Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


absor schreef op 12-03-2023 om 14:08:

jongens covid is in de ziekenhuizen echt geen groter probleem dan andere zaken. Gelukkig stoppen we nu met testen en aanverwante zaken.
Ja de zorg loopt helemaal ramvol en vast maar dat komt door de vergrijzing, roken en drinken, en vooral omdat we door medische vooruitgang zoveel kunnen dat iedereen veel te lang leeft en heel veel zorg krijgt.


Dit is discriminatie. Jij scheert een grote groep over een negatieve kam. Eigenlijk verwijt je hen dat ze nog leven.

Ik ken mensen die best wel op leeftijd zijn, en best wel fitter zijn dan iemand die stukken jonger is. Mensen die vroeger op het land werkten, en het niet nodig hadden om een paar keer per week naar een fitnis te gaan om zich moe te maken. Die mensen waren moe van het werken als ze naar bed gingen. Ik gun hen een mooie oude dag, zonder dat iemand vind dat ze te lang leven.

Maar ook jonge ouders die, met kleine kindjes fulltime buitenshuis werken, uitgeblust raken.

Die vergrijzing is niet het probleem.
Er zullen wel meer dementerenden gaan komen heb ik gelezen, maar er zijn ook mensen die vroeg dementeren. En men kan ook langdurig ziek worden door stressvolle en/of ongezonde leefomstandigheden. Hoe vaak leest men in de krant 'verwarde man opgepakt' omdat ze niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Dan ga ik vooral niet kijken naar de kleur haren.


Mij werd vorig jaar en het jaar daarvoor verweten dat door mij operaties niet door konden gaan, dat door mij IC-personeel op hun tandvlees zouden lopen, dat ik op de IC zou belanden en dat het dan mijn eigen schuld zou zijn en dat bed niet verdiende.

En nu de zorg compleet is uitgekleed en afgebrand wegens bezuinigingen hebben de ouderen (die niet zo mondig zijn) het 'gevreten'.

Je plaat blijft hangen, hou op met je slachtoffergedrag. De cijfers dalen weer, ga verder met leven zou ik zeggen.

Fleurtje_5 schreef op 12-03-2023 om 23:20


Mij werd vorig jaar en het jaar daarvoor verweten dat door mij operaties niet door konden gaan, dat door mij IC-personeel op hun tandvlees zouden lopen, dat ik op de IC zou belanden en dat het dan mijn eigen schuld zou zijn en dat bed niet verdiende.

Fleurtje_5 schreef op 12-03-2023 om 23:20:

[..]


Dit is discriminatie. Jij scheert een grote groep over een negatieve kam. Eigenlijk verwijt je hen dat ze nog leven.

Ik ken mensen die best wel op leeftijd zijn, en best wel fitter zijn dan iemand die stukken jonger is. Mensen die vroeger op het land werkten, en het niet nodig hadden om een paar keer per week naar een fitnis te gaan om zich moe te maken. Die mensen waren moe van het werken als ze naar bed gingen. Ik gun hen een mooie oude dag, zonder dat iemand vind dat ze te lang leven.

Maar ook jonge ouders die, met kleine kindjes fulltime buitenshuis werken, uitgeblust raken.

Die vergrijzing is niet het probleem.
Er zullen wel meer dementerenden gaan komen heb ik gelezen, maar er zijn ook mensen die vroeg dementeren. En men kan ook langdurig ziek worden door stressvolle en/of ongezonde leefomstandigheden. Hoe vaak leest men in de krant 'verwarde man opgepakt' omdat ze niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Dan ga ik vooral niet kijken naar de kleur haren.


Mij werd vorig jaar en het jaar daarvoor verweten dat door mij operaties niet door konden gaan, dat door mij IC-personeel op hun tandvlees zouden lopen, dat ik op de IC zou belanden en dat het dan mijn eigen schuld zou zijn en dat bed niet verdiende.

En nu de zorg compleet is uitgekleed en afgebrand wegens bezuinigingen hebben de ouderen (die niet zo mondig zijn) het 'gevreten'.

Als ik zeg dat iedereen veel te lang leef kan ik niet discrimineren he. Iedereen is iedereen. Door de vooruitgang leef je nu na een kanker diagnose ook veel langer en in die tijd leveren we een boel intensieve zorg.   Zo met vele ziektes
en begrijp me goed! Dat is fantastisch en medische vooruitgang!!

Maar de keerzijde is er wel natuurlijk    

En natuurlijk gun ik alle oude van dagen een prachtige oude dag. Maar ik gun ook alle ouderen een overlijden thuis op de juiste tijd en niet een kutoverlijden in een ziekenhuisbed nadat we oma eerst toch nog even door de scan trokken en een lumbaalpunctie ach even alle toeters en bellen uit de kast kan ze nog 4 maanden in een verpleeghuis wegkwijnen en dan sterven

De meesten die opgenomen zijn/waren met corona zijn toch echt de ouderen. Overgewicht en bijvoorbeeld als ze niet gevaccineerd waren, hielp ook niet echt mee.. Dat is dus niet 'ineens'.
En ik ken niemand die ernstig ziek is geworden van corona dus dan valt het wel mee.. (ik doel hier op jouw opmerking dat je oude fitte mensen kent). Wat zegt dat nou? De cijfers/feiten spreken voor zich.. 
Vergrijzing zorgt er wel degelijk voor dat er meer zorg(personeel) nodig is. En dat heeft niks te maken met of je ze wel of niet een mooie oude dag wenst..

