brengt Zembla het nu een beetje alsof er gewone lidocaine wel een wondermiddel is, maar dat werkt niet per se beter of slechter dan die andere. Daar is net zo min onderzoek naar gedaan en naast de positieve verhalen ken ik ook daar over negatieve . Het is vooral goedkoper. En als je dat gebruikt word je niet door de kliniek bedreigd met rechtszaken als je je er negatief over uitlaat.

Dat laatste zit overigens niet in de Zembla documentaire, maar heb ik van mensen persoonlijk gehoord.

Follow The Money is trouwens een tijdje geleden ook in die kliniek en dit middel gedoken

Je hebt gelijk dat Zembla positief is over de gewone lidocaine, maar niet omdat het alleen goedkoper zou zijn. Het nieuwe middel lidocaine waaraan cyclodextrine is toegevoegd is nooit onderzoek naar gedaan. Bij beide medicijnen is niet bekend wat het doet op de lange termijn. Bij het medicijn uit de kliniek is niet onderzocht wat het toevoegen betekent voor de werking, en bijwerkingen. Bijwerkingen waren er, en ze waren heftig genoeg om in het ziekenhuis te belanden.

Lollypopje

Lollypopje

13-07-2026 om 14:16 Topicstarter

Yumi schreef op 13-07-2026 om 12:02:

[..]

Je hebt gelijk dat Zembla positief is over de gewone lidocaine, maar niet omdat het alleen goedkoper zou zijn. Het nieuwe middel lidocaine waaraan cyclodextrine is toegevoegd is nooit onderzoek naar gedaan. Bij beide medicijnen is niet bekend wat het doet op de lange termijn. Bij het medicijn uit de kliniek is niet onderzocht wat het toevoegen betekent voor de werking, en bijwerkingen. Bijwerkingen waren er, en ze waren heftig genoeg om in het ziekenhuis te belanden.

Maar naar de gewone lidocaïne is ook nooit onderzoek gedaan voor deze groep. En juist bij deze aandoening, komen er extra risico's bij met medicijnen. Veel mensen zijn namelijk gevoelige voor medicatie en medicatie kan door de LC een heel ander effect op het lichaam hebben. Ik ken bijvoorbeeld mensen die juist zieker zijn geworden door lidocaïne. En die Nuance mis ik gewoon. Nu lijkt het alsof het een onschuldig middel is om te proberen , terwijl ervoor LC patiënten wel degelijk een risico aan zit. Het kan werken, maar het kan ook helemaal verkeerd uitpakken.

Overigens is dit een risico bij Vrijwel alle medicijnen en behandeling

Yumi schreef op 13-07-2026 om 12:02:

[..]

Waarom is Zembla dan positief over de gewone lidocaïne Yumi? 

Als ik puf heb, ga ik zelf de aflevering van Zembla kijken, maar nog niet gedaan.

Lollypopje

Lollypopje

13-07-2026 om 18:26 Topicstarter

Martje80 schreef op 13-07-2026 om 16:03:

[..]

Als ik puf heb, ga ik zelf de aflevering van Zembla kijken, maar nog niet gedaan.

Ze zetten het vooral naast de andere lidocaïne als een veel goedkopere optie, met enkel patiënten met zeer positieve ervaringen. Zonder daarbij te vermelden dat dit ook nooit getest is op deze groep en zonder de Nuance dat er dus ook mensen zijn voor wie het niet werkt of die er zieker van Werden. Maar misschien is dat bij hen ook niet bekend geweest, maar daardoor kan dit een wondermiddel lijken

Martje80 schreef op 13-07-2026 om 16:03:

[..]

Eigenlijk moet ik schrijven, dat er meerdere long covid patiënten aan het woord komen in de aflevering. Die hebben veel baat bij de gewone lidocaïne en die kregen ernstige bijwerkingen van het medicijn uit de kliniek. Er komen meerdere artsen aan het woord die het over dit medicijn hebben, dat het is ingezet omdat sommige patiënten zo wanhopig zijn en dat zelf graag wilden proberen.

Lollypopje schreef op 13-07-2026 om 14:16:

[..]

Maar naar de gewone lidocaïne is ook nooit onderzoek gedaan voor deze groep. En juist bij deze aandoening, komen er extra risico's bij met medicijnen. Veel mensen zijn namelijk gevoelige voor medicatie en medicatie kan door de LC een heel ander effect op het lichaam hebben. Ik ken bijvoorbeeld mensen die juist zieker zijn geworden door lidocaïne. En die Nuance mis ik gewoon. Nu lijkt het alsof het een onschuldig middel is om te proberen , terwijl ervoor LC patiënten wel degelijk een risico aan zit. Het kan werken, maar het kan ook helemaal verkeerd uitpakken.

