Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Langdurige klachten na Covid - deel 2

In dit topic delen we het lief en leed van ons herstel proces. De moeilijke dingen, maar ook onze overwinningen hoe groot of klein die ook zijn. Want elk stapje vooruit is er één dat gevierd mag worden. 

Iedereen met langdurige klachten, en of vragen, is welkom.

Lollypopje

Lollypopje

09-05-2022 om 11:03 Topicstarter

Azalea747 schreef op 09-05-2022 om 10:54:

Ik heb een Garmin Vivoactive, met 'body battery' - sommige mensen in de long COVID facebookgroep zweren daarbij dus aangezien ik er toch een wilde aanschaffen, toen maar zo een genomen.

Dankje. Ik ga me er eens in verdiepen, want ik merk nu dat ik de ene dag te veel doe waardoor ik de volgende dag meer rust moet pakken. Wat meer stabiliteit daar in zou handig zijn. En het vakantiegeld komt er toch aan

Ja, bij energie verdelen helpt het mij zeker wel! Er is een Facebookgroep 'body battery ervaringen en tips'. En je mag mij ook altijd dingen vragen.

ik heb een Garmin forerunner 245. Ook met
body battery en stress levels. @azalea wat zeggen ze als ondergrens voor
je body battery? Die van mij is nu soms 5 als ik naar bed ga kom er nu ook steeds meer achter, sinds het weekend dus, dat als ik bewust ademhaal mijn stresslevel naar beneden gaat. Volgens mij heel in onbewust dus verkeerd adem. Oppervlakking en soms vergeet ik ook adem te halen. Maar das niet nieuw of LC gerelateerd. Geen idee alleen hoe ik dat moet veranderen.

Dat zeurende gevoel heb ik inderdaad ook een hele tijd gehad. Ik heb er in begin magnesium voor geslikt. Dat deed niet zoveel. Slik nu wat anders dat lijkt te werken op basis van buitenlandse onderzoeken. Maar aanraden op een openbaar forum doe ik niet. 😉 Lijkt me niet handig.
Vermoeidheid lijkt ook op te knappen en hoop dat ik komende week op mijn koffie rondje op werk merk dat ook mijn prikkel verwerking wat beter gaat. Dan volgende week wat meer uitbreiden. Ik ben ook erg onzeker geworden merk ik. Ik heb een zelfstandige baan en als ik een fout maak kan er iemand doodgaan. (Redelijk acuut ook).

Maar deze spierpijn is helemaal gerechtvaardigd hoor 😂😂

Azalea747 schreef op 09-05-2022 om 11:30:

Ja, bij energie verdelen helpt het mij zeker wel! Er is een Facebookgroep 'body battery ervaringen en tips'. En je mag mij ook altijd dingen vragen.

Ik heb geen Facebook 🙂

ooh,  de slaapmeet functie van Garmin is niet zo goed. Maar ik hoorde van de ergo dat geen enkele slaapmeet functie van welk apparaat ook, het echt goed doet. Het geeft een indruk, that's it.

Lollypopje

Lollypopje

09-05-2022 om 11:47 Topicstarter

dankjulliewel voor de tips en informatie. Dan denk ik dat dit zeker wat voor mij is. Ik heb ze beide opgezocht, maar ik denk dat ik de forerunner wat te sportief vind qua uiterlijk

Lollypopje

Lollypopje

09-05-2022 om 11:48 Topicstarter

stokstaart schreef op 09-05-2022 om 11:44:

ooh, de slaapmeet functie van Garmin is niet zo goed. Maar ik hoorde van de ergo dat geen enkele slaapmeet functie van welk apparaat ook, het echt goed doet. Het geeft een indruk, that's it.

Die gebruik ik toch niet. Vind het nooit lekker leggen met een horloge om mijn pols. En hoe mijn nacht is weet ik vaak wel aan hoe ik me de volgende dag voel 😂

Hoi allemaal, wat veel geschreven weer, leuk dat het weer wat levendiger is hier.
Stokstaartje wat fijn dat je kampeerweekend zo'n succes was! En je wandelingen klinken hemels, ik kan alleen maar dromen van meerdere uren wandelen op 1 dag, dus jouw verhaal geeft hoop dat het wellicht ooit nog weer kan!

Juffertje, goed dat je een doorverwijzing gaat vragen en ook dat je emotie eruit hebt laten komen. Dat moet dan soms toch en heel logisch dat het gebeurt als je niet fit bent. Hopelijk voel je je vandaag weer een beetje beter.

