Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic


Miraval schreef op 20-11-2022 om 13:21:

[..]

Er zijn toch geen gevallen bekend waar de vogelgriep overgaat van dier naar mens? Heel erg triest al die dieren die geruimd worden... jammer dat er niks gevonden is om de dieren mee te behandelen.


Zeker wel. Daarom is de pluimveehouderij zo'n groot risico. Wetenschappers waarschuwen al lang voor de vogelgriep.

"Vogelgriep is een besmettelijke ziekte die voorkomt bij pluimvee (zoals kippen of kalkoenen) en andere wilde vogelsoorten (zoals eenden, duiven en zwanen). Vogelgriep kan door veel verschillende griepvirussen(virustypen) worden veroorzaakt. In zeldzame gevallen kunnen sommige virustypen overgaan van dier naar mens. Dit gebeurt alleen bij direct en intensief contact tussen besmette vogels en mensen."

https://www.rivm.nl/aviare-influenza#:~:text=Mensen%20die%20ziek%20worden%20van,mensen%20heel%20ernstig%20kunnen%20verlopen.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/14489270/wetenschappers-waarschuwen-vogelgriep-gaat-overslaan-op-mensen

Miraval schreef op 20-11-2022 om 13:21:

[..]

Er zijn toch geen gevallen bekend waar de vogelgriep overgaat van dier naar mens? Heel erg triest al die dieren die geruimd worden... jammer dat er niks gevonden is om de dieren mee te behandelen.

Het komt wel voor bij mensen, maar niet veel.

https://www.rivm.nl/veelgestelde-vragen-aviaire-influenza-vogelgriep
Je loopt “gevaar” bij direct contact met zieke/dode vogels. Daarom wordt er al een aantal jaar gewaarschuwd geen dode vogels aan te raken.

Schemerlampje schreef op 20-11-2022 om 13:27:

[..]

Het komt wel voor bij mensen, maar niet veel.

https://www.rivm.nl/veelgestelde-vragen-aviaire-influenza-vogelgriep
Je loopt “gevaar” bij direct contact met zieke/dode vogels. Daarom wordt er al een aantal jaar gewaarschuwd geen dode vogels aan te raken.

Aahhh okee dat wist ik niet. Nou hopelijk komt er geen pandemie.

Miraval schreef op 20-11-2022 om 13:28:

[..]

Aahhh okee dat wist ik niet. Nou hopelijk komt er geen pandemie.

De vraag is niet of die er komt maar wanneer, als we gewoon doorgaan met dieren ophokken.

Miraval schreef op 20-11-2022 om 13:21:

[..]

Er zijn toch geen gevallen bekend waar de vogelgriep overgaat van dier naar mens? Heel erg triest al die dieren die geruimd worden... jammer dat er niks gevonden is om de dieren mee te behandelen.

De Spaanse Griep bijvoorbeeld was afkomstig van een vogelgriepvirus. Op dit moment gaat het nog steeds net goed. Het virus kan al overgaan van pluimvee op mens, maar besmet momenteel vrijwel nog niet van mens op mens. Doordat we zoveel kippen bij elkaar houden is het een kwestie van tijd voordat er een mutatie ontstaat die dat wel kan.

https://decorrespondent.nl/11825/de-volgende-pandemie-wordt-uitgebroed-in-kolossale-kippenstallen/947411668500-2131c044

Daglichtlamp schreef op 20-11-2022 om 14:07:

[..]

De Spaanse Griep bijvoorbeeld was afkomstig van een vogelgriepvirus. Op dit moment gaat het nog steeds net goed. Het virus kan al overgaan van pluimvee op mens, maar besmet momenteel vrijwel nog niet van mens op mens. Doordat we zoveel kippen bij elkaar houden is het een kwestie van tijd voordat er een mutatie ontstaat die dat wel kan.

https://decorrespondent.nl/11825/de-volgende-pandemie-wordt-uitgebroed-in-kolossale-kippenstallen/947411668500-2131c044

 

Precies.