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-03-2023 om 06:36

Fleurtje_5 schreef op 12-03-2023 om 23:08:

[..]

Desinformatie?? Ik ga er van uit dat het klopt wat in onderstaande artikel (van afgelopen week) staat. En dat stond niet alleen in dit artikel maar stond op dat moment op meerdere sites te lezen.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/meeste-nieuwe-corona-opnames-in-bijna-een-jaar-tijd/ar-AA18jUpV?ocid=mailsignout&pc=U591&cvid=d5fad6e44bdf4643a734065d77fc6fe0&ei=10

Mijn cijfers zijn van de officiële bron, niet van een willekeurige nieuwssite, én recenter. Heb je daar ook een inhoudelijk reactie op? Want: die cijfers dálen dus alweer en de ziekenhuizen zijn veel leger dan een jaar geleden.

Fleurtje_5 schreef op 12-03-2023 om 

Die vergrijzing is niet het probleem.
Er zullen wel meer dementerenden gaan komen heb ik gelezen, maar er zijn ook mensen die vroeg dementeren. En men kan ook langdurig ziek worden door stressvolle en/of ongezonde leefomstandigheden. Hoe vaak leest men in de krant 'verwarde man opgepakt' omdat ze niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Dan ga ik vooral niet kijken naar de kleur haren.

Vergrijzing is wel het onderliggende probleem.

Voor de hele samenleving. 

De na-oorlogse babyboom was als een ballon door de leeftijdsgrafieken aan het gaan. Eerst waren er daardoor juist veel verzorgenden nodig om al die kindjes te verzorgen, vervolgens verl docenten om al die leerlingen les te geven. Toen kwamen ze op de arbeidsmarkt: veel handjes maar een relatief kleine groep er onder en er boven om te verzorgen. Nu zit die groep boven in de leeftijdscohorten als een waterhoofd. Toen zij werkten waren er voor elke oudere 2 werkenden die konden zorgen, nu is het per 2 ouderen 1 zorgende, die ook voor de generatie er onder moet zorgen.

Dus de groep die zorg nodig heeft is groter, terwijl de groep die het kan geven veel kleiner is. Daarbij verwachten we meer en langer zorg te ontvangen.

Er gaat elk jaar juist meer geld naar de zorg wat ze nu proberen te beteugelen is de groeisnelheid ervan, niet het totale budget.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/27/zorguitgaven-stegen-in-2021-met-7-6-procent

majorette2005 schreef op 12-03-2023 om 23:42:

Je plaat blijft hangen, hou op met je slachtoffergedrag. De cijfers dalen weer, ga verder met leven zou ik zeggen.

[..]


Jij ziet het als slachtoffergedrag als ik met mijn bericht wil zeggen dat er wel meer geroepen is dat niet klopte.

Ysenda schreef op 13-03-2023 om 07:37:

[..]

Vergrijzing is wel het onderliggende probleem.

Voor de hele samenleving.

De na-oorlogse babyboom was als een ballon door de leeftijdsgrafieken aan het gaan. Eerst waren er daardoor juist veel verzorgenden nodig om al die kindjes te verzorgen, vervolgens verl docenten om al die leerlingen les te geven. Toen kwamen ze op de arbeidsmarkt: veel handjes maar een relatief kleine groep er onder en er boven om te verzorgen. Nu zit die groep boven in de leeftijdscohorten als een waterhoofd. Toen zij werkten waren er voor elke oudere 2 werkenden die konden zorgen, nu is het per 2 ouderen 1 zorgende, die ook voor de generatie er onder moet zorgen.

Dus de groep die zorg nodig heeft is groter, terwijl de groep die het kan geven veel kleiner is. Daarbij verwachten we meer en langer zorg te ontvangen.

Er gaat elk jaar juist meer geld naar de zorg wat ze nu proberen te beteugelen is de groeisnelheid ervan, niet het totale budget.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/27/zorguitgaven-stegen-in-2021-met-7-6-procent


Noem mij een groep wat de samenleving geen geld of zorgen kost.

Dat boomergeroep vind ik zó irritant.
Gisteren las ik dat Eva Jinek klaagde dat boomers zich bemoeiden met haar zwangerschap. Blijkt dat één Maarten van Rossum in zijn podcast vertelde dat haar tweede zwangerschap te laat volgt op de geboorte van haar zoontje Pax. Daar heeft Maarten ook zijn excuses voor aangeboden, want het gaat hem niets aan, hij gaf alleen zijn mening.