Hier al het hele weekend flink aan het snotteren en niezen, gezellig samen met mijn man (en de kleine heeft nergens last van, dat is nieuw )
Mijn eerste controle na ooglaseren gehad en alles geneest goed, wel wat droge ogen maar dat kan ook komen door verkoudheid. Flink blijven druppelen dus. Maar verder heel erg blij dat ik van de bril af ben!!!!

Beetje hickup qua herstel; mijn therapeut is langere tijd ziek en word ik overgenomen door een ander, maar dit vond mijn bedrijfsarts wel een goed moment om me dan toch maar voor een intensief 12 weken revalidatie traject te gaan aanmelden. Ik ben heel benieuwd wat mijn huisarts daarvan vindt.
Ook begint de bedrijfsarts elke keer over dat er andere zaken zouden spelen, dat het sowieso voor mij al te druk was bijvoorbeeld, een fulltime baan en een kind, en dat ik daarom nu zo lang ziek ben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best boos werd want hij trekt gewoon onjuiste conclusies en legt me dingen in de mond, alweer, maar ik probeer het maar los te laten, kost energie die ik niet heb. Deze week weer een gesprek met mijn leidinggevende en ben vooral erg benieuwd naar wat die ervan zegt. Ik hoop dat ik binnenkort gewoon weer een paar uur kan gaan werken en dat die hele revalidatie nog even on hold blijft. Ik heb gewoon een mega terugval door die herbesmetting, mijn LG snapt dat maar de bedrijfsarts verzint er dus vanalles bij. Niet leuk.
Ik hoop dat uiteindelijk blijkt, dat deze bedrijfsarts eea zegt / opschrijft in mijn belang, want  hij begon ook aantal keer over wettelijke verplichtingen, uwv etc. hij wil het wel allemaal heel correct doen. Dus ik geef hem nog even het voordeel van de twijfel en heb nu gevraagd of er een gesprek met meerderen kan plaatsvinden, het wordt tijd dat hij mij ziet en spreekt en ook van mijn LG hoort dat het bij mij geen kwestie is van niet willen.

Mijn benen doen ook pijn als ik teveel heb gedaan, dus ook PEM. Ik droom er zelfs vaak over, volgens mij heb ik dat al eens geschreven hier ook, zijn echt nare dromen. Dat ik ergens door een stad loop en mijn benen gewoon niet meer verder willen.
Ik heb er gelukkig (in het echte leven) minder last van omdat ik mijn grenzen beter heb leren bewaken, in het begin had ik er echt enorm vaak en veel last van, omdat ik toen nog niet was afgestemd op wat mijn lichaam aan kan.
Ik hoop wel (als mijn verkoudheid voorbij is) dat het zwemmen er weer aan gaat bijdragen dat m'n spieren weer sterker worden, ik zit inmiddels alweer bijna 2 maanden stil Probeer nu en dan wat in de tuin te doen maar dat is 10 minuten en weer een uur rusten, dus dat schiet niet bepaald op (niet voor spieropbouw en ook niet voor het onderhoud hahaha) 

Azalea747 schreef op 08-05-2022 om 18:46:

Ik lig sinds onze vakantie al 2,5 dag in bed. Vrijdag overprikkeld en niet tot rust kunnen komen, gisteren enorme PEM, vandaag al wel weer iets meer richting normaal maar vooral nog ontzettend moe. We hadden over 2 maanden ook nog een lang weekend weg staan (met mijn familie vanwege een jubileum), maar op deze moment vallen de kosten vs baten van een lang weekend wel heel slecht uit. Het duurt wel nog even, maar toch maar kijken tot wanneer we kunnen annuleren...

Ik snap die afweging heel goed en het klinkt zeker alsof de kosten/baten van een weekend niet in balans gaan zijn, overigens (maar wellicht ervaar jij dat anders) is het met familie nog een stuk intensiever dan met alleen je eigen gezin op vakantie.

Heb je vandaag weer een beetje meer energie? 

SuzyQFive schreef op 04-05-2022 om 22:40:

Lezen doe ik wel veel, zeker zo’n 100 boeken per jaar. Heb vanmiddag De Camino van Anya Niewierra uitgelezen.
Ben net in een leesclubje gestapt, of beter, die zijn we net begonnen, bij ons in de wijk. Ook het eerste boek uitgezocht (Aleksandra) maar die lees ik wat later, meer tegen de volgende bijeenkomst aan want anders vergeet ik de details.
Heb genoeg liggen om nog wel even vooruit te kunnen. Denk dat ik nu ga beginnen in ‘vraag dat maar aan de pelikanen’. Maar weet het nog niet zeker.