Corona kan net als andere infectieziekten worden behandeld, isolatie is niet meer nodig. Dat stellen deskundigen. Zij maken zich deze winter meer zorgen over een griepgolf.

https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-fase-in-coronapandemie-we-kunnen-alle-regels-loslaten~a10fac29/

wild-flower schreef op 22-11-2022 om 07:30:


Corona kan net als andere infectieziekten worden behandeld, isolatie is niet meer nodig. Dat stellen deskundigen. Zij maken zich deze winter meer zorgen over een griepgolf.

https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-fase-in-coronapandemie-we-kunnen-alle-regels-loslaten~a10fac29/

 

Ik wou eerst een schaterlachsmilie plaatsen, maar ik begrijp dat dit serieus bedoeld is.

Die arts-microbioloog in jou link denkt dat influenza deze winter de potentie heeft om grotere problemen te veroorzaken dan corona. Nou of dat goed nieuws is betwijfel ik ten zeerste.  Hoe zit het dan met je boosters?



Fleurtje_5 schreef op 09-11-2022 om 19:26:

En dit bericht:

https://www.trouw.nl/binnenland/geef-burgers-meer-invloed-op-coronamaatregelen-zegt-jolande-sap-de-tegenhanger-van-jaap-van-dissel~b3708b87/
27 oktober 2022


Wat een verschil vergeleken met dit bericht van 27 okt. jl.


Maar let op, waarschuwen deskundigen: het virus is niet weg, kan muteren
en dan alsnog hard toeslaan. We staan bovendien nog maar aan het begin
van de herfst; de winter moet nog komen
.

Blijkbaar denkt men bij het woord 'muteren' alleen aan kippen die te dicht op elkaar zitten.

Fleurtje_5 schreef op 13-11-2022 om 10:36:

Ik kreeg eergisteren ook een uitnodiging voor de herhaalprik, omdat ik ziek kan worden van corona stond in de brief. Dat kan ik weten. Corona heb ik onlangs gehad. En flink ook. Maar ik moet niet mopperen want ik heb niet eens de 'basisserie' gehad.

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/covid-19-ziekenhuisopnames-per-vaccinatiestatus/kans-op-ziekenhuisopname-voor-60-plussers-met-herhaalprik-in-najaarsronde-bijna-3-keer-lager
8 nov. 2022
In de periode van 3 oktober 2022 t/m 2 november 2022 was de kans op
ziekenhuisopname voor 60-plussers die de herhaalprik in de najaarsronde
hebben ontvangen ongeveer 2,7 keer kleiner dan voor mensen die deze prik
niet hebben gehad, maar hier wel voor in aanmerking kwamen.
De kans op IC (intensive care)-opname voor 60-plussers
met een herhaalprik in de najaarsronde was ruim 2 keer kleiner dan voor
personen met minimaal één eerdere vaccinatie.
...........

Hiermee toon je precies aan hoe belangrijk vaccineren is.

Fleurtje_5 schreef op 19-11-2022 om 15:32:

[..]


Aldus het RIVM.

In het artikel lees ik:

..........

Het einde van de pandemie betekent niet het einde van het coronavirus,
want het virus verdwijnt niet meer, benadrukt Van den Hof. Mensen zullen
besmet blijven raken, patiënten zullen erdoor in ziekenhuizen blijven
belanden en er zullen ook in de toekomst mensen overlijden aan de
gevolgen. "Maar dan wordt het een voorspelbare seizoensziekte. Dan
hebben we er een virus bij waar we goed mee hebben leren leven. En
risicogroepen blijven we dan vaccineren, zoals we ook met de griepprik
doen."


Het is wel belangrijk dat Nederland zich voorbereidt, want over een paar
jaar komt er misschien een nieuwe pandemie, zegt Van den Hof.


.........

Hopelijk komt daar ook een vaccin voor.

Fleurtje_5 schreef op 22-11-2022 om 10:35:

[..]

