Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
felija
28-03-2023 om 14:24
Fleurtje_5 schreef op 28-03-2023 om 12:56:
[..]
Ik begrijp je beter dan je denkt. Maar ik lees misschien wat meer berichten wat ik serieuzer neem dan jij.
Meermaals heb ik griep gehad in mijn leven. Soms heftig griep, soms alleen wat gekwakkel. Dat is in de verste verte NU nog niet te vergelijken met corona wat ik een paar maanden kreeg. Voor jou misschien wel, voor mij iig niet.
Dat bedoel ik dus, voor sommigen verloopt griep mild, voor anderen ernstig, net zoals bij corona nu.
Kersje
28-03-2023 om 16:07
Fleurtje_5 schreef op 28-03-2023 om 12:56:
[..]
Ik begrijp je beter dan je denkt. Maar ik lees misschien wat meer berichten wat ik serieuzer neem dan jij.
Meermaals heb ik griep gehad in mijn leven. Soms heftig griep, soms alleen wat gekwakkel. Dat is in de verste verte NU nog niet te vergelijken met corona wat ik een paar maanden kreeg. Voor jou misschien wel, voor mij iig niet.
Ik heb, sinds dit topic bestaat, al vaak proberen te achterhalen waar jouw pijnpunt nu eigenlijk ligt?! Eerlijk gezegd, ik vraag het mij nog steeds af 🤷♀️
NippyDunlin42
28-03-2023 om 17:06
felija schreef op 28-03-2023 om 14:24:
[..]
Dat bedoel ik dus, voor sommigen verloopt griep mild, voor anderen ernstig, net zoals bij corona nu.
Ik zou toch willen dat mensen ophielden corona met griep te vergelijken. Er zijn heel veel mensen die relatief jonge slachtoffers van corona te betreuren hebben en er zijn ook heel veel mensen die nu nog last hebben van de corona die ze gehad hebben. En ik denk dat er ook heel veel mensen zijn, bijvoorbeeld werkzaam in de gezondheidszorg, die nog weleens nachtmerries hebben van corona.
Het was niet maar "een griepje" dat vind ik echt wappie-taal. En we weten nog niet hoe alles zich verder ontwikkeld. Laten we hopen dat het hierbij blijft.
(De mensen die nog nachtmerries hebben van de Spaanse griep zullen inmiddels wel uitgestorven zijn)
NippyDunlin42
28-03-2023 om 17:10
Kersje schreef op 28-03-2023 om 16:07:
[..]
Ik heb, sinds dit topic bestaat, al vaak proberen te achterhalen waar jouw pijnpunt nu eigenlijk ligt?! Eerlijk gezegd, ik vraag het mij nog steeds af 🤷♀️
Ik neem aan dat ze bang is van corona. Als ik me niet vergis was ze ook bang van de vaccinaties. Ze vond het niet eerlijk dat het consequenties had wanneer mensen geen vaccinatie gehad hadden. Ze was het dus niet eens met veel onderdelen van het beleid. Ze is zelf altijd heel voorzichtig en angstig geweest en ze zou willen dat mensen meer rekening met haar hielden.
Schemerlampje
28-03-2023 om 17:13
Elaine68 schreef op 28-03-2023 om 17:06:
[..]
Ik zou toch willen dat mensen ophielden corona met griep te vergelijken. Er zijn heel veel mensen die relatief jonge slachtoffers van corona te betreuren hebben en er zijn ook heel veel mensen die nu nog last hebben van de corona die ze gehad hebben. En ik denk dat er ook heel veel mensen zijn, bijvoorbeeld werkzaam in de gezondheidszorg, die nog weleens nachtmerries hebben van corona.
Het was niet maar "een griepje" dat vind ik echt wappie-taal. En we weten nog niet hoe alles zich verder ontwikkeld. Laten we hopen dat het hierbij blijft.