En daarover zegt Eva Jinek:
“Ik heb even overwogen om mijn hele verhaal op papier te zetten om die
paar gênante meningen recht te zetten. Gewoon, een klein overzichtje van
feiten zodat iedereen zou beseffen hoe absurd het is dat een stel
boomers
zonder enige kennis van zaken zich bemoeien met wat er in mijn
baarmoeder gebeurt, en waarom.”


Datgene wat Maarten zei is niet datgene dat al zijn leeftijdsgenoten zouden zeggen. Dus waarom meteen de term 'boomers'?

Mijn ouders zijn getrouwd vlak na de oorlog, ze hadden een bed, twee
stoelen en een tafeltje, een paar ketels en een pan, ze hebben hard
gewerkt en toch een groot gezin kunnen onderhouden, er bestonden nog geen wegwerpluiers, ze gingen bijna nooit naar een dokter of ziekenhuis,
en draaiden elk dubbeltje om
voordat het uitgegeven werd. Tv was er niet, telefoon ook niet, geen
auto, internet of tomtom. Zelfs geen brommer. Ze deden alles per fiets. Van Mc Donalds hadden we nog nooit van gehoord. Hennepkwekerijen nog nooit van gehoord. Politici hadden geen bodyguards nodig.

Wie nu trouwt of gaat samen wonen, of kinderen
op de wereld zet, heeft heel veel meer. Menige puber heeft al veel meer dan de generatie die jij hierboven beschrijft. Kijk hoe druk het is op de wegen, kijk eens langs het fietsenpad of hoeveel wegwerptroep er ligt na bv voetbalwedstrijden. Wie ruimt dat op en wat kost dat?

En het is niet de schuld van die ouderen dat de overheid de zorg kapot bezuinigd. Er zijn en waren mensen op hoge leeftijd, zelfs 100 jarigen, die van het ene kamertje naar het andere kamertje moesten verkassen omdat het ene verzorgingstehuis na het andere verzorgingstehuis de deuren moesten sluiten voor oudere hulpbehoevenden. Nu moeten ze in hun eentje in het grote huis blijven wonen tot dat ze opgenomen worden in het veel duurdere verpleeghuis.



ik vind die term boomers ook verschrikkelijk. Sowieso het wegzetten van een generatie als boomers, of patatgeneratie, of verwend. Allemaal irritant
Dus ook het wegzetten van de jeugdige generatie als verwend omdat ze niet met een ketel en een pan beginnen 

 Laten mensen die het willen hebben over vergrijzing, boomers ed daar gewoon een eigen draadje voor openen.

Ja goed idee.  

absor schreef op 13-03-2023 om 11:08:

ik vind die term boomers ook verschrikkelijk. Sowieso het wegzetten van een generatie als boomers, of patatgeneratie, of verwend. Allemaal irritant
Dus ook het wegzetten van de jeugdige generatie als verwend omdat ze niet met een ketel en een pan beginnen

Dat ben ik met je eens.

Klopt, ik wil de jeugdige generatie zeker niet wegzetten als verwend, maar wou alleen het verschil laten zien, omdat de 'term boomer' vaak gebruikt word om te klagen over die 'verwende' oudere generatie.

Iemand vertelde eens in een talkshow dat mensen iets of iemand bewust of onbewust de schuld willen geven van de situatie rond het coronavirus. Er is ook een artikel geweest met titel dat corona geen behoefte heeft aan schuldigen.

Het is niet het aanwijzen van een schuldige, het is het gevolg van de na-oorlogse demografische ontwikkeling. Daar valt helaas niets aan te veranderen, was al jaren bekend. Je ziet die geboorte piek keurig van onder naar boven door de leeftijdsontwikkeling van ons land gaan. 

En er is niet bezuinigd op de zorgkosten, kijk maar naar de grafieken, er wordt juist elk jaar meer per hoofd van de bevolking gespendeerd. Maar er wordt ook steeds meer gevraagd, verwacht en in sommige gevallen zelfs geëist, niet alleen door ouderen, door iedereen. 

De verhouding tussen niet werkenden en werkenden is door de demografie van na de oorlog op dit moment ontwricht. Er zijn gewoon minder mensen die zorg kunnen verlenen dan vroeger. En die mensen die zorg kunnen verlenen zijn ook nodig voor onderwijs, onderhoud van infrastructuur, wonen, voedselvoorziening etc. Kortom we moeten met minder mensen hetzelfde of meer werk verzetten. Dat is gewoon een feit.

Kunnen wij niets aan doen, kunnen de ouderen niets aan doen, maar het is wel zo.

De vergrijzing is een probleem, maar daarnaast neemt de bevolking stevig toe.
In de komende 20 jaar, krijgt Nederland er 1,5 miljoen inwoners bij.

Maar die gaan natuurlijk allemaal in de zorg werken, dus de tekorten zijn binnen no time opgelost. 

en ik maar denken dat dit het ‘algemene coronavirus topic’ was 🤔

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.