Overigens is dit een risico bij Vrijwel alle medicijnen en behandeling

Dat er voor deze groep geen onderzoek naar is gedaan klopt, dat komt ook aan bod in de uitzending. 

Niemand in de uitzending beweert dat het een onschuldig middel is om te proberen, en ik zeker niet.

Zelf ben ik zeer voorzichtig met medicijnen, maar dat was ik ook zonder long covid. Ik weet dat lc patiënten gevoelig zijn voor medicijnen en er anders op reageren, dat is niks nieuws.

Ik heb nog nooit welk medicijn dan ook geprobeerd, dat aangeprezen wordt als behandeling voor long covid klachten. Om die reden weigerde ik ook om mee te doen aan onderzoeken in lc klinieken, ik laat me niet gebruiken als proefkonijn. Ik ga er ook vanuit dat er de komende 5 tot 10 jaar nog geen medicijn is, dat uitgebreid getest is.

Lollypopje schreef op 13-07-2026 om 18:26:

[..]

Ze zetten het vooral naast de andere lidocaïne als een veel goedkopere optie, met enkel patiënten met zeer positieve ervaringen. Zonder daarbij te vermelden dat dit ook nooit getest is op deze groep en zonder de Nuance dat er dus ook mensen zijn voor wie het niet werkt of die er zieker van Werden. Maar misschien is dat bij hen ook niet bekend geweest, maar daardoor kan dit een wondermiddel lijken

Het lijkt wel alsof wij niet naar dezelfde aflevering hebben gekeken.

Ze zetten het naast de andere als goedkopere optie, omdat de kliniek die toevoeging heeft gedaan, om het als nieuw medicijn op de markt te brengen, en eraan te verdienen 

Er is aangegeven door artsen, waarvoor het middel oorspronkelijk op de markt is gebracht... dat het niet getest is, maar het bij lc patiënten goed leek te werken, tegen ontstekingen. Dat patiënten zo wanhopig waren dat het toch is aangeboden.... dat bij ernstig zieken wel vaker een medicijn wordt ingezet, waarvan de werking niet zeker is... ed.

Dit komt bij mij niet over als wondermiddel. 

Lollypopje

Lollypopje

14-07-2026 om 07:24 Topicstarter

kan best dat ik het verkeerd heb geïnterpreteerd, maar helaas waren er online veel mensen die het net zo interpreteerde en die niet de kennis hadden om de nuansen te zien. Ik zag na die uitzending best veel vragen van elc patiënten hoe ze dan aan de gewone lidocaïne konden komen omdat ze dacht dat dat hun dan echt zou gaan helpen. Of patiënten die opeens heel veel berichtjes kregen van naast de, van dat moet je gaan proberen. Die gewoon is goedkoper en werkt blijkbaar hartstikke goed.

En Daarom vond ik het Jammer dat er niet meer informatie over de gewone dlidocaïne werd gegeven. Omdat veel mensen na de uitzending dat daarna als een wondermiddel zagen

Hoe ze aan die lidocaine moeten komen, misschien net als die vrouw in het verhaal die in beeld kwam samen met haar man? Die veel zich veel beter voelde met dit medicijn, maar geen € 3000,- per maand kon betalen. Toen ze hoorde dat de gewone lidocaine veel goedkoper was, ging ze naar de huisarts en die heeft haar daarmee geholpen. 

Waarschijnlijk kijk jij op een andere manier naar Zembla, het is een onderzoeksplatform. Het gaat hier over de manier van geld verdienen over de rug van patiënten, door iemand die zich medisch ondernemer noemt. Ze zijn er niet om het medicijn aan te prijzen zoals Jinek deed, door het de Heilige graal te noemen. Toen het allemaal niet zo rooskleurig bleek te zijn en Zembla vroeg om dit in de uitzending te melden, gaf Jinek niet thuis.

Zembla - Tussen patiënt en patent
09-04-2026•

Voor tienduizenden ernstig zieke longcovidpatiënten is er eind vorig jaar ineens goed nieuws. Nederlandse onderzoekers constateren significante verbeteringen bij longcovidpatiënten die een verdovingsmiddel inspuiten. In de media verschijnen berichten dat 'verdovingsmiddel lidocaïne helpt tegen postcovid' en Eva Jinek noemt het medicijn zelfs 'de heilige graal'. Zembla onderzoekt het vermeende wondermiddel en spreekt met tientallen artsen, deskundigen en patiënten. Wie beschermt de vaak wanhopige patiënten in hun zoektocht naar genezing? Is het onderzoek wel deugdelijk uitgevoerd? En hoe ernstig zijn de bijwerkingen van het medicijn?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.