(De mensen die nog nachtmerries hebben van de Spaanse griep zullen inmiddels wel uitgestorven zijn)
Ook van griep kun je chronische klachten overhouden. Het post viraal syndroom bestaat al veel langer dan long Covid. Ook aan griep overlijden mensen. Dus ik vind het niet zo raar om het huidige omicron virus te vergelijken met griep. Ik zelf weet nu pas van het bestaan van het post viraal syndroom, maar heb jaren geleden de diagnose fibromyalgie gekregen. Maar dat was ook na het maar langdurig niet opknappen na een griepje. Nu na twee keer Corona heb ik weer meer klachten en zou het ook long Covid kunnen zijn nu. Deze week ga ik naar de huisarts om dat te bespreken.
felija
28-03-2023 om 17:16
Elaine68 schreef op 28-03-2023 om 17:06:
[..]
Het is nu in deze fase vergelijkbaar met de griep. Ik heb het niet over de pandemie zelf. Dankzij vaccinaties, maatregelen, een bredere groepsimmuniteit en een mildere variant, is corona NU vergelijkbaar geworden met de griep. Daar is niks wappies aan. Daarom zijn de maatregelen losgelaten en is corona nu net als griep endemisch.
absor
28-03-2023 om 18:26
ik werk in de zorg en in de eerste golven enkel op de corona afdeling gestaan. Ik heb er inderdaad slechte herinneringen aan (geen trauma’s hoor) maar NU is corona zeker te vergelijken met de griep. En ik heb zeker ook jonge mensen aan griep zien overlijden. Ook voor corona.
felija
28-03-2023 om 18:40
absor schreef op 28-03-2023 om 18:26:
ik werk in de zorg en in de eerste golven enkel op de corona afdeling gestaan. Ik heb er inderdaad slechte herinneringen aan (geen trauma’s hoor) maar NU is corona zeker te vergelijken met de griep. En ik heb zeker ook jonge mensen aan griep zien overlijden. Ook voor corona.
Heftig moet dat zijn geweest!
Kersje
28-03-2023 om 21:55
Elaine68 schreef op 28-03-2023 om 17:10:
[..]
Ik neem aan dat ze bang is van corona. Als ik me niet vergis was ze ook bang van de vaccinaties. Ze vond het niet eerlijk dat het consequenties had wanneer mensen geen vaccinatie gehad hadden. Ze was het dus niet eens met veel onderdelen van het beleid. Ze is zelf altijd heel voorzichtig en angstig geweest en ze zou willen dat mensen meer rekening met haar hielden.
Kan allemaal, maar ik hoor het liever rechtstreeks van haar.
felija
28-03-2023 om 22:15
Schemerlampje schreef op 28-03-2023 om 17:13:
[..]
Ook van griep kun je chronische klachten overhouden. Het post viraal syndroom bestaat al veel langer dan long Covid. Ook aan griep overlijden mensen. Dus ik vind het niet zo raar om het huidige omicron virus te vergelijken met griep. Ik zelf weet nu pas van het bestaan van het post viraal syndroom, maar heb jaren geleden de diagnose fibromyalgie gekregen. Maar dat was ook na het maar langdurig niet opknappen na een griepje. Nu na twee keer Corona heb ik weer meer klachten en zou het ook long Covid kunnen zijn nu. Deze week ga ik naar de huisarts om dat te bespreken.
Hopelijk valt het mee!
Fleurtje_5
29-03-2023 om 15:00
Elaine68 schreef op 28-03-2023 om 17:10:
[..]
Ik ben niet bang van corona, ik neem corona wel nog steeds serieus. Ik ben geen wappie en ook geen wokie. Ik ben géén corona-ontkenner en ook géén Willem-aanhanger.
Ik ben normaal NIET bang voor vaccinaties, heb vroeger alle prikken voor kinderziektes gehad. Mijn kinderen hebben alle vaccinaties gehad, en ze zijn ook tegen corona gevaccineerd en geboosterd.
Het is niet dat ik het niet eerlijk vond, het wás oneerlijk als iemand die gevaccineerd is maar wel ziek kan zijn gewoon overal toegang kreeg, terwijl iemand die niet gevaccineerd is maar ook niet ziek is, wel een test moest laten doen, en de geteste kwam dan als ongevaccineerde tussen gevaccineerde-ongeteste-mensen die geen afstand meer hielden maar wel besmet konden zijn. Als men 1G had ingevoerd had ik dat discriminerend gevonden.