Klinkt leuk, en wauw wat kun je veel lezen zeg! Houd je het lang vol (achter elkaar)? Ik kon vroeger echt uuuuuuuuuren en dan daaaaagen verdiept zijn in een boek(enreeks) maar sinds ik een kind heb is dat drastscih verminderd, en sinds ik LC heb ben ik blij dat ik zo'n beetje rond de 7 maanden ziek, weer een simpel boekje kon lezen (in korte stukjes met tussendoor veel rust)

Inmiddels kan ik langer achter elkaar doorlezen maar werken mijn ogen niet altijd mee (ik zie nog regelmatig wazig in de avond wegens de operatie, is normaal en trekt nog bij) en sinds de herbesmetting is mijn concentratie ook weer slechter. Dus ik zit weer vaker voor me uit te staren of rond te loeren in de tuin (leuk nu met alle vogeltjes en insecten) en ik neem wat vaker een tijdschrift of simpel (tuintips) boekje mrt veel plaatjes mee van de bieb om in te bladeren. 

Op de FB groep van long covid stonden 2 voorbeelden van dagverslagen en toen had ik bedacht dat ik die ook wilde gaan invullen op die manier, maar ik ben er nu 4x aan begonnen en kom er niet doorheen. Blijkbaar werkt het niet op de manier die ik deed dus nu gaat m'n man me helpen en gaan we samen kijken of we die verslagen kunnen maken. Ook voor straks in m'n dossier en als geheugensteun bij het gesprek met bedrijfsarts.

Lollypopje

Lollypopje

09-05-2022 om 14:55 Topicstarter

vervelend zeg Hobbel die verkoudheid en die stommw bedrijfsarts

Omdat ik niet echt verder kom, doordat ik moeite heb mijn energie te balanseren en daar steeds weer tegenaanloop en als ik een goede dag heb snel te veel doe de Garmin vivoactive besteld... in het roze uiteraard 😁 Ik hou deze maand geld over zag ik, dus hoef niet op mijn vakantiegeld te wachten.

Herkennen jullie dat trouwens dat je executieve functies echt een opdonder hebben gekregen? Complexe taken doen, plannen, in stukje hakken, uitvoeren etc. Ik heb overal veel meer tijd voor nodig. Alles kost zoveel moeite om het te zien, te snappen. Dingen overzien lukt niet goed. Dingen die ik voorheen met 2 vingers in de neus deed en nu gewoon een soort onbegrijpelijke spaghetti van informatie zijn en ik weet gewoon niet waar en hoe te beginnen. Dan helpt mijn man of ik geef mezelf de tijd en dan duurt het soms dagen of weken voordat ik een stapje zet en weer naar de volgende fase van de activiteit kan gaan. Bijvoorbeeld toen met de vakantie regelen en ook laatst weer met het voorbereiden van het gesprek met de bedrijfsarts. Maar ook dingen regelen voor school ofzo. Alsof er niks meer vanzelf gaat.
En ik heb te weinig uren in mijn dag omdat ik zo verdomd veel moet rusten tussendoor. Ik krijg zo weinig gedaan. Ben er even heel gefrustreerd van merk ik. vooral als zo'n bedrijfsarts me dan zegt dat ik ervoor kies om alleen prive dingen voor te laten gaan en dat ik ook voor werken zou kunnen kiezen.

Lollypopje schreef op 09-05-2022 om 14:55:

vervelend zeg Hobbel die verkoudheid en die stommw bedrijfsarts

Omdat ik niet echt verder kom, doordat ik moeite heb mijn energie te balanseren en daar steeds weer tegenaanloop en als ik een goede dag heb snel te veel doe de Garmin vivoactive besteld... in het roze uiteraard 😁 Ik hou deze maand geld over zag ik, dus hoef niet op mijn vakantiegeld te wachten.

Leuk, ben benieuwd hoe het je bevalt! En uiteraard in roze het oog wil ook wat.

Lollypopje

Lollypopje

09-05-2022 om 15:02 Topicstarter

@Hobbel Ik had al moeite met mijn executieve functies, maar het is er inderdaad niet beter op geworden

Hobbelster schreef op 09-05-2022 om 14:57:

[..]

Leuk, ben benieuwd hoe het je bevalt! En uiteraard in roze het oog wil ook wat.

Is eigenlijk precies wat ik zoek, want alles wat ik zelf hwb verzonnen werkt niet goed. En soms ben ik ook te eigenwijs en dan helpt het hopelijk als zo'n ding zegt dar ik nu echr even niks moet doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.