Ik wou eerst een schaterlachsmilie plaatsen, maar ik begrijp dat dit serieus bedoeld is.

Die arts-microbioloog in jou link denkt dat influenza deze winter de potentie heeft om grotere problemen te veroorzaken dan corona. Nou of dat goed nieuws is betwijfel ik ten zeerste. Hoe zit het dan met je boosters?



Ik snap de helft van de tijd niet wat je bedoeld. De boosters helpen juist om corona inderdaad geen probleem te laten worden. Of griep een bepaald jaar en probleem wordt hangt af van heel veel factoren o.a. hoe goed de griepprik past bij de griep die dat jaar dominant wordt, welk deel van de doelgroep heeft de griepprik gehaald en hoe de immuniteit is in de bevolking door eerder doorgemaakte griep. Door de  lockdowns van  afgelopen jaren is de verwachting dat vooral de natuurlijke immuniteit teruggelopen is. Dat maakt de kans op een heftig griepjaar hoger. Datzelfde zie je bij RS.

Fleurtje_5 schreef op 22-11-2022 om 10:35:

[..]

Ik wou eerst een schaterlachsmilie plaatsen, maar ik begrijp dat dit serieus bedoeld is.

Die arts-microbioloog in jou link denkt dat influenza deze winter de potentie heeft om grotere problemen te veroorzaken dan corona. Nou of dat goed nieuws is betwijfel ik ten zeerste. Hoe zit het dan met je boosters?



Je begrijpt er helemaal niks van.

Daglichtlamp schreef op 22-11-2022 om 10:56:

[..]

 Of griep een bepaald jaar en probleem wordt hangt af van heel veel factoren o.a. hoe goed de griepprik past bij de griep die dat jaar dominant wordt, welk deel van de doelgroep heeft de griepprik gehaald en hoe de immuniteit is in de bevolking door eerder doorgemaakte griep. Door de lockdowns van afgelopen jaren is de verwachting dat vooral de natuurlijke immuniteit teruggelopen is. Dat maakt de kans op een heftig griepjaar hoger. Datzelfde zie je bij RS.

Overigens geldt dat dus ook voor Corona. Veel kwetsbaren hebben inderdaad hun herhaalprik gehaald. De natuurlijke immuniteit ligt vrij hoog, omdat veel mensen recent corona hebben gehad èn de heersende varianten zijn allemaal varianten van omicron dat in de bivalente herhaalprik zat dit jaar. Vandaar dat de deskundigen hopen dat het deze winter meevalt (maar ze kunnen dat gewoon niet met 100 % zekerheid zeggen, dus vandaar dat we juist ook deskundige hebben die pleiten voor voorzichtigheid).

Wat we in elk geval zeker weten is dat er ooit een nieuwe pandemie zal komen. Wat we dus ook zeker weten is dat we dus ons  daarop moeten voorbereiden. Daar is wat mij betreft een ruim wettelijke kader voor nodig (met natuurlijk wèl correctiemogelijkheden voor onze volksvertegenwoordiging).

felija schreef op 22-11-2022 om 10:58:

[..]

Je begrijpt er helemaal niks van.


Of jij snapt niet wat ik bedoel.

Als een arts-microbioloog denkt dat influenza deze winter de
potentie heeft om grotere problemen te veroorzaken dan corona
, dan vind ik dat geen goed nieuws.

Voor jou is corona 'een prulletje' geworden omdat je gevaccineerd bent, maar voor velen is het geen prulletje ondanks ze gevaccineerd zijn of niet gevaccineerd zijn.

Influenza is voor velen nooit een reden geweest om een prik te halen, influenza was bij lange na niet te vergelijken met corona, en toch verwacht deze arts dat influenza de potentie heeft (de potentie dus) om komende winter voor grotere problemen dan corona kan zorgen.

Bedoeld hij daarmee dat corona niks meer voorstelt vergeleken met influenza? of bedoeld hij dat dit jaar de influenza heftiger dan corona zal zijn? Is het dan nog wel een 'gewone' influenza?



Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.