Verschillende BNN-ners lieten zich zeer negatief uit over ongevaccineerden, maar hielden zelf geen rekening dat ze zelf ziek konden zijn, ziek konden worden, of anderen konden besmetten als ze tussen het gevaccineerde volk stonden.
Ik heb ondanks mijn voorzichtigheid (wat iedereen zou moeten zijn in coronatijd) in het najaar van 2022 toch corona gekregen en ben daar best een paar weken flink ziek van geweest. Maar angstig? Nee. Of ze rekening met mij moeten houden? Nee, men moet rekening houden met elkaar, zodat door verspreiden van corona er geen mutant kan ontstaan.
Fleurtje_5
01-04-2023 om 11:41
Soheey.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230331_96253697
......
De inspectie is de politie van Hugo de Jonge.” Het bewijs ziet hij in
een gelekte, vertrouwelijke mail waarin de toenmalige minister van VWS
‘maximaal instrumentarium’ vraagt om critici zoals hij aan te pakken.
Zijn advocaat spreekt van „ongeoorloofde politieke inmenging”.
Daglichtlamp
01-04-2023 om 11:50
Dat gaat over huisarts Elens. Die wel medicijnen die niet werkten wilde voorschrijven voor corona, maar die vervolgens mensen probeerde te ontmoedigen om zich te laten vaccineren tegen corona. Ik kan het artikel niet lezen, maar ik vind het vanzelfsprekend dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd daar op heeft getreden.
Schemerlampje
01-04-2023 om 12:03
felija schreef op 28-03-2023 om 22:15:
[..]
Hopelijk valt het mee!
Nou het valt niet mee, maar dat wist ik eigenlijk al wel. Heb de stap naar de huisarts ook lang voor me uitgeschoven. Maar ik ga nu wel een revalidatietraject in, dus hopelijk biedt dat weer wat perspectief.
Fleurtje_5
01-04-2023 om 12:50
Daglichtlamp schreef op 01-04-2023 om 11:50:
Dat gaat over huisarts Elens. Die wel medicijnen die niet werkten wilde voorschrijven voor corona, maar die vervolgens mensen probeerde te ontmoedigen om zich te laten vaccineren tegen corona. Ik kan het artikel niet lezen, maar ik vind het vanzelfsprekend dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd daar op heeft getreden.
Het ging in deze 'aflevering' niet om de medicatie die deze huisarts had verstrekt (toen er nog geen vaccins waren), maar om een coronabewijs of herstelbewijs die hij onterecht zou hebben gegeven.Als iemand corona heeft doorgemaakt maar niet gevaccineerd is kan hij wel natuurlijke afweer hebben opgebouwd. Dus daarom een herstelbewijs zou mogen hebben. De IGJ is het daar blijkbaar niet mee eens.
Bij deze quote ik voor jou een paar kleine stukjes uit het artikel:
........
De inspectie had Elens daar gedaagd omdat hij tijdens de Covid-pandemie
ten minste vijftien mensen onterecht een coronabewijs zou hebben
verstrekt.
Zo’n coronabewijs mocht een huisarts alleen verstrekken als hij ook zélf
de betrokken patiënt ten minste één keer tegen corona had gevaccineerd,
stelde de IGJ.
...........
.........
Elens stelde via zijn advocaat Maurice Mooibroek dat er juist „veel
verwarring” was over de regels; diverse vakorganisaties interpreteerden
ze anders. Hij nuanceerde ook de betrouwbaarheid van de PCR-test, die de
GGD gebruikte om een besmetting aan te tonen. In nogal wat gevallen kan
volgens hem sprake zijn van een vals-negatieve uitslag: iemand die wél
ziek is, krijgt toch niet de twee rode streepjes. „Dat noem ik pas een
gevaar voor de volksgezondheid.”
De huisarts gaf zelf de voorkeur aan bloedtests, waaruit bleek of iemand
corona had doorgemaakt, natuurlijk beschermd was én dus recht had op een
herstelbewijs.
...